Geluidsoverdracht jaren 30 hoekwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 21:07
Het volgende ook op Reddit gepost, maar ik ben op zoek naar meer en gerichtere ervaringen. Hier leek mij wel het juiste adres :)

Wij zijn zoals zo vele op zoek naar een koophuis. Zelf hoef ik niet persé een jaren 30 huis, vanwege de geluidsoverdracht en de gebrekkige isolatie, maar ze staan vaak wel op gunstige locaties. Na ze een tijdje genegeerd te hebben, valt ons oog (toch) op een begin-jaren-30 hoekhuis dat al volledig geïsoleerd en verduurzaamd is en voor ons op een leuke plek staat.

Echter, we wonen nu al een lange tijd in een nieuwbouwappartement. Hier kun je een kanon af laten gaan en niemand hoort wat. Een luide film over de subwoofer tot diep in de nacht, of geanimeerde gesprekken tot laat is geen probleem. Dit is bij jaren 30 woningen wel anders, maar ik hoor wel uiteenlopende en soms verschrikkelijke verhalen. Van het horen van de tv en hoesten, tot zingend leidingwerk als de buur staat te douchen. Maar aangezien de halve stad uit jaren 30 woningen bestaat, lijkt het me niet dat iedereen zonder privacy woont. En jaren 30 is over het algemeen wel degelijk gebouwd, dus wellicht ook wat dikkere muren?

Wat is jullie ervaring met geluidsoverdracht van en naar buren (waardoor je privacy/vrijheid wat in het gedrang kan komen)? Verschilt dit veel per jaren 30 woning? En zo ja, hoe kom ik er achter of dit huis gunstig gebouwd is? Ik ga bij de bezichtiging in ieder geval vragen of de tussenmuur enkelsteens is, en of de vloer doorloopt. Maar verder kom ik niet echt. De indeling is nog redelijk gunstig, met in deze volgorde de woonkamer buren, gang, scheidingswand, gang, woonkamer huis. Boven is het natuurlijk wel aangrenzend, al ligt de hoofdslaapkamer wel aan de straatkant.

Wat horen jullie wel en niet?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Het ene pand is het andere niet en ervaringen van anderen helpen je geen donder.

Het pand waarin ik opgroeide was nog wat ouder. Maar daar hebben we stevig dubbel glas met grote luchtspouw ingezet, de panden van de buren en wij zelf hadden eigen zijmuren en de vloeren en plafonds hadden elk hun eigen gescheiden balkenlaag. Menig deze eeuw gebouwde woning mocht willen dat het zo stil was binnen en dan woonden we in de binnenstad van Groningen aan een drukke straat waar aan geluid geen gebrek was.

Je moet dus echt kijken naar die ene woning die jij op het oog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenn
Groningerkoek schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:33:

Je moet dus echt kijken naar die ene woning die jij op het oog hebt.
Opzich goed nieuws, want ik kon al geen wijs uit de zeer uiteenlopende verhalen. Maar de horrorverhalen van sommige jaren30 bewoners schrikken me wel af ('ik hoor de flatulentie van de buurman' 8)7 ). Maargoed, sommige zeggen niets te horen in een jaren 30 woning en andere horen alles in een 2010 woning als ik de informatie die ik bijeen kan sprokkelen moet geloven.

We zijn zelf al wezen kijken, natuurlijk. Maar ik heb de ballen verstand van huizen. Morgen bellen we met een aankoopmakelaar. We zullen dan concreet beroep moeten doen op diens ervaring. Niet goedkoop, maar als ik je zo hoor geeft dat de meeste zekerheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:48
Ik woon in een jaren 30 woning. Ik hoor het als de buren, iedere avond op hetzelfde tijdstip, de stekkers van hun telefoon opladers in het stopcontact stoppen.
Mijn buren horen het als we de wc boven gebruiken.
Ik hoor het als de buurkinderen de trap op rennen en met deuren slaan.

Dat gezegd hebbende. Ik heb in nieuwbouw appartement uit 2007 gewoond. Ik hoorde de buren seksen, de buurvrouw boven rondlopen. De hond van 4!!! Appartementen verderop.

Ik ervaar nu minder geluidsoverlast dan in het appartement.

En aankoop makelaar gaat je daarbij niet helpen. Die denkt ook aan commissie. Zolang je geen hutje op de hei hebt zal je altijd geluidsoverlast hebben.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Veel hangt af of er een spouwmuur zit tussen de woningen, in de jaren 30 was dat zeer vaak niet het geval en soms is het zelfs maar een enkelsteense muur en dat wil je echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 14:47
PP_Sound schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:53:
Veel hangt af of er een spouwmuur zit tussen de woningen, in de jaren 30 was dat zeer vaak niet het geval en soms is het zelfs maar een enkelsteense muur en dat wil je echt niet.
Volgens mij is de woningscheidende muur juist vaak wel in spouw, mijn 2 onder 1 kap uit 1919 is buitenom enkelsteens maar de woningscheidende wand is wel een spouwmuur.

Ik heb geen geluidoverlast van de buren, maar heb ook het idee dat de buren niet zo heel veel lawaai maken, dus inhoeverre dat door het huis komt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
indifined1 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:07:
[...]

Volgens mij is de woningscheidende muur juist vaak wel in spouw, mijn 2 onder 1 kap uit 1919 is buitenom enkelsteens maar de woningscheidende wand is wel een spouwmuur.
Bij mijn 2 onder 1 kap uit 1934 waren de buitenmuren met spouw en juist de tussenmuur slechts enkelsteens.
Het is zeker aan te raden om dat goed uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenn
PP_Sound schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:53:
Als ik de makelaar begreep was het dus enkelsteens.. Hij leek het niet heel zeker te weten, en ik vroeg of het enkelsteens of met spouw was. ik dacht dat dat alleen 'geen spouw' impliceerde, maar blijkbaar is er dus nog een middenweg?

[ Voor 9% gewijzigd door Coenn op 02-04-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenn
Panzer_V schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:48:
Ik woon in een jaren 30 woning. Ik hoor het als de buren, iedere avond op hetzelfde tijdstip, de stekkers van hun telefoon opladers in het stopcontact stoppen.
Mijn buren horen het als we de wc boven gebruiken.
Ik hoor het als de buurkinderen de trap op rennen en met deuren slaan.

Dat gezegd hebbende. Ik heb in nieuwbouw appartement uit 2007 gewoond. Ik hoorde de buren seksen, de buurvrouw boven rondlopen. De hond van 4!!! Appartementen verderop.

Ik ervaar nu minder geluidsoverlast dan in het appartement.

En aankoop makelaar gaat je daarbij niet helpen. Die denkt ook aan commissie. Zolang je geen hutje op de hei hebt zal je altijd geluidsoverlast hebben.
Ja precies, maar contactgeluid vind ik nog enigszins acceptabel. Dus dat klinkt niet best, maar niet als horror wat mij betreft.

Tja.. een aankoopmakelaar heb je vooral voor het spelletje, maar in principe ook omdat ze mij meer uitleg kunnen geven over het huis waar ik interesse in heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:05
Jaren 1890, maar wat ik van bouwers begrijp is dat niet heel anders dan jaren 30 (dus geen spouw, steens muur, houten verdiepingsvloeren)
Ik hoor:
- Hond blaffen
- Deurbel
- Woofers / Tv
- Deuren slaan
- Leidingen die lopen, je kan het zingen noemen, maar dat vind ik niet terecht.

Wat je wel hebt, is dat iedereen dit weet dus je hebt ook weinig belang bij lawaai maken omdat je buren dat ook kunnen en dan zit je in een race to the bottom. Soms leidt begrip tot mooie dingen, zo had ik een tijdje terug mijn buurman over voor een kop koffie toen er iemand van zijn trap afliep en nu heeft hij de trap aangepast voor minder geluidsoverdracht.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coenn
MrAngry schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:18:

Ik hoor:
- Hond blaffen
- Deurbel
- Woofers / Tv
- Deuren slaan
- Leidingen die lopen, je kan het zingen noemen, maar dat vind ik niet terecht.

Wat je wel hebt, is dat iedereen dit weet dus je hebt ook weinig belang bij lawaai maken omdat je buren dat ook kunnen en dan zit je in een race to the bottom. Soms leidt begrip tot mooie dingen, zo had ik een tijdje terug mijn buurman over voor een kop koffie toen er iemand van zijn trap afliep en nu heeft hij de trap aangepast voor minder geluidsoverdracht.
Hmm, ja dat is waar. En dat klinkt nog niet heel ernstig. Hoe is dat bij jullie (als je tenminste meerdere verdiepingen hebt) als je 1 verdieping verder bent? Dus woonkamer buren beneden vs slaapkamer van jou boven. Ik wil bijvoorbeeld wel gewoon een film tot laat kunnen kijken, zeg maar.. In acht nemend dat elk huis dus compleet anders is, wat hierboven genoemd is. Maar ik probeer nu zo veel mogelijk informatie op te zuigen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:05
Ik woon in een benedenwoning en mijn buren die ik hoor in een bovenwoning, behalve de blaffende hond die woont naast mij.
In de praktijk zitten onze huiskamers dus boven elkaar, dus dat bijt niet zo. Als ik gewoon stil een boek wil lezen dan hoor ik dus wel de tv / woofer en als ik dat zelf doe (film kijken) dan hoor ik nooit commentaar. Maar ik heb ooit 5 maanden in een huis gewoond in Utrecht waar de set-up hetzelfde was (dus met de huiskamers boven elkaar en houten verdiepingsvloeren) en toen was het wel een probleem, omdat de bewoners gewoon niet in hetzelfde ritme zaten van lekker de woofers pompen tussen 20:00 en 22:30

e; om op je vraag in te gaan: Ik ben bij mijn buren geweest en ik kan me niet voorstellen dat ze me horen een verdieping hoger en ik hoor hun ook niet in mijn slaapkelder (nou ja wel binnenkomen, maar niet de tv)

[ Voor 14% gewijzigd door MrAngry op 02-04-2024 23:34 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:28

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Het is al gezegd, maar het is ook belangrijk hoe het gebouw is ingedeeld. Voorbeeld: bij een traditioneel rijtjeshuis uit dit tijdperk zie je vaak dat de entree, het trappenhuis en de gang naar de keuken 1 ruimte is, met vaak een tussendeur tussen de entree naar de hal. De hal, wat tevens de ruimte is naar de trap en een deur naar de keuken. Rechts van deze hal is vaak een deur/doorgang naar de woonkamer en is jouw woonkamer aangrenzend aan de keuken van jouw buren rechts, en jouw hal/trappenhuis aan de hal/trappenhuis van buren links. Dit is natuurlijk bewust gedaan om geluidoverlast te minimaliseren waar je ontspant.

Maar wat je tegenwoordig vaak ziet, en wat ik bijvoorbeeld heb meegemaakt, is dat de hele benedenverdieping is opengebroken bij een van je buren. Schuifdeuren zijn verwijderd in de woonkamer, alle overbodige muren verwijderd om maximaal gebruik te kunnen maken van de beschikbare ruimte. Je hebt hiermee ook direct een klankkast gemaakt waardoor wij wel meer geluid hoorde van de buren dan voorheen.

Ik woon nu in een huis uit 1905 en hoor mijn buren nooit.

[ Voor 6% gewijzigd door Marchel op 02-04-2024 23:42 ]

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb in een woning uit 1890 gewoond met houten vloeren en daar hoorden we de bovenbuurman lopen, onderburen hoorden we niet (zij ons wel).

Hadden we er last van ? Nee, bij zo'n woning weet je (als het goed is) dat je iets inlevert op comfort, of je daar last van hebt is persoonlijk.

Nu wonen we in een (minder statige) moderne woning , alles veel strakker met hoog comfort en geen directe buren. Dat heeft ook wel wat.

De stap van modern naar een oude woning lijkt mij wat lastiger.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 03-04-2024 00:12 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:57
Volgens mij is geluidsoverdracht ook altijd op te lossen, het is maar net hoeveel tijd en geld je daaraan besteden wil. Ontkoppelde voorzetwanden zullen enorm helpen. Maar als de woning waar jij naar kijkt al helemaal verduurzaamd is (ik zou het niet willen want niemand weet hoe goed dat gedaan is) zal het ook wel helemaal glad afgestuct en behangen zijn en ga je meestal geen dingen uitelkaar halen om een knappe ontkoppelde voorzetwand te maken.

Vraag aan de makelaar of je er een middagje in mag zitten, om te bekijken hoe het voelt, klinkt en ruikt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
Toevallig laatst een filmpje zitten kijken van iemand die zelf z'n huis volledig stript en opnieuw opbouwt.
Huis is 100 jaar oud en hij maakt voorzetwanden met verschillende materialen en isolatie waardoor geluidsoverlast de kop wordt ingedrukt, als het goed is.Kost wel zo'n 20-30 cm maar dan heb je ook wat.

YouTube: 100 jaar oud huis deel 12. Isoleren

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Haha ik wilde precies hetzelfde posten. Zeker bij een hoekhuis heel overzichtelijk natuurlijk. Net een tandje minder dan deze man kan overigens ook wel denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 14:24
Je kan inderdaad zoals hierboven gezegd wordt voorzetwanden plaatsen voor de muren. Je zou dit ook gelijk kunnen doen voor de plafonds voor extra (geluid)isolatie. De voorzetwanden voor de muren hoeven echter niet 20/30cm dik te zijn als je dit uitrust met ventilatielatten + hoge R waarde PIR.

In een oude huis van de jaren 30 zou je dan ook kunnen kijken of de elektra dan niet een keer toe is aan vervanging. Dan is het hebben van voorzetwanden en een verlaagd plafond ideaal om alles gelijk netjes weg te werken en te isoleren. Wel veel werk :9

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-06 11:40
De leeftijd van een woning zegt niet alles, in onze jaren 80 woning kan je het gesprek van de buren woordelijk volgen als je op het toilet zit of in de badkamer bent. In de woonkamer geldt dit bijvoorbeeld niet. (veel stiller) Oorzaak is vermoedelijk een metalen draagbalk die bij de 2 onder 1 kappers in de gevel tussen de beide woningen zit.

Mijn advies: bekijk een woning vooral bouwkundig en leg bij een bezichtiging je oor te luister en doe navraag. Bezichtigen rond een tijdstip dat buren thuis komen kan ook een goede zet zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door ucsdcom op 03-04-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39

Theo

moederbord

@Coenn Over de geluidsisolatie van een jaren 30 woning valt niks te zetten in zijn algemeenheid. Ik ken jaren 30 huizen, tweekappers die zó gehorig zijn dat je binnen aan je buren kunt vragen of je een kopje suiker kan lenen. Maar ik ken ook nieuwbouwwoningen die zo gehorig zijn als de pest omdat er geen luchspouw aanwezig is tussen de buren.
Aan de andere kant ken ik ook zowel nieuwbouwwoningen als jaren 30 woningen die wél geluidsarm zijn en waar je kunt leven zoals je nu ook doet (dus subwoofer 's nachts aan, zondagochtend stofzuigen enz).

Wat je wél kan controleren is hoe de woning gebouwd is. Is het een arbeiderswoning? (klein, efficient gebouwd, houten vloeren) dan is de kans heel groot dat het heel gehorig gaat zijn.
Maar uiteindelijk is er maar één echte goede methode, en dat is testen. Dus vraag de buren om hun subwoofer op max te zetten, hun kinderen even een kilo suiker te geven en wat bestek op de grond te gooien...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:15

timovd

Voorsprong door techniek

@PP_Sound, @indifined1, het is handiger om de juiste termen te gebruiken i.v.m. spraakverwarring. Jaren 30 woningen hebben vaak een halfsteens muur zonder spouw en isolatie. Als er wel een spouw zit tussen de twee woningen, heet dat (enkel)steens.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-06 23:23
Wij hebben een tussenwoning uit 1964. Met spouw, maar de TV van de buren kan ik wel horen als die aan staat. Ook de vogels van de andere buren kan ik horen als ik in de keuken sta. In de eerste weken werd ik gek. Nu hoor ik het nog maar boeit het me niet meer, omdat de relatie goed is met de buurvrouw.

De buren aan de andere kant hoor ik minder vaak, maar erger me er meer aan omdat de relatie minder goed is. Zo kunnen dingen dus lopen...

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:32
Coenn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:25:
Het volgende ook op Reddit gepost, maar ik ben op zoek naar meer en gerichtere ervaringen. Hier leek mij wel het juiste adres :)

Wij zijn zoals zo vele op zoek naar een koophuis. Zelf hoef ik niet persé een jaren 30 huis, vanwege de geluidsoverdracht en de gebrekkige isolatie, maar ze staan vaak wel op gunstige locaties. Na ze een tijdje genegeerd te hebben, valt ons oog (toch) op een begin-jaren-30 hoekhuis dat al volledig geïsoleerd en verduurzaamd is en voor ons op een leuke plek staat.

Echter, we wonen nu al een lange tijd in een nieuwbouwappartement. Hier kun je een kanon af laten gaan en niemand hoort wat. Een luide film over de subwoofer tot diep in de nacht, of geanimeerde gesprekken tot laat is geen probleem. Dit is bij jaren 30 woningen wel anders, maar ik hoor wel uiteenlopende en soms verschrikkelijke verhalen. Van het horen van de tv en hoesten, tot zingend leidingwerk als de buur staat te douchen. Maar aangezien de halve stad uit jaren 30 woningen bestaat, lijkt het me niet dat iedereen zonder privacy woont. En jaren 30 is over het algemeen wel degelijk gebouwd, dus wellicht ook wat dikkere muren?

Wat is jullie ervaring met geluidsoverdracht van en naar buren (waardoor je privacy/vrijheid wat in het gedrang kan komen)? Verschilt dit veel per jaren 30 woning? En zo ja, hoe kom ik er achter of dit huis gunstig gebouwd is? Ik ga bij de bezichtiging in ieder geval vragen of de tussenmuur enkelsteens is, en of de vloer doorloopt. Maar verder kom ik niet echt. De indeling is nog redelijk gunstig, met in deze volgorde de woonkamer buren, gang, scheidingswand, gang, woonkamer huis. Boven is het natuurlijk wel aangrenzend, al ligt de hoofdslaapkamer wel aan de straatkant.

Wat horen jullie wel en niet?
Ik woon in een arbeiderswoning van begin 20e eeuw, gescheiden van de buren door een enkelsteens muur. Tussen de woonkamer van de buren en de onze zit echter de gang, waardoor we nooit, maar dan ook echt nooit, geluid van elkaar horen terwijl we in de woonkamer zitten. In de gang is dat heel anders. De indeling die jij schetst is dus inderdaad ontzettend gunstig!

Probeer voor de bovenverdieping te bedenken wat je met de kamer(s) wil aan de buren-kant. Is het erg dat daar wel geluid doorlekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 14:47
timovd schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:57:
@PP_Sound, @indifined1, het is handiger om de juiste termen te gebruiken i.v.m. spraakverwarring. Jaren 30 woningen hebben vaak een halfsteens muur zonder spouw en isolatie. Als er wel een spouw zit tussen de twee woningen, heet dat (enkel)steens.
Dat is niet waar, met enkelsteens wordt bedoeld geen spouw. Met steens of volsteens wordt bedoeld dat de dikte van de muur de lengte van de baksteen is (dus verband met stenen overdwars enof 2 stenen in de lengte naast elkaar), dit zie je veel bij woningen van voor +/- 1925

Half steens betekend de dikte van de muur is de breedte van de baksteen (baksteen in de lengte van de muur) dat opzichzelf zie je weinig bij woningen, meer iets voor schuurtjes etc. wellicht bij woningen <1900

De standaard muur voor een jaren 30 woning is een spouwmuur bestaande uit 2 halfsteens muren met een smalle spouw (enkele cm) dit kost evenveel bakstenen als een volsteens muur maar heeft voordelen vwbt vocht en isolatie. Spouwmuur betekent niks meer en niks minder dan 2 muurtjes met een (al dan niet gevulde) luchtspleet tussen 2 muren.

Hier gaat het erom of er een spouw (luchtspleet) naar de buren is. Bij mijn in principe enkelsteens 2 onder 1 kapper uit 1919 is dat het geval (dus eigenlijk de enige spouwmuur. Maar ik lees hier dat het soms ook andersom is: geen spouw naar de buren, wel spouwmuren op de gevels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-06 22:20
Het is 2024 mensen zijn blij dat ze een dak boven hun hoofd hebben dus ja veel mensen betalen 1500 per maand voor geen privacy.

Maar het maakt meer uit of je jaren 30 woning gebouwd is voor de notaris of een arbeider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Ons huis uit 1925 heeft tussen de buren en ons beneden gewoon een spouwmuur.
Ook de buitenmuur heeft een spouw.

Boven staat er midden over de spouwmuur een halfsteens muur zonder spouw.
Hier konden we de buren (mede door gaten in het metselwerk) gewoon horen praten.
We hebben hier een voorzetwand voor gezet.. En we horen niks meer.

Hun dochters zijn nu op puber leeftijd, en houden wel van harde muziek, maar dat horen we eigenlijk niet binnen. Dan moet het echt heel stil zijn, en je ernaar gaan zitten luisteren.

Beneden zijn onze huizen gekoppeld aan elkaar via de gang en keuken.
De woonkamers grenzen dus niet aan elkaar, en daardoor heb ik nog nooit muziek of tv geluiden van ze gehoord.

Onze vloeren zijn van hout.
De verdiepingsvloer heb ik boven voorzien van een laag extra underlayment 18mm.
Daarop ligt inmiddels ook een 12mm lamelparket volledig verlijmd.
De onderzijde van de verdiepingsvloer is tussen de balken geisoleerd met akoestische isolatie (2 lagen dik)
en 2 lagen gips op de rachels.

Beneden kan ik gewoon een goede film kijken met mijn 7.1 surround systeem terwijl boven mijn dochter ligt te slapen.

Enige wat je wel hoort is als er meerdere kinderen boven spelen, en dan gaan rond rennen.
Maar je kan je er aan irriteren, maar het is gewoon leefgeluid van je eigen gezin.

Als ik dan bij mijn ouders ben in hun jaren 90 rijtjeswoning, dan hoor ik de deuren van de buren slaan.
Ik hoor dan ook de tv van de buren. en soms de buurvrouw uit haar slof schieten tegen haar man.
Dit is betonbouw, en als de buurman 6 woningen verderop een gat in zijn muur boort hoor je het bij mijn ouders binnen.

Zelf ben ik er redelijk van overtuigd dat een jaren 30 woning prima te isoleren is.
Je kan voorzetwanden neer zetten, verdiepingsvloeren isoleren.
Makkelijkst is het als je de woning eerst helemaal leeg haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Jaren-30 hoekwoning, en ik hoor de buren nauwelijks. Onze woonkamer grenst aan de buitenmuur. Aan de andere kant van de woonkamer zit onze gang en daar grenst dan de woonkamer van de buren aan. Wat voor muur er tussen zit zou ik niet weten, maar beneden horen wij eigenlijk nooit iets van de buren (die hebben twee kinderen van, nu, 5 en 7). Boven horen we ook nauwelijks iets, slechts heel af en toe hebben we hun kinderen kunnen horen huilen, maar dan allleen als wij in de badkamer waren (die grenst aan de buren).

Ik zou het gewoon even vragen aan de verkopers. En, als je in de gelegenheid bent, ook even buurten bij de toekomstige buren om daar na te vragen (of andere mensen in de buurt die in soortgelijke huizen wonen). Dan heb je de betrouwbaarste indicatie (in ieder betrouwbaarder dan van mensen die elders wonen).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Hier een oude woning en hier horen we wel veel. Ik weet nog goed dat ik de eerste nacht hier ging slapen en lekker in mijn bedje lag en een halve meter om hoog sprong toen ik de buurman hoorde hoesten. Ik dacht echt dat er iemand in mijn 'nieuwe' huis was.

Het is ook een kwestie van de buren. Van de linkerkant hebben we weinig last,van de rechterkant des te meer. Mensen met een ander levensritme zeg maar (wij met jonge kinderen kinderen, zij zijn enkele vrijgezelle kerels) en dat ze alles vol tegels zonder gordijnen etc. hebben liggen, helpt ook niet. En juist met hen grenzen de woonkamers.

Bij ons helpt de bouw ook niet: Beneden enkelsteens zonder spouw tussen ons en buren, boven zelfs maar half steens. En qua bouw detailering liet het ook de wensen over. Vloerbalken lopen niet door maar er zat wel centimeters ruimte rondom de vloerbalken waardoor ik zo langs de balken op de buren hun plafond keek. Ook de kruipruimte loopt door waardoor ik (en dus ook geluid) zo onder hun woning kan kruipen. Zoals gezegd zijn er ook vooroorlogse woningen waarbij dit niet het geval is en er zijn moderne woningen met wel issues. Ik was ingeloot voor een nieuwbouwwoning maar ook daar zat een enkele stenen muur zonder spouw tussen de woningen. Dan kan een jaren 30 woning nog beter zijn.

Tussen ons en de rechterkant gaan we maatregelingen nemen omdat toch plafond en vloer er uit gaan. En een voorzet wand. Maar dat zijn wel flinke ingrepen als de boel nog in goede staat is. Dat kan prima maar kost wel moeite, geld en ook ruimte. Bij vrienden heeft het ontzettend veel geholpen.

Je hebt nu ook het probleem dat je bij voorbaat al bang voor het probleem bent en daardoor elk geluidje een 'zie je wel' effect gaat opwekken.

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 16-04-2024 09:00 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-06 08:44
Gewoon vrijstaand gaan wonen als dit zo belangrijk voor je is.
Pagina: 1