Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-05 06:43
Hoi,

we hebben een jaren 30 rijwoning cosmetisch laten opwaarderen en tegelijkertijd qua energie verbeterd. Woonkamer en badkamer heeft vloerverwarming en dak, glas en spouwmuurisolatie en zonnepanelen.

Ik heb veel zitten kijken naar de verwarming van deze woning. Het is uiteraard geen nieuwe woning en de nieuwe standaarden zijn nagenoeg onhaalbaar voor een huis als dit zonder de complete binnenruimte op te geven wat de woning qua ruimte minderwaardig maakt. Voor een stadswoning is de woning ruim, maar het blijft een rij-woning.

We hebben wel airco inbegrepen zodat er gekoeld kan worden. Verwarmen met airco vind ik minderwaardig. Mijn huidige ervaring is dat als het echt koud wordt, het zeer inefficiënt is en er is geluid en een luchtstroom van de binnendelen bij verwarmen continue. Ook is het ondoenlijk om alle ruimtes uit te rusten met een binnendeel. Kortom, leuk voor een kantoor, niet voor een woonhuis tenzij het een vakantiehuis is.

De huidige CV ketel is nog goed, maar wel een beetje op leeftijd (12 jaar). Nu heeft de woning een ruime kelder en de hoofdleiding van de CV loopt hier doorheen ivm de vloerverwarming. Is er ervaring met bijvoorbeeld een warmtepomp in de voortuin en het binnendeel en buffervaten in de kelder? Ik loop al een tijdje met dit wellicht toekomstige idee rond en er lijkt mij niets deze keuze in de weg staan. Ik voorzie dan binnendeel, buffervat voor verwarming en buffervat/boiler voor sww.

De nieuwere warmtepompen lijken beter en stiller te zijn in efficiënt op 50 graden verwarmen wat wellicht nodig is omdat ik niet de radiatoren heb vervangen. Omdat de woonkamer vloerverwarming heeft verwacht ik dit comfortabel te kunnen verwarmen met een warmtepomp.

Hebben mensen ervaring met een kelder te benutten? In principe zit alles er: stroom, aan- en afvoer. Voordeel is ook dat de ketel eruit kan en er meer woonruimte ontstaat. Ook afwachten wat de komende winter doet na alle maatregelen.