VR upgrade, budget ~1000 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• beaterz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-06 20:12
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Ik geef zeer weinig om 1440p, 1080p is prima, maar wil wel graag PC vr streamen naar mijn quest 3 zonder gezeur.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hoeft niet, maar dit zit in mijn huidige build en kan dus mee:
Videokaartuitvoering: Powercolor Radeon RX 5600 XT Red Devil 6G
Processoruitvoering: Intel Core i7-5820K Boxed
M.2 SSDuitvoering: Samsung 970 Evo Plus 1TB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zie sommige builds hier van meer dan 2k en dat lijkt me overdreven. Dus ik wou eigenlijk de best buy guide als startpunt nemen: Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc
En dan de videokaart upgraden en een iets krachtigere voeding ofzo?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb op het moment dus een AMD kaart en een 1080p curved freesync scherm dus wat dat betreft is AMD wel tof.. maar Nvidia heeft weer andere fancy functies.. dus not sure wat beter is voor VR

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt. Ik hou van een goede bang for your buck verhouding.

Ga je overklokken?
Hmm denk het niet. Niet perse op tegen echter.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over een goed presterende build voor mijn doeleinden.

Alle reacties

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

De BBG is inderdaad een redelijke start, maar je zou ook voor AM5 kunnen gaan, ik denk dat je met dit lijstje een heel eind komt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 174,-€ 174,-
1MoederbordenASRock A620M Pro RS€ 116,99€ 116,99
1VideokaartenASRock Radeon RX 6750 XT Challenger Pro 12G OC€ 369,-€ 369,-
1BehuizingenFractal Design Focus 2 RGB Black TG Clear Tint€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 99,-€ 99,-
1VoedingenMSI MAG A550BN€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 62,90€ 62,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,59

Vanuit je huidige build zou ik niks meenemen, behalve misschien de SSD.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• beaterz
@Bouwer21000 Bedankt voor je input! Jou build ziet er inderdaad erg /*goed uit.
Paar vragen als je dat niet erg vindt:

1. Ik heb sinds kort een kleine rondkruipen, dus een case met glas is alleen maar een risico. Ik heb nog een prima dichte case die ik denk ik prima kan hergebruiken (had ik eerder moeten melden):
uitvoering: Cooler Master N300 (KKN1, Closed)
Los van die besparing,is verlichting op de onderdelen zoals op de ram dus ook niet nodig, kan dat nog wat schelen?

2. vanwaar dat je deze videokaart (RX 6750 XT) aanraad over bijvoorbeeld deze uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7600 XT 16GB Deze lijkt beter voor eenzelfde bedrag, (maar ik heb hier denk ik te weinig verstand van, dus ik leer graag)

3. er zit ook nog een uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.3 in mijn huidige build, prima koeler, weet niet of daar echt veel in verandert is in de afgelopen jaren en die dus misschien hergebruikt kan worden.

• Bouwer21000

Bouwer21000

Bigger number better

1. Die kast is inderdaad nog prima, die zou je best kunnen hergebruiken. Let wel dat er maar videokaarten tot 320mm in passen, maar dat wordt pas bij echt grote kaarten een probleem.
Dit setje ram is de goedkoopste snelle ram (ongeacht de verlichting), dus daar valt verder niet echt op te besparen.

2. De 6750XT is weldegelijk een stuk sneller dan de 7600XT, die extra VRAM levert weinig op, zie bijvoorbeeld de benchmarks uit deze review:
https://www.techpowerup.c...-rx-7600-xt-pulse/32.html waarin deze slechter presteert dan de 6700XT (de 6750XT is dan nog net een klein tikje sneller dan die).

3. Die kan je inderdaad ook nog prima hergebruiken, wel uiteraard met nieuwe koelpasta. Er zijn tegenwoordig inderdaad wel betere koelers, maar deze CPU verbruikt ook niet veel stroom dus dat komt wel goed.

• beaterz
@Bouwer21000 Perfect, bedankt! ik weet wat ik ga bestellen :D

• beaterz
@Bouwer21000 Een laatste vraag als dat mag, ik zit te overwegen om met deze nieuwe build toch mijn monitor ook te upgraden. Zou dit systeem dit scherm aankunnen: uitvoering: Iiyama G-Master GCB3480WQSU-B1

Ik vermoed van wel aangezien het systeem ook VR aan moet kunnen, maar toch even checken.

Ik heb deze op het ook aangezien ik geen twee schermen kwijt kan, dus een ultra wide is misschien een mooie uitkomst, ik weet alleen niet hoe heftig het effect van de veel hogere resolutie is op de verwachte prestaties, ik wil natuurlijk wel de meest recente games op hoge settings kunnen draaien.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je ook VR wil doen dan is die kaart waarschijnlijk prima. Maar specifiek voor VR zijn Nvidia kaarten beter dan AMD. IIG tot de laatste die VR reviews deed stopte (babeltechreviews). Helaas doet niemand dat meer echt (en ja je kan zeggen dat het niche markt is, maar iedereen die dezelfde benchmarks draait is ook dubbelop). Nvidia heeft zowel betere encoding voor streaming naar je headset als gewoon betere VR rendering.

• Bouwer21000

Bouwer21000

Bigger number better

beaterz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:18:
@Bouwer21000 Een laatste vraag als dat mag, ik zit te overwegen om met deze nieuwe build toch mijn monitor ook te upgraden. Zou dit systeem dit scherm aankunnen: uitvoering: Iiyama G-Master GCB3480WQSU-B1

Ik vermoed van wel aangezien het systeem ook VR aan moet kunnen, maar toch even checken.

Ik heb deze op het ook aangezien ik geen twee schermen kwijt kan, dus een ultra wide is misschien een mooie uitkomst, ik weet alleen niet hoe heftig het effect van de veel hogere resolutie is op de verwachte prestaties, ik wil natuurlijk wel de meest recente games op hoge settings kunnen draaien.
Dat hangt erg van de game af, voor sommige games zal het prima kunnen en voor wat zwaardere games zal hij misschien meer moeite hebben (meer richting de 60fps dan boven de 100). Met wat instellingen aanpassen zal je waarschijnlijk wel een acceptabele ervaring hebben, voor 1000 euro is meer dan 1440p ook wel een beetje hoog gegrepen.

@Sissors Goed punt over Nvidea-kaarten, het zou inderdaad fijn zijn als er meer benchmarks beschikbaar waren. Ik heb er vrij gemixte berichten over gezien, er zijn ook zeker partijen die zeggen dat de 6700XT/6750XT het prima doet op VR. Waarschijnlijk zit er per game wat variatie in, maar de drivers zijn de afgelopen jaren ook wel steeds doorontwikkeld, dus goede kans dat het onderhand stabieler draait dan een paar jaar gelden.

Qua raw performance is de 6750XT nog steeds een heel stuk sneller dan een 4060 die je voor een vergelijkbaar bedrag zou kunnen vinden, en ook nog met meer VRAM.

Pagina: 1