Toon posts:

oem - retail

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
wat is nou het verschil tussen oem producten en retail producten behalve de prijs?

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 16:32
oem krijg je bij een pc van bijvoorbeeld dell of compaq en als je er bijvoorbeeld windows bij krijgt dan zijn er in die versies soms alleen de drivers te vinden die je nodig heb en in het ergste geval zijn er ook programma's bewerkt dat er een plaatje van bijv. compaq in zit enzo

en retail is gewoon algemeen gebruik het orgineel dus

Verwijderd

Alle onnodige zooi die je toch niet gebruikt;
software, mooie doos enz. :Y)

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
soms verschillen ook de specs van de hardware
en bij OEM zit er meestal geen doos omheen enzo
dat scheelt veel geld ( kost een doos 75 piek :? )

Verwijderd

Topicstarter
ah nu snap ik het bedankt :)

Verwijderd

Topicstarter
dus wat is het beste om te kopen oem of retail?

• Alpine
  • Laatst online: 14-08 23:23

Alpine

Twisted animator

Bij veel winkels kan je OEM producten los kopen. Dan krijg je een zakje met de kaart erin en een CD'tje erbij en eventueel een boekje. Bij retail krijg je de kaart ik een doos met een CD'tje, boekje enz. Een retail product is altijd duurder.

Verwijderd

In het geval van een Hercules of ATI vga-kaart kun je het best de retail kopen, deze zijn hoger geklokt, voor andere produkten maakt het geen ene ruk uit

Verwijderd

voorbeeld:
met een oem geluidskaart kun je alleen met de kassabon terug naar de winkel waar je em gekocht hebt.
met een retail geluidskaart krijg je een mooi doosje, xtra software ceedeetje (flut software meestal, maja) en kun je er mee terug naar de fabrikant als ie stuk is.

dat is wat ik begrepen heb,

• Alpine
  • Laatst online: 14-08 23:23

Alpine

Twisted animator

Op zondag 09 september 2001 14:02 schreef TheScape het volgende:
dus wat is het beste om te kopen oem of retail?
Ik koop altijd OEM spul. Ik heb toch nix aan een doos en het bespaart me nog geld ook.

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 17:19

Remi

Moo!

Altijd OEM kopen. Dat is veel goedkoper en handiger.

Het is echt belachelijk dat retailprodukten 75 piek duurder zijn omdat er een doos om heen zit.

Verwijderd

Topicstarter
maar bij oem zitten dus wel de drivers (als die nodig zijn)?

O ja dan nog een klein vraagje: wat is bulk dan?

• Sine
  • Laatst online: 18-08 22:19
sommige producten mogen ook enkel bij een computer gelevert worden ...

kijk daarbij maar es naar het prijs verschil !

* Sine denkt oa aan logitech muizen

Repareren doe je zo.

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

een OEM writer komt zonder niks (ok schroefjes) teriwjl de retail voor 10 piek meer met ide kabel, Nero en lege cd's kwam.. tsja

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Naast het doosje en de specs is er een ander groot verschil tussen OEM en Retail. Daar OEM producten niet bestemt zijn voor verkoop aan particulieren, maar alleen aan (in dit geval) pc-bouwers, zit er meestal geen support op van de fabrikant. Deze zal je doorverwijzen naar de maker van de PC. En als je een OEM produckt los in de winkel hebt gekocht houdt dit dus in dat jij dat bent :)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 17:27 schreef TheScape het volgende:
maar bij oem zitten dus wel de drivers (als die nodig zijn)?

O ja dan nog een klein vraagje: wat is bulk dan?
installeer nooit drivers die erbij zitten (bijv. vid kaart, geluidskaart)
download altijd laatste van internet, sneller enzow

bulk=oem

Verwijderd

retail= (o.a.)met games erbij :)

Verwijderd

Topicstarter
dus bij welke hardware kan je over het algemeen beste de retail versie kopen en bij welke hardware kan je het beste de oem versie kopen?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Op zondag 09 september 2001 22:44 schreef TheScape het volgende:
dus bij welke hardware kan je over het algemeen beste de retail versie kopen en bij welke hardware kan je het beste de oem versie kopen?
Het beste is al je hardware retail kopen, alleen heb je dan niet altijd de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Overigens, soms wil de fabrieksgarantie-termijn tussen OEM en retail wel eens verschillen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 11:45

me1299

$ondertitel

Retail is 9 van de 10x duurder dan OEM.

Meestal hebbie alleen een mooie doos en een paar stikkertjes erbij ofzo.

Maar soms bij videkaarten (HERC GF2MX) is de retail versie sneller. (hogere kloksnelheden)

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Verwijderd

Opgezocht in http://www.internetwoordenboek.com/:

Afkorting van Original Equipment Manufacturer. Halfproducten die door leveranciers gekocht worden om samen met het eigen product onder eigen naam verkocht te kunnen worden. Zo'n product is meestal 20 tot 30% goedkoper dan hetzelfde product dat direct aan een particulier wordt verkocht

Verwijderd

Bij intel processors dus nooit OEM kopen, maar altijd boxed, 3x zoveel garantie, goede koeler/koelelement erbij, betere core.

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 00:03 schreef eelcoz het volgende:
Bij intel processors dus nooit OEM kopen, maar altijd boxed, 3x zoveel garantie, goede koeler/koelelement erbij, betere core.
Core maakt geen hol uit tussen OEM & Retail.
Wel een koeler, doosje, en eventuele garantie (voor zover je die in de pc wereld hebt)

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 21:54

Metzie

Nyaano !

Het grote verschil tussen OEM en retail is de garantie termijn. Bij OEM producten is deze meestal 1 jaar, retail 3 jaar.
Dat is een groot verschil wat een boel mensen vergeten, in principe betaal je extra voor de garantie, doos, manual en software.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 11:30 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

Core maakt geen hol uit tussen OEM & Retail.
Wel een koeler, doosje, en eventuele garantie (voor zover je die in de pc wereld hebt)
En toch heb ik op een testsite gelezen dat Intel Retailversies beter te overklokken zijn dan OEM-versies.

• Vai
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02-2023

Vai

bulk is inderdaad OEM, maar groot ingekocht door de leverancier dus meestal nog wat goedkoper dan een OEM.

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 11:45

me1299

$ondertitel

Zoals ik al zei kunnen clocksnelheden echt verschillen. Maar met procs maakt het idd geen ruk uit.

M'n ouwe AMD K6-III > OEM> 1 JAAR GARANTIE > RETAIL> 3 JAAR GARANTIE EN BOXED.

Zodoende :)

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Pagina: 1