Voorstrijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
Wat is het verschil in product tussen voorstrijk voor je gaat stucen, tegelen of voorstrijk voor schilderen?

Het heeft toch gewoon als doel om de zuiging uit de ondergrond weg te nemen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je hebt eigenlijk 3 redenen om voorstrijk te gebruiken

1 zuiging (het tegen gaan van het weg zuigen van water)

2 afzanden (het versterken van de laag waar je iets op wil aanbrengen , denk bv aan een zandcement vloer of een afgebikte muur) (hier valt ook het vastplakken van bouwstof onder)

3 hechting het mogelijk maken om 2 materialen met elkaar te verbinden die dat eigenlijk niet of niet goed kunnen bv egaline over tegelwerk.

Als je de gebruiksaanwijzing van flevopol leest zie je dat je allemaal verschillende producten kan maken met dezelfde basis ( PVA houtlijm) In de fabriek doen ze dat ook voor je, soms met kleur en of zand toegevoegd zodat je goed kan zien waar je bent gebleven en het zand voor hechting.

voor schilderwerk is kleur en zand niet handig ivm de dekking en hoe glad schilderwerk doorgaans moet zijn.

flevopol pdf

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 03-04-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

De voorstrijk die we voor het stucen gebruikten was rood en korrelig, terwijl de voorstrijk voor sauzen een vloeibaar witte lijmachtige substantie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Anoniem: 1221402 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:02:
De voorstrijk die we voor het stucen gebruikten was rood en korrelig, terwijl de voorstrijk voor sauzen een vloeibaar witte lijmachtige substantie was.
Je het uiterlijk is inderdaad anders maar het doel is hetzelfde toch? Zuiging opheffen. Dus als ik een klein stucje stucwerk heb kan ik daarvoor best even mijn schilder voorstrijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
No Hands schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:06:
[...]

Je het uiterlijk is inderdaad anders maar het doel is hetzelfde toch? Zuiging opheffen. Dus als ik een klein stucje stucwerk heb kan ik daarvoor best even mijn schilder voorstrijk gebruiken.
Zoals @twain4me al aangeeft zit er wel degelijk verschil in de voorstrijk. Het is meer dan alleen zuiging opheffen. Waarschijnlijk zal het wel werken maar helemaal optimaal is het niet. Zeker wat hechting betreft is voorstrijk voor stuc meestal wat korreliger en is die voor verf juist heel glad.

[ Voor 9% gewijzigd door redwing op 04-04-2024 09:12 ]

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hier op Tweakers schreeuwt iedereen altijd moord en brand als niet precies volgens het boekje gaat.

Voor klein stukje stucwerk werkt dat natuurlijk prima, ook zonder voorstrijk blijft dat echt wel zitten. Ondergrond beetje opruwen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-05 15:55
Sethro schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:15:
Hier op Tweakers schreeuwt iedereen altijd moord en brand als niet precies volgens het boekje gaat.

Voor klein stukje stucwerk werkt dat natuurlijk prima, ook zonder voorstrijk blijft dat echt wel zitten. Ondergrond beetje opruwen en gaan.
Waarom zou je het niet in een keer goed aanpakken? Een kanister voorstrijk zijn de kosten ook niet. Stucwerk zonder juiste voorbereiding (lees voorstrijk) zorgt ervoor dat op den duur je hele plakaten stuc van muur kan trekken/steken. ;)

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
aapjuh99 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:17:
[...]

Waarom zou je het niet in een keer goed aanpakken? Een kanister voorstrijk zijn de kosten ook niet. Stucwerk zonder juiste voorbereiding (lees voorstrijk) zorgt ervoor dat op den duur je hele plakaten stuc van muur kan trekken/steken. ;)
Het zijn stukken waar een radiatorbeugel gezeten heeft en dat soort gaten.
Ik snap dat als er een hele muur gedaan moet worden dat de vereisten dan hoger liggen. Maar dan zou ik het ook niet zelf gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
aapjuh99 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:17:
[...]

Dank voor het bevestigen van mijn punt. Voor paar kleine stukjes maakt het echt geen ene moer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:31
No Hands schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:42:
[...]

Ik snap dat als er een hele muur gedaan moet worden dat de vereisten dan hoger liggen. Maar dan zou ik het ook niet zelf gaan doen.
Je hebt denk ik twee opties als je geen nieuwe voorstrijk wilt kopen, voor zulke stukjes doe ik helemaal geen voorstrijk, muur een beetje vochtig maken voor je begint is meestal prima. De andere is om wat zand door je voorstrijk te mengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
hfolkers schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:18:
[...]

Je hebt denk ik twee opties als je geen nieuwe voorstrijk wilt kopen, voor zulke stukjes doe ik helemaal geen voorstrijk, muur een beetje vochtig maken voor je begint is meestal prima. De andere is om wat zand door je voorstrijk te mengen.
Voor dit soort kleinere stukken zou ik voorstrijk met wat zand gebruiken. Meestal zijn het diepere gaten die wel wat kunnen werken waardoor je kans hebt dat je later de plekken weer gaat zien. De kans daarop wordt een stuk kleiner met wat voorstrijk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
No Hands schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:42:
[...]

Paar van zulke gaten dichtsmeren is kinderspel. stofvrij maken, bramen en blaren wegsteken, ff goed vol drukken met snelband o.i.d. dan schuren, sausen en klaar.

Bij grotere vlakken of dik opzetten, altijd ff renovatievoorstrijk ofzo gebruiken bij bestaand werk.
en ga alsjeblieft geen schildervoorstrijk gebruiken voor je stucwerk.

je gooit immers ook geen water in je oliereservoir.
Pagina: 1