Soort scheermes met een handvat, waardoor je net als met ijs krabben zo over oppervlakte heen gaat.
Voor rest: deze kringen zijn met name kalkresten, dus een zuur zou het weg moeten kunnen halen. Enige nadeel is dat de kalk erg hard is geworden dus het moet even inwerken.
Ik zag je foto voorbij komen van de wazige vlekken op je inductiekookplaat.
Ik heb nu namelijk hetzelfde.
Mag ik vragen of jij de vlekken nog weggekregen hebt?
Groet, Inge Vroye
https://www.bol.com/nl/nl...s-zwart/9300000070622415/
nb: ja daar heb je nu niks meer aan natuurlijk maar wilde het toch even onder de aandacht brengen
A wise man's life is based around fuck you
De reviews zijn niet veel belovend.Zwelgje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:33:
heb je niet van die rubberen matjes waar de pannen op kunnen staan? gebruik ik hier altijd en dat voorkomt deze ellende
nb: ja daar heb je nu niks meer aan natuurlijk maar wilde het toch even onder de aandacht brengen
Duur alternatief: Bora biedt als een van de weinige leveranciers vervangende glasplaten (dus enkel de toplaag, niet het hele apparaat), dus als het je echt dwars zit...
Bizarre tip (die op instagram
Bizar, maar bij ons is het volledig weg
Ook met een BORA kookplaat overigens
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
ow haha, die is een random artikeltje. ik wilde meer aangeven dat je dit soort matjes kan kopen
heb die van mij bij de blokker, was wat duurder maar is wel veel en veel beter
niet als je goede matjes hebt, heb er zelf een die dus bij standje 9 niet smelt (ook niet bij de P stand) er zit wel verschil in kwaliteit in blijkbaarpagani schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:41:
Let wel, die matjes smelten als je te hoge vermogens gebruikt (de P-stand, en soms al bij 9)
Duur alternatief: Bora biedt als een van de weinige leveranciers vervangende glasplaten (dus enkel de toplaag, niet het hele apparaat), dus als het je echt dwars zit...
Zei hij er ook bij waarom dat van belang is?Leezer14 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:30:
Een monteur van de keuken vroeg laatst specifiek of ik pannen van demeyere gebruikte
Catch a smile out there!
Idd. Dit hebben wij bij onze AEG ook gedaan ivm breuk. Voor het beeld; hier waren wij 400,- voor kwijt incl montage.pagani schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:41:
Let wel, die matjes smelten als je te hoge vermogens gebruikt (de P-stand, en soms al bij 9)
Volgens mij zijn die matjes en afdekmatten die de hele plaat afdekken niet om tijdens het koken te gebruiken. Vaak is een hoge temperatuur desastreus voor die dingen.Zwelgje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:33:
heb je niet van die rubberen matjes waar de pannen op kunnen staan? gebruik ik hier altijd en dat voorkomt deze ellende
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Waarom bizar? Dat is toch gewoon kalk/zout verwijderen?kamstra schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:44:
Ik had hier hetzelfde niet al te lang geleden.
Bizarre tip (die op instagramvoorbij kwam): beetje lauw/warm water op de vlek en dan met een afwasmachine tablet inwrijven.
Bizar, maar bij ons is het volledig weg
Ook met een BORA kookplaat overigens
Hattrick: Thorgal Eagles
hele plaat? alleen de kookplat héBor schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Volgens mij zijn die matjes en afdekmatten die de hele plaat afdekken niet om tijdens het koken te gebruiken. Vaak is een hoge temperatuur desastreus voor die dingen.
die dingen zijn juist voor het koken om te voorkomen dat je krassen krijgt. gebruik die dingen al 10 jaar zonder issues (tijdens het koken
Dat bedoel ik ook met de "hele plaat", je hebt matten die het kookgedeelte van de plaat in 1x afdekken. Op Pepper komen ze bv wel eens voorbij met een print erop etc.
Ik heb diverse reacties gelezen waarbij dit soort matjes juist voor krassen zorgen (vuil onder de mat bv) of zelfs smelten zoals ook @pagani hier al aangeeft. Ik ken de gelinkte matjes niet specifiek maar verwacht dat er veel troep in omloop is.die dingen zijn juist voor het koken om te voorkomen dat je krassen krijgt. gebruik die dingen al 10 jaar zonder issues (tijdens het koken)
[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 13-01-2026 15:21 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Maar juist op de verpakking van die van de Blokker die ik destijds in handen hand stond ook de waarschuwing om alleen lagere hittestanden te gebruiken. De P-stand van een Bora remt in principe nergens op temperatuur en knalt gewoon op vol vermogen, dan kan ook de "betere" mat prima smelten.Zwelgje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:16:
[...]
hele plaat? alleen de kookplat hé
die dingen zijn juist voor het koken om te voorkomen dat je krassen krijgt. gebruik die dingen al 10 jaar zonder issues (tijdens het koken)
Wij hebben zo een mat op de bora.pagani schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:23:
[...]
Maar juist op de verpakking van die van de Blokker die ik destijds in handen hand stond ook de waarschuwing om alleen lagere hittestanden te gebruiken. De P-stand van een Bora remt in principe nergens op temperatuur en knalt gewoon op vol vermogen, dan kan ook de "betere" mat prima smelten.
Durf even niet het merk te noemen / dan wel waar we hem gekocht hadden (moet ik opzoeken).
Maar we hebben er een gat in gesneden voor de afzuiging / bediening en doet het hier al 2 jaar prima ook met de P stand nergens problemen mee.
Ze zeggen het zelf ook:vormulier schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:33:
Hier blijkbaar gekocht: inductiebeschermer.nl
Maar het hangt natuurlijk ook van de gebruikte pan af. Een gietijzeren pan kan met gemak over de 270 graden (smelttemperatuur die ze aangeven voor de beschermers) gaan voor dichtschroeien.Gebruik niet de Booster/Powerfunctie of de hoogste stand! Dit komt het product en je kookplaat niet ten goede.
[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 13-01-2026 15:40 ]
Ik zal de vaatwas tablet eens proberen.
Naja gewoon normale pannen, maar tis hier altijd goed gegaan, maart we gebruiken de P niet elke dag natuurlijk meestal rond stand 7-9 om de pan even op te warmen en daarna lager.pagani schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:36:
[...]
Ze zeggen het zelf ook:
[...]
Maar het hangt natuurlijk ook van de gebruikte pan af. Een gietijzeren pan kan met gemak over de 270 graden (smelttemperatuur die ze aangeven voor de beschermers) gaan voor dichtschroeien.
Maar je kan gerust eens een pannetje water koken op de P zonder dat je een nieuwe mat hoeft te kopen.
Maar ze dekken zichzelf ook natuurlijk gewoon in zodat ze geen nieuwe plaat hoeven te kopen voor je als er iets mis gaat.
Poetsteen ligt wel bij kruidvat, wij hebben van dr becker gebruikt.
Deur van de oven ook maar eens gedaan, en weer als nieuw. De truc is niet te voorzichtig doen.
Veel van de schoonmaakmiddelen ontvetten, dit is juist de andere kant op.
Een kokende pan water komt uiteraard niet boven de 100 graden uit.vormulier schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:03:
[...]
Naja gewoon normale pannen, maar tis hier altijd goed gegaan, maart we gebruiken de P niet elke dag natuurlijk meestal rond stand 7-9 om de pan even op te warmen en daarna lager.
Maar je kan gerust eens een pannetje water koken op de P zonder dat je een nieuwe mat hoeft te kopen.
Maar ze dekken zichzelf ook natuurlijk gewoon in zodat ze geen nieuwe plaat hoeven te kopen voor je als er iets mis gaat.
Precies. dus:pagani schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:30:
[...]
Een kokende pan water komt uiteraard niet boven de 100 graden uit.
Kan je best met een aantal *** beschouwen. De P stand vand e bora gaat trouwens ook automatisch uit.Gebruik niet de Booster/Powerfunctie of de hoogste stand! Dit komt het product en je kookplaat niet ten goede.
Dus tenzij je richting de 200 graden gaat kan je de mat prima gebruiken.
Maar:
https://www.hornbach.nl/p...250-ml/4170600/?store=722
Werkt overigens ook erg prima om de plaat mee schoon te krijgen mocht je wel meer dan 100 graden op plaat nodig hebben
Maar je kookt ook.met olie of zelfs zonder bakmiddel. Derhalve toch afhankelijk van je kookstijl en pannen.vormulier schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Precies. dus:
[...]
Kan je best met een aantal *** beschouwen. De P stand vand e bora gaat trouwens ook automatisch uit.
Dus tenzij je richting de 200 graden gaat kan je de mat prima gebruiken.
Maar:
https://www.hornbach.nl/p...250-ml/4170600/?store=722
Werkt overigens ook erg prima om de plaat mee schoon te krijgen mocht je wel meer dan 100 graden op plaat nodig hebben
Wij gebruiken voor het schoonmaken soms de HG intensief reiniger, meer een polijstmiddel.
Ik heb ook de matte Bora en ook vlekken die ik niet weg krijg.dollyking schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:52:
ik heb een matte versie inductie, iemand een idee hoe ik ingebrand vet verwijder? met scheermesje gaat dus niet.
Ik zal de vaatwas tablet eens proberen.
Is het bij jou al gelukt?
:strip_exif()/f/image/ff9cZbOtHoISGz8UvS51WRDk.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb zo’n officieel setje gekocht bij Bora met zo’n mesje, doekje en speciaal goedje. De plaat wordt echt prachtig schoon maar die vlek krijg ik niet weg.
Olie, boter tis maar net wat je kookt. Eitje met olijfolie of stuk vlees met boter. Zolang de pan een platte bodem heeft gaat het allemaal prima.pagani schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Maar je kookt ook.met olie of zelfs zonder bakmiddel. Derhalve toch afhankelijk van je kookstijl en pannen.
Wij gebruiken voor het schoonmaken soms de HG intensief reiniger, meer een polijstmiddel.
Het is indd meer een polijst middel, maar werkt prima!
Dat klopt niet. BSH (Bosch, Siemens, Neff en Gaggenau) kan je het ook als losse onderdeel bestellen. Dus ik ben erg benieuwd waar je uitspraak vandaan komt?pagani schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:41:
< dit stukje webruimte is te huur >
Vijf jaar geleden bij de duurste serie van Siemens niet, misschien dat het tegenwoordig ook kan.aex351 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:11:
[...]
Dat klopt niet. BSH (Bosch, Siemens, Neff en Gaggenau) kan je het ook als losse onderdeel bestellen. Dus ik ben erg benieuwd waar je uitspraak vandaan komt?
Het water niet, de onderkant van de pan zeker wel. Kan makkelijk 175 graden worden bij water koken.pagani schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:30:
[...]
Een kokende pan water komt uiteraard niet boven de 100 graden uit.
Hier ook af en toe zulke vlekken en demeyere pannen. Wat heeft dat er mee te maken?Leezer14 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:30:
Hi, helaas zijn ze nog aanwezig. Een monteur van de keuken vroeg laatst specifiek of ik pannen van demeyere gebruikte, en dat zijn inderdaad de pannen die wij hebben thuis.
yorroy schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:50:
[...]
Ik heb ook de matte Bora en ook vlekken die ik niet weg krijg.
Is het bij jou al gelukt?
[Afbeelding]
Heb zo’n officieel setje gekocht bij Bora met zo’n mesje, doekje en speciaal goedje. De plaat wordt echt prachtig schoon maar die vlek krijg ik niet weg.
:strip_exif()/f/image/iJSJT551Xlsbd4TPOoNFHHqw.jpg?f=fotoalbum_large)
ik denk dus dat het ingebrand vet is, het lijkt niet op een beschadiging. Ik heb de oplossing nog niet gevonden.
Wellicht dat andere merken ook zulke polish verkopen?
Whatever.
Monteur, en later ook klantenservice Bora, noemde dit merk met veel voorkomende problemen/vlekken. Er is eens gezegd dat het mini metaal deeltjes zijn die door de inductie magneet in het keramiek worden getrokken. Maar durf niet te zeggen of dat echt het geval is.VChunky schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:57:
[...]
Hier ook af en toe zulke vlekken en demeyere pannen. Wat heeft dat er mee te maken?
Inmiddels hier al de kruidvat poetsstreen, dr becker poetssteen, glaskrabber, stoomreiniger, HG kookplaat reiniger, etc. etc. geprobeerd. Helaas allen zonder resultaat.
De vlekken lijken ook echt IN de plaat te zitten, ipv op (kalk, water, olie, etc.)
[ Voor 6% gewijzigd door Leezer14 op 14-01-2026 13:50 ]
Tsja, ik begrijp niet dat mensen geen goede siliconen matjes onder hun pannen gebruiken. Die dingen gaan echt niet smelten, ze zijn gegarandeerd tot 260 graden. ik gebruik ze al jaren en mijn indictieplaat ziet er nog als nieuw uit. Siliconen matjes kunnen aardig wat hebben, mijn siliconen soldeermatje geeft zelfs bij een temperatuur van 400 graden nog geen krimp.MikeyMan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:19:
Mijn bora zit ook vol met krassen en dergelijke kringen. Vervangende glasplaten kosten de laatste keer dat ik keek richting de 1000 euro (heb twee losse panelen). Dus we doen het er maar even mee.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Als ik een overkokende pan heb verplaats ik de pan direct naar een andere pit om dit te voorkomen.
Puur mijn indruk dus kan natuurlijk ook zijn dat ik het mis heb.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Op basis van jouw post dacht ik, ik gebruik ook geen matjes, misschien een goed idee om te doen. Ik heb even rond gekeken online en ik vind bij elke mat dat je 'm niet icm booster functie moet gebruiken en bij een heleboel matjes een hoop negatieve reviews over dat hij verbrand is.Yaksa schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:28:
[...]
Tsja, ik begrijp niet dat mensen geen goede siliconen matjes onder hun pannen gebruiken. Die dingen gaan echt niet smelten, ze zijn gegarandeerd tot 260 graden. ik gebruik ze al jaren en mijn indictieplaat ziet er nog als nieuw uit. Siliconen matjes kunnen aardig wat hebben, mijn siliconen soldeermatje geeft zelfs bij een temperatuur van 400 graden nog geen krimp.
Ik hou wel van een lekker heet pannetje, dus ik denk dat ik die matjes links laat liggen.
|>
Dit is wel een interessant topic over dit merk pannen:VChunky schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:57:
[...]
Hier ook af en toe zulke vlekken en demeyere pannen. Wat heeft dat er mee te maken?
Nieuwe kookplaten gaan binnen zeer korte tijd stuk
De pannen zijn zo goed/efficiënt dat sommige inductie kookplaten hier niet mee overweg kunnen en overbelast raken.
Er zijn er ook die garanderen dat de boosterfunctie wel gebruikt kan worden en die genoeg positieve reviews hebben.simon schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:40:
[...]Op basis van jouw post dacht ik, ik gebruik ook geen matjes, misschien een goed idee om te doen. Ik heb even rond gekeken online en ik vind bij elke mat dat je 'm niet icm booster functie moet gebruiken en bij een heleboel matjes een hoop negatieve reviews over dat hij verbrand is.
Ik hou wel van een lekker heet pannetje, dus ik denk dat ik die matjes links laat liggen.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat er pannen gebruikt worden die weliswaar werken op de inductieplaat maar die de warmte niet in het te bereiden product stoppen maar in de pan zelf, zware gietijzeren pannen kunnen nogal heet worden. Mijns inziens kun je in zo'n geval beter een oven gebruiken om het product te bereiden. Wat ook kan is dat mensen nogal ongelukkig koken, wanneer een pan overkookt dan moet je wel even de pan en de beschermer schoonmaken alvorens verder te gaan met koken. Kookvocht kan zouten/zuren bevatten wat een inwerking kan hebben op de inductieplaat.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Tsjah, daar kwam ik ook achter toen het eenmaal te laat was.Yaksa schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:28:
[...]
Tsja, ik begrijp niet dat mensen geen goede siliconen matjes onder hun pannen gebruiken. Die dingen gaan echt niet smelten, ze zijn gegarandeerd tot 260 graden. ik gebruik ze al jaren en mijn indictieplaat ziet er nog als nieuw uit. Siliconen matjes kunnen aardig wat hebben, mijn siliconen soldeermatje geeft zelfs bij een temperatuur van 400 graden nog geen krimp.
De Bora en de pannen doen het prima. Wat heeft het met de vlekken te maken?Knielen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:18:
[...]
Dit is wel een interessant topic over dit merk pannen:
Nieuwe kookplaten gaan binnen zeer korte tijd stuk
De pannen zijn zo goed/efficiënt dat sommige inductie kookplaten hier niet mee overweg kunnen en overbelast raken.
:strip_exif()/f/image/s0Kh7IsbOv1o8L63VkNG60CF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W9j1JbRLFsVRlKNYTgYvbJcK.jpg?f=fotoalbum_large)