CV ketel is afgekeurd, hoe gevaarlijk is dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KRupert
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 31-10 09:58
Vandaag kwam de loodgieter langs om onderhoud te doen op onze oude Nefit Ecomline HR. Oud beestje, maar volgens de vorige bewoners (huis 1 jaar geleden gekocht) "brand hij nog zeer schoon" en was hij onderhouden door een bevriende loodgieter.
De loodgieter heeft de CV ketel afgekeurd door het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O37clh8CN__iemVA9C_pP82VtVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7KUdbURim05WEVTBiZI4gmX.jpg?f=fotoalbum_large
Aan de zijkant van de ketel zit een kijkglaasje, waarop normaal gesproken een stalen plaat zit om deze op zijn plek te houden. Nu is deze erop gekit. Volgens de loodgieter zitten daarachter vlammen, en is het een wonder dat de kit niet verbrand is en de CV ketel in de brand is gevlogen. Nu brand deze CV ketel al het hele jaar, en weet ik niet of dit nu een serieus risico is.

Enige tweakers hier die wat meer context kunnen geven en weten of dit elk moment fout kan gaan? Ik besef mij dat deze oude ketel vervangen moet worden, maar op zo'n korte termijn had ik niet verwacht.

Beste antwoord (via KRupert op 04-04-2024 13:13)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:44
Levensgevaarlijk zo. Dit gebeurt er als het glaasje eraf gaat, ketel ook slecht onderhouden en glaasje gespongen. En dan hebben deze mensen dus nog heel veel geluk gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCEVEGR71duvGwgez1lpuUmGHsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKCwqFI2Oq24gF3wJmosTmP6.jpg?f=fotoalbum_large

In dit geval was de oorzaak wel helder: Jaren geen onderhoud. Zie ook de resten van het kijkglaasje rechts...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XijI_LWOUSxAgy9xQxfSFs-SFD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Zcbd4fEvc3W9CApgl148Qpo.jpg?f=fotoalbum_large

Reden van de kit is meestal dat de boutjes afgebroken zijn, dan kun je geen nieuw glaasje plaatsen. \ Dan moet je uitboren en tappen (wat een k*t klusje is want geen ruimte) of het toestel vervangen. Gezien de leeftijd lijkt met dat laatste een juiste keuze.

[ Voor 29% gewijzigd door hesselbeertje op 03-04-2024 18:58 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Alle reacties

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:18
bij twijfel een 2e cv man naar laten kijken, dat advies lijkt mij zwaarder wegen dan van, no offense, de Tweakers hier..

Hi Ha Hopjesvla

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:31
Met kit gaan rommelen op een heet gedeelte van een ketel is natuurlijk niet handig.

Apparaten en machines aanpassen met niet eigen onderdelen zorgt voor afkeur.

Hij kan natuurlijk niet garant staan voor een veilige werking van een ketel. Stel er breekt wel brand uit dan hangt zijn naam er aan en kan hij aansprakelijk gehouden worden dus ik begrijp zijn reactie wel.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Nieuw metalen plaatje bestellen en weer origineel maken?
Overigens is er ook hittebestendige kit net van de week 12 tubes van besteld.
Loctite 5300 gaat tot 350 graden.

Maar origineel is het voor een ketel niet en daarom dus afkeur door de erkend installateur die gaat daar zijn vingers niet aan branden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:26

Reptile209

- gers -

En qua veiligheid: zolang je ontsteking en andere beveiligingen op de ketel goed werken en je de kap gesloten houdt, zal het nog wel even goed blijven gaan. Maar het is wel een accident waiting to happen, dus ik zou het zo snel mogelijk met de juiste onderdelen laten repareren, of toch je ketel vervangen.
Als de kit loslaat, komen er rookgassen met CO en CO2 uit. Dat is gevaarlijk. Die worden in principe weer met de verbrandingslucht ingezogen (gesloten kap), maar de binnenkant van je ketel is niet gemaakt voor de paar honderd graden rookgassen die er dan vrijkomen. Dus ja, dat kan de boel in de hens zetten inderdaad.

Zo scherp als een voetbal!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:41
BBB-Nick schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:14:
Met kit gaan rommelen op een heet gedeelte van een ketel is natuurlijk niet handig.
Ligt aan de kit, er bestaat brandwerende kit.

Maar dat de CV man afgekeurd heeft, begrijp ik wel. Die brandt hier zijn handen niet aan. ( O-) )

Hello. Is it me you're looking for?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ziet er uit als een noodreparatie.
Als dat kijkglaasje het enige is, dan kan dat worden vervangen. Waarom die monteur dat dan niet heeft voorgesteld vind ik een beetje dubieus, tenzij er meer aan de hand is.

Maar als ik goed kijk dan lijkt het bovenste boutje te zijn afgebroken? Misschien zit dat muurvast en is vervangen niet mogelijk.
Als het mijn ketel zou zijn, dan hield ik het goed in de gaten. Volgende maand is het stookseizoen afgelopen en is er tijd om een reparatiepoging te wagen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• JanDeBoef
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-11 23:06
Hoe oud is de ketel? Ik zelf zou hem zo snel mogelijk vervangen, dit is nog een zichtbare reparatie, maar wat is er allemaal aan gerommeld wat je nu niet ziet?

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dat is inderdaad afkeuren.
Die glaasjes barsten nog wel eens en als je die wil vervangen breken de boutjes af.
Uitboren en opnieuw tappen.
En het rode tape op de rookgasafvoer mag ook niet.

Please state the nature of the technical emergency

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:27

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ronald.42 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:17:
Overigens is er ook hittebestendige kit net van de week 12 tubes van besteld.
Loctite 5300 gaat tot 350 graden.
Er bestaat ook kachelkit, gaat tot 1250 graden. Wordt gebruikt in, je raadt het niet, kachels.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
thunder7 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:16:
[...]

Er bestaat ook kachelkit, gaat tot 1250 graden. Wordt gebruikt in, je raadt het niet, kachels.
Ja dat heb ik ook wel staan maar dat wordt hard, voor in de houtkachel mooi spul.
Maar dit blijft flexibel. En in combinatie met glas en aluminium warm koud...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:05

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

KRupert schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:07:
onderhouden door een bevriende loodgieter.
Wie weet wat die er nog meer aan gehobbybobt heeft. Ik zou zo snel mogelijk vervangen. "Onderhouden door een beviende loodgieter" is eigenlijk nog erger dan "niet onderhouden" omdat je niet weet hoe serieus die loodgieter is.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

thunder7 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:16:
[...]

Dit witte ziet er precies uit als kachelkit en zal het wel zijn.

Mooi moment om over te schakelen naar full electric. Echt gevaarlijk zal het niet zijn maar de kachelwet zorgt ervoor dat je nu niks meer met je cv kan. Met een nieuwe gas cv zit je weer met de kachelwet en dat werkt kostenverhogend.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:55
Mooi een nieuwe ketel laten plaatsen. Ik had hier geen vertrouwen meer in.
Of nog beter Full Electric WP

[ Voor 17% gewijzigd door TheWalrus op 03-04-2024 18:42 ]

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • Beste antwoord

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:44
Levensgevaarlijk zo. Dit gebeurt er als het glaasje eraf gaat, ketel ook slecht onderhouden en glaasje gespongen. En dan hebben deze mensen dus nog heel veel geluk gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCEVEGR71duvGwgez1lpuUmGHsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKCwqFI2Oq24gF3wJmosTmP6.jpg?f=fotoalbum_large

In dit geval was de oorzaak wel helder: Jaren geen onderhoud. Zie ook de resten van het kijkglaasje rechts...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XijI_LWOUSxAgy9xQxfSFs-SFD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Zcbd4fEvc3W9CApgl148Qpo.jpg?f=fotoalbum_large

Reden van de kit is meestal dat de boutjes afgebroken zijn, dan kun je geen nieuw glaasje plaatsen. \ Dan moet je uitboren en tappen (wat een k*t klusje is want geen ruimte) of het toestel vervangen. Gezien de leeftijd lijkt met dat laatste een juiste keuze.

[ Voor 29% gewijzigd door hesselbeertje op 03-04-2024 18:58 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1