Ontrafelen bouwtekening: draagmuur en ijzeren balken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijosa2
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 20:00
Een goede kennis gaat een huis kopen en ik help hem bij e.e.a. Op dit moment leeft de vraag of de woonkamer en keuken bij elkaar getrokken kunnen worden. Hiervoor hebben we de originele bouwtekening opgevraagd.

Wat we proberen te verkennen is of het mogelijk is de woonkamer en keuken samen te voegen, en dus die dubbele muur in het midden te verwijderen. Als dit haalbaar blijkt gaan we uiteraard deskundigen benaderen.

Op de 2e balklaag (dus vloer 1e verdieping) lijken wat ijzeren balken gebruikt te zijn ipv houten de de hele overkapping betreffen. Zie ik dat goed?

Hier de tekeningen die ik met knip en plak werk naast elkaar gezet heb. VLNR: Fundering, balklaag vloer BG, indeling BG, balklaag vloer 1e verdieping, indeling 1e verdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAcbC4hmKmCi_FGD7GzEYAxk-tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGtMfD1L1cQJFSwfFSwOvA4F.jpg?f=fotoalbum_large

En omdat ik wat spiegelbeelden moest herstellen hier ook wat losse:

Fundering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKoZDZcqlZCELKUWtsJ09Gpz28Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifhPV5NXRdpZWD23zVH9TqUS.jpg?f=fotoalbum_large

Balklaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4g1aHUCveKLJ_5KjxsoMiQuae0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ao1h27ysEnfZHCKg5kLfLZWs.jpg?f=fotoalbum_large

Dwarsdoorsnede:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDLycgnbnf6LaI0DpGhaEaRbetU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kj4GTEQIgj7xet0nrA9FENsY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door mijosa2 op 03-04-2024 15:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Als ik de tekeningen zo zie dan schat ik in dat deze tekeningen ergens uit 1920-194x komen. Zelf zou ik er niet op durven vertrouwen dat alle balken e.d. nog zijn zoals op deze tekeningen staan.

Je weet nl niet wat er in de afgelopen 80 tot 100 jaar allemaal verklustaangepast is.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Alle muren op de begane grond zijn gefundeerd dit wil eigenlijk altijd zeggen dat het allemaal dragend is. de rechter muur op de doorsnede draagt zichzelf en het dak. de linker draagt samen met de balk onder de muur op de verdieping de overloop, dat is niet zo heel spannend ik denk dat de linker muur (in de doorsnede) opgevangen kan worden met alleen een balk en dat je rechts wellicht een portaal nodig hebt. wat ga je doen met de trap? want als de muren weg zijn staat die er nog :P uiteraard moet er in het werk gekeken worden hoe de situatie in het echt is.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 03-04-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:13
Wat @twain4me zegt klopt helemaal (y)

Zou ik nog aan willen toevoegen dat de muur tussen de (eet)kamer en keuken er niet zomaar uit kan.
Hierop ligt de balklaag van de verdiepingsvloer boven de (eet)kamer. En die boven de hal.
De balken zijn vaak om en om gedeeld in de woningscheidende en hal/woonkamer muur.

Wij hebben hier een stalen bint onder gezet.

De dubbele muur zal dus waarschijnlijk met een of 2 portalen opgevangen worden.

Sowieso met een constructeur gaan zitten.
Kost de wereld niet, en dan weet je zeker wat wel en niet kan.

Als je je portemonnee trekt kan natuurlijk alles. Je kan het hele huis van de grond af opnieuw opbouwen als je wil.

[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 03-04-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijosa2
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 20:00
Bedankt allemaal. Goed punt dat die balken wellicht veranderd zijn in de tijd, de woning komt uit 1942. Die trap blijft inderdaad een probleem. Misschien een open trap als wenteltrap uitvoeren.

Die muur tussen de keuken en (eet)kamer is trouwens al verwijderd, het is ons nog onduidelijk hoe dit is opgelost maar dit zoeken we uit.

Ik vermoed dat het allemaal te veel gaat kosten, maar als we meer willen weten zullen we inderdaad een constructeur inschakelen. Zeker als dat niet zoveel kost.