Als nieuwe bewoners van een jaren 70 woning staan we voor een groot verduurzamingsvraagstuk: wat is nou de beste manier om je huis comfortabel en economisch gunstig warm te krijgen? Ik heb al veen geleerd en menig avonduren besteed aan inlezen hier en nu toch besloten tot een eigen topic.
Drie verdiepingen (inc zolder)
Schuin dak op noord/zuid
Garage tegen het huis aangebouwd, hout constructie
Oude Vaillant uit 2005 waarvan de klep wat moeite heeft en herrie maakt. De CV moest sowieso vervangen.
Geplande/gedane aanpassingen:
- Momenteel tweepersoons huishuiden met de wens van gezinsuitbreiding in de toekomst. 200L lijkt mij voldoende capaciteit voor douchen en warm water in de badkamer.
- DWTW nog niet aanwezig maar is een optie.
De huidige CV moet sowieso vervangen en we hebben al wat offertes aangevraagd. Het schiet alle kanten op met de aanbiedingen en hoewel ik mezelf goed geïnformeerd acht is het echt lastig kiezen wat nou slim is. De adviezen uit offertes zijn ook allemaal verschillend, de een zegt hybride, de ander alleen nog FE. We zijn de afgelopen weken in ons hoofd heen en weer gegaan tussen drie opties:
1: Nieuwe hybride installatie
Dit is de kleinste investering en verreweg wat de meeste installateurs aanraden. Offertes allemaal rond de 9000 Euro (ex subsidie-aftrek), dus rond de 6500 totaal. Voordeel is dat de radiatoren boven eventueel nog gebruikt kunnen worden en dan je geen zorgen hebt over ondercapaciteit. Nadeel is dat je enkel nog gas en vastrecht betaalt voor SWW.
2. FE WP met boilervat
Hier gaat de voorkeur naar uit, maar de offertes beginnen hier bij de 15k (ex subsidie) voor Daikin 3 RW 8kW.
Met de 'Panasonic Aquarea L-gen R290' die we eigenlijk zouden willen gaat het eerder richting de 18-20k. Daar gaat dan nog zo'n 3400 vanaf, maar toch.
Ik lees hier zo vaak dat het 'laatste beetje' gas voor het SWW zo in de papieren loopt i.v.m vastrecht, maar de extra kosten hier t.o.v. hybride verdien je ook niet zo snel terug met die 300 per jaar minder?
3. FE: WP direct op vloerverwarming met losse WPB.
Hierover heb ik nog geen installateur gehoord en zou ik nog een specifieke offerte voor moeten aanvragen. Zelf leek dit me wel een goede optie: een los monoblock buiten, direct aangesloten op de vloerverwarming, plus een WPB op zolder voor het warm water in de badkamer.
In bijna alle gevallen wordt er niet meegedacht over verwarmen op de 1e verdieping. Opzich hebben we de slaapkamer hier nooit warm, maar voor een (thuis)werkkamer en toekomstige kinderkamer op de 1e is het wel fijn als het warm kán worden. Een airco ophangen is best een optie maar brengt natuurlijk ook kosten met zich mee. Bijverwarmen met infrarood zou kunnen. Vloerverwarming op de eerste verdieping is niet haalbaar. Of de huidige radiatoren nog iets gaan uithalen met lage temperaturen is ook te betwijfelen.:strip_exif()/f/image/9rbP5f5mVe0LU6VzM4nS7Ifu.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kozijn beneden is inmiddels niet meer geel
:strip_exif()/f/image/DpnzHGw3B3FofTeW6G2TKme3.jpg?f=fotoalbum_large)
Radiator in een van de kamers boven.
Situatie:
2-onder-1 kap uit bouwjaar 1971Drie verdiepingen (inc zolder)
Schuin dak op noord/zuid
Garage tegen het huis aangebouwd, hout constructie
Oude Vaillant uit 2005 waarvan de klep wat moeite heeft en herrie maakt. De CV moest sowieso vervangen.
Geplande/gedane aanpassingen:
- Beneden komt vloerverwarming (ipv radiatoren), 6 groepen met vooralsnog open verdeler. Deze word in de broodjes betonvloer gefreesd.
- Eerste verdieping hangen nog oude radiatoren, inmiddels al ontkoppeld maar ik twijfel nog of dat niet iets te voorbarig was.
- Er komen zonnepanelen, waarschijnlijk max 8 in schaduwrijke omgeving.
- Alles is of wordt nageïsoleerd: spouw was al, dubbeglas (en enkelgals boven) wordt vervangen door HR++, vloer is met PIF geïsoleerd (RC5) en dakisolatie gaan we zelf doen.
- Meterkast vervangen en voorbereid op 3 fasen, maar nu nog 1 fase aangesloten.
Historisch gasverbruik:
Helaas onbekend - want net verhuisd, maar door Greenchoice geschat op 1400 m3 op basis van historische gegevens en tussen de 1400 - 1700 m3 realistisch gezien. Dit maakt het ook lastig.Afgiftesysteem:
- Eind april wordt aangelegd: 54 m² vloerverwarming over hal, woonkamer en keuken ter vervanging van de radiatoren op de begane grond. Het worden 6 groepen, verder nog onbekend kwa inregeling. Het liefst sluiten we hem in 1x goed aan op de nieuwe WP installatie.
- Boven zitten in elke kamer nog oude radiatoren.
SWW:
- Er is op zolder genoeg plek voor een boiler- Momenteel tweepersoons huishuiden met de wens van gezinsuitbreiding in de toekomst. 200L lijkt mij voldoende capaciteit voor douchen en warm water in de badkamer.
- DWTW nog niet aanwezig maar is een optie.
Warmtepompvoorkeur:
Goede prijs-kwaliteit, toekomstproof. Full Electric heeft ergens de voorkeur, maar de investering vooraf is enorm en ik krijg het amper rondgerekend to.v. hybride. Dat wil zeggen: kwa terugverdientijd ontloopt het elkaar niet veel in mijn excelletje (beiden ruim 10 jaar op basis van onze huidige gas en stroomprijs).De huidige CV moet sowieso vervangen en we hebben al wat offertes aangevraagd. Het schiet alle kanten op met de aanbiedingen en hoewel ik mezelf goed geïnformeerd acht is het echt lastig kiezen wat nou slim is. De adviezen uit offertes zijn ook allemaal verschillend, de een zegt hybride, de ander alleen nog FE. We zijn de afgelopen weken in ons hoofd heen en weer gegaan tussen drie opties:
1: Nieuwe hybride installatie
Dit is de kleinste investering en verreweg wat de meeste installateurs aanraden. Offertes allemaal rond de 9000 Euro (ex subsidie-aftrek), dus rond de 6500 totaal. Voordeel is dat de radiatoren boven eventueel nog gebruikt kunnen worden en dan je geen zorgen hebt over ondercapaciteit. Nadeel is dat je enkel nog gas en vastrecht betaalt voor SWW.
2. FE WP met boilervat
Hier gaat de voorkeur naar uit, maar de offertes beginnen hier bij de 15k (ex subsidie) voor Daikin 3 RW 8kW.
Met de 'Panasonic Aquarea L-gen R290' die we eigenlijk zouden willen gaat het eerder richting de 18-20k. Daar gaat dan nog zo'n 3400 vanaf, maar toch.
Ik lees hier zo vaak dat het 'laatste beetje' gas voor het SWW zo in de papieren loopt i.v.m vastrecht, maar de extra kosten hier t.o.v. hybride verdien je ook niet zo snel terug met die 300 per jaar minder?
3. FE: WP direct op vloerverwarming met losse WPB.
Hierover heb ik nog geen installateur gehoord en zou ik nog een specifieke offerte voor moeten aanvragen. Zelf leek dit me wel een goede optie: een los monoblock buiten, direct aangesloten op de vloerverwarming, plus een WPB op zolder voor het warm water in de badkamer.
In bijna alle gevallen wordt er niet meegedacht over verwarmen op de 1e verdieping. Opzich hebben we de slaapkamer hier nooit warm, maar voor een (thuis)werkkamer en toekomstige kinderkamer op de 1e is het wel fijn als het warm kán worden. Een airco ophangen is best een optie maar brengt natuurlijk ook kosten met zich mee. Bijverwarmen met infrarood zou kunnen. Vloerverwarming op de eerste verdieping is niet haalbaar. Of de huidige radiatoren nog iets gaan uithalen met lage temperaturen is ook te betwijfelen.
Wie gaat het installeren?
Ik vrees dat hier toch een installateur aan te pas moet gaan komen, hoe graag ik ook best zelf dingen wil doen.Afbeeldingen
:strip_exif()/f/image/9rbP5f5mVe0LU6VzM4nS7Ifu.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kozijn beneden is inmiddels niet meer geel
:strip_exif()/f/image/DpnzHGw3B3FofTeW6G2TKme3.jpg?f=fotoalbum_large)
Radiator in een van de kamers boven.
Concrete vragen
- Zouden jullie op basis van bovenstaande info gaan voor FE of voor hybride?
- Wat is slim voor de verwarming op de eerste verdieping? Bijverwarmen, airco, of toch hier LTV radiatoren plaatsen?
- Stel dat de eerste verdieping anders verwarmd wordt, dan is effectief de WP alleen nog daar voor de vloerverwarming beneden en een boiler vat. Is het dan niet heel voor de hand liggend om een monoblock direct en enkel op de vloerverwarming aan te sluiten? En een WPB boven?
:strip_exif()/f/image/rr5YFBU5QWIgs25JUh5Y0tn8.jpg?f=fotoalbum_large)