Vreemde Incasso's IVR EVR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2106108

Topicstarter
Geachte Leden.

Mijn neefje vertelde me een paar dagen geleden dat hij 6 jaar geleden zn pas had uitgeleend aan iemand die hij al jaren kende.
Hij was nog jong en stukken naiever.
Diegene zei ik wil wat klanten van mij geld er op laten storten je krijgt de pas zo terug.
Nu zijn er geen gekke dingen mee gebeurd of hele grote bedragen op gestort op afgepint.
Het enige wat hij zag waren een aantal automatische Incasso's met hele kleine bedragen in deze volgorde

-0,35
-0,45
-0,75
- 2
-0,75
-0,56
-2
-2
-0,35
-0,35
-0,70
-0,67
-1
-0,89
-0,75
-0,49
-1
-0,20
-0,90

Heeft iemand enig idee of dit witwassen is geweest?
Of dit fraude is geweest?
En of hij 6 jaar later hier nog een EVR registratie voor kan krijgen?
Geen idee wie of wat dit geïncasseerd heeft.
Hij heeft alles gestorneerd nooit iets van gehoord zijn rekening is nog 5 jaar actief gebleven
bank heeft er nooit naar gevraagt.
Bank had nog coulance geboden tijdens het opheffen van de rekening.

Hoe groot is de kans dat dit 6 jaar na dato een EVR op gaat leveren.

Vriendelijke groeten DirkJannetje.

[ Voor 192% gewijzigd door RobIII op 10-04-2024 17:12 . Reden: Topic leeghalen is NIET de bedoeling ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier meer over de EVR registratie. Het is écht een vergaande maatregel die vast niet voor een paar kwartjes wordt ingezet.

Het lijken wel in-app aankopen voor een spelletje o.i.d.

Hopelijk heeft je neefje er van geleerd en leent die z'n pas nooit meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor uw reactie.

Nee hij is zich helemaal kapot geschrokken nu hij de consequenties begrijpt.
Ik heb me uitgebreid verdiept in EVR IVR.
De kans lijkt me ook niet groot.
Het waren automatische Incasso's trouwens.

Vriendelijke groeten!

[ Voor 168% gewijzigd door RobIII op 10-04-2024 17:12 . Reden: Topic leeghalen is NIET de bedoeling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:06

Dennis1812

Amateur prutser

Hij heeft alles gestorneerd. Er is dus uiteindelijk geen betaling verricht, enkel poging tot.
Ik denk niet dat er ook maar enige maatregel of onderzoek op gaat volgen.

Als de 6 jaar erna vanaf die IBANs geen incasso meer gedaan is, prima.
Indien wel zou in die incasseerde sowieso blokkeren en het recht tot incasso intrekken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien het rekeningnummer eens door de fraudechecker van de Politie halen?

https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dennis1812 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 01:09:
Hij heeft alles gestorneerd. Er is dus uiteindelijk geen betaling verricht, enkel poging tot.
Ik denk niet dat er ook maar enige maatregel of onderzoek op gaat volgen.

Als de 6 jaar erna vanaf die IBANs geen incasso meer gedaan is, prima.
Indien wel zou in die incasseerde sowieso blokkeren en het recht tot incasso intrekken.
Dank voor uw reactie

@Dennis1812
Een poging tot fraude kan ook leiden tot EVR dacht ik.
De rekening is inmiddels sinds oktober 2023 opgeheven. Het lijkt op smurfen een witwas methode waarbij elke keer kleine bedragen worden overgemaakt.
Alleen de bank moet kunnen bewijzen dat dit ook daadwerkelijk witwassen of poging tot is geweest voor het mag overgaan tot een EVR registratie. Alleen een redelijke vermoeden van schuld is niet voldoende. Ook hoeft er geen veroordeling te zijn voor het mag overgaan tot EVR registratie.
Het is de bank sowieso niet opgevallen tot nu toe het zijn hele kleine bedragen. Maar ik lees dat de bank soms na 7 jaar nog vragen stelt over transacties zelfs van opgeheven rekeningen. Maar dat zijn dan altijd wel ernstigere incidenten zoals valsheid in geschrifte bij hypotheek aanvraag. Of duizenden euros die verklaard moeten worden.
Het waren sowieso ongebruikelijke/verdachte transacties. Hij is sowieso niet gebruikt als geldezel voor oplichting of degelijke.
Hij heeft er helemaal niks van gehoord de bank was enorm vriendelijk tijdens het opheffen van de rekening.
Vroeg me af of dit de proportionaliteitstoets overleefd als dit word onderzocht door de bank. Want de gevolgen van EVR zijn schokkend zwaar. Volgens mij worden dan al je huidige rekeningen en tandarts verzekeringen ook opgezegd/geblokkeerd.
De jongen heeft net zn leven op de rit.

[ Voor 194% gewijzigd door RobIII op 10-04-2024 17:12 . Reden: Topic leeghalen is NIET de bedoeling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 16:37

LankHoar

Langharig tuig

Zou me er geen zorgen over maken. Cross that bridge when you get there. En waarschijnlijk hoor je hier nooit wat over, gezien het al 6 jaar geleden is en echt mini bedragen zijn.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:06

Dennis1812

Amateur prutser

En als er wel vragen komen leg je het netjes uit

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik snap niet precies waarom er na 6 jaar opeens druk gemaakt wordt hierover? Terwijl er geen transacties zijn uitgevoerd, die zijn gestorneerd, en er verder niets is gebeurd..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:03
Het Storten en weer pinnen van het geld op zijn rekening lijkt inderdaad veel op witwassen, danwel een rekening voor criminele activiteiten.
In ieder geval zaken waarvoor die "bekende" zijn eigen naam niet wil gebruiken.

De incasso's lijken mij wel abonnementen/eenmalige machtigingen voor digitale aankopen.
Ik denk dat die bekende zijn rekening ook gekoppeld heeft gehad aan zijn smartphone o.i.d. , en hiermee aankopen deed in een app store.

maar als je er nu al 6 jaar niks meer van hebt gehoord, en er bij het opzeggen van de rekening ook niet moeilijk werd gedaan, zou ik mij er niet meer druk over maken.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Die bedragen lijken op betalingen van in-game aankopen. Weet ie zeker dat ie niet zelf wat te vaak op "Ok" geklikt heeft terwijl hij een spelletje aan het spelen was?
Anders zou die "vriend" van hem op de een of andere manier een koppeling met zijn bankrekening gemaakt moeten hebben - en daar heb je meer dan een bankpas voor nodig...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MaD_co schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:33:
Het Storten en weer pinnen van het geld op zijn rekening lijkt inderdaad veel op witwassen, danwel een rekening voor criminele activiteiten.
In ieder geval zaken waarvoor die "bekende" zijn eigen naam niet wil gebruiken.

De incasso's lijken mij wel abonnementen/eenmalige machtigingen voor digitale aankopen.
Ik denk dat die bekende zijn rekening ook gekoppeld heeft gehad aan zijn smartphone o.i.d. , en hiermee aankopen deed in een app store.

maar als je er nu al 6 jaar niks meer van hebt gehoord, en er bij het opzeggen van de rekening ook niet moeilijk werd gedaan, zou ik mij er niet meer druk over maken.
Dank voor uw reactie

Er is verder niks op gestort of afgepint.
Alleen kleine Incasso's die zijn gestorneerd.
Ik ben al een paar jaar hem aan helpen zijn leven op de rit aan het krijgen hij,, is nu uit de schulden en uit alle problemen. Ik vroeg hem of er nog wat boven water kon komen.
Toen hij me dit vertelde schrok ik me dood.
Maar gelukkig was het geen geldezel of grote oplichting fraude of dergelijke.

[ Voor 192% gewijzigd door RobIII op 10-04-2024 17:13 . Reden: Topic leeghalen is NIET de bedoeling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mijsk1974
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-01 17:47
Kan zijn dat de incasso's enkel ter validatie van de identiteit was. Bedrijf controleert op die manier of de rekening bestaat en of de tenaamstelling overeenkomt. Wellicht is op naam van je neef nog een overeenkomst aangegaan of een separate rekening geopend of ander soort account gestart. Normaliter zou je dan wel verwachten dat er inmiddels al eens iemand iets van zich zou hebben laten horen of dat er schuldeisers op de proppen zijn gekomen maar het is mogelijk dat zijn identiteit dus gebruikt is/wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jullie worden heel erg bedankt voor het feit dat jullie de moeite nemen te reageren en mij zo te helpen!!

Iedereen veel geluk en gezondheid toegewenst!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:04
Ik moest wel eens met iDeal dit soort bedragen betalen om te bevestigen dat ik de rekeninghouder was, bijvoorbeeld bij het aangaan van een telefoonabbonement, is hier niet iets soortgelijks aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
J-roenn schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:41:
Ik moest wel eens met iDeal dit soort bedragen betalen om te bevestigen dat ik de rekeninghouder was, bijvoorbeeld bij het aangaan van een telefoonabbonement, is hier niet iets soortgelijks aan de hand?
Dank voor uw reactie!

Wat het exact is geweest is niet duidelijk.
Maar heb wel van mensen gehoord met ervaring en kennis van EVR en fraude dat dit geen problemen meer gaat opleveren.
Gelukkig maar.

[ Voor 42% gewijzigd door RobIII op 10-04-2024 17:13 . Reden: Topic leeghalen is NIET de bedoeling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Update.

Na uitgebreid verdiept te hebben is dit naar alle waarschijnlijkheid geen incident geweest. Fijn dat hem dit bespaard is gebleven.

Eindelijk gerust gesteld.

Alleen bedankt voor het reageren.
Pagina: 1