Driver crashed met 7800 XT in Call of Duty MW3

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Dag allen,

onlangs voor mijn broertje een pc gebouwd met daarop Win11 Pro x64.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 313,43€ 313,43
1MoederbordenASRock B650M Pro RS€ 146,37€ 146,37
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 529,99€ 529,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 116,90€ 116,90
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 Zwart€ 97,23€ 97,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.203,92

Systeem draait prima temperaturen, is overal stabiel en stil behalve wanneer er MW3 (& MW2) wordt gespeeld... telkens na 10 tot 30 minuten spelen crashed de game met meestal de melding 'driver timeout'. Uiteraard de boel opnieuw geinstalleerd, diverse driver versies geprobeerd, probleem blijft.

Sowieso 2 weken verstreken dus kan om die reden al niet meer terug, broertje is er van overtuigd dat de kaart defect is... ik denk dat het toch te maken heeft met de klachten die ik vind over de 7x00XT kaarten icm CoD.

Na diverse google zoekopdrachten lijkt er iig met de 7800XT en CoD wel meer problemen te zijn met het crashen van de game door driver timeouts. Daar diverse oplossingen geprobeerd die werden geopperd, uiteraard de standaard schone driver install tips, shader cache opschonen, maar o.a. ook om de kaart een undervolt te geven tot 1025mV... blijft crashen op de CoD games. Op 95% klokken, probleem blijft. Uiteindelijk is het wel heel veel door de bomen het bos niet kunnen zien, veelal lees je overal hetzelfde of zijn topics op forums zoals Reddit ook flink "vervuild" met nonsens waardoor het lastig is de juiste krenten uit de pap te kunnen pikken.

Kortom... wat duidelijk hulp/informatie nodig voor een poging tot het stabiel krijgen bij het spelen van de recente CoD games... het moet in de software/drivers zitten, andere games geven geen problemen nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 17:33
Misschien een beetje rigoureus wat ik nu voor ga stellen, maar heb je het toevallig ook al met Windows 10 geprobeerd? Dit is puur gebaseerd op mijn eigen bevindingen, maar een tijdje terug voor een vriend van me ook een systeem met een Radeon 7800XT gebouwd en die liep ook tegen crashes aan in, in zijn geval, diverse games. Hij draaide in eerste instantie Windows 11. Nadat ik Windows 10 er op heb gezet bij hem werkte alles vlekkeloos.

Het probleem pinpointen kan ik je helaas niet mee helpen, maar dit is iets wat nog het proberen waard zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
jazzozo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:20:
Misschien een beetje rigoureus wat ik nu voor ga stellen, maar heb je het toevallig ook al met Windows 10 geprobeerd? Dit is puur gebaseerd op mijn eigen bevindingen, maar een tijdje terug voor een vriend van me ook een systeem met een Radeon 7800XT gebouwd en die liep ook tegen crashes aan in, in zijn geval, diverse games. Hij draaide in eerste instantie Windows 11. Nadat ik Windows 10 er op heb gezet bij hem werkte alles vlekkeloos.

Het probleem pinpointen kan ik je helaas niet mee helpen, maar dit is iets wat nog het proberen waard zou kunnen zijn.
Heb ik aan gedacht, maar gezien de "toekomst" van Windows 10 leek het mij niet verstandig daar nog een nieuw systeem op te bouwen. Ik weet ook niet of die licentie gaat werken, dat is echt een Win11 specifiek aangeschafte licentie... maar als er wat stappen zijn doorlopen en niet werken kunnen we het altijd alsnog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 17:33
MicGlou schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:24:
[...]

Heb ik aan gedacht, maar gezien de "toekomst" van Windows 10 leek het mij niet verstandig daar nog een nieuw systeem op te bouwen. Ik weet ook niet of die licentie gaat werken, dat is echt een Win11 specifiek aangeschafte licentie... maar als er wat stappen zijn doorlopen en niet werken kunnen we het altijd alsnog eens proberen.
Klopt, het is maar een tijdelijke oplossing helaas.

Ik ben zelf ook even gaan neuzen op Reddit en kwam dit topic tegen: https://www.reddit.com/r/...ut_crash_with_7900xtx_in/

Met HWiNFO64 heeft hij het probleem kunnen pinpointen. Blijkbaar probeert COD op een gegeven moment de GPU te hoog te clocken waardoor de crash ontstaat. Je zou dan zelf handmatig een snelheid in moeten stellen. Let op: Dit topic gaat wel over de 7900XTX, dus even goed kijken naar de snelheden van jouw 7800XT alvorens je dit wil proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
jazzozo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:31:
[...]

Klopt, het is maar een tijdelijke oplossing helaas.

Ik ben zelf ook even gaan neuzen op Reddit en kwam dit topic tegen: https://www.reddit.com/r/...ut_crash_with_7900xtx_in/

Met HWiNFO64 heeft hij het probleem kunnen pinpointen. Blijkbaar probeert COD op een gegeven moment de GPU te hoog te clocken waardoor de crash ontstaat. Je zou dan zelf handmatig een snelheid in moeten stellen. Let op: Dit topic gaat wel over de 7900XTX, dus even goed kijken naar de snelheden van jouw 7800XT alvorens je dit wil proberen.
Hmmm, is het proberen waard... alhoewel dit topic wel spreekt over een breder scala aan games dan alleen de CoD engine, who knows :) Heb de machine uiteraard niet direct tot mijn beschikking, maar op afstand kan uiteraard ook wel het een en ander worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik vermoed dat je drivers of te nieuw of te oud zijn. Te nieuwe drivers kunnen ook problemen geven, in dat geval is een reroll mogelijk een oplossing.

Zelf denk ik niet dat het aan de RX 7800 XT ligt. Ik heb een RX 6600 en die had soms geen geluid of problemen met het starten van bepaalde games. Dat probleem heb ik inmiddels al opgelost. AMD de schuld geven is een veelgemaakte fout. Als je geen defecte videokaart hebt is er geen reden om over te stappen op Nvidia. Kijk of het misschien alsnog aan de drivers ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Blauwedraak schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:13:
Ik vermoed dat je drivers of te nieuw of te oud zijn. Te nieuwe drivers kunnen ook problemen geven, in dat geval is een reroll mogelijk een oplossing.

Zelf denk ik niet dat het aan de RX 7800 XT ligt. Ik heb een RX 6600 en die had soms geen geluid of problemen met het starten van bepaalde games. Dat probleem heb ik inmiddels al opgelost. AMD de schuld geven is een veelgemaakte fout. Als je geen defecte videokaart hebt is er geen reden om over te stappen op Nvidia. Kijk of het misschien alsnog aan de drivers ligt.
Niemand geeft AMD de schuld... maar een kaart kan altijd defect zijn, maakt niet uit wie de chips bakt. Maar wat wel gezegd kan worden is dat er vele klachten over AMD (drivers) icm met de recente CoD games te vinden zijn die allemaal op hetzelfde neerkomen. Kan je uiteraard nog over discussiëren of dit aan de game ligt of aan de drivers, maar er gaat iets niet goed en het komt blijkbaar veel voor... zoveel dus dat al dat soort topics enorm vervuild zijn qua mogelijke oplossingen... wat hoofdpunten heb ik eruit kunnen halen, maar sommigen zijn hierin zoveel meer thuis dan ik dat ze de BS beter van het waardevolle kunnen onderscheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 18:43
Weet niet of je ram op de qvl van de mobo fabrikant staat? Maar probeer het eens een potje met 1 stick en kijk of het helpt, bovendien gaat het zeer vaak goed maar blijft 6000mhz een overclock. 5200mhz dus ook even proberen.

Baat het niet dan schaadt het niet.

Adrenaline is zeer gevoelig voor net niet stabiele clocks van ram en / of cpu.

[ Voor 13% gewijzigd door meljor op 04-04-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04-2024
MicGlou schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:44:
[...]

Niemand geeft AMD de schuld... maar een kaart kan altijd defect zijn, maakt niet uit wie de chips bakt. Maar wat wel gezegd kan worden is dat er vele klachten over AMD (drivers) icm met de recente CoD games te vinden zijn die allemaal op hetzelfde neerkomen. Kan je uiteraard nog over discussiëren of dit aan de game ligt of aan de drivers, maar er gaat iets niet goed en het komt blijkbaar veel voor... zoveel dus dat al dat soort topics enorm vervuild zijn qua mogelijke oplossingen... wat hoofdpunten heb ik eruit kunnen halen, maar sommigen zijn hierin zoveel meer thuis dan ik dat ze de BS beter van het waardevolle kunnen onderscheiden.
Persoonlijk heb ik geen problemen met AMD tijdens het spelen van Call Of Duty. De RX 6600 gaf zeer goede performance in zowel Modern Warfare 2 (2022) als in MW 2019. Mogelijk geeft MW3 wel problemen op AMD kaarten. Ik heb begrepen dat Call Of Duty in principe beter draait op Nvidia kaarten, bijvoorbeeld het inladen van shaders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
meljor schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:49:
Weet niet of je ram op de qvl van de mobo fabrikant staat? Maar probeer het eens een potje met 1 stick en kijk of het helpt, bovendien gaat het zeer vaak goed maar blijft 6000mhz een overclock. 5200mhz dus ook even proberen.

Baat het niet dan schaadt het niet.

Adrenaline is zeer gevoelig voor net niet stabiele clocks van ram en / of cpu.
Ram staat op QVL... misschien eens expo uitzetten dan, laat ik weten maar daarvoor zal ik uiteraard fysiek bij de pc moeten zijn.

@jazzozo Ook eens kijken met het vastzetten van de clocks.

Ga ook eens wat oudere drivers versies proberen, de klachten die ik lees zijn sinds de afgelopen 3 maanden ongeveer, ik zal eens Adrenaline pakken van iets ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:31
COD houdt niet van XMP enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Tussentijdse update... dit weekend met DDU de drivers helemaal opgeschoond en de driver van afgelopen september geïnstalleerd, dat is de driver die PowerColor zelf nog als laatste op de website heeft staan voor deze kaart. Nu geen crashes meer, maar in bepaalde situaties knipperende textures, voornamelijk als er veel licht in die omgeving is... nooit in donkere omgevingen. Een wat vreemd fenomeen imo... begin mij toch heel voorzichtig af te vragen of er inderdaad iets met de kaart aan de hand is, het is een vreemde corruptie terwijl de rest gewoon prima loopt op Ultra met 100+ fps.

Nog niet de gelegenheid gehad om expo uit te schakelen want daarvoor moet ik uiteraard fysiek bij de machine zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Inmiddels is/lijkt het systeem stabiel, ook met de laatste drivers... enige wat er nog niet is teruggezet is het EXPO profiel, dat zal ik van de week nog eens terugzetten om te zien of de problemen dan terugkeren.

Dan zou het dus eventueel door het EXPO profiel zijn gekomen... alhoewel na het uitzetten daarvan nog niet direct de problemen waren opgelost, geen crashes meer maar wel hangers van seconden, pas na meerdere keren een herinstallatie van de drivers en opschonen met DDU ging het goed... eerst oudere drivers geprobeerd, dat was stabiel maar gaf rare textures in de game, nu dus met de meest recente drivers. Dus nog geen echt duidelijke oorzaak kunnen aanwijzen, maar het werkt, dat is het belangrijkste.
Pagina: 1