Wat is de functie van een niet-thermostatische radiatorkraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 07:59
Hallo allen,

Recent heb ik een nieuw huis gekocht, waarin de woonkamer 2 radiatoren heeft met niet-thermostatische kraan, en de rest van de radiatoren met thermostatische kraan. De thermostaat hangt in de woonkamer.

Nu zijn van beide radiatoren de kranen kapot, en ik zat te denken, zal ik die kranen niet gewoon vervangen door 2 voetventielen? Die kranen staan in principe altijd op een vaste instelling (na inregelen) en als er een kleuter op een onbewaakt ogenblik aan draait is de instelling om zeep zonder dat je het door hebt.

Daarom de vraag: waarom zou ik eigenlijk een radiatorkraan met draaiknop hebben? In principe worden die knoppen nooit gebruikt?

edit: hetzelfde geldt voor een dubbel instelbare kraan, wanneer heeft het zin om aan de knop te draaien?

[ Voor 7% gewijzigd door ktf op 03-04-2024 08:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Je zult ze inderdaad niet veel gebruiken. Het kan wel handig zijn om beneden wat te kunnen knijpen zodat je elders in het huis (winterdag) wat meer warmte hebt doordat de verwarming later afslaat. Ook kun je de kraan en het voetventiel dicht draaien en zo de radiator vervangen.

Edit: Anders om doen. Bij het vervangen systeem leeg en de kranen dan dichtdraaien en aan de radiator laten zitten Scheelt een boel bende.

[ Voor 20% gewijzigd door Ikke_niet op 03-04-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ikke_niet schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:36:
Edit: Anders om doen. Bij het vervangen systeem leeg en de kranen dan dichtdraaien en aan de radiator laten zitten Scheelt een boel bende.
Leuk idee, maar die radiatoren zijn enigszins gedateerd en met een groot vermogen (Type 32, 2400x400) en zijn dus zelfs leeg bijna niet te tillen, laat staan vol met water. Dus vol met water van de muur gaat hem niet worden vrees ik.

Ik denk dat ik er dan toch maar een voorinstelbare kraan op zet, en het voetventiel achterwege laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het voordeel van normale radiatorknop is dat ie makkelijk af te lezen is. dus mocht je m een keer dichtdraaien dan is ie weer vrij makkelijk terug te draaien op zn goede positie.

En je hoeft natuurlijk niet per se een voetklep te kopen. Meestal is de knop ook wel te demonteren . dan kan je makkelijk beslissen of er wel of een knop op moet, zonder de boel te moeten afkoppelen.

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:15

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Volgens mij hebben radiatoren in de ruimte/zone waar de thermostaat hangt altijd een niet-thermostatische kraan, en hebben die dus een bepaalde flow als de thermostaat om warmte vraagt.

In de overige ruimten moet je zelf een gewenste temperatuur instellen door de thermostaatkraan op een bepaalde stand te zetten.

Een knop bestaat normaalgesproken uit de kraan en de knop/hoes die er overheen zit. Je zou dus de knoppen kunnen vervangen door nieuwe (niet-thermostaat) kranen als de huidige kapot zijn, en dan na afstellen de knop er afhalen om te zorgen dat ze niet per ongeluk verder open of dicht gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ik bedoelde eigenlijk de vraag meer als in: waarom zou je uberhaubt aan de knop draaien behalve om af te stellen? Eigenlijk zou een kogelkraan als afsluiter net zo goed werken, als je een voetventiel gebruikt om in te regelen. Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

ktf schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:45:
Ik bedoelde eigenlijk de vraag meer als in: waarom zou je uberhaubt aan de knop draaien behalve om af te stellen? Eigenlijk zou een kogelkraan als afsluiter net zo goed werken, als je een voetventiel gebruikt om in te regelen. Of zie ik wat over het hoofd?
Zolang deze radiatoren in dezelfde ruimte zitten als waar je de regel unit (thermostaat) van je verwarmingsapparaat (cv ketel bijv) dan zie je volgens mij niets over het hoofd.
Een voet ventiel om de radiatoren in te regelen is dan voldoende. Als je een radiator ooit een keer wilt kunnen ontkoppelen dan is een afsluiter op de aanvoer wel handig. Zou idd prima een kogelkraan kunnen zijn.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ktf schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:45:
ja historie. het kost bijna niks en je hebt toch een vorm van controle over of je een radiator wel of niet mee laat doen. Ook kun je zo'n knop vaak makkelijk vervangen door een thermostatische als je dat wilt. Ik begrijp eigenlijk niet zo waarom je graag een situatue zonder knop zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Fr33z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:56:
Ik begrijp eigenlijk niet zo waarom je graag een situatue zonder knop zou willen.
Zodat je zeker weet dat er niemand zomaar (zonder gereedschap) aan de afstelling kan gaan zitten rommelen. Een kleuter bijvoorbeeld. Als die aan de knop draait kom je daar misschien pas maanden later achter. Dan ziet een voetventiel er toch netter uit dan een kraan waar de knop ervanaf gedraaid is.

Tenzij er een goede reden is om toch af en toe de kraan te willen gebruiken die ik nu even niet kan bedenken?

[ Voor 9% gewijzigd door ktf op 05-04-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-07 20:54
@ktf Een kleuter vindt die knop pas spannend als jij er aandacht aan besteed. Inregelen doe je normaliter op het aanvoerventiel en niet met het voetventiel. De knop in de referentieruimte kan dan gewoon helemaal open.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ktf schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:54:
[...]

Zodat je zeker weet dat er niemand zomaar (zonder gereedschap) aan de afstelling kan gaan zitten rommelen. Een kleuter bijvoorbeeld. Als die aan de knop draait kom je daar misschien pas maanden later achter. Dan ziet een voetventiel er toch netter uit dan een kraan waar de knop ervanaf gedraaid is.

Tenzij er een goede reden is om toch af en toe de kraan te willen gebruiken die ik nu even niet kan bedenken?
hier snap ik weinig van. Je regelt een radiator toch juist in met her voetventiel? de handmatig knop is daarna vooral een kwestie van aan/uit. En hoe kun je nou maanden niet doorhebben dat het ergems niet warm wordt of veel te warm? dan gebruik je die ruimte toch ook niet blijkbaar :+

als. je conclusie is dat een handmatige knop een slecht idee is voor waterzijdig inregelen dan ja, helemaal mee eens, daar zijn ze ook niet voor. Juist vanwege de reden die jij noemt.

edit: je vraag over de dubbel instelbare kraan is exact hetzelfde antwoord. Zodat je de kraan waterzijdig in kunt regelen op de juiste hoeveelheid liters EN daarna een handmatige draaiknop hebt om een ruimte tijdelijk wel. of niet mee te laten verwarmen. Meer of. minder is het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 05-04-2024 22:43 ]

Pagina: 1