Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:16
Uitgangspunt:
- Remeha mercuria hybride warmtepomp sinds 2018. Deze komt wat software en parameters betreft grotendeels overeen met de Elga Ace 6kw hybride warmtepomp.
- Atlantic explorer v4 270l warmtepompboiler sinds 2021 voor SWW

Vanaf het moment dat de warmtepompboiler is geinstalleerd, heb ik 0,00 kuub gas meer verbruikt. Eind juni loopt mijn energiecontract af en ik wil daarna het liefste de gasaansluiting laten verwijderen.

Uiteraard zijn alle relevante instellingen op de warmtepomp en CV-ketel al aangepast.

Kan ik zonder problemen a) de gasaanslutiing verwijderen en b) de CV-ketel demonteren? Of moet er ondanks 0,00 gasverbruik toch (een vorm van) communicatie zijn tussen de warmtepomp en de CV-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVissers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:02
Ik weet niet veel van de Mercuria af, maar ik heb een Techneco (Remeha) Elga. Deze draait bij mij zonder CV ketel. Hiervoor heb ik de instellingen gezet voor communicatie met de ketel op aan/uit i.p.v. open term. Hierdoor verwacht de warmtepomp geen communicatie terug van de ketel.
Nogmaals, ik weet niet of dit ook kan op de Mercuria, maar je zou dit kunnen proberen door gewoon de kabel tussen de CV en WP los te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:55

Wuursj

want worst is al bezet

Van jouw Mercuria bestaat ook een all-electric versie. Die heb ik. het verschil is volgens mij dat de all-electric versie een (flink) backup verwarmingselement heeft ingebouwd waar jouw hybride variant die niet heeft en warmte van de ketel gebruikt in de situaties waar de all-electric variant het element gebruikt.

Nu wil ik dat element ook zo min mogelijk gebruiken en heb ik die destijds op een aparte groep gezet die uit stond. Maar in sommige situaties, startte de hele WP niet op zonder het element en heb ik die groep toch weer aan moeten zetten (met alle parameters op zo min mogelijk gebruik).

Mogelijk ga jij dat probleem ook tegen komen als je een hybride variant hebt zonder gas. Hij gaat dan mogelijk in sommige situaties wachten op warmte van de ketel (die nooit komt).

Die situaties zijn vrij uitzonderlijk bij de all-electric variant. Vooral als ik na vakantie oid een compleet koud huis wilde laten opwarmen. Blijkbaar vond ie dan de delta T te groot voor WP-only. Het ging ook maanden goed met het element uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 03-04-2024 14:35 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:06
MarkVissers schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:03:
Ik weet niet veel van de Mercuria af, maar ik heb een Techneco (Remeha) Elga. Deze draait bij mij zonder CV ketel. Hiervoor heb ik de instellingen gezet voor communicatie met de ketel op aan/uit i.p.v. open term. Hierdoor verwacht de warmtepomp geen communicatie terug van de ketel.
Nogmaals, ik weet niet of dit ook kan op de Mercuria, maar je zou dit kunnen proberen door gewoon de kabel tussen de CV en WP los te maken.
Niet om het topic te kapen van TS, maar dit vind ik op zich wel interessant. Ik wil mijn Techneco Elga ook standalone laten werken en dan zijn dit soort tips wel waardevol. Ik ga in ieder geval het topic eens volgen in mijn voorbereiding naar een gasloos huis.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:08
@mkleinman doet dit al: https://www.familie-klein...a-ace-solo-laten-draaien/

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVissers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:02
dreamscape schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:21:
[...]

Niet om het topic te kapen van TS, maar dit vind ik op zich wel interessant. Ik wil mijn Techneco Elga ook standalone laten werken en dan zijn dit soort tips wel waardevol. Ik ga in ieder geval het topic eens volgen in mijn voorbereiding naar een gasloos huis.
Deze is met de Techneco Elga
https://www.polderhuis.org/elga.html
Pagina: 1