Advies monitor gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Bij mijn nieuwe werkgever is er een budget vrij gemaakt die ik zelf vrij mag besteden aan een monitor voor mijn thuis werkplek. Dit is een vaste vergoeding en alles extra is voor eigen rekening. Zelf vind ik dit geen enkel probleem en wil daarom hier nu gebruik van maken en een leuke upgrade van mijn thuis monitor te doen.

Op het moment gebruik ik een Acer predator X34P maar die voldoet niet helemaal meer aan mijn voorkeuren. https://tweakers.net/pric...-predator-x34p-zwart.html

Ik zoek een?
Een monitor voor mijn thuis werkplek/ game PC

Wat is je budget?
€1250 maar minder is altijd beter !

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik ga meer af op de reviews en ben niet merk gebonden

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zoek dus een monitor welke ik voor mijn werk en voor gamen kan gebruiken.
Voor mijn werk moet ik een beveiligde laptop gebruiken en wil daarom ook graag een monitor met ingebouwde KVM switch en usb-c power delivery van minimaal 65 watt.

Ik werk minimaal 1 keer per week 8 uur achter elkaar voor mijn werk thuis en dan zal het scherm daar voor gebruikt worden. Daarnaast game ik de laatste tijd niet zo veel maar er kan rekening gehouden worden met 4 uur gamen per week.

hieronder nog andere voorkeuren/eisen:
-KVM switch ingebouwd
-Minimaal 144 HZ
-USB C power delivery van minimaal 65 Watt
-32 inch -4k of 1440p ultrawide 34 inch of 1600x3840 38 inch
-Voorkeur met ingebouwde speakers maar geen harde eis.
-Monitor moet geschikt zijn voor vesa mount
-Het liefst een monitor die Freesync en G-Sync ondersteuning heeft.

Er zijn dit jaar natuurlijk veel nieuwe Qd-Oled en Oled monitors op de markt gekomen. Deze lijken voor het gamen en HDR weergave echt super tof te zijn. Voor gewoon desktop werk iets minder geschikt. Als het mogelijk is om de monitor te laten refreshen /pixel shiften en al dat soort zaken automatisch te laten doen als de monitor word uitgeschakeld zal dit prima voor mij moeten kunnen werken. dus als iemand hier iets meer over weet hoor ik het graag.

Is een investering in DP 2.1 het nu al waard voor een monitor van 240hz 4K?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:36
Wat heb je zelf al gevonden?

Eisen als:
Dat hebben praktisch ALLE monitoren

Waarom beviel je Acer Predator niet meer? Dit is best een flinke jongen...
Wat wil zou je anders willen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
ronald92 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:23:
...
Is een investering in DP 2.1 het nu al waard voor een monitor van 240hz 4K?
DP 1.4 komt nog het meeste voor.
Ook de nieuwste Nvidia RTX40-series hebben DP 1.4
Dit is maximaal 120Hz op 4K.
Alles daarboven is DSC (Display Stream Compression), waar je beeldkwaliteit van achteruit gaat.
Voor meer dan 120Hz op 4K is DP 2.x eigenlijk dus wel zeer wenselijk.
Het aantal schermen daarmee is extreem beperkt (helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
deze is ook leuk maar op 20Hz verschil net geen match met de gestelde eisen (en valt krap aan buiten budget): uitvoering: LG OLED TV 4k Flex 42LX3Q6LA Zwart
  • gebogen voor gaming
  • vlak voor office+foto/video-bewerking
  • gsync

[ Voor 18% gewijzigd door JJ Le Funk op 03-04-2024 11:04 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
GarBaGe schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:52:
Wat heb je zelf al gevonden?

Eisen als:
Dat hebben praktisch ALLE monitoren

Waarom beviel je Acer Predator niet meer? Dit is best een flinke jongen...
Wat wil zou je anders willen?
Hij heeft geen kvm sitch/ usb-c power delivery waardoor ik elke keer alles moet omstekkeren van mijn vast PC naar de werk laptop. en daar wil ik graag van af.
GarBaGe schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:54:
[...]

DP 1.4 komt nog het meeste voor.
Ook de nieuwste Nvidia RTX40-series hebben DP 1.4
Dit is maximaal 120Hz op 4K.
Alles daarboven is DSC (Display Stream Compression), waar je beeldkwaliteit van achteruit gaat.
Voor meer dan 120Hz op 4K is DP 2.x eigenlijk dus wel zeer wenselijk.
Het aantal schermen daarmee is extreem beperkt (helaas)
Voor een 4K 240 hz scherm is dp 2.1 dus eigenlijk wel een pluspunt. want videokaarten zullen vanzelf volgen en ook dp 2.1 gaan krijgen.
JJ Le Funk schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:55:
deze is ook leuk maar op 20Hz verschil net geen match met de gestelde eisen (en valt krap aan buiten budget): uitvoering: LG OLED TV 4k Flex 42LX3Q6LA Zwart
* gebogen voor gaming
* vlak voor office+foto/video-bewerking
*gsync
Die is mij eigenlijk te groot met 42 inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Gamen over een USB-C KVM switch is waarschijnlijk problematisch....
Meeste USB-C doen 5Gbps.
Dat is veel te weinig.
Ik zou je gaming desktop altijd direct met een DisplayPort kabel aan je scherm koppelen en niet via een KVM oid. Dan weet je zeker dat je de juiste bandbreedte hebt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
GarBaGe schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:09:
Meeste USB-C doen 5Gbps.
Dat is veel te weinig.
Ik zou je gaming desktop altijd direct met een DisplayPort kabel aan je scherm koppelen en niet via een KVM oid. Dan weet je zeker dat je de juiste bandbreedte hebt,
De bedoeling is ook alleen de laptop via de USB-C aan te sluiten en mijn vaste computer via de DP kabel.
In beide gevallen zullen muis en toetsenbord wel aangesloten worden op het scherm zodat de KVM switch eenvoudig kan switchen tussen de twee systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Ik denk dat mijn vraag meer gaat naar:

is het wachten op de nieuwe W-oled 32 inch monitors zoals de LG 32GS95UE-B het wachten waard ?
https://www.lg.com/us/mon...mumTech_0321_Promotion_YT
of zal dit met mijn gebruik niet heel veel toegevoegde waarde hebben en kan ik beter voor een scherm gaan welke nu beschikbaar is zoals de LG 38WR85QC-W Wit
https://tweakers.net/pric...98/lg-38wr85qc-w-wit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude Reine
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-03 21:44
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma en heb vanwege de ingebouwde KVM switch mijn oog ook laten vallen op de MSI MEG 342C
https://tweakers.net/pric...g-342c-qd-oled-zwart.html

Helaas zijn de prijzen van diverse monitoren in dit segment de afgelopen maanden weer fors gestegen (>€100,=). Ik verwacht dat dit in afwachting is van de nieuwe modellen, zodat ze de oude modellen met zogenaamd veel korting kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yanntjezz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-01 12:27
uitvoering: Alienware AW3225QF Zwart

Deze heeft voorlopig geen competitie aan z'n prijs, de enige competitie zou een Gigabyte scherm zijn die dit jaar pas uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Je zou eventeel ook nog naar de uitvoering: Dell UltraSharp U3425WE Zilver, Zwart kunnen kijken. Het is een 120Hz monitor en heeft geen g-sync of freesync ondersteuning, maar verder zet de monitor een hoop vinkjes bij je wensen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:57

Emiel1984

Made in NL

Volgens mij wil\zoek je naast een monitor zoiets als dit:
https://www.bol.com/nl/nl...-switch/9200000104749685/

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:56
GarBaGe schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:09:
Meeste USB-C doen 5Gbps.
Dat is veel te weinig.
Dat een USB-C-aansluiting max 5 Gbit doet, heeft werkelijk niets met de bandbreedte van het videosignaal te maken.

Daar kan prima Displayport 1.4 overheen, inclusief DSC overheen. Ook al is dat meer dan 5 Gbit/s.

Voorbeeldje:
2x USB-C® 3.2 Gen 1 (support data transfer, Power Delivery 3.0 and DisplayPort™ 1.4)
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 16IRL8 (82XF008LMH)

Het probleem zit hem eerder in het gegeven dat de meeste docks/KVM’en nog geen USB4 zijn.

Je moet dan kiezen tussen 4 pinnen voor een volledig videosignaal of 2 pinnen voor videosignaal (en dus maar de halve bandbreedte) en 2 voor usb 3.0 òf 4 pinnen voor het videosignaal, waardoor je nog maar USB 2.0 over hebt (dit zit dan in het Displaypoort-signaal).

En niet ieder dock:iedere KVM heeft beide mogelijkheden.

Bij USB4 kan het video-signaal en USB-signaal door elkaar gebruikt worden en is dit geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
White Feather schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:52:
[...]

Dat een USB-C-aansluiting max 5 Gbit doet, heeft werkelijk niets met de bandbreedte van het videosignaal te maken.

Daar kan prima Displayport 1.4 overheen, inclusief DSC overheen. Ook al is dat meer dan 5 Gbit/s.

...
Ja en nee.

Dedicated DisplayPort kabel heeft 4 lanes beschikbaar en bij DisplayPort 1.4 geeft dat grofweg 25Gbps, dus 120Hz op 4K resolutie.

Ga je DisplayPort in Alt-mode over USB-C doen met een hub die niet dedicated is voor DisplayPort (only).
Dan krijg je maximaal 2 lanes voor je DisplayPort.
Op DisplayPort 1.4 is dat grofweg 12.5Gbps.
Dus zeg... 60Hz op 4K resolutie.

Als je dus meer wilt dan 60fps op 4K, moet je niet USB-C AltMode DisplayPort 1.4 op een mixed hub doen.
Dedicated videokabels zijn (naar mijn mening) altijd een voorkeur bij gaming toepassingen.

Voor office doeleinde, kan je zelfs 30Hz naar 4K sturen en dan is alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:56
GarBaGe schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:34:
[...]

Ja en nee.

Dedicated DisplayPort kabel heeft 4 lanes beschikbaar en bij DisplayPort 1.4 geeft dat grofweg 25Gbps, dus 120Hz op 4K resolutie.

Ga je DisplayPort in Alt-mode over USB-C doen met een hub die niet dedicated is voor DisplayPort (only).
Dan krijg je maximaal 2 lanes voor je DisplayPort.
Op DisplayPort 1.4 is dat grofweg 12.5Gbps.
Dus zeg... 60Hz op 4K resolutie.

Als je dus meer wilt dan 60fps op 4K, moet je niet USB-C AltMode DisplayPort 1.4 op een mixed hub doen.
Dedicated videokabels zijn (naar mijn mening) altijd een voorkeur bij gaming toepassingen.

Voor office doeleinde, kan je zelfs 30Hz naar 4K sturen en dan is alles prima.
Jij beweerde dat die 5 Gbit een beperking was voor het videosignaal. En dat is het dus niet. Het heeft er totaal niets mee te maken.

En voor de rest zeg je precies hetzelfde als dat ik al heb uitgelegd.

Op zich kom je nog een heel eind verder met DSC dan 4k@60hz (zo richting de 150hz) maar de vraag is of dat zichtbare verslechtering van het beeld gaat geven.

Ik heb daar nog nooit vergelijking of statistieken over gezien helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
White Feather schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:55:
[...]

Jij beweerde dat die 5 Gbit een beperking was voor het videosignaal. En dat is het dus niet. Het heeft er totaal niets mee te maken.
Klopt. Dat was fout. Sorry.
Dat zit best complex in elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nephalem
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-12-2024
Gezien de meerprijs die doorgaans gevraagd wordt voor ingebouwde kvm heb ik deze gekocht:

https://www.bol.com/nl/p/...ch-zwart/9300000089023804

Wisselt automatisch tussen de poorten zodra je de laptop of pc aanzet dus je hoeft zelf nergens op te drukken. Ik heb hem tegen de onderkant van mijn bureau geplakt en alle kabels door de kabelgoot lopen. Set and forget, en geen rommel op mijn bureau. Mits je kb en muis niet teveel stroom vreten heeft hij qua voeding ook voldoende aan de usb verbinding met je laptop/pc. Alleen als je kb bijvoorbeeld een usb hub of lichtjesparade heeft zul je de (meegeleverde) usb c voedingskabel nodig hebben.

En dan laat je de video gewoon via DP poort en USB C of HDMI gaan. Wel 1 kabel meer naar je laptop dan wat je zelf in gedachten had maar het geeft je wel aanzienlijk meer keuze voor je scherm.

<GoT>Nephalem#1159 PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
ik kies heel bewust voor een ingebouwde kvm switch.

Met de monitors waar ik na kijk praten we over 4k 144hz of 240 hz.

Ik wil mijn werk laptop met 1 enkele kabel kunnen aansluiten en vervolgens alles in 1 keer kunnen omschakelen.

Maar ik wil ook de volledige bandbreedte en snelheid gebruiken voor mijn vaste pc. Dit houdt in dat je een kvm switch moet hebben welke zowel usb switcht als de video invoer welke 4k 240 hz aan kan. Die zijn er wel, al is het heel lastig te verkrijgen. En zijn vaak duur. En fora staan vol met dat mensen toch problemen ondervinden met zulke kvm switches dat het maximale resolutie en hz niet gehaald kan worden of problemen met het beeld dat steeds weg valt.

Met een ingebouwde kvm switch wordt het schakelen van het video signaal de invoer gewoon veranderd in de monitor en heb je al die problemen niet en gegarandeerd de volledige bandbreedte.
Pagina: 1