Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:14
Hoi,

Ik ben niet bijzonder goed met excel en wil graag wat data visualiseren. Ik heb een x aantal projecten met een start en einddatum én een budget. Nu wil ik in 1 overzicht een budget per maand genereren over alle projecten (dus een totaal overzicht. budgetten worden in deze lineair berekend. Dus heb ik een budget van €60.000 voor voor 5 jaar, dan is dat dus €1000,- per maand.

Die 1000 heb ik inmiddels ook al in een kolom, dat was niet zo spannend. Maar nu lukt het me maar niet om die start en einddata vs budget in een overzicht te krijgen.

Beste antwoord (via crimby op 03-04-2024 09:47)

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 16:16
Als je je maanden effectief als maand hebt opgeslagen kan je en bijkomende tabel maken met alle maanden en daar een grafiek opzetten. Je kan dan onderstaande formule gebruiken om de totalen per maand te berekenen. (de range moet je uiteraard nog aanpassen naar waar je data staat.

code:
1
=SOM(FILTER($D$3:$D$6;($B$3:$B$6<=F3)*($C$3:$C$6>=F3);0))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7Z_evnMSKo7mf9iUg51-ebkq1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CYuxxWBuCULnhJUHSPzjljyW.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Teun_2 op 03-04-2024 09:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:24

Kheos

FP ProMod
Wat wil je precies dat we doen op basis van die karige info?
Als je je projectbudget in een kolom krijgt, wat belet je dan om die datums ernaast zetten?
Wat is precies je probleem? Waar staat je data? Hoe heb je alles georganiseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Kheos schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:10:
Wat wil je precies dat we doen op basis van die karige info?
Als je je projectbudget in een kolom krijgt, wat belet je dan om die datums ernaast zetten?
Wat is precies je probleem? Waar staat je data? Hoe heb je alles georganiseerd?
Eigenlijk is het heel simpel en ik snap daarom niet waarom ik het niet in een grafiek krijg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIDGc__0C-jnYpUxgy7XqM1fxkw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fgbGijaVY5DMiwhReK155jju.png?f=user_large
Op de X maand+jaar, op de Y het budget per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:24

Kheos

FP ProMod
crimby schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:43:
[...]

Eigenlijk is het heel simpel en ik snap daarom niet waarom ik het niet in een grafiek krijg.
[Afbeelding]
Je hebt nog steeds niet gezegd waarom het niet lukt. Geen idee of je een foutmelding krijgt, wat er mis gaat...
Geen idee welke grafiek je wil, wat er niet lukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Kheos schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:46:
[...]

Je hebt nog steeds niet gezegd waarom het niet lukt. Geen idee of je een foutmelding krijgt, wat er mis gaat...
Geen idee welke grafiek je wil, wat er niet lukt...
Geen foutmelding, maar ik blijf simpelweg een lege grafiek krijgen. Sowieso heb ik niet het idee dat het de periode berekend hierin... maar waarschijnlijk mis ik gewoon stappen en heb ik geen idee hoe ik dit moet aanvliegen.

Wellicht kan iemand mij de goede stappen uitleggen, of nja dat hoop ik.
Dus in het geval van de eerste regel moet de grafiek het bedrag in kolom S terugkomen in elke maand tussen van de start t/m einddatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:25
crimby schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:43:
[...]
Je wilt dus een lijn per project? In je data heb je alleen een start- en einddatum. Als je per maand een punt op je X-as wilt zal je eerst een reeks moeten maken die alle maanden bevat die je in je grafiek wilt hebben. Dit kan bijvoorbeeld met de SEQUENCE functie

[ Voor 9% gewijzigd door dixet op 03-04-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
dixet schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:58:
[...]

Je wilt dus een lijn per project? In je data heb je alleen een start- en einddatum. Als je per maand een punt op je X-as wilt zal je eerst een reeks moeten maken die alle maanden bevat die je in je grafiek wilt hebben. Dit kan bijvoorbeeld met de SEQUENCE functie
Ik wil totalen per maand. Dus niet per project.

In mijn voorbeeld zie ik dan dus:

September 2021 €1.457 (1 project)
Januari 2024 €6.717 (4 projecten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Lijstje met alle jaar/maand-combinaties maken. Dan met sommen.als() gaan bepalen wat de maandtotalen worden.
Conceptueel gezien supersimpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:24
Met andere woorden wat de bovenstaande collega's al meldden: Je moet eerst een tabel maken in Excel waar exact de waardes komen te staan die je in je grafiek wilt cq. ieder punt op je grafiek staat in die tabel. Dus eerst met formules aan de slag (om die tabel te maken) en dan pas de grafiek er van maken.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 16:16
Als je je maanden effectief als maand hebt opgeslagen kan je en bijkomende tabel maken met alle maanden en daar een grafiek opzetten. Je kan dan onderstaande formule gebruiken om de totalen per maand te berekenen. (de range moet je uiteraard nog aanpassen naar waar je data staat.

code:
1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7Z_evnMSKo7mf9iUg51-ebkq1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CYuxxWBuCULnhJUHSPzjljyW.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Teun_2 op 03-04-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad eerst een tabel maken met 2 kolommen: wat wil je in X en wat wil je in Y. Dan is het simpelweg de tabel selecteren en de gewenste grafiekknop gebruiken.

En dubbelcheck dat de jaren en maanden daadwerkelijk als jaren en maanden worden herkend. Bijvoorbeeld door in de celeigenschappen van kolom R de weergave aan te passen naar dag-maand-jaar. (En ongedaan maken als dat naar verwachting werkt)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Teun_2 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:27:

code:
1

[Afbeelding]
Thanks allemaal! Dit helpt en het is blijkbaar wel simpel maar niet zo snel als ik dacht. Met de uitwerking van @Teun_2 kan ik goed uit de voeten en ik lijk de data nu prima in een visualisatie te krijgen.
Pagina: 1