Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 16:20
Beste medetweakers,

Ik ben productfotograaf en ik mag over een paar maanden voor mijn werk naar Thailand om productievideo's op te nemen in een sieraden fabriek. Voorheen deed ik alleen studio productfotografie maar ben me onlangs aan het verdiepen in het professioneel maken van (voornamelijk productie) video's. Nu doe ik dat af en toe nog met mijn DSLR maar voor mijn reis naar Thailand zou ik graag wat betere gear aanschaffen.

Ik twijfel momenteel wat handig is om aan te schaffen.
  • Een nieuwe DSLR met betere opties voor video. Zoals een EOS R10 / EOS 90D.
  • Een camcorder in de prijsklasse onder de 1000 euro zoals de Sony FDR-AX43A
  • Een vlogcamera met bijbehorende grip en evt. statief: Sony ZV-1F + GP-VPT2BT Grip
Mijn doel is het maken van productie shots met een mooie scherpte diepte. De fabriek is natuurlijk binnen dus hij moet wel enigszins lichtsterk zijn. Gezien dat de sieraden met de hand gemaakt worden lijkt me het handig dat de camera geen megagroothoek heeft, vandaar dat in mijn optiek de action cams zoals de GoPro afvallen. Correct me if I'm wrong.

De kwaliteit waar ik in wil filmen is 1080p of hoger in 60 fps aangezien ik een aantal beelden wil omzetten naar slowmotion.

Mijn budget voor een camcorder / vlogcamera is ongeveer 1000 euro, tenzij het een DSLR wordt want die vervangt mijn huidige DSLR en dat mag wat duurder zijn. Verder heb ik Canon EF en EF-S lenzen die in het geval van de aanschaf van een DSLR compitable moeten zijn, desnoods met een mount.

Graag hoor ik van jullie argumenten welk type videocamera ik het beste kan aanschaffen voor het doel wat ik voor ogen heb.

Met vriendelijke groet,
Marcel

[ Voor 3% gewijzigd door Msel op 03-04-2024 13:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59
Ik zou in ieder geval niet voor de camcorder optie gaan gezien je wens over scherptediepte. Een camcorder is daarin relatief beperkt.

Optie 1 zou mijn persoonlijke voorkeur hebben, al zou ik niet meer voor een 90D gaan. Prima camera, maar inmiddels ook wat ouder dus qua ruis zijn er betere opties op de markt. Wil je perse bij Canon blijven of is een overstap ook een optie? Bij Canon zou ik kijken naar de R10, R7 of R8 (mits binnen budget). Anders zou Sony (een ouder A7 model) met adapter ook een goede optie zijn.

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-05 08:45
En de overstap naar een systeemcamera ipv je DSLR te upgraden?
Correct me if I'm wrong, maar ik heb het gevoel dat de systeemcamera's iets meer worden gebouwd om het beste van beide werelden te combineren. bvb een a7III werd daar lang als ideaal voor bestempeld en is tweedehands zeker voor een mooie prijs te vinden. Zo zullen er ook zeker van Canon beschikbaar zijn als dat systeem je meer ligt.

Ik snap dat je dan ook je lenzen zal moeten vervangen of met een adapter moet werken. Dus hangt mogelijks van het aantal lenzen af die je al hebt.

Edit: ik zie juist dat je de EOS R10 al vermeld; dat is dus geen DSLR, maar een systeemcamera.

[ Voor 8% gewijzigd door Margu op 04-04-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat voor camera heb je nu, wat zou een goede aanvulling kunnen zijn? Wat wil je straks meer gaan doen? Vlog camera is natuurlijk altijd leuk maar ik kan mij voorstellen dat je voor bepaalde shots juist iets wil doen met een DSLR en een beperkte scherptediepte.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 16:20
Bedankt voor jullie antwoorden tot zo ver! En een DSLR of systeemcamera mag natuurlijk allebei :) Ik ben verder wel redelijk Canon fan.

Ik gebruik in mijn fotostudio al jaren een 550D met de volgende lenzen:

Canon 50mm 1:1.8 STM
Canon Macro EF 100mm 1:2.8 USM
Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM
Canon EF-S 24mm f/2.8 STM

Voor zover ik kan vinden op internet zijn deze alle 4 prima om te gebruiken voor video dus dat is positief.

De 550D werkt nog prima in de studio aangezien alles daar goed wordt belicht en niets beweegt, maar hij is wel een keer aan vernieuwing toe. Ik ben al een tijdje van plan om mirrorless te gaan dus dan is dit een prima moment natuurlijk.

Mijn keuze valt nu op de R7 of de R10. Hebben jullie nog tips/aanraders m.b.t. de aanschaf van eventuele
lenzen specifiek om te filmen? Of kan ik prima uit de voeten met wat ik al heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59
Je hebt al STM lenzen, die speciaal gemaakt zijn voor de soepele autofocus voor oa bij video. Je bereik hangt natuurlijk helemaal af van je onderwerp.

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Pagina: 1