Welke aanpassingen bundelen wat betreft meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-11 16:24
Wij zullen binnen twee jaar waarschijnlijk een full-electric warmtepomp (waarschijnlijk 1x230V) en zonnepanelen installeren. Daarvoor zal de meterkast naar 3-fase moeten. Nu was ik van plan de 3-fase alvast door Enexis te laten aanleggen zodat als de CV vervangen moet worden het een en andere niet op vertraging met de aanleg van de 3-fase hoeft te wachten. Er zal uiteindelijk ook een laadpaal bijkomen, een smarthome installatie en mogelijk een thuisbatterij.

Nu is mijn vraag, is het slim om nu alvast 3-fase te laten aanleggen om vertraging te vermijden of is het slimmer om de meterkast in een keer aan te pakken als er in toekomst sowieso aanpassingen nodig zijn om dubbele kosten te vermijden?

Een verwijzing naar het juiste topic is voor mij natuurlijk ook prima. Ik had deze specifieke vraag nog niet gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVYcOQWErsi9kGY6z2MAAHsY2_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umcppwp4qbG4CvJ29VQqMxC2.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Je kan eenvoudig een nieuwe kast (laten) ophangen geschikt voor 3 fasen en dan door Enexis om laten zetten naar 3 fasen. Als er genoeg ruimte in de nieuwe kast wordt aangehouden kan er eenvoudig een groep (1 of 3 fase) bij geprikt worden. Als je weet wat je wil qua extra groepen kun je deze ook al laten bedraden in de kast en leeg houden voor wanneer de upgrades plaats vinden. Dit is denk ik de goedkoopste optie gezien je veel kasten al voorbedraad kan aanschaffen wat weer scheelt in het uurloon lijkt me.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:21
Ik ben het eens met @squashedraven
Laat wel de kookgroep omzetten naar een driefasen aansluiting.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-11 17:13
Als Enexsis komt voor de KWh ombouw naar 3 fase moet er een 3 fase hoofdschakelaar in de groepenkast zitten, kun je dat mss zelf? zoniet dan beter eerst de groepenkast alvast laten ombouwen naar 3 fase dan Enexis laten komen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-11 21:48
natural colour schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:21:
Als Enexsis komt voor de KWh ombouw naar 3 fase moet er een 3 fase hoofdschakelaar in de groepenkast zitten, kun je dat mss zelf? zoniet dan beter eerst de groepenkast alvast laten ombouwen naar 3 fase dan Enexis laten komen.
Precies in het aanvraag proces vraagt enexis ook voor een foto van de meterkast, die moet dus eerst geschikt zijn voor 3-fase. Of in ieder geval in de planning staan en gereed zijn voordat enexis komt. Ik zou de aanvraag wel al de deur uit doen, schijnen het nogal druk te hebben.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-11 17:13
Neem aub een flinke grote kast, waarin je het nodige aan apparatuur in kan bouwen, zoals componenten voor de zonnepanelen (Enphase), KWh meters, meetspoelen voor 'Load Balancing' , relais voor inschakelen van groepen als de stroom goedkoop is, schakel systemen bij e-auto met V2x (auto gekoppeld aan het Net).
een stalen kast is niet zo veel duurder dan een gewone, je hebt gelijk al veel meer diepte in de kast: https://www.groepenkastbe...6-modules-550x650x165-mm/

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Of twee kasten naast elkaar, full electric.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKaiCurIj8Ty3Znj2eJpAjGtwO4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXf2MKRPuT4ssj6Yup88ujzt.jpg?f=fotoalbum_medium

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

• Taxi645
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga bij de lokale electricien inventariseren wat het kost om het in een keer goed te doen met voldoende ruimte voor de toekomst.

• Taxi645
Deze week de offerte ontvangen:

Vervangen groepenkast bestaande uit:
2 Ledige kast 24 modules
1 Hoofdschakelaar 40A 4 Polig
1 REM Automaat 40A 4 Polig
1 Aardlekautomaat 16A 4 Polig
2 Aardlekschakelaars 40/0.03A 4 Polig
6 Groepen 230V 16A
1 Kookgroep 2x 230V 16A

Kosten: €1.500,- incl. BTW.

Ben ik zo klaar voor de toekomst met thuisaccu, zonnepanelen, laadpaal of komen er dan nog kosten bij in de meterkast (kabels trekken van en naar de meterkast natuurlijk niet meegerekend)?

€1.500,- lijkt me fors, zeker als het nu nog niet direct nodig heb, maar als ik dan wel klaar zou zijn is het misschien ok.

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Je hebt ruimte zat, dus zoals eerder vernoemd 2 kasten naast elkaar als voorbereiding is zeker een pre!

vindt 6 groepen wel echt aan de karige kant, nu je toch bezig bent laat er 10 inzetten met 3 aardlek groepen netjes elke fase 1 aardlek. gelijk beltrafo meenemen? en een DIN rail stopcontact in je meterkast?

De REM automaat kan ik niet helemaal plaatsen, waarvoor wordt deze geadviseerd?

1500 euro is niet gek iets aan de hoge kant, vraag wel even welk merk automaten ze doen, dit heeft veel impact op de kosten vandaar.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Remautomaat is voor zonnepanelen en 1x35A. Die mag eruit bij 3x25A of bij gebruik van 63A aardlekschakelaars. Zonder remautomaat druk je mogelijk 35A+16A door een installatie die is berekend op 40A.

• devriesjande
Laat die kookgroep vervangen door een 3fase groep.

• blissard
  • Laatst online: 11-11 18:07
devriesjande schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:50:
Laat die kookgroep vervangen door een 3fase groep.
Een beetje toelichting kan de TS wel helpen. Waarom de kookgroep vervangen door 3 fase?

• devriesjande
TS gaat over van een 1 fase naar een 3 faseaansluiting. Dan is het verstandig om de belasting van de kookplaat niet op 1 fase te zetten.
Er is veel over te vinden in het volgende topic:https://gathering.tweaker...message/78921792#78921792

[ Voor 9% gewijzigd door devriesjande op 18-05-2024 15:07 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sowieso zou ik kijken naar aardlekautomaten.

Geen REM automaat nodig en met een simpele bus hangen ze allemaal aan elkaar.
2 kasten naast elkaar is wel aan te raden of anders 1 met 3 rijen. Het gaat namelijk nogal hard qua posities, vooral met kWh meters erin.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

En volgens mij mogen ook geen 1 fase groepen achter een 3 fase aardlekschakelaar in een nieuwe kast.
In de rechterkast zou ik de hoofdschakelaar en drie aardlekschakelaars 4 2 polig laten monteren met daarboven 12 groepen. In de linker kast kun je dan met de tijd uitbreiden met 3 fase aardlekautomaten.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:18
TheGhostInc schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:58:
Sowieso zou ik kijken naar aardlekautomaten.

Geen REM automaat nodig en met een simpele bus hangen ze allemaal aan elkaar.
2 kasten naast elkaar is wel aan te raden of anders 1 met 3 rijen. Het gaat namelijk nogal hard qua posities, vooral met kWh meters erin.
Dan moet je er wel bijvertellen dat aardlekautomaten 2x zoveel kosten. +-50 euro per 1 fase groep ipv een tientje en de prijs van een aardlekschakelaar verdeeld over 4 groepen.

• _JGC_
  • Nu online
Ricko1 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:12:
[...]

Dan moet er je wel bijvertellen dat aardlekautomaten 2x zoveel kosten. +-50 euro per 1 fase groep ipv een tientje en de prijs van een aardlekschakelaar verdeeld over 4 groepen.
Komt bij dat aardlekautomaten 2 modules breed zijn, tenzij je voor el-cheapo Emat spul kiest.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:44
Heb je wel echt 3 fasig nodig?
Hier ook gedaan vanwege PV/warmtepomp/laadpaal en achteraf tot de conclusie gekomen dat gasloos ook prima op 1x 35A had gekund.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Hier full electric met alles erop en eraan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pL5Yies5MO7HpuXSUQz2UpjwzWQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ro8zALFloQg7z0SAjpeRYdFF.jpg?f=fotoalbum_medium

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-11 17:07
Taxi645 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:24:
Deze week de offerte ontvangen:

Vervangen groepenkast bestaande uit:
2 Ledige kast 24 modules
1 Hoofdschakelaar 40A 4 Polig
1 REM Automaat 40A 4 Polig
1 Aardlekautomaat 16A 4 Polig
2 Aardlekschakelaars 40/0.03A 4 Polig
6 Groepen 230V 16A
1 Kookgroep 2x 230V 16A

Kosten: €1.500,- incl. BTW.

Ben ik zo klaar voor de toekomst met thuisaccu, zonnepanelen, laadpaal of komen er dan nog kosten bij in de meterkast (kabels trekken van en naar de meterkast natuurlijk niet meegerekend)?

€1.500,- lijkt me fors, zeker als het nu nog niet direct nodig heb, maar als ik dan wel klaar zou zijn is het misschien ok.
En weer zo'n 'electricien' die een kookgroep in een 3-fasen meterkast hangt. Een kookgroep is een noodoplossing om meer dan 3,6kW voor een apparaat op een 1-fase meterkast te kunnen hangen. Als je toch al een 3-fasen meterkast krijgt, neem dan ook gewoon een 3-fasen alamat voor de kookplaat.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:26
6 groepen is weinig.
Wasmachine
Droger
Oven
Quooker
En dan heb je er nog maar 2 voor de rest van je huis

Zelf heb ik nog aparte groep voor buiten.
Is er nog maar 1 groep ..

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-11 00:00
PhilipsFan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:41:
[...]

En weer zo'n 'electricien' die een kookgroep in een 3-fasen meterkast hangt.
We weten echter niet of de electricien ook gekeken heeft of de bestaande kookplaat uberhaupt op 3- fasen kan werken. Als de offerte aanvraag enkel was voor de groepenkast verbouwing kan ik me voorstellen dat er geen extra draden trekken naar de Perilex aansluiting en wijzigen aansluiting in de (ingebouwde?) kookplaat bij inbegrepen zit. Het had natuurlijk wel fraai geweest om hier even naar te informeren door de betreffende electricien (uurtje factuurtje uiteraard).
Verder 100% mee eens dat 3-fasen de voorkeur heeft over een kookgroep.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:40
ASW1 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:23:
Heb je wel echt 3 fasig nodig?
Hier ook gedaan vanwege PV/warmtepomp/laadpaal en achteraf tot de conclusie gekomen dat gasloos ook prima op 1x 35A had gekund.
Auto laden op een schappelijke 11KW ga je met de enkel fase niet lukken. Want dat doe je met 3x 16A.
En met een load balancing laadpaal ook geen gedoe als je een hoge verbruiker aanzet.
Een warmtepomp 1 fase heeft vaak al 2 groepen nodig. 1 voor werking warmtepomp en 1 voor backup verwarmer.
De overstap naar 3x 25, is los van de kosten altijd een goede stap. Mocht er in de toekomst Belgische praktijken komen als netbeheerders kosten op basis van vermogen ook dan zit je per fase lager dan op enkel fase

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:39
Je offerte is aan de hoge kant, ikzelf was voor 900 ex BTW klaar met het volgende (regio Utrecht):

Merk: ABB
3-fase
Aantal beschikbare modules: 48
Afmeting groepenkast: 440x380 b x h [mm]
1x hoofdschakelaar (4P)
12x groep (1P+N 16A B-kar)
3x aardlekschakelaars
2x krachtgroep (3P+N 16A B-kar)
1x Aardlekschakelaar (40A 30mA 4P)

Wat anderen zeggen over de kookgroep is ook waar: een kookgroep is gewoon 2 gekoppelde automaten, maar je verdeelt de belasting niet mooi, dus beter neem je een krachtgroep en sluit je hooguit 2 fasen aan als hij niet boven de 7.4kW uit komt

[ Voor 28% gewijzigd door Struikrover op 19-05-2024 09:49 ]

• blissard
@Struikrover was dat inclusief montage?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:44
The-Source schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:10:
[...]

Auto laden op een schappelijke 11KW ga je met de enkel fase niet lukken. Want dat doe je met 3x 16A.
En met een load balancing laadpaal ook geen gedoe als je een hoge verbruiker aanzet.
Een warmtepomp 1 fase heeft vaak al 2 groepen nodig. 1 voor werking warmtepomp en 1 voor backup verwarmer.
Als je auto de hele nacht aan de lader kan staan is laden met 11 kW compleet over de top.
Buurman hier heeft ook z'n aanvraag voor 3x 25 weer ingetrokken omdat het in de praktijk prima gaat op 1 fase, nul behoefte aan die 11 kW. En juist doordat bijna elk laadpunt tegenwoordig loadbalancen heeft kan het allemaal prima op 1 fase.
Een WP heeft vaak 2 groepen nodig ja, alleen die 2e groep voor het element staat vrijwel nooit aan en als dan alleen kortstondig, en daar heb je loaddbalancing voor evenals koken.
Praktijkervaring, we zijn al gasloos met WP en lader en alles en het had achteraf gezien prima gepast op 1 fase.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:40
ASW1 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:37:
[...]

Als je auto de hele nacht aan de lader kan staan is laden met 11 kW compleet over de top.
Buurman hier heeft ook z'n aanvraag voor 3x 25 weer ingetrokken omdat het in de praktijk prima gaat op 1 fase, nul behoefte aan die 11 kW. En juist doordat bijna elk laadpunt tegenwoordig loadbalancen heeft kan het allemaal prima op 1 fase.
Een WP heeft vaak 2 groepen nodig ja, alleen die 2e groep voor het element staat vrijwel nooit aan en als dan alleen kortstondig, en daar heb je loaddbalancing voor evenals koken.
Praktijkervaring, we zijn al gasloos met WP en lader en alles en het had achteraf gezien prima gepast op 1 fase.
Dat 11kW voor nachtelijk laden niet nodig is ben ik wel met je eens maar als je relatief snel de auto wel weer nodig hebt is de mogelijk wel fijn.
Zelf laad ik nu overdag op volledig op pv capaciteit, nu in "failsafe" modus van de laadpaal (p1 kabel ontkoppeld) en dan gaat het met 6.5kW maar bij onbewolkte dag zou ik ook nog wel op 11kW kunnen laden volledig op pv. En dat alles op een 3x 25a aansluiting. ( Heb 2x 3fase omvormer en ook geen last van hoge netspanning hierdoor)
Dat het backup element maar kort aanstaat klopt wel maar afhankelijk van je situatie is dat in de winter toch nog wel best vaak. Wekelijks 1x met sterilisatie run voor de laatste paar graden is toch ook al vaak z'n 40 minuten (180liter vat).
Maar qua kosten was ik een stuk goedkoper uit, groepenkast moest al vervangen worden (en daar heb ik zelf de papieren voor), dus voor mij waren de extra kosten alleen 1x zegelen/ hoofdzekering vervangen 90 euro ( oude groepenkast vervangen, ongeĆÆsoleerde kamrail maakte sluiting) en 1x overstap 3fase dat was om een nabij 300 euro

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Taxi645
Dank weer aan de overvloed aan reacties en tips. Ik probeer zo veel mogelijk bij te leren in de tussentijd en zoveel mogelijk aangedragen punten mee te nemen.

Ik zie op de offerte staan: 1 Aardlekautomaat 16A 4 Polig
Waarom zit er de aardlekautomaat in, wat wordt hier op aangesloten in dit geval?

Kookplaat is de volgende:
https://www.neff-home.com...tail/product/T44T90N0/01#
https://www.123apparatuur...ctie-kookplaat/item/19937
https://media3.neff-inter...ocuments/9000309445_C.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2L4T53QST5J9RL5Wp5ALfrpVfk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6T2eVM6j4ogt1Bu29ayuSZyE.jpg?f=user_large
Dit staat er in die installatiehandleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpUAt_6XioU1PBXY9JdGEsJkRJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/71MgoyafdOfTfSVKOSJBkMU7.jpg?f=user_large
Dus lijkt op drie fase te kunnen.

Dit is de stekker (probeer nog een wat betere foto te maken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNwQD5dWv_me_4lbv5DdHUOSMic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuGTexYmrmZleh2yBs1vzzwB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5GkcG3ipDDiOoolMIX0-rtcGYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnJhsTIsbYvxELWpkyY5fdfS.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit qua stekker en kabel al geschikt is voor 3-fase en zo niet wat er moet gebeuren om dat wel zo te krijgen, maar dat ga ik ook alvast proberen uit te zoeken.

kWh-meters, meetspoelen, relais nu al plaatsen of later wanneer je het nodig hebt? En hoeveel en wat wil je er zoal mee meten?

Wat betreft de missende beltrafo op de offerte, wellicht wilden ze de huidige hergebruiken?

DIN rail stopcontact zal ik er bij aanvragen, lijkt me handig.

Wat betreft de remautomaat is me het niet helemaal duidelijk of dat bij 3-fase wel of niet nodig is. En wat zijn de voordelen van een remautomaat met 40A t.o.v. geen remautomaat en 63A?

@klump4u Je zegt:
In de rechterkast zou ik de hoofdschakelaar en drie aardlekschakelaars 4 polig laten monteren met daarboven 12 groepen. In de linker kast kun je dan met de tijd uitbreiden met 3 fase aardlekautomaten. voorwat later aardlekautomaten
Waarom zou je het zo doen? Ik wil het best van je aannemen, maar vind het ook fijn om het te begrijpen.

Of echt 3-fase nodig is, vind ik lastig te zeggen. Er komen waarschijnlijk 17 panelen op het dak (wel oost-west) van elk 450Wp. Voor de rest is het denk ik enigszins handig voor het snelladen van de EV in de toekomst en wellicht nog om met hogere vermogens de thuisaccu te laden en te ontladen. Voor mij hoeft het niet perse 3-fase te zijn, maar het leek me gezien het bovenstaande nodig, maar begrijp dat de meningen verschillen.

Als ik mijn toekomstige elektriciteitswensen/-gebruikers invoer in de ABB configurator https://hafonorm.configurator.nl.abb.com/configurator en hem de groepenkast laat configureren krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epaJuZv1BZ_zLo88KCiUC9WWXsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXa7f0VSgRnrpH3QkE2FiYPU.jpg?f=fotoalbum_large

Met 2 63A Aardlekschakelaars 2P. Dus 63A i.p.v. 40A en 2P i.p.v. 4P.

[ Voor 17% gewijzigd door Taxi645 op 19-05-2024 18:40 ]

• Struikrover
Jep, materiaal en manuren

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Taxi645
Die 4 polig wat ik schreef moet 2 polig zijn, typefout mijnerzijds.
2 kasten en je kunt jaren vooruit met uitbreiding of eventueel kWh meters voor de fun, misschien ooit een nieuwe keuken met meerder zware elektra verbruikers, who knows?
Dat extra kastje voor de hoofdschakelaar hoeft niet.
Kookplaat inderdaad op 3 fase aansluiten.

Edit,
Een laadpaal heeft een eigen aardlek nodig dus daarom aardlekautomaten

[ Voor 26% gewijzigd door klump4u op 19-05-2024 19:03 ]

• blissard
Struikrover schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:20:
[...]

Jep, materiaal en manuren
Dat vind ik dan wel heel erg schappelijk. Ik kom al aan € 600 voor enkel materiaal. (incl. BTW)

• Struikrover
blissard schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:45:
[...]

Dat vind ik dan wel heel erg schappelijk. Ik kom al aan € 600 voor enkel materiaal. (incl. BTW)
Beetje geluk gehad waarschijnlijk :).
Maar heb wel het idee dat 1500 voor TS aan de hoge kant is

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:17
Kabel met tyraps aan een buis. Want een stukje buis kon er voor die kabel niet meer vanaf. 7(8)7

• _JGC_
  • Nu online
blissard schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:45:
[...]

Bij Sander Vunderink of Elektramat heb je voor een paar honderd euro een compleet voorgemonteerde kast van Eaton of ABB.

Ik had hier voor 1800 euro en een zak frikandellen een nieuwe Eaton kast met 8 groepen en een alamat voor PV, 20 meter 4mm2 kabel door de kruipruimte, rails op het dak en daarop de eerder geleverde zonnepanelen en omvormer gemonteerd.

Het vervangen van de groepenkast was in anderhalf uur gepiept, stelde maar weinig voor.

Buurman was 75 euro minder kwijt voor dezelfde klus, die nam genoegen met Emat automaten ipv Eaton (ik had specifiek gezegd "geen Emat"). Voor een kast die 30+ jaar hangt vind ik dat verkeerde bezuiniging.

• blissard
_JGC_ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:29:
[...]

Bij Sander Vunderink of Elektramat heb je voor een paar honderd euro een compleet voorgemonteerde kast van Eaton of ABB.
ik heb de kast die hij noemde bij Sander "gemaakt". Die kost € 600. Dat is inderdaad een paar honderd euro, maar wellicht meer dan jij verwachtte.

[ Voor 11% gewijzigd door blissard op 19-05-2024 21:57 ]

• Taxi645
Ik denk dat ik toch maar afzie van die offerte en het volgende bestel en laat aansluiten:
https://www.elektramat.nl...N1DVSNN/?build=ZS16WFLVUW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbOhqbp77iBrdxmU9_9ywyoICM4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zsj6tgQIpKUAOMO9AhqempW7.jpg?f=user_large

Komt zo op 790,- (72,- voor eigen indeling),

Dit zijn dezelfde componenten maar met hun indeling voor €718,60, maar ik vind de bovenste wel iets overzichtelijker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TSjKq-z0M5JMLFnyrdQ-iZR5Kc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ps15b6oGmwln59iN79JBFLiN.jpg?f=user_large

Dus:
- 4P Hoofdschakelaar
- 3x 2P Aardlekschakelaar
- 10x 2P Installatieautomaat
- 1x 4P 16A B-cat. Aardlekautomaat (voor fornuis 10,8 kW)
- 1x Beltrafo
- 1x DIN rail stopcontact.

Andere componenten t.b.v. zonnepanelen, laadpaal, thuisaccu etc. inpluggen en aansluiten zodra het aan de orde is. Als jullie er nog feedback op hebben laat maar weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Taxi645 op 23-05-2024 09:55 ]

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:16
Taxi645 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:41:
Ik denk dat ik toch maar afzie van die offerte en het volgende bestel en laat aansluiten:
https://www.elektramat.nl...N1DVSNN/?build=ZS16WFLVUW
[Afbeelding]

Komt zo op 790,- (72,- voor eigen indeling),

Dit zijn dezelfde componenten maar met hun indeling voor €718,60, maar ik vind de bovenste wel iets overzichtelijker:
[Afbeelding]

Dus:
- 4P Hoofdschakelaar
- 3x 2P Aardlekschakelaar
- 10x 2P Installatieautomaat
- 1x 4P 16A B-cat. Aardlekautomaat (voor fornuis 10,8 kW)
- 1x Beltrafo
- 1x DIN rail stopcontact.

Als jullie er nog feedback op hebben laat maar weten.
Ik zou persoonlijk niet snel kiezen voor een stopcontact in de groepenkast zelf. Er hangen dan altijd draden voor de kast, en je hebt waarschijnlijk meer dan 1 stopcontact nodig en dan is het buiten de kast makkelijker om daar gewoon een opbouw stopcontact te hebben met meerdere aansluitingen.

Home Assistant | ā˜€ļø 2900 Wp PVOutput | šŸ”‹ Tesla Model 3 RWD 2024

Pagina: 1