Kan laden bij een publieke laadpaal beperkt worden tot 8A?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik rij een Volvo D5 PHEV van 6 jaar oud. Ik heb deze auto al een tijd in eigen bezit en ik wil graag de conditie van de accu zo goed mogelijk houden. Maar ik wil wel zoveel mogelijk elektrisch rijden. Dus alle ritten in de stad zijn elektrisch en woon werk is ook 70% op de accu. De laatste 30% kan ik prima op kantoor opladen, echter dit heb ik nooit gedaan om laden op 16A te beperken. Dit in de veronderstelling dat snel laden niet goed is voor de accu en ook rekening houdend met het beperkte accu pakket van 11,2 kWh.

De accu van mijn auto is nog zeer goed en ik laad thuis nog steeds 10kWh en ik haal 42 KM puur elektrisch.

De vraag is tweeledig. Wat is de degradatie bij het opladen met 16A en is het mogelijk om een publieke laadpaal te beperken tot 8A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Snelladen is toch echt boven de 1C, in jouw geval boven de 11kW.
Die 8 of 16A is (heel erg) langzaam laden.
Zal qua levensduur van de accu weinig tot niets uitmaken.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Juup schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:13:
Snelladen is toch echt boven de 1C, in jouw geval boven de 11kW.
Die 8 of 16A is (heel erg) langzaam laden.
Zal qua levensduur van de accu weinig tot niets uitmaken.
Wat is 1C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Capaciteit per uur. Mijn auto heeft een 77kWh accu en kan 3C laden, ik haal zo'n 230kW. Meestal laad ik echter 0,13c, oftewel 11kW. Hoewel trager kan, is het niet efficiënter, tijdens het laden staat de auto feitelijk aan. De omvorming, computers, alles heeft dan verbruik. Is de auto vol gaat hij echt uit. De enige reden dat ik langzamer AC zal laden is om de lokale voorzieningen niet te overbelasten.

Een phev heeft daar echter sneller een handje van. Ondanks dat je doorgaans maar eenfase kan laden ben je meestal alsof vrij snel klaar, en kun je de paal en plek dus voor andere auto's vrij maken. Als je auto een redelijk bms geeft dan is 1c laden echt geen probleem. De accu is goed gekoeld en verwarmd, doorgaans, en kan cellen balanceren. Bij moderne vol EVs zien we ook dat tenzij ze (zoals een leaf) niet goed door de autobouwer behandeld worden, accu's ver naar de 8000 capaciteit ladingen gaan. Voor een auto als de mijne is dat richting de 600.000 elektronische kms en meer. Voor die van jou zou het minder zijn, maar nog geen reden om de oplossing in trager AC laden te zoeken (en daarmee je medepaalgebruikers te maaien)