Oplossing gezocht: led lampjes afzuigkap flikkeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdmjt
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-04-2024
Kan iemand me helpen met de juiste installatie of aanpassing zodat de vier G4 LED lampjes in de afzuigkap niet meer flikkeren.

Oorspronkelijk zaten er vier G4 halogeen lampjes in de afzuigkap. Die wilden we wisselen naar LED lampjes. Die kochten we aan en installeerden we. De lampjes flikkeren en dat is niet fijn.

De vier G4 LED lampjes hebben deze info (per stuk):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVwzONHs7WJQMQCU8W593R_oN1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VrrKSRJ9lG1nXWdqOSYiXxa.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOZP8pcl-dsP-sj6lnrhHZcpe_M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJmz1kkq93Hb3u7MqUEy47os.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DB4kdOz6cpARTICOHSjMYNzby_4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZXVk5BunDZR9onzS7YnvVM2.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat ik al geprobeerd heb: ik heb een LED driver gekocht. Deze is voor 12 watt; output DC12V 1A Max.
De vier spots van de afzuigkap zijn in lijn geschakeld en dus heb ik net voor de eerste spot deze driver ertussen geplaatst. De stroomkabel die binnen komt heeft blauw en bruin. De driver heeft ook blauw en bruin dus die heb ik erop aangesloten. Maar aan de andere kant van de driver zijn de kabels rood en zwart. Ik probeerde deze aan te sluiten op de blauwe en bruine, maar dat geeft geen succes: de spots branden dan helemaal niet meer (ipv dat alleen het geflikker weg is).

Trouwens: ik deed dit op aanraden van de winkel zo, maar dat is dus niet gelukt en daarom vraag ik hier hulp.

Wat heb ik niet goed gedaan? Wat moet ik anders doen? Hopelijk kan iemand me helpen. Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuYs81mCVcu4WaIRpCKL9-KYZhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZOMA8AtlvVu5GisYwfDDb2r.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:39
Ik heb in mijn ATAG afzuigkap ook een LED lampje geprobeerd maar kreeg ook flitsende/knipperende verlichting. De aan/uit schakelaar is een soort van tiptoets, dus geen echte schakelaar. Daar zal wel de oorzaak liggen dat de aansturing niet goed werkt op de lage belasting. Is dat bij jouw kap ook een tiptoets?

Doet de LED driver het wel goed als je er rechtstreeks 230 volt op zet, al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdmjt
Dag Dimi,

Bij onze Bosch afzuigkap is dat inderdaad ook een tiptoets (en dus geen echte schakelaar). Ik begrijp niet waarom dit ermee te maken heeft. Hoe komt dat?

Wat jouw vraag betreft: geen idee. Ik weet weinig van elektriciteit en aansluitingen. Er is een kabel die vanuit de bovenkant van de afzuigkap komt en die loopt naar de eerste van de vier spots. Op die plek (voor de eerste spot) heb ik de driver tussen geplaatst. Maar misschien ook verkeerd gekoppeld? Onderstaande probeerde ik al. En bij die foto’s lopen de blauwe en bruine kabels rechts op de foto’s naar de blauwe en bruine kabels die van boven uit de afzuigkap unit komen. De koppeling die je ziet loopt naar de eerste spot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EDZ5n5dXfdrwl8yNhBGy9Ou9LA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqMMDA4Jnppcp50poIaVBIDD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2w1Gp-koKe8dyNs9kqYgP9xG46E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfUzjKuY1U0SsY5PSeOHenKz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 22:56
@bdmjt
Meet eens met je multimeter hoeveel spanning er op de voeding staat naar de lampen. Waarschijnlijk zit er een 12V AC transformator tussen, aangezien je LEDjes ook 12V AC/DC zijn. Dan gaat je LED-driver natuurlijk niet werken, die moet je plaatsen ter vervanging van de originele transformator.

edit:
De laatste foto's zijn verwarrend, heb je de fase (bruin) en nul (blauw) aangesloten op de output van de LED-driver Plus en Min? Of gaat het richting de lampjes? :)

[ Voor 22% gewijzigd door Puch-Maxi op 04-04-2024 18:44 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdmjt
Het was even zoeken voor me maar volgens mij klopt dat wat je schreef. Ik heb nog wat opengemaakt en daar vond ik deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bV0TOmzt5Eg2EWKxypGTjVH7KAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYGJNFLD0Jz9PN729UuroA7R.jpg?f=fotoalbum_large

Mag ik die er dan uithalen en vervangen door deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuYs81mCVcu4WaIRpCKL9-KYZhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZOMA8AtlvVu5GisYwfDDb2r.jpg?f=fotoalbum_large

Dan gaat aan de ene kant blauw-blauw en bruin-bruin. Maar aan de andere kant heb ik dan enerzijds zwart-rood en anderzijds bruin-geel. Hoe sluit ik die dan op elkaar correct aan? Alvast dank!
Puch-Maxi schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:49:
@bdmjt
Meet eens met je multimeter hoeveel spanning er op de voeding staat naar de lampen. Waarschijnlijk zit er een 12V AC transformator tussen, aangezien je LEDjes ook 12V AC/DC zijn. Dan gaat je LED-driver natuurlijk niet werken, die moet je plaatsen ter vervanging van de originele transformator.

edit:
De laatste foto's zijn verwarrend, heb je de fase (bruin) en nul (blauw) aangesloten op de output van de LED-driver Plus en Min? Of gaat het richting de lampjes? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:54
bdmjt schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:02:
Het was even zoeken voor me maar volgens mij klopt dat wat je schreef. Ik heb nog wat opengemaakt en daar vond ik deze:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan gaat aan de ene kant blauw-blauw en bruin-bruin. Maar aan de andere kant heb ik dan enerzijds zwart-rood en anderzijds bruin-geel. Hoe sluit ik die dan op elkaar correct aan? Alvast dank!

[...]
Staat er op: Minimaal 20W. Is waarschijnlijk een schakelende voeding, geen transformator.
Had hier hetzelfde met mijn woonkamerverlichting. Heb toen 1 van de 12(!) halogeen lampjes laten zitten om het minimale wattage te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ja, dat is inderdaad de bedoeling van de winkel.
De voedingen hebben een primaire kant (230 V in) en een secundaire kant (11,5 of 12 V uit). Per kant zijn er twee draadjes, waarbij het in dit geval niet uitmaakt hoe je ze aansluit. De primaire kant van je oude voeding is te herkennen aan de opdruk 'Pri'. Maak deze los (stekker van de afzuigkap eruit!) en sluit hierop de primaire kant van je nieuwe voeding aan, met de opdrukken 'L' en 'N'. De secundaire kant van je oude voeding heeft de opdruk 'Sec'. Maak deze los en sluit de secundaire kan van je nieuwe voeding aan: '+' en '-'. De afzuigkapfabrikant hanteert een wat ongebruikelijke conventie m.b.t. draadkleuren, dus het voelt alsof je de boel verkeerd om hebt aangesloten.

Zulke led-lampjes zijn bedoeld om op 12 V wisselspanning te werken. Goedkope lampjes werken dan als stroboscoop. Je kan ze vaak ook met gelijkspanning voeden, dan vermijd je dit effect. Afhankelijk van de lampjes, kan het bij gebruik van gelijkspanning nodig zijn om de spanning een paar volt te verhogen, tot maximaal 17 V.

Je nieuwe voeding JT-PW1210-12W lijkt een Chinees apparaat te zijn. Ik zou dit apparaat echter naar de milieustraat brengen en een voeding kopen in Europa. Bij Chinese voedingen wordt namelijk nog wel eens bezuinigd op veiligheid.

[ Voor 83% gewijzigd door TBTL op 08-04-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdmjt
@TBTL

Super blij met je erg duidelijke antwoord. Dankjewel. Hier kan ik mee aan de slag.

Enige vreemde aan de situatie: ik kocht die blijkbaar Chinese voeding gewoon bij een Nederlandse online winkel. Alleen bestaat die jammer genoeg niet meer (ik liet de klus een tijd liggen omdat ik er niet uitkwam).

Ik zal een nieuwe 12V voeding kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdmjt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je zou een halogeenlampen kunnen plaatsen. Het hogere verbruik van de ene lamp zou dan de trage stabieler kunnen maken zodat de anderen niet zo erg flikkeren. Heb je wel de winst van 3 x led ipv max 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 22:56
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Correct, je vervangt de 'Electronic Transformer' door je nieuwe 12V DC voeding. Maar let op, je kunt in dit geval niet kleur op kleur doen!

Bruin-geel is in dit geval de fase en nul, die moet op de bruin (fase) en blauw (nul) van je nieuwe voeding. De LED-lampjes sluit je dan aan op rode + en zwarte - draad, de polariteit maakt niet uit want er zit een full-bridge gelijkrichter op je LED-lampjes. Altijd eerst goed doormeten voordat je wat gaat doen en de spanning eraf natuurlijk :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
bdmjt schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:01:
@TBTL
Enige vreemde aan de situatie: ik kocht die blijkbaar Chinese voeding gewoon bij een Nederlandse online winkel.
Een voeding is veilig als er een CE-label op zit én de fabrikant zich houdt aan de eisen die daarbij horen. Er wordt door Chinese fabrikanten soms mee gesjoemeld en het is aan de importeur om dit te controleren. Met de komst van platforms als Alibaba en AliExpress etc. kan iedereen een webwinkel beginnen, voedingen importeren en doorverkopen. Het is dus de vraag of de webwinkel de moeite heeft genomen om dat te controleren. De grote bedrijven als Conrad zullen dat doen, maar een tiener die vanaf een zolderkamertje werkt, doet dat niet.

Die voeding die je hebt is dus niet noodzakelijkerwijs onveilig, er is alleen geen garantie dat het goed zit.

[ Voor 7% gewijzigd door TBTL op 10-04-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:32
TBTL schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:14:

[...]
Die voeding die je hebt is dus niet noodzakelijkerwijs onveilig, er is alleen geen garantie dat het goed zit.
Gedeeltelijk een beetje een semantische discussie, want volgens mij zijn we het wel met elkaar eens. Je kunt namelijk wel stellen dat de voeding "per definitie onveilig is". Je weet namelijk niet of deze veilig is. omdat je niet van op aan kunt of deze aan alle normen voldoet.
Pagina: 1