Advies WP jaren '70 woning: to FE or not to FE.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:23
Als nieuwe bewoners van een jaren 70 woning staan we voor een groot verduurzamingsvraagstuk: wat is nou de beste manier om je huis comfortabel en economisch gunstig warm te krijgen? Ik heb al veen geleerd en menig avonduren besteed aan inlezen hier en nu toch besloten tot een eigen topic.
Situatie:
2-onder-1 kap uit bouwjaar 1971
Drie verdiepingen (inc zolder)
Schuin dak op noord/zuid
Garage tegen het huis aangebouwd, hout constructie
Oude Vaillant uit 2005 waarvan de klep wat moeite heeft en herrie maakt. De CV moest sowieso vervangen.

Geplande/gedane aanpassingen:
  • Beneden komt vloerverwarming (ipv radiatoren), 6 groepen met vooralsnog open verdeler. Deze word in de broodjes betonvloer gefreesd.
  • Eerste verdieping hangen nog oude radiatoren, inmiddels al ontkoppeld maar ik twijfel nog of dat niet iets te voorbarig was.
  • Er komen zonnepanelen, waarschijnlijk max 8 in schaduwrijke omgeving.
  • Alles is of wordt nageïsoleerd: spouw was al, dubbeglas (en enkelgals boven) wordt vervangen door HR++, vloer is met PIF geïsoleerd (RC5) en dakisolatie gaan we zelf doen.
  • Meterkast vervangen en voorbereid op 3 fasen, maar nu nog 1 fase aangesloten.
Historisch gasverbruik:
Helaas onbekend - want net verhuisd, maar door Greenchoice geschat op 1400 m3 op basis van historische gegevens en tussen de 1400 - 1700 m3 realistisch gezien. Dit maakt het ook lastig.
Afgiftesysteem:
  • Eind april wordt aangelegd: 54 m² vloerverwarming over hal, woonkamer en keuken ter vervanging van de radiatoren op de begane grond. Het worden 6 groepen, verder nog onbekend kwa inregeling. Het liefst sluiten we hem in 1x goed aan op de nieuwe WP installatie.
  • Boven zitten in elke kamer nog oude radiatoren.
SWW:
- Er is op zolder genoeg plek voor een boiler
- Momenteel tweepersoons huishuiden met de wens van gezinsuitbreiding in de toekomst. 200L lijkt mij voldoende capaciteit voor douchen en warm water in de badkamer.
- DWTW nog niet aanwezig maar is een optie.
Warmtepompvoorkeur:
Goede prijs-kwaliteit, toekomstproof. Full Electric heeft ergens de voorkeur, maar de investering vooraf is enorm en ik krijg het amper rondgerekend to.v. hybride. Dat wil zeggen: kwa terugverdientijd ontloopt het elkaar niet veel in mijn excelletje (beiden ruim 10 jaar op basis van onze huidige gas en stroomprijs).

De huidige CV moet sowieso vervangen en we hebben al wat offertes aangevraagd. Het schiet alle kanten op met de aanbiedingen en hoewel ik mezelf goed geïnformeerd acht is het echt lastig kiezen wat nou slim is. De adviezen uit offertes zijn ook allemaal verschillend, de een zegt hybride, de ander alleen nog FE. We zijn de afgelopen weken in ons hoofd heen en weer gegaan tussen drie opties:

1: Nieuwe hybride installatie
Dit is de kleinste investering en verreweg wat de meeste installateurs aanraden. Offertes allemaal rond de 9000 Euro (ex subsidie-aftrek), dus rond de 6500 totaal. Voordeel is dat de radiatoren boven eventueel nog gebruikt kunnen worden en dan je geen zorgen hebt over ondercapaciteit. Nadeel is dat je enkel nog gas en vastrecht betaalt voor SWW.

2. FE WP met boilervat
Hier gaat de voorkeur naar uit, maar de offertes beginnen hier bij de 15k (ex subsidie) voor Daikin 3 RW 8kW.
Met de 'Panasonic Aquarea L-gen R290' die we eigenlijk zouden willen gaat het eerder richting de 18-20k. Daar gaat dan nog zo'n 3400 vanaf, maar toch.
Ik lees hier zo vaak dat het 'laatste beetje' gas voor het SWW zo in de papieren loopt i.v.m vastrecht, maar de extra kosten hier t.o.v. hybride verdien je ook niet zo snel terug met die 300 per jaar minder?

3. FE: WP direct op vloerverwarming met losse WPB.
Hierover heb ik nog geen installateur gehoord en zou ik nog een specifieke offerte voor moeten aanvragen. Zelf leek dit me wel een goede optie: een los monoblock buiten, direct aangesloten op de vloerverwarming, plus een WPB op zolder voor het warm water in de badkamer.

In bijna alle gevallen wordt er niet meegedacht over verwarmen op de 1e verdieping. Opzich hebben we de slaapkamer hier nooit warm, maar voor een (thuis)werkkamer en toekomstige kinderkamer op de 1e is het wel fijn als het warm kán worden. Een airco ophangen is best een optie maar brengt natuurlijk ook kosten met zich mee. Bijverwarmen met infrarood zou kunnen. Vloerverwarming op de eerste verdieping is niet haalbaar. Of de huidige radiatoren nog iets gaan uithalen met lage temperaturen is ook te betwijfelen.
Wie gaat het installeren?
Ik vrees dat hier toch een installateur aan te pas moet gaan komen, hoe graag ik ook best zelf dingen wil doen.
Afbeeldingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOxLqEmkJ8PhxhpOx9wgbk-tc3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rbP5f5mVe0LU6VzM4nS7Ifu.jpg?f=fotoalbum_large
Het kozijn beneden is inmiddels niet meer geel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PUgV13NsC6iQ72fOCz4JpKZHVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpnzHGw3B3FofTeW6G2TKme3.jpg?f=fotoalbum_large
Radiator in een van de kamers boven.
Concrete vragen
  • Zouden jullie op basis van bovenstaande info gaan voor FE of voor hybride?
  • Wat is slim voor de verwarming op de eerste verdieping? Bijverwarmen, airco, of toch hier LTV radiatoren plaatsen?
  • Stel dat de eerste verdieping anders verwarmd wordt, dan is effectief de WP alleen nog daar voor de vloerverwarming beneden en een boiler vat. Is het dan niet heel voor de hand liggend om een monoblock direct en enkel op de vloerverwarming aan te sluiten? En een WPB boven?
Tips om dit op een enigszins budget-vriendelijke manier te doen zijn zeer welkom!

Alle reacties

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:27
Je bent op Tweakers en je hebt vloerverwarming, dus iedereen gaat sowieso full electric aanraden ;)

Het klopt dat offertes voor hybride vaak goedkoper zijn dan full-electric. Dat komt deels omdat installateurs full-electric installaties vaak onnodig complex maken met een buffervat, 2e pomp, et cetera. Maar goed, je moet sowieso soms aanpassingen aan leidingwerk doen, wat voor een kleine hybride niet hoeft. Dus dat maakt FE sowieso wat duurder.

Toch zou ik altijd FE doen. Met hybride besteed je €9000 en ben je eigenlijk nog niet klaar. In de toekomst is het beter om gas weg te doen, dat is een ding dat zeker is.

Of je een losse WPB wil of een vat, hangt vooral af van: hoe makkelijk is het om vanaf de warmtepomp leidingen naar de boiler te maken? Als dat makkelijk is, heeft een vat aan de WP als voordeel dat je geen geluid binnenshuis hebt.

Tenslotte: je kan je radiatoren gewoon parallel aan de vloerverwarming knopen. Veel zullen ze niet doen, maar als je ze toch al nooit aan had, dan is het prima toch? Als je ooit meer nodig hebt, kan je inderdaad een airco nemen of een fancoil. Of een elektrisch verwarmingselement, als je het maar heel zeldzaam gebruikt.

Oh: als je het budget-vriendelijk wil doen, moet je zo veel mogelijk zelf doen en sturen op een simpele installatie zonder buffervat. Maar uren van installateurs zijn nou eenmaal duur, en een nette installatie maken kost tijd. Dus zelf doen wat je zelf kan doen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De verwarming boven voor goed weglaten raad ik af.
Modern bouwbesluit vind dat verblijfsruimtes op 20 graden moeten kunnen bij -10. Dat vind ik dus een deugdelijk verwarmingssysteem.

Een T10 of T11 paneelradiator, want zo oogt het ding op de foto, ga je het niet mee redden. Die doen bijna niets bij het maximum wat je de vloer in wil jagen. En de vloer wil je zonder open/meng verdeler kunnen gaan gebruiken. Dus iets anders boven zal nodig zijn.

T22 paneelradiatoren voldoen misschien met boosters... Maar die zijn al groter dan wat er nu hangt. T33 zijn echt bakbeesten.
Jaga (U)LTV kan ook, maar gaat zeker met af-fabriek DBH waarschijnlijk duurder zijn dan Vloerverwarming.

Dus ga dat eens na.

En met 100% vloerverwarming ga je alles keurig warm kunnen houden met een FE.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:38
ik heb precies zo'n huis maar dan zonder hr++-glas (ik heb nog oud dubbelglas) en slechts klein beetje dakisolatie. Krijg het makkelijk op 20C met een 9kW panasonic.

beneden vloerverwarming en boven heb ik overal convectoren geplaatst. Als. ik het nog een keer zou doen dan deed ik op. de verdiepingen ook vloerverwarming maar dan van Warp of Magnum ofzo (droogbouw).

financieel is juist hybride meestal niet interessant want je hebt 2 apparaten die je over 15 jaar weer vervangt + 300 vaste kosten per jaar aan gasaansluiting.

edit: ik zie dat je schrijft vvw op de verdieping niet haalbaar, waarom. niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 03-04-2024 20:10 ]

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:54
Boven even doorpakken nieuwe buizen en ltv radiatoren erin.

Voldoende vermogen kunnen opwekken is 1. Voldoende vermogen kunnen afgeven (bij lage temperatuur) is 2.

• Homehub
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-05-2024
Als je boven toch nog een vloer moet leggen, kijk dan even wat vloerverwarming daar extra kost. Ik zat met een vergelijkbare situatie: wilde beneden vloerverwarming en de (redelijk nieuwe) radiatoren verplaatsen naar de 1e verdieping.

Vloerverwarming boven aanleggen bleek amper te schelen met het verplaatsen.

• _JGC_
  • Nu online
Weet niet wat de staat van je radiatoren beneden is, maar meestal zijn dat dikke T22 knoeperts in jaren 70 woningen, die kan je mooi boven hangen. T20 sowieso afvoeren, je hebt voor lage temperatuur verwarming die lamellen echt nodig, dus T11, T22 of T33.

Verder kijken of je het aantal groepen nog kunt verhogen. 6 groepen op 54m2 is 90 meter per lus. Voor een warmtepomp wil je liever wat kortere lussen. Niet dat 90 meter direct slecht is, maar 8 groepen van ~70 meter kan je sneller water doorheen jassen dan 6 groepen van 90 meter. Warmtepomp wil lage temperatuur en lage delta-T, wat makkelijker is met kortere lussen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op de 1e etage jaga's ophangen of vloerverwarming (misschien een extra dunne variant in vloerplaten?)
Dan kun je over op optie B of C.

Hier blijven de slaapkamers op zich warm met jaga's, al is de afgifte niet hoog met water van pakweg 28-32 graden, dus je moet het verlies wel beperken. Maar zo onder dat raam kun je wel een flinke radiator of convector kwijt.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-12 23:28
Hoe heilig is die vloerverwarming? (CV ketel plus vloerwarming betekend dat de CV constant aan het werk moet of gaat pendelen. Vloerwarming is een comfortdingetje dat duurder is dan een situatie met radiatoren)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• SolidD
Oke dit is wel echt heel behulpzaam, bedankt allemaal voor de inhoudelijke reacties. Ook heel fijn om van mensen met vergelijkbare huizen/situaties te horen.
_JGC_ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:42:
Weet niet wat de staat van je radiatoren beneden is, maar meestal zijn dat dikke T22 knoeperts in jaren 70 woningen....
Het klopt inderdaad dat er beneden flinke beesten van radiatoren hingen (T22 vermoed ik inderdaad), we hebben deze afgelopen weekend weggehaald. In eerste instantie was ons plan ook om die boven op te hangen, echter na het laatste gesprek met een installateur waren we bijna zo overtuigd dat een airco boven voldoende zou gaan zijn dat we dit plan weer hadden losgelaten (en in het enthousiasme op zolder de leiding losgekoppeld zodat alleen 1 radiator op zolder nog in het circuit zit). Dit is natuurlijk wel weer terug te zetten. De oude radiatoren liggen nog in de tuin hier en zouden inderdaad boven dienst kunnen doen. Wel zijn ze ook niet meer de mooiste en zouden we het ook boven mooier vinden staan zonder radiatoren. Het leek een no brainer. Totdat we de offerte (inc airco) zagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvMhn31HJzTBSMeZYTgwjyucdX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rr5YFBU5QWIgs25JUh5Y0tn8.jpg?f=fotoalbum_large

Dus deze jongens naar boven, fans erop, en dan gewoon op het bestaande leidingwerk aansluiten ?
Fr33z schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:06:
....

edit: ik zie dat je schrijft vvw op de verdieping niet haalbaar, waarom. niet?
Ja, die vloerverwarming op de 1e verdieping... nou we hebben net met bloed zweet en tranen een prachtige tweedehands massief houten vloer erin gelegd boven. Want ja, we moesten iets daar en de optie vloerverwarming leek eerder gewoon minder evident.

Waar we nog wel mee zitten: we zouden boven liever de mogelijkheid hebben om het 'even bij te stoken' voor als we er zijn. De kamers hoeven niet constant een vaste temperatuur te hebben en daarom leek vloerverwarming ons ook minder geschikt, vanwege de lange opwarmtijd.

Voor beneden is vloerverwarming zowel vanwege comfort en esthetische redenen weer heel wenselijk.

• _JGC_
  • Nu online
@SolidD Boven HR++ glas erin, dak isoleren en dan die 2 radiatoren van beneden ophangen. Zorg voor kranen met voorinstelling zodat je kunt knijpen, zelfs met 30-35 graden aanvoer ga je je nog verbazen over die dingen.
Wel kruislings aansluiten, dan worden ze ook over de hele lengte warm ipv halverwege koud.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:59
SolidD schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:56:
Oke dit is wel echt heel behulpzaam, bedankt allemaal voor de inhoudelijke reacties. Ook heel fijn om van mensen met vergelijkbare huizen/situaties te horen.

[...]

Het klopt inderdaad dat er beneden flinke beesten van radiatoren hingen (T22 vermoed ik inderdaad), we hebben deze afgelopen weekend weggehaald. In eerste instantie was ons plan ook om die boven op te hangen, echter na het laatste gesprek met een installateur waren we bijna zo overtuigd dat een airco boven voldoende zou gaan zijn dat we dit plan weer hadden losgelaten (en in het enthousiasme op zolder de leiding losgekoppeld zodat alleen 1 radiator op zolder nog in het circuit zit). Dit is natuurlijk wel weer terug te zetten. De oude radiatoren liggen nog in de tuin hier en zouden inderdaad boven dienst kunnen doen. Wel zijn ze ook niet meer de mooiste en zouden we het ook boven mooier vinden staan zonder radiatoren. Het leek een no brainer. Totdat we de offerte (inc airco) zagen.

[Afbeelding]

Dus deze jongens naar boven, fans erop, en dan gewoon op het bestaande leidingwerk aansluiten ?

[...]

Ja, die vloerverwarming op de 1e verdieping... nou we hebben net met bloed zweet en tranen een prachtige tweedehands massief houten vloer erin gelegd boven. Want ja, we moesten iets daar en de optie vloerverwarming leek eerder gewoon minder evident.

Waar we nog wel mee zitten: we zouden boven liever de mogelijkheid hebben om het 'even bij te stoken' voor als we er zijn. De kamers hoeven niet constant een vaste temperatuur te hebben en daarom leek vloerverwarming ons ook minder geschikt, vanwege de lange opwarmtijd.

Voor beneden is vloerverwarming zowel vanwege comfort en esthetische redenen weer heel wenselijk.
Op de werkkamer van mn vriendin hangt een kleine t22 met fans er onder, als ze daar zit stookt ze vaak heel kort met een straalkachel de boel warm, vervolgens houd de radiator het daar prima warm. Das wellicht ook nog een optie voor die ene kamer waar je het snel warm wil hebben.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:45
SolidD schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:56:

[...]

[Afbeelding]

[...]

Zelf heb ik in een vergelijkbare situatie als jou gezeten(wel een jongere woning). Boven hingen type 10 radiatoren, cv-ketel was uit 1997 en was aan vervanging toe.

Wij hebben de beneden verdieping vvw laten aanleggen. Boven heb ik alle radiatoren vervangen voor type 22(marktplaats staan er écht veel). Onder iedere radiator een heatbooster gezet. Daarnaast zelf een panasonic 7kW geplaatst.

Hoewel we boven ook een airco hebben hangen van 3,5kW, gebruiken we die bijna niet. Hij verwarmt namelijk alleen alle ruimtes, als alle deuren open staan. Praktisch dingetje, waar we geen rekening mee hebben gehouden tijdens plaatsen. Vandaar ook het behoud van de radiatoren boven; werkt top. Ik had het geld van de airco achteraf liever in een WPB gestoken.

Boven heb ik ook alle radiatoren voorzien van dynamische thermostaatkranen en deze ingesteld op 18 graden. Zo blijft het boven warm genoeg en draait de WP gewoon efficient op lage temperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door RemySoeters op 04-04-2024 08:26 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45

paQ

Ik zou eigenlijk (sowieso) gaan voor optie 3.
Gescheiden systemen en onafhankelijk van elkaar opererend.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik heb uiteindelijk ook jouw optie 3. En dat bevalt prima: monoblock aangesloten op de vloerverwarming, en een losse WPB voor het tapwater. De handdoekradiator draait mee op de vloerverwarming, dus die wordt nooit heel warm maar warm genoeg om de kou uit de badkamer te halen én de handdoeken in een nachtje te drogen.

Boven hebben we verder geen verwarming, slechts een COP1 kacheltje op mijn werkkamer. Achteraf bezien (verbouwing is 5-6 jaar geleden) hadden we daar beter over kunnen nadenken, gezien de opmerking van @Ronald. Wíj hebben die warmte misschien niet nodig boven, en het is niet onze intentie deze hut snel te verkopen (integendeel) maar voor een volgende koper is het misschien een afknapper.

Nu hebben wij wel nog een soort back-up in de vorm van een houtkachel. Maar in 99% van de weersomstandigheden voldoet onze opstelling echt prima (voor ons, dus).

• _JGC_
  • Nu online
Iets waar ik me met mijn CV ketel op dit moment aan stoor is het schakelen tussen tapwater en verwarming.

Zal je met een voorraadvat minder last van hebben, maar stel je laat dat ding leeglopen in je badkuip, dan wil je niet een paar uur zonder verwarming zitten, dan liever 2 losse oplossingen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schattig, dat enkele radiatortje die ze nog naast die 2 dikke hebben opgehangen. Dat gaat echt het verschil maken :P

Maar, die andere 2 hebben aardig wat vermogen. En je geeft aan dat ze niet de mooiste meer zijn. Maar je zou een omkasting kunnen maken. En dan een nieuwe vensterbank met daaronder een opening voor de warme lucht. Het mooie is dan ook dat je het vermogen wat verhoogt door de extra convectie die ontstaat. En als je er nog fans in zou hebben, hoor je die ook minder.

• SolidD
RemySoeters schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:23:
[...]
Ik had het geld van de airco achteraf liever in een WPB gestoken.
Wat is hier de gedachte achter, ben ik benieuwd ?
Het lijkt in onze situatie - als de WP op de garage zou kunnen - wel haalbaar om een boiler direct op de WP aan te sluiten in plaats van werken met een losse WPB.

En daarnaast, is die 7kW genoeg voor de vloerverwarming beneden én de eerste verdieping, of is het dan eigenlijk beter om nog een groter model te nemen, bijvoorbeeld 9kW?

Het belang van de radiatoren op de eerste verdieping is inmiddels wel duidelijk, dus het zal toch neerkomen op de benedenradiatoren naar of inderdaad nieuwe(re) Jaga's.
Gramser schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:41:
Boven hebben we verder geen verwarming, slechts een COP1 kacheltje op mijn werkkamer. Achteraf bezien (verbouwing is 5-6 jaar geleden) hadden we daar beter over kunnen nadenken, gezien de opmerking van @Ronald. Wíj hebben die warmte misschien niet nodig boven, en het is niet onze intentie deze hut snel te verkopen (integendeel) maar voor een volgende koper is het misschien een afknapper.
Ja ik dacht misschien ook iets te makkelijk over 'je hebt niet echt verwarming nodig op de eerste', al komt die keuze nu wel meer voort uit comfort boven dan uit regels uit het bouwbesluit. Nu nog een installateur vinden die een monoblock zo aanraden / willen installeren.
_ferry_ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:05:
Schattig, dat enkele radiatortje die ze nog naast die 2 dikke hebben opgehangen. Dat gaat echt het verschil maken :P
Haha ja dat paneeltje is toch goud! We hebben al meermaals rijkelijk gefantaseerd over hoe die daar terecht gekomen is. Het was een oud huurhuis, dus misschien het minimum nodige toen de huurder aangaf dat het toch niet helemaal warm genoeg werd binnen 8)7 .

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:38
_JGC_ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:03:
Iets waar ik me met mijn CV ketel op dit moment aan stoor is het schakelen tussen tapwater en verwarming.

Zal je met een voorraadvat minder last van hebben, maar stel je laat dat ding leeglopen in je badkuip, dan wil je niet een paar uur zonder verwarming zitten, dan liever 2 losse oplossingen.
een 9kw warmtepomp heeft een 200L vat weer helemaal vol in 45 min. dus nee, je zit niet snel een paar uur zonder verwarming. maar gescheiden systemen zijn wel simpeler in aanleg en aansturing vaak.

• Ronald
  • Nu online
@Gramser nu vind ik airco (die kan verwarmen) voor boven verdieping wel een acceptabel alternatief :-)

En steeds meer vinden de koeling die je er mee kan gewenst…

Zolang je dat maar niet met een enkele unit in trapgat gaat proberen… dat vind ik niet netjes en twijfel over comfort.

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 04-04-2024 14:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gramser
  • Nu online
Ook mee eens! Die houden we dus ook in het achterhoofd als optie. Voor “ooit, misschien” ;)

• RemySoeters
SolidD schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:05:
[...]

Wat is hier de gedachte achter, ben ik benieuwd ?
Het lijkt in onze situatie - als de WP op de garage zou kunnen - wel haalbaar om een boiler direct op de WP aan te sluiten in plaats van werken met een losse WPB.

En daarnaast, is die 7kW genoeg voor de vloerverwarming beneden én de eerste verdieping, of is het dan eigenlijk beter om nog een groter model te nemen, bijvoorbeeld 9kW?

Het belang van de radiatoren op de eerste verdieping is inmiddels wel duidelijk, dus het zal toch neerkomen op de benedenradiatoren naar of inderdaad nieuwe(re) Jaga's.

[...]

Ja ik dacht misschien ook iets te makkelijk over 'je hebt niet echt verwarming nodig op de eerste', al komt die keuze nu wel meer voort uit comfort boven dan uit regels uit het bouwbesluit. Nu nog een installateur vinden die een monoblock zo aanraden / willen installeren.

[...]

Haha ja dat paneeltje is toch goud! We hebben al meermaals rijkelijk gefantaseerd over hoe die daar terecht gekomen is. Het was een oud huurhuis, dus misschien het minimum nodige toen de huurder aangaf dat het toch niet helemaal warm genoeg werd binnen 8)7 .
Ik wilde het systeem zo simpel mogelijk houden. Daarnaast kan ik op deze manier tweemaal gebruik maken van de subsidie regeling. Ook wil ik een slimmere wpb die gebruik kan maken van dynamische tarieven. De pana is standaard niet “slim genoeg”(denk ik).

• RemySoeters
Ronald schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:18:
@Gramser nu vind ik airco (die kan verwarmen) voor boven verdieping wel een acceptabel alternatief :-)

En steeds meer vinden de koeling die je er mee kan gewenst…

Zolang je dat maar niet met een enkele unit in trapgat gaat proberen… dat vind ik niet netjes en twijfel over comfort.
Ik heb hem in het trappengat hangen. Als ik het overnieuw kon besluiten, had ik een ander besluit genomen.

• _JGC_
  • Nu online
Fr33z schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:46:
[...]

een 9kw warmtepomp heeft een 200L vat weer helemaal vol in 45 min. dus nee, je zit niet snel een paar uur zonder verwarming. maar gescheiden systemen zijn wel simpeler in aanleg en aansturing vaak.
Daar ga je al... ik heb voldoende aan de helft om mijn huis te verwarmen. Met 5KW heb je het over anderhalf uur...

Dan liever een losse WPB, is veel simpeler in aanleg en 2x subsidie vangen. Zo'n voorraadvat met backup heater is niet veel goedkoper dan een complete WPB.

• SolidD
@Gramser Kun je een indicatie geven van wat de temperatuur op de eerste verdieping doet, op koude dagen (rond het vriespunt) als je boven niet bijverwarmt met de elektrakachel?

@Ronald @RemySoeters Het airco in trapgat idee is wel van de baan hier, maar dat was ons wel eerder aangeraden als 'prima' oplossing voor de 1e verdieping. Maar lijkt me inderdaad ook niet lekker of handig als de deuren daarvoor open moeten staan.

@_JGC_ Voor de boiler ben ik nog aan het kijken wat het prijsverschil is tussen WPB unit of boilervat geïntegreerd in de WP. Ik had wel de indruk dat je met losse WBP nog best wat duurder uit bent, ook als je de subsidie meerekent, maar welicht valt dit mee.

De boiler gebruiken we echt alleen voor de douche en warmwater uit de kraan boven (beneden Quooker Combi). Douchen meestal in de ochtend, als je kunt instellen op welke tijd de WP daarna aan de slag gaat voor warm water kun je daarmee ook eventueel verlies aan verwarming beperken lijkt me.

• Gramser
  • Nu online
SolidD schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:37:
@Gramser Kun je een indicatie geven van wat de temperatuur op de eerste verdieping doet, op koude dagen (rond het vriespunt) als je boven niet bijverwarmt met de elektrakachel?

@Ronald @RemySoeters Het airco in trapgat idee is wel van de baan hier, maar dat was ons wel eerder aangeraden als 'prima' oplossing voor de 1e verdieping. Maar lijkt me inderdaad ook niet lekker of handig als de deuren daarvoor open moeten staan.

@_JGC_ Voor de boiler ben ik nog aan het kijken wat het prijsverschil is tussen WPB unit of boilervat geïntegreerd in de WP. Ik had wel de indruk dat je met losse WBP nog best wat duurder uit bent, ook als je de subsidie meerekent, maar welicht valt dit mee.

De boiler gebruiken we echt alleen voor de douche en warmwater uit de kraan boven (beneden Quooker Combi). Douchen meestal in de ochtend, als je kunt instellen op welke tijd de WP daarna aan de slag gaat voor warm water kun je daarmee ook eventueel verlies aan verwarming beperken lijkt me.
Het heeft geen enkele zin om jouw en mijn situatie te gaan vergelijken ;). We hebben een ander huis, andere isolatie, andere oppervlakte, ander stookgedrag… Maar, als indicatie, bij ons denk ik 3 graden kouder dan beneden.

• Ronald
  • Nu online
Het verschil zonder en met dakisolatie in mijn onverwarmde want ik gebruik ze de-facto niet slaapkamers was 2-3 graden. En dan is de dakisolatie nog niet eens helemaal af.

Dus @Gramser heeft een zeer strak punt ;-)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:27
SolidD schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:05:
Ik vermoed dat 7kW genoeg is. Bij 40 graden cv-water heb je ca 6,6kW afgiftevermogen met 54 m2 vloerverwarming. Die radiatoren gaan wel wat toevoegen, maar niet superveel. Dus de vraag is of je 9kW wel kwijt zou kunnen.

Woonde je er al in januari? Weet je hoeveel gas je verbruikte op 9-10-11 januari?

• SolidD
marcop23 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:10:
[...]

Ik vermoed dat 7kW genoeg is. Bij 40 graden cv-water heb je ca 6,6kW afgiftevermogen met 54 m2 vloerverwarming. Die radiatoren gaan wel wat toevoegen, maar niet superveel. Dus de vraag is of je 9kW wel kwijt zou kunnen.

Woonde je er al in januari? Weet je hoeveel gas je verbruikte op 9-10-11 januari?
Nee pas sinds eind februari en we zitten sindsdien zo op de 4-7 m3 per dag, maar eigenlijk stond hij zelden hoger dan 17 graden.
Pagina: 1