Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-09 21:10
Mijn vraag
Ik overweeg de aanschaf van een Nikon teleprime voor gebruik op een Fuji X camera, gezien de Fuji lineup eigenlijk niet over teleprimes beschikt (de 200mm f/2 komt in de buurt maar is nog steeds vrij kort). Ik lees online vrij goede reviews over Fringer adapters, waarmee men vrij uniform aangeeft weinig tot geen performance te verliezen in het focussen. Toch twijfel ik - ik heb altijd begrepen dat je het best bij adapters weg kan blijven. Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn hoofdgebruik voor de lens ligt in vogelfotografie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fuji XT5, Fringer adapter.

[ Voor 4% gewijzigd door Golenes op 03-04-2024 19:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
Zelf geen ervaring hiermee, maar er zijn diverse reviews en forumposts op allerlei websites te vinden over dit onderwerp. Mijn vijf seconden samenvatting is dat er een hoop positieve ervaringen zijn, maar ook wat mensen die verbindingsissues hebben ervaren. Zolang je zorgt dat je de adapter (en lens?) ergens koopt waar je nog een ruiloptie hebt zou ik het gewoon proberen. Je zou een betaalbare 2e hands Nikon teleprime kunnen zoeken om de adapter mee te testen, die kan je waarschijnlijk voor hetzelfde geld doorverkopen als je besluit eenmaal vaststaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Met de Fringer persoonlijk geen ervaring.

Wel met de Viltrox EF-FX2 (speedbooster van Canon EF naar Fuji X) i.c.m. een X-T3 en die zou ik voor sportfotografie zeker overslaan. Qua performance echt alleen geschikt voor landschapsfotografie, voor de rest duurde het scherpstellen zó langzaam dat ik uiteindelijk heb besloten het ding weer te retourneren.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40
Er zijn natuurlijk superlenzen van andere merken maar inderdaad, als er een adapter tussenzit moet die de protocollen tussen lens en camera vertalen. En ik reken er op dat Canon niet even meehelpt om dat te optimaliseren.
En vogels is wel een beetje de eredivisie van fotografie, waarbij betere apparatuur ook echt helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Golenes
Bedankt voor jullie input allemaal! In lijn met het voorstel van @Archer_VC10 ga ik een 2e hands lens testen met de adapter, binnen de retourneertermijn van de adapter. Ik neem zowel een Nikon als een Fuji body mee, dan kan ik de lens en het effect van de adapter mooi individueel testen. Ik zal wel even rapporteren hoe het afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Golenes
En de beloofde update!

Ik heb vanavond de adapter binnengekregen, een Finger FR-FTX2. Ik had nog een paar oudere nikon lenzen liggen, waarmee de FR-FTX2 zou moeten werken volgens de website van Fringer. Autofocus werkte hiermee ongeveer vergelijkbaar tussen de combi's Nikon D3400 + nikon 18-55, Fuji XT-5 + nikon 18+55 (met fringer), en XT-5 + fuji 18-55 (deze laatste combi werkte iets beter, maar de lens is dan ook wel van een ander kaliber). 2 keer binnen een kwartier in de adaptercombinatie sloeg de lens echter vast op een out-of-focus positie, waar hij alleen uit te krijgen was door de kamera uit en aan te zetten. Zelfs manual focus kreeg hem er niet meer uit.

Conclusie:
Dus maar besloten de aankoop van de teleprime af te blazen - een adapter bleek helaas toch geen goeie oplossing voor mij voor het gebrek aan teleprimes in Fuji's assortiment...
Pagina: 1