Hallo allemaal,
Allereerst uit interesse als iemand dit wilt delen: hoe gaat het met iedereen zijn tevredenheid over zijn/haar huidige desktop build?
Voordat ik alles uiteenzet, ben ik bewust van de vele topics die er al zijn. Ik zoek vooral input omdat ik eigenlijk gewend ben aan een 1080p 60hz systeem, maar eigenlijk ook niet zo goed weet of ik misschien beter een 1440p systeem kan kiezen voor de toekomst. Waarom de twijfel? Ik hou van toekomstgericht een systeem bouwen, maar tegelijkertijd speel ik ook niet meer de meest intensieve games. (ook ben ik bewust van de benodigde verandering aan monitor(en), dit zou wellicht ook al 350-500 kosten.)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem wil ik gebruiken om games te spelen, browsen en wat leer doeleinden. Bij games moet je denken aan een Overwatch 2 of een Sons of the Forest. Heel veel intensiever ga ik er niet meer mee gamen denk ik. Bij leer doeleinden moet je denken aan Power BI, SQL en andere gegevensanalyse tools.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1500
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, het uitgangspunt is een schone build.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is de 1080p optie die ik hier en daar heb gevonden in recent bestaande forum posts:
Dit is de 1440P optie die ik hier en daar heb gevonden in recent bestaande forum posts:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD lijkt deze tijden een voorkeur te hebben, maar zelf maakt mij het niet zo uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn wens is dat het geluidsniveau niet te hoog is.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik wil wel 5-7 jaar door kunnen gaan met het systeem dat ik nu ga bouwen. Daarom ook vooral even toetsen of ik toekomstgericht moet zijn met een 1440p systeem of dat een 1080p build gewoon echt voldoende is voor mijn doeleinden.. Uiteraard is dit een keuze van mijzelf, maar met mijn game keuze wil ik het toch nog even valideren/horen hoe anderen hierover denken.
Allereerst uit interesse als iemand dit wilt delen: hoe gaat het met iedereen zijn tevredenheid over zijn/haar huidige desktop build?
Voordat ik alles uiteenzet, ben ik bewust van de vele topics die er al zijn. Ik zoek vooral input omdat ik eigenlijk gewend ben aan een 1080p 60hz systeem, maar eigenlijk ook niet zo goed weet of ik misschien beter een 1440p systeem kan kiezen voor de toekomst. Waarom de twijfel? Ik hou van toekomstgericht een systeem bouwen, maar tegelijkertijd speel ik ook niet meer de meest intensieve games. (ook ben ik bewust van de benodigde verandering aan monitor(en), dit zou wellicht ook al 350-500 kosten.)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem wil ik gebruiken om games te spelen, browsen en wat leer doeleinden. Bij games moet je denken aan een Overwatch 2 of een Sons of the Forest. Heel veel intensiever ga ik er niet meer mee gamen denk ik. Bij leer doeleinden moet je denken aan Power BI, SQL en andere gegevensanalyse tools.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1500
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, het uitgangspunt is een schone build.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is de 1080p optie die ik hier en daar heb gevonden in recent bestaande forum posts:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Tray | € 116,- | € 116,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B450 Aorus Elite V2 | € 91,46 | € 91,46 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 4060 Gaming OC 8G | € 339,- | € 339,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Chalk White | € 127,90 | € 127,90 |
| 1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 36,90 | € 36,90 |
| 1 | Geheugen intern | Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition | € 95,38 | € 95,38 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 124,90 | € 124,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.030,54 | ||
Dit is de 1440P optie die ik hier en daar heb gevonden in recent bestaande forum posts:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 236,69 | € 236,69 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 185,- | € 185,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6 | € 556,60 | € 556,60 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Chalk White | € 127,90 | € 127,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 55,90 | € 55,90 |
| 1 | Geheugen intern | Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF3 - 750W Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 124,90 | € 124,90 |
| Totaal | € 1.485,89 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD lijkt deze tijden een voorkeur te hebben, maar zelf maakt mij het niet zo uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn wens is dat het geluidsniveau niet te hoog is.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik wil wel 5-7 jaar door kunnen gaan met het systeem dat ik nu ga bouwen. Daarom ook vooral even toetsen of ik toekomstgericht moet zijn met een 1440p systeem of dat een 1080p build gewoon echt voldoende is voor mijn doeleinden.. Uiteraard is dit een keuze van mijzelf, maar met mijn game keuze wil ik het toch nog even valideren/horen hoe anderen hierover denken.