4090 / voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
7800x3d+4090

Seasonic Prime 750:
https://seasonic.com/prime-tx

Ik heb een nieuwe pc gebouwd en daar zit een 7800x3d+4090strix in. Ik heb m'n oude, 2 jaar oude , voeding overgezet in deze nieuwe pc. Ik voed de GPU door 4x 8 pins PCI kabels vanuit de PSU naar het verlengstuk te zetten van de 4090.

Dit werkt verder prima maar het ziet er niet uit, die taaie dikke kabels in het zicht. Een beetje duwen en trekken en wegproppen is een no-go heb ik mij laten vertellen...
Dus ben ik gaan googlen en kom ik een kabel tegen welk goed zou werken tussen PSU&GPU en dat is deze:
https://seasonic.com/12vhpwr-cable#specification

Mijn vraag is waarom krijg ik een 2x 8 pins naar 12vhpr kabel te zien als ik zoek naar een directe kabel van PSU naar GPU? Ik mis bij die Seasonic kabel toch 2 x 8 pins=300 watt naar de GPU, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 21:49
Zo'n aansluiting van de voeding kan een hoop meer dan 150W aan. zie: http://www.jongerow.com/PCIe/index.html

Dus 12vhpwr naar 2x8-pin is dikke prima als het een directe aansluiting op de voeding is.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
In eerste instantie is het al bijzonder dat het blijft werken met die voeding. Als er één voedingserie last heeft van uitval met recente high end videokaarten dan is het de Seasonic Prime wel.

Voed je de videokaart nu met 2 daisy chained kabels met elk 2 connectors of 4 aparte kabels vanaf de voeding? 2 daisy chained kabels is onvoldoende voor 600w namelijk. Seasonic gebruikt dunne kabels en lage kwaliteit connectors voor hun <1000w voedingen. Daarom adviseren ze maximaal een videokaart met een verbruik van 225w per kabel waarvan 75w uit het PCIe slot komt. Eigenlijk kan je daardoor maar een videokaart met een verbruik van maximaal 375w op een 2 kabels met 4 connectors aansluiten.

Neem daarbij de 40 graden rating (belachelijk voor een zogenaamde high end voeding met 12 jaar garantie), de zacht tikkende fan bij lage draaisnelheid en de fancontrole zonder hysteresis, dan zou ik eerder adviseren een nieuwe ATX3.0 voeding te halen ipv een 12VHPWR kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Uszka schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:15:
In eerste instantie is het al bijzonder dat het blijft werken met die voeding. Als er één voedingserie last heeft van uitval met recente high end videokaarten dan is het de Seasonic Prime wel.

Voed je de videokaart nu met 2 daisy chained kabels met elk 2 connectors of 4 aparte kabels vanaf de voeding? 2 daisy chained kabels is onvoldoende voor 600w namelijk. Seasonic gebruikt dunne kabels en lage kwaliteit connectors voor hun <1000w voedingen. Daarom adviseren ze maximaal een videokaart met een verbruik van 225w per kabel waarvan 75w uit het PCIe slot komt. Eigenlijk kan je daardoor maar een videokaart met een verbruik van maximaal 375w op een 2 kabels met 4 connectors aansluiten.

Neem daarbij de 40 graden rating (belachelijk voor een zogenaamde high end voeding met 12 jaar garantie), de zacht tikkende fan bij lage draaisnelheid en de fancontrole zonder hysteresis, dan zou ik eerder adviseren een nieuwe ATX3.0 voeding te halen ipv een 12VHPWR kabel.
Ik heb deze aangeloten door 4x een kabel vanuit de PSU naar de 4x verloopstekker van de strix. Ik zal mij verder gaan inlezen of dit zo beroerde voeding is. Ik zit niet te wachten op ellende links of rechtsom, dank voor je info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-05 15:15

M2M

medicijnman

Ik heb hier een soortgelijke machine draaien, maar die trekt een kleine 600W uit de muur. Ik denk dat het verstandig is misschien te investeren in een nieuwe voeding als je een 4090 van prik wil voorzien. De powerspikes van de 3090 / 3090TI zijn misschien wel verdwenen, maar met zo'n prijzige GPU zou ik het risico niet nemen.

-_-