Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kofi?
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-04-2024
Hallo,
Ik zit in leerjaar 2 van de middelbare school en ik volg VMBO-kader.
Ik wil graag een ICT-opleiding volgen nadat ik klaar ben met de middelbare school,
maar ik ben vandaag achtergekomen dat ik na de middelbare school op MBO 3 kom.
Maar (volgensmij) om bij een ICT-opleiding te belanden, moet ik MBO 5 hebben.
Zoals je ziet wil ik heel erg graag op een ICT-opleiding komen dus ik zoek hulp van iedereen die dit topic ziet.
Heeft iemand een uitleg/manier om een ICT-opleiding te hebben, reageer aub op dit topic.

Als het relevant is, ik woon in Amsterdam-oost en ik ben 13.

Ik heb een antwoord gekregen van @Cyphax, maar als iemand nog meer informatie heeft om aan te vullen is het altijd welkom.

[ Voor 9% gewijzigd door kofi? op 03-04-2024 20:22 . Reden: Antwoord gekregen ]

Beste antwoord (via kofi? op 03-04-2024 20:18)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:52

Cyphax

Moderator LNX
Een ICT-opleiding heb je wel op MBO-niveau 3 (zelfs op niveau2 nog wel). Daarboven heb je nog niveau 4 binnen het MBO, en dan houdt het op en zou je moeten doorstromen naar HBO. Heb je zelf toevallig al wat rondgezocht op internet? Misschien geeft dit je wat houvast: https://www.kiesmbo.nl/. Dan kan je op basis van je interesses kijken welke opleidingen erbij zouden kunnen passen. :)
Hier staat ook nog wat informatie die misschien helpt om er gewoon een beetje zicht op te krijgen: https://www.ictergezocht....of-4-wat-is-het-verschil/

Heb je een idee wat je binnen ICT zou willen doen? Applicatie-ontwikkeling en systeembeheer zijn bijvoorbeeld best wel verschillende soorten werk binnen het ICT-veld.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 03-04-2024 19:12 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:52

Cyphax

Moderator LNX
Een ICT-opleiding heb je wel op MBO-niveau 3 (zelfs op niveau2 nog wel). Daarboven heb je nog niveau 4 binnen het MBO, en dan houdt het op en zou je moeten doorstromen naar HBO. Heb je zelf toevallig al wat rondgezocht op internet? Misschien geeft dit je wat houvast: https://www.kiesmbo.nl/. Dan kan je op basis van je interesses kijken welke opleidingen erbij zouden kunnen passen. :)
Hier staat ook nog wat informatie die misschien helpt om er gewoon een beetje zicht op te krijgen: https://www.ictergezocht....of-4-wat-is-het-verschil/

Heb je een idee wat je binnen ICT zou willen doen? Applicatie-ontwikkeling en systeembeheer zijn bijvoorbeeld best wel verschillende soorten werk binnen het ICT-veld.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 03-04-2024 19:12 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Yucon

*broem*

Is MBO-5 niet de term die ook wel eens voor HBO associate degree gebruikt wordt?

Als je nu VMBO doet klinkt zo'n MBO-3/4 als een logische eerste vervolgstap. Je kunt eventueel springen, maar volgens mij moet je daarvoor 21+ zijn zodat je een toelatingstoets kunt doen en zolang je nog op de gewone route zit lijkt me dat niet de meest logische stap.

Verder eens met @Cyphax, maar als aanvulling: eigenlijk gaat het niet eens om de split tussen infra (werkplek, netwerk, etc) en software. Als je het nog wat preciezer bekijkt heb je ook een onderscheid tussen beheer van bestaande dingen en development van nieuwe dingen. Het is belangrijk te bepalen wat je voor een persoon bent: iemand die graag dingen bouwt of die graag zorgt dat dingen feilloos blijven werken. Als je als bouwer in een beheersfunctie terechtkomt word je niet snel gelukkig maar omgekeerd geldt precies hetzelfde.

[ Voor 43% gewijzigd door Yucon op 03-04-2024 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:16
Bij de MBO ICT opleiding die ik vroeger in Tilburg heb gedaan begon iedereen op MBO3. Degene die het 2e jaar haalden kregen allemaal een MBO3 diploma en konden er nog 2 jaar aanplakken voor MBO4.

MBO5 bestond toen in ieder geval nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:58
kofi? schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:05:
Hallo,
Ik zit in leerjaar 2 van de middelbare school en ik volg VMBO-kader.
Ik wil graag een ICT-opleiding volgen nadat ik klaar ben met de middelbare school,
maar ik ben vandaag achtergekomen dat ik na de middelbare school op MBO 3 kom.
Maar (volgensmij) om bij een ICT-opleiding te belanden, moet ik MBO 5 hebben.
Zoals je ziet wil ik heel erg graag op een ICT-opleiding komen dus ik zoek hulp van iedereen die dit topic ziet.
Heeft iemand een uitleg/manier om een ICT-opleiding te hebben, reageer aub op dit topic.

Als het relevant is, ik woon in Amsterdam-oost en ik ben 13.

Ik heb een antwoord gekregen van @Cyphax, maar als iemand nog meer informatie heeft om aan te vullen is het altijd welkom.
Hoi @kofi?, tof om te lezen dat je hier al zo vroeg over nadenkt. Goed bezig! d:)b

Als je straks klaar bent met de middelbare school kun je een MBO niveau 3 opleiding doen in de richting van ICT. Dus maak je daar geen zorgen over. Als je straks op het MBO zit en je werkt hard, dan kan je vaak ook tijdens je opleiding al doorstromen naar niveau 4. Maar dat is natuurlijk pas over een tijdje. ;-)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Je kan alvast stages regelen in de (zomer)vakantie's bij bedrijven met een IT achtergrond die je interessant vindt als je zo graag wat kennis wil op doen. Zitten er genoeg in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:25
Kijk en bepaal waar je interesse is. En het is niet erg om wat uit te proberen, zou juist aanraden om daar in je stageperiodes gebruik van te maken. Bijvoorbeeld eens service-desk, werkplekbeheer, applicatiebeheer, infra. Bekijk ook verschillende sectoren, ben je zelf heel serieus en zakelijk, dan past een bank misschien wel. Ben je wat relaxter , recht voor zn raap, en ondernemend, past een mkb misschien wel weer beter.
Elke sector en bedrijf heeft zn eigen voors en tegens. En de voorbeelden hierboven zijn ook echt niet op elk bedrijf binnen de branche/sector te plakken.

Succes in ieder geval.
Pagina: 1