iPhone eigendom van externe

Pagina: 1
Acties:
  • 10.983 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-05 09:16
Hallo,

Onlangs heb ik een nieuwe iPhone gekocht. Mijn oude toestel (SE 2020) heb ik destijds teruggezet naar fabrieksinstellingen zoals voorgeschreven staat op internet.

Oude toestel op marktplaats gezet en deze werd vandaag opgehaald. Maar de meneer die hem heeft gekocht kon zich niet aanmelden want kreeg te zien dat de iPhone eigendom is van ‘baten-lastendienst Dienst ICT Uitvoering’. Ik zelf ben niet in dienst (of in dienst geweest) van de Rijksoverheid.

Ik heb de iPhone maar weer van hem ‘teruggekocht’ maar vind het erg vreemd dat deze melding er staat. De melding komt in beeld nadat je de taal hebt ingesteld en met een wifi netwerk hebt kunnen connecten. De iPhone heb ik in 2021 bij een telefoonwinkel in Utrecht gekocht in nieuwe staat. Ook vreemd dat ik deze melding niet kreeg toen ik de telefoon voor het eerst gebruikt heb…

Hoe kan het dat deze melding tevoorschijn komt en hoe kan ik dit oplossen?

NB: Wel vroeg iemand mij om het serienummer van het toestel. Maar hier kunnen ze niks mee toch?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unwzaV-77iGKMRsYO_auqhHgwb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuO53XuhukSkt0xcBqYO5o5L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGzOGfTbRtzFXNGdxfzcUGxGIz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXbKiAuN5hUtxjw5Fn8DPkjC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +65 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:37
Hoe zeker ben je ervan dat de teruggekochte telefoon exact dezelfde is als de telefoon die jij hebt verkocht?
Daar zie ik alle potentie voor een scam in namelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Homer-Simpson op 03-04-2024 19:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Deze telefoon wordt gewoon beheerd door DICTU. De ICT dienstverlener van aantal Ministeries.

Lijkt me niet jouw telefoon als je geen ambtenaar bent / geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrielink
Homer-Simpson schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:19:
Hoe zeker ben je ervan dat de teruggekochte telefoon exact dezelfde is als de telefoon die jij hebt verkocht?
Daar zie ik alle potentie voor een scam in namelijk.
Aan de krasjes te zien is het 100% dezelfde telefoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02:41
Heb je de serienummer nog van de telefoon die je verkocht? Want dit lijkt mij niet de zelfde iphone want dan had je dit probleem al eerder gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
Sethro schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:23:
Deze telefoon wordt gewoon beheerd door DICTU. De ICT dienstverlener van aantal Ministeries.

Lijkt me niet jouw telefoon als je geen ambtenaar bent / geweest.
De krasjes op het toestel komen precies overeen met de krasjes op de foto van de advertentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
Reptielenbrein schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:24:
Heb je de serienummer nog van de telefoon die je verkocht? Want dit lijkt mij niet de zelfde iphone want dan had je dit probleem al eerder gehad.
Ja die heb ik, wat kan ik er mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en hoe snel was de verkoper met het melden dat het niet lukte?

want misschien is de buitenkant gewoon alleen verwisseld? (weet niet hoe snel / gemakkelijk ze dit kunnen tegenwoordig..)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
SMSfreakie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:26:
en hoe snel was de verkoper met het melden dat het niet lukte?

want misschien is de buitenkant gewoon alleen verwisseld? (weet niet hoe snel / gemakkelijk ze dit kunnen tegenwoordig..)
Hier was hij binnen het uur mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
vrielink schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:26:
[...]

Ja die heb ik, wat kan ik er mee?
Vergelijken misschien met het toestel die je terug kreeg? Wellicht heeft hij gewoon het moederbord verwisseld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Moederbord in oude behuizing overgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
vrielink schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:28:
[...]

Hier was hij binnen het uur mee
Daar ben je niet meer dan 15 minuten mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
Reptielenbrein schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:28:
[...]

Vergelijken misschien met het toestel die je terug kreeg? Wellicht heeft hij gewoon het moederbord verwisseld.
En hoe kan ik dat zien bij het toestel die ik terugkreeg? Ik kom namelijk niet verder in het toestel dan zoals je op de afbeeldingen ziet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-05 17:46
Je kan natuurlijk ook even het nummer bellen die in de melding staat en het verhaal uitleggen. Wellicht is de telefoon gestolen of wellicht verkocht aan een medewerker die uitdienst ging en vergeten uit de juiste tooling te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
vrielink schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:26:
...
Dat lijkt me ook plausibel inderdaad. Is het mogelijk om het serienummer/de IMEI te bekijken voordat je in het extern-beheerscherm komt (normaal kan je dat achter de "i" op het setup-scherm doen, maar ik weet niet of dat bij een extern beheerde telefoon ook mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
en hoe snel had je een deal in de eerste instantie? als in nog moeilijk doen over de prijs etc?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
vrielink schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:30:
[...]

En hoe kan ik dat zien bij het toestel die ik terugkreeg? Ik kom namelijk niet verder in het toestel dan zoals je op de afbeeldingen ziet
Ik zie het al: op het ‘i’tje. IMEI Nummer komt overeen met het IMEI nummer op de doos en in de factuur van mij destijds

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vrielink
Ik ben trouwens bij deze beste man langs geweest om het toestel weer op te halen. Dit lijkt me de kans op een scam verkleinen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
vrielink schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:33:
[...]

Ik zie het al: op het ‘i’tje. IMEI Nummer komt overeen met het IMEI nummer op de doos en in de factuur van mij destijds
Waarom ga je niet terug naar de verkoper van destijds, dat is toch een bedrijf? Lijkt mij geen zuivere koek dit. Wellicht ook melding maken bij de politie, geen idee als het zin heeft maar dat toestel is niet eerlijk verkregen anders zat er geen blokkade op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

mr.DJ95 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:31:
Je kan natuurlijk ook even het nummer bellen die in de melding staat en het verhaal uitleggen. Wellicht is de telefoon gestolen of wellicht verkocht aan een medewerker die uitdienst ging en vergeten uit de juiste tooling te verwijderen.
Dat dus. Of ze hebben per abuis een verkeerd IMEI nummer ingeklopt in hun MDM tool... Of de persoon die he serienummer aan je vroeg heeft dit misbruikt. Na een reset van de iphone zal deze zich dan aanmelden op de MDM van DICTU.

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 04-04-2024 06:43 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
Reptielenbrein schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:35:
[...]

Waarom ga je niet terug naar de verkoper van destijds, dat is toch een bedrijf? Lijkt mij geen zuivere koek dit. Wellicht ook melding maken bij de politie, geen idee als het zin heeft maar dat toestel is niet eerlijk verkregen anders zat er geen blokkade op.
Maar het vreemde is dat ik destijds na aanschaf wel alles kon en deze melding niet kreeg…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111759

Je kunt ook de dienst ICT bellen. Zij kunnen ongetwijfeld deze iphone traceren of hij ooit in hun bestand heeft gezeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Wat hierboven staat. Even die dienst bellen, jij hebt de originele aankoopnota van jouw telefoon met daar een serie/IMEI nummer op, dus je kan aantonen dat het apparaat niet door hun beheerd zou moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-05 16:51
iPhones kunnen alleen op afstand in een beheer systeem worden opgenomen als de desbetreffende leverancier een koppeling heeft met Apple Business Manager.

Het kan niet zomaar vanaf afstand n.a.v. een IMEI/Serienummer, om een device later op te nemen in een beheer systeem moet deze aan een MacBook worden gekoppeld en worden ingelogd met een Apple Business Manager account.

Dus misschien maar even bellen naar ''de beheerder'' van de telefoon op dit moment.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• vrielink
Zojuist gebeld met het nummer. Blijkt dat deze telefoon ooit gestolen is bij een Ministerie. Zie link voor krantenbericht.

Toen ik de telefoon in 2021 kocht was dit nog niet bekend en daardoor niet geblokkeerd.

https://www.omroepwest.nl...isterie-om-neef-te-helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 15:07
vrielink schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:18:
Zojuist gebeld met het nummer. Blijkt dat deze telefoon ooit gestolen is bij een Ministerie. Zie link voor krantenbericht.

Toen ik de telefoon in 2021 kocht was dit nog niet bekend en daardoor niet geblokkeerd.

En nu?
Waar kocht jij deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hij is volgens de OP bij "een telefoonwinkel in Utrecht" gekocht in "nieuwe staat". Of de winkel op ervan op de hoogte was dat ze gestolen spullen verkopen... wie weet

@vrielink bestaat die winkel nog? Zo ja, ben ik benieuwd hoe ze reageren als je dit geval voorlegt.

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 04-04-2024 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
begintmeta schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:28:
[...]

Hij is volgens de OP bij "een telefoonwinkel in Utrecht" gekocht in "nieuwe staat". Of de winkel op ervan op de hoogte was dat ze gestolen spullen verkopen... wie weet
Volgens mij is in dit soort gevallen de vraag of de koper te goeder trouw de koop heeft gedaan en niet had kunnen vermoeden of de gsm gestolen was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
Winkel bestaat nog, heb ze zojuist een berichtje gedaan.
Telefoon werd destijds aan me verkocht als in: nieuw, met een geopende doos. Iets in die richting.

Ik wacht de reactie van de telefoonwinkel af…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
jeroenkb schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:29:
[...]

Volgens mij is in dit soort gevallen de vraag of de koper te goeder trouw de koop heeft gedaan en niet had kunnen vermoeden of de gsm gestolen was
Klopt, de koper is in dit geval de winkel. Ik ga er van uit dat die ervan op de hoogte was dat "nieuwe staat" niet nieuw was. Ik ga er van uit dat ze de telefoon van iemand hebben gekocht. Algemeen heeft een winkel wat meer verantwoordelijkheden om heling te voorkomen dan een niet-professionele partij.

Het is trouwens interessant dat "Uiteindelijk heeft de politie 139 iPhones kunnen opsporen door de unieke nummers van de telefoons. Dat is precies het aantal dat S. bekende te hebben gestolen." kennelijk is, als het om het geval in het nieuwsbericht gaat, dan tenminste 1 telefoon extra die niet opgespoord kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
begintmeta schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:35:
[...]

Klopt, de koper is in dit geval de winkel. Ik ga er van uit dat die ervan op de hoogte was dat "nieuwe staat" niet nieuw was. Ik ga er van uit dat ze de telefoon van iemand hebben gekocht. Algemeen heeft een winkel wat meer verantwoordelijkheden om heling te voorkomen dan een niet-professionele partij.

Het is trouwens interessant dat "Uiteindelijk heeft de politie 139 iPhones kunnen opsporen door de unieke nummers van de telefoons. Dat is precies het aantal dat S. bekende te hebben gestolen." kennelijk is, als het om het geval in het nieuwsbericht gaat, dan tenminste 1 telefoon extra die niet opgespoord kon worden.
Denk dat ze met opsporen bedoelen: serie nummer achterhalen. En dan vervolgens blokkeren, zoals bij mij het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
vrielink schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:32:
...
Telefoon werd destijds aan me verkocht als in: nieuw, met een geopende doos. Iets in die richting.

Ik wacht de reactie van de telefoonwinkel af…
Ik ben benieuwd. Klinkt niet heel vertrouwenwekkend.

Laat de rijksoverheid overigens gestolen spullen registreren? Je zou eens kunnen kijken of de telefoon op https://www.stopheling.nl/ geregistreerd is.
vrielink schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:37:
...

Denk dat ze met opsporen bedoelen: serie nummer achterhalen. En dan vervolgens blokkeren, zoals bij mij het geval is.
Daarvoor zou het ministerie de politie niet nodig hebben vermoed ik. (ik denk dat het ministerie met minder moeite het serinummer van een door hun gekochte telefoon vind dan de politie)

[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 04-04-2024 16:41 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wat mensen hiervoor complottheorieën bedenken voor een oude telefoon van €90 op V&A. moederbord verwisselen? andere buitenkant? moet niet gekker worden 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Farabi op 04-04-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
begintmeta schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:39:
[...]

Ik ben benieuwd. Klinkt niet heel vertrouwenwekkend.

Laat de rijksoverheid overigens gestolen spullen registreren? Je zou eens kunnen kijken of de telefoon op https://www.stopheling.nl/ geregistreerd is.

[...]

Daarvoor zou het ministerie de politie niet nodig hebben vermoed ik. (ik denk dat het ministerie met minder moeite het serinummer van een door hun gekochte telefoon vind dan de politie)
Toestel staat niet geregistreerd op stopheling.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
vrielink schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:42:
[...]

Toestel staat niet geregistreerd op stopheling.nl
Dat is wel slordig van het ministerie/DICTU dan... Ik zou denken dat de winkel zich in principe zou moeten informeren en ook eigen aankoopactiviteiten zou moeten registreren... maar om dat te laten werken moet natuurlijk wel informatie over gestolen spullen beschikbaar zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 04-04-2024 16:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-05 17:43
Farabi schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:42:
wat mensen hiervoor complottheorieën bedenken voor een oude telefoon van €90 op V&A. moederbord verwisselen? andere buitenkant? moet niet gekker worden 8)7
Welkom op Tweakers. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Farabi schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:42:
niet onmogelijk..

genoeg volk wat dus wel zulke praktijken doet..

niet iedereen is even scherp op emei nummers, serie nummers etc te noteren / netjes te kunnen terug vinden op facturen etc..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

vrielink schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:18:

Dat verhaal had ik ooit gelezen, apart om het dan nu via zo een hoek terug te lezen.
Houden ze de lock erop? Jij hebt het apparaat ten slotte ter goeder trouw gekocht lijkt mij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
franssie schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:56:
[...]

Dat verhaal had ik ooit gelezen, apart om het dan nu via zo een hoek terug te lezen.
Houden ze de lock erop? Jij hebt het apparaat ten slotte ter goeder trouw gekocht lijkt mij.
Nee, de lock laten ze erop. Het is immers een gestolen toestel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

vrielink schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:54:
[...]

Het blijkt inderdaad zo te werken. Wel is degene die jou de telefoon heeft verkocht blijkbaar degene die zich schuldig heeft gemaakt aan heling voorzover jij ter goedertrouw hebt gehandeld. Daar zou je nog een claim kunnen indienen zou je er nog energie in willen steken om te jennen op te voeden (ik denk niet dat het veel gaat opleveren)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 15:46

tweakerbee

dus..?

[...]

Als je het als particulier hebt gekocht bij een winkel dan ben je mogelijk nu wel eigenaar:

https://www.richardhak.nl...-overdracht-van-eigendom/

In dat geval lijkt mij dat het slot eraf gehaald moet worden? Interessante case.

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat

Ze nemen zelf kennelijk niet eens de moeite om het als gestolen te registreren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 10:29
De rol van die winkel vind ik toch wel twijfelachtig. Die kopen blijkbaar geopende dozen in van particulieren en verkopen die dan als "nieuwstaat". Dat je dat doet met retouren van zelf verkochte apparaten snap ik, maar dit is vragen om problemen.

Ben benieuwd wat de winkel zegt.

Zou trouwens sowieso melding bij de politie doen. Met een paar van dergelijke gevallen zou er zomaar een spoor naar de heler kunnen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 09:19
tweakerbee schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:06:
[...]

Als je het als particulier hebt gekocht bij een winkel dan ben je mogelijk nu wel eigenaar:

https://www.richardhak.nl...-overdracht-van-eigendom/

In dat geval lijkt mij dat het slot eraf gehaald moet worden? Interessante case.
Lijkt me toch sterk dat het zo zou werken. Dat maakt diefstal en heling ineens weer een stuk interessanter, dan kun je een gestolen device dus lekker witwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:00
anboni schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 00:35:
[...]

Lijkt me toch sterk dat het zo zou werken. Dat maakt diefstal en heling ineens weer een stuk interessanter, dan kun je een gestolen device dus lekker witwassen.
Interessante casus. Ik kan mij voorstellen dat ze het op de manier benaderen als met je gestolen fiets waar je iemand op ziet rijden: Als diegene kan laten zien dat die een plausibel bedrag heeft betaald is het geen heling en ben je hem gewoon kwijt en is diegene eigenaar. Het wordt een interessante casus omdat ik benieuwd ben of ie dan unlocked moét worden door Apple....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:01

Jrz

––––––––––––

Heb je het imei van de simtray of vanuit de software vergeleken?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
Jrz schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 06:52:
Heb je het imei van de simtray of vanuit de software vergeleken?
Jip-en-janneketaal graag haha 🤓
Ik heb de IMEI op het toestel gezien vanuit het ‘i’ tje rechtsonderin bij het ‘welkom’ scherm vergeleken met de IMEI op de doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:01

Jrz

––––––––––––

vrielink schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:02:
[...]

Jip-en-janneketaal graag haha 🤓
Ik heb de IMEI op het toestel gezien vanuit het ‘i’ tje rechtsonderin bij het ‘welkom’ scherm vergeleken met de IMEI op de doos
Op de simtray staat het ook. Maar ging er even om dat je het vanuit de software hebt gedaan.

Binnenwerk is dan idd niet verwisseld. Die winkel heeft een gestolen/werk tel verkocht lijkt het.

De telefoon staat onder beheer. Hij is niet als gestolen opgegeven.

Ik vermoed dat je de telefoon niet zelf na het wissen nog hebt geïnstalleerd en volledig hebt getest?

[ Voor 0% gewijzigd door Jrz op 05-04-2024 11:06 . Reden: wissen :) ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
Jrz schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:18:
[...]

Op de simtray staat het ook. Maar ging er even om dat je het vanuit de software hebt gedaan.

Binnenwerk is dan idd niet verwisseld. Die winkel heeft een gestolen/werk tel verkocht lijkt het.

De telefoon staat onder beheer. Hij is niet als gestolen opgegeven.

Ik vermoed dat je de telefoon niet zelf na het willen nog hebt geïnstalleerd en volledig hebt getest?
Wat bedoel je precies met ‘na het willen’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-05 19:17
vrielink schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:43:
[...]

Wat bedoel je precies met ‘na het willen’?
Ik denk dat hij bedoelt na het "wissen" nog hebt getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
Inhumanous schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:14:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt na het "wissen" nog hebt getest
Nee na het wissen inderdaad niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Nu online
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die eens bellen en kijken of ze iets richting die winkel kunnen doen. Je staat redelijk sterk doordat je de bon en alles hebt, en nu dus ook bewijs dat ze je gestolen spullen hebben verkocht. Koop ontbinden en aankoopbedrag terug of iets in die richting. Als je dat zelf moet doen wordt het meer werk, ik zou het aan mijn verzekering uitbesteden. Zit je ook nog met een telefoon... je krijgt vast geen vindersloon als je hem terugstuurt naar die DICTU club 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06:46
Archer_VC10 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:05:
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die eens bellen en kijken of ze iets richting die winkel kunnen doen. Je staat redelijk sterk doordat je de bon en alles hebt, en nu dus ook bewijs dat ze je gestolen spullen hebben verkocht. Koop ontbinden en aankoopbedrag terug of iets in die richting. Als je dat zelf moet doen wordt het meer werk, ik zou het aan mijn verzekering uitbesteden. Zit je ook nog met een telefoon... je krijgt vast geen vindersloon als je hem terugstuurt naar die DICTU club 😆
Schadebedrag te laag. Het beste dat je daarmee krijgt is dagwaarde van de verzekering. (prima oplossing overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Nu online
Ok, dan geen aankoopbedrag maar dagwaarde o.i.d.... nu heb je alleen een nutteloze telefoon dus alles is welkom zou ik denken 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jixreme
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:05
Als je rechtsbijstand hebt zou ik hier zeker achteraan gaan. Dan weet die "winkel" ook dat ze dit niet ongestraft kunnen doen, nog los van of jij er iets uithaalt.

Mocht je geen rechtsbijstand hebben dan zijn programma's als Radar en Kassa altijd nog opties, zeker voor zo'n aparte zaak als deze.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
gooi dat ding gewoon weg en koop nooit meer iets uit een louche winkel. het is de energie allemaal niet waard voor een telefoon van €100. zie het als les.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:16
Doe aangifte bij de politie (of neem i.i.g. contact op). Heling is een serieus vergrijp.

Je weet (nu) dat dit toestel was gestolen en je weet waar jij dit toestel hebt gekocht. Lijkt me mooie materie om door te geven voor onderzoek. https://www.politie.nl/in...te-doen-tegen-heling.html

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 05-04-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-05 20:39

Sharky

Skamn Dippy!

Niet onmogelijk, wel onwaarschijnlijk.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
Ik zou zelf alles door spelen naar die partij. Dus ook aankoop bewijs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:18
Ik heb iets heel vergelijkbaars meegemaakt met een iPad. Werkte prima. iPad gereset, verkocht en toen kwam de koper dat er een mdm van Schiphol op stond. Contact gezocht met Schiphol, en ze waren allerminst geïnteresseerd. Ook stond het apparaat niet op een of andere manier geregistreerd.

(Zie: WouterL in "Kerem22 “gestolen iPad”")

[ Voor 11% gewijzigd door WouterL op 08-04-2024 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:31
Wat ik nog wel interessant vind is het volgende.

1: er ontvreemd iemand iPhone vanuit het ministerie, ze hebben dit pas later door.

Toen ze dit door hadden hebben ze MDM geregistreerd.

Maar de TS heeft dus nooit een melding hiervan gehad.
Pas na het resetten heeft hij een melding gehad.

Hoe kan dit?
Je zou toch kunnen voorstellen dat wanneer je hem activeert meteen een melding zou moeten krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:23
joke_name schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:22:
Wat ik nog wel interessant vind is het volgende.

1: er ontvreemd iemand iPhone vanuit het ministerie, ze hebben dit pas later door.

Toen ze dit door hadden hebben ze MDM geregistreerd.

Maar de TS heeft dus nooit een melding hiervan gehad.
Pas na het resetten heeft hij een melding gehad.

Hoe kan dit?
Je zou toch kunnen voorstellen dat wanneer je hem activeert meteen een melding zou moeten krijgen?
Een toestel kan geregistreerd zijn als eigendom in Apple Business Manager, maar daar hoeft niet direct een MDM-profiel aan te hangen. Een toestel registreert zich dan prima en daar merk je niets van.

Het betreffende ministerie zal in Apple Business Manager het toestel geblokkeerd hebben, waarna bij de volgende activatiepoging het toestel zichzelf blokkeert.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:10
Dit kon vroeger omzeilt worden met een programmatje, dan had je daar geen last van als je de telefoon overkocht van iemand totdat je hem zou resetten. Hoe het exact werkt weet ik niet, is al jaren geleden dat ik dat ook had.

Het enige wat je kunt proberen is om contact op te nemen met de ICT afdeling maar ik ben bang dat je daar ook nul op rekest zult krijgen want de telefoon is toen zeer waarschijnlijk ooit doorverkocht..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ben benieuwd wat die winkel zegt ... zij zullen hem vast terugnemen, en de volgende van de stapel aan je geven.

Ik zou die wel in de winkel even checken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

eric.1 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:04:
Doe aangifte bij de politie (of neem i.i.g. contact op). Heling is een serieus vergrijp.

Je weet (nu) dat dit toestel was gestolen en je weet waar jij dit toestel hebt gekocht. Lijkt me mooie materie om door te geven voor onderzoek. https://www.politie.nl/in...te-doen-tegen-heling.html
Nobel maar in de realiteit doet de politie er echt helemaal niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terminus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 19:25
Het kan ook zijn dat het serienummer pas later is geregistreerd door de betreffende organisatie, bijv. na een migratie van-naar een ander MDM pakket. Achterstallige administratie bijv.

Het toestel kan 'overgenomen' zijn door een medewerker bijvoorbeeld, welke deze weer verkocht heeft aan de telefoonzaak. Als dat niet juist administratief verwerkt is, en de organisatie het serienummer toch opvoert binnen MDM, ben jij daar nu de dupe van.

Heb je al eens contact opgenomen met de betreffende organisatie? Misschien willen zij het wel rechttrekken, al dan niet intern onderzoeken hoe het kan dat jij een (oud) toestel van hen in bezit hebt gekegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 10:53
SgtElPotato schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:42:
Het enige wat je kunt proberen is om contact op te nemen met de ICT afdeling maar ik ben bang dat je daar ook nul op rekest zult krijgen want de telefoon is toen zeer waarschijnlijk ooit doorverkocht..
Terminus schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:55:
Het toestel kan 'overgenomen' zijn door een medewerker bijvoorbeeld, welke deze weer verkocht heeft aan de telefoonzaak. Als dat niet juist administratief verwerkt is, en de organisatie het serienummer toch opvoert binnen MDM, ben jij daar nu de dupe van.

Heb je al eens contact opgenomen met de betreffende organisatie? Misschien willen zij het wel rechttrekken, al dan niet intern onderzoeken hoe het kan dat jij een (oud) toestel van hen in bezit hebt gekegen.
Ik zal het even makkelijk maken voor jullie: vrielink in "iPhone eigendom van externe" en vrielink in "iPhone eigendom van externe"

[ Voor 3% gewijzigd door mgizmo op 09-04-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 11:00
Anoniem: 361276 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:06:
[...]

Nobel maar in de realiteit doet de politie er echt helemaal niks mee.
Als iedereen zo denkt zal er nooit wat gebeuren. De politie kan alleen actie ondernemen als er genoeg aanleiding is, als ze weten van zaken die niet kloppen. Als niemand aangifte doet hebben ze ook geen grond om actie te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-05 15:26
Kraay89 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:38:
[...]

Als iedereen zo denkt zal er nooit wat gebeuren. De politie kan alleen actie ondernemen als er genoeg aanleiding is, als ze weten van zaken die niet kloppen. Als niemand aangifte doet hebben ze ook geen grond om actie te ondernemen.
Ze komen tegenwoordig niet eens meer langs als er bij je thuis is ingebroken he, denk je dat ze tijd maken voor dit soort "kleinigheidjes"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 10:53
Masvic schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:45:
[...]

Ze komen tegenwoordig niet eens meer langs als er bij je thuis is ingebroken he, denk je dat ze tijd maken voor dit soort "kleinigheidjes"?
Nieuws: "inbraakcijfers historisch laag"

Het is inderdaad energie stoppen in het melden terwijl je er zelf geen direct baat bij hebt. We doen alleen energie willen stoppen als we er zelf direct belang bij hebben/van profiteren. Vergelijkbaar met meldingen doen binnen een organisatie als je een technisch probleem hebt; ach zal iemand anders wel melden/lost zich waarschijnlijk zelf op.

En blijkbaar ben je nobel als je het wel doet 8)7
...
...
Of egoïstisch als je het niet doet :)

[ Voor 3% gewijzigd door mgizmo op 09-04-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Goed, de TS heeft al een tijd z'n antwoord, en de discussie dwaalt inmiddels wel erg af. Dit topic gaat dan ook op slot. Mocht de TS nog wat willen toevoegen, dan kan hij/zij contact opnemen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.