Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HW24
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-12-2024
Mijn vraag

Ik overweeg de aanschaf van een hybride of full electric warmtepomp. Nu beschik ik over een ondergrondse garage van ca. 60 m2 (150 m3) en een vergelijkbare kelderruimte. In beide ruimten heerst altijd een minimale temperatuur van 12 °C. Om van deze temperatuur gebruik te maken wil ik de buiten-unit van de warmtepomp in een van deze ruimten plaatsen dicht bij de binnen-unit.
Toevoer van voldoende verse lucht kan gegarandeerd worden.

Mijn vragen:-
- Is dit mogelijk? Voordeel is m.i. een hoge toevoertemperatuur dus hoger rendement en geluidsoverlast naar de omgeving is geëlimineerd.
- Wat zijn de nadelen, bijvoorbeeld wat gebeurt er met de temperatuur in de betreffende ruimte?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:58
In principe kan het prima. Je zit echter met twee dingen. Het geluid van de unit. Die staat dan ineens niet in het open veld maar in je gebouw en weerkaatst op alle voorwerpen.

Die 12 graden kun je vaarwel zeggen. Een Buitenunit heeft lucht nodig. Veel lucht.

Dus ja, het kan. Maar wees op de hoogte van de nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:30

Jan2023

KISS

Als je een WP neemt met R290 (propaan) als koelmiddel lijkt me dat niet verstandig.
Je gasfles bewaar je bij voorkeur ook niet in de kelder,

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:38
Je kelder wordt lekker koud zo, moet je de vloerverwarming bgg weer hoger zetten...met energie uit de kelder..etc, etc.. :N
Een wp verbruikt veel lucht bij koud weer, denk aan 400-1000m³ per uur

[ Voor 42% gewijzigd door natural colour op 03-04-2024 17:07 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:54
Bij een omkasting maak je een scheiding tussen het aanzuig- en uitblaasgedeelte om een hoge efficientie te houden.
Is daarvoor in die ruimte ook een mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:22
Ik zou er heel goed over nadenken en precies willen weten wat de impact is. Leverancier van de pomp ook vragen of dat ok is. Als de installatie in de kelder is aangelegd wil je natuurlijk niet daarna tot de conclusie komen dat het toch niet een goede plek is en alles moet worden verhuisd.

Verder vond dit draadje nog met dezelfde vraag en mogelijk wat antwoorden waar je wat aan hebt
https://community.eigenhu...elder-onder-het-huis-1227

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je vergeet dat een warmtepomp eigenlijk 'domweg' warmte verplaatst. Dus je gaat de kelder afkoelen om het huis te verwarmen. Dat kun je proberen op te vangen door je kelder te ventileren, maar als je veel warmte nodig hebt is de kans groot dat het in de kelder al snel veel kouder wordt dan buiten, en het dus minder efficiënt wordt dan wanneer de WP buiten zou staan.

Dan hebben we het nog niet over de gevolgen van dat het koud wordt in de kelder. Dat kan allerlei condens problemen geven.

[ Voor 14% gewijzigd door SH007 op 04-04-2024 06:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:59
Wordt niks. De kelder is binnen een paar uur rond 0 en vanaf dat moment heb je alleen maar defrosts op de warmtepomp en een waardeloze COP.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1