Vraag

• stangles
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-07-2024
Beste tweakers,

Ik woon sinds kort in een woning uit 1914 (oude boerderij die in 1970 naar twee woningen omgezet werd) die in 2022 gerenoveerd en verduurzamd is, voorzetwanden en dak voorzien van 12cm ALU PIR platen, nieuwe vloeren, vloerverwarming benedenverdieping, nieuwe HR++ ramen erin enzovoort.

Enige ding is dat het huis langs een drukke weg staat wat betekent af en toe wat verkeerslawaai. Ik ben dus op zoek gegaan naar oplossingen om het lawaai tegen te gaan. Vanuit mijn onderzoek (en ervaring) heb ik snel geleerd dat PIR platen redelijk slecht tegen geluid zijn en dus had ik het idee om minerale wol oid toe te passen aan de bestaande PIR platen. Om de beschikbare ruimte achter de voorzetwand te bepalen, heb ik een klein gaatje in de voorzetwand in een slaapkamer gemaakt en ben tegen iets...onverwacht...gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x76ExwJYcW9CJLr71yoqn60lcxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VKWzkJsNLOwyeYZJZqPxy3Qd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVUHoXeA0yiiStxCU61cze4Y7n0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9gA8RhEmokJhPRHDR0cjnHCH.png?f=fotoalbum_large

Er zit een enorme (ongeveer 40cm breed) spouw tussen de voorzetwand en de buitenmuur. Tegenaan de buitenmuur zie ik (vermoedelijk) miofol dak/wand folie hangen. Daartegen hangt er al minerale wol van 3-4cm dik. Geen PIR platen dus. Ik voelde trouwens veel koude lucht in de spouw waaien toen ik de foto's maakte, ik vermoed dus dat de folie niet goed aangebracht is en daarmee kruipt koude lucht van buiten naar binnen.

Nou, er gaat volgens mij hier een hoop dingen mis, en bovenop zou ik heel graag willen ervoor zorgen dat alles uiteindelijk helemaal "correct" gedaan wordt, maar ik wil tegelijkertijd mijn oorspronkelijke doel niet kwijt: het verminderen van straatgeluid in huis. Ik vraag dus graag jullie advies, wat zouden jullie doen in deze situatie?

Dit werk zou ik het liefst zelf willen uitvoeren en qua budget, gereedschapen, hulp, heb ik gelukkig voldoende om dit aan te kunnen pakken.

Alle reacties

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:51
Degene die deze renovatie gedaan heeft behoort dit op te lossen, dit is niet uitgevoerd zoals afgesproken begrijp ik. Dus ze zijn in gebreke.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:38
steenwol helpt ook weinig, je hebt massa nodig. Verder vermoed ik dat je geluid het meest door de ramen komt en niet door een stenen muur.

dat het daar waait klopt voor geen meter, jammer dat het slecht is gerenoveerd :(

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:32

Aardedraadje

Met kabelschoen

Inderdaad in de eerste plaats, als 12cm PIR is afgesproken (ook zwart op wit?), moet dat ook gewoon geplaatst worden. Daarnaast is dit natuurlijk zonde van de ruimte en energie, je had betere isolatie kunnen hebben.

Ik zou hier dus even verhaal gaan halen bij de aannemer. Is dit in het dak wel geplaatst zoals afgesproken?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:10
Sinds wanneer woon jij in deze woning?
'sinds kort' kan ook een paar maand betekenen en dat de verbouwing in opdracht van de vorige bewoners is uitgevoerd.

Dus: tegen het dakbeschot is folie en gips aangebracht en tegen de opstaande wand (borstwering) minerale wol, je zou nog tegen de borstwering en dakbeschot een nieuwe isolatie laag aan kunnen brengen van dikke RockSono Base platen (100mm+), deze zijn speciaal voor thermische én geluid isolatie.
Maar veel beter wordt het nooit qua geluid isolatie; 'contact' geluid door de muren en vloeren blijf je mee zitten en is moeilijk te dempen.

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 03-04-2024 08:57 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• stangles
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-07-2024
Bedankt allemaal voor de reacties!
natural colour schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:56:
Sinds wanneer woon jij in deze woning?
'sinds kort' kan ook een paar maand betekenen en dat de verbouwing in opdracht van de vorige bewoners is uitgevoerd.
Dit is precies het geval, ben hier eind 2023 verhuisd en de verbouwing is inderdaad in opdracht van de vorige eigenaar uitgevoerd. Dat had ik in mijn post moeten zetten natuurlijk.
natural colour schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:56:
Dus: tegen het dakbeschot is folie en gips aangebracht en tegen de opstaande wand (borstwering) minerale wol, je zou nog tegen de borstwering en dakbeschot een nieuwe isolatie laag aan kunnen brengen van dikke RockSono Base platen (100mm+), deze zijn speciaal voor thermische én geluid isolatie.
Maar veel beter wordt het nooit qua geluid isolatie; 'contact' geluid door de muren en vloeren blijf je mee zitten en is moeilijk te dempen.
Bedankt voor de suggestie. Ik verwacht geen wonder als ik hier en daar isolatie toepassen oid, maar een kleine verbetering is nog altijd welkom.
Aardedraadje schreef op woensdag 3 april 2024 @ 06:23:
Inderdaad in de eerste plaats, als 12cm PIR is afgesproken (ook zwart op wit?), moet dat ook gewoon geplaatst worden. Daarnaast is dit natuurlijk zonde van de ruimte en energie, je had betere isolatie kunnen hebben.

Ik zou hier dus even verhaal gaan halen bij de aannemer. Is dit in het dak wel geplaatst zoals afgesproken?
Tijdens de aankoop heb ik alle facturen en foto's van de verduurzaming van de vorige eigenaar gevraagd en dus gekregen. In de foto's is goed te zien dat de PIR platen in het dak en aan de muren op de begane grond zijn aangebracht. Dit is ook schriftelijk in de facturen aanwezig.
Fr33z schreef op woensdag 3 april 2024 @ 01:23:
steenwol helpt ook weinig, je hebt massa nodig. Verder vermoed ik dat je geluid het meest door de ramen komt en niet door een stenen muur.
Ja, dat klopt. Idd ik dan eerst bij de ramen ga beginnen en vandaar verder ga uitbreiden als ik nog meer verbeteringen wil halen. Het slaat nergens op om zo'n destructieve manier te beginnen :P
Pagina: 1