Toekomstgerichte rackmount Synology NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe Synology NAS. Momenteel heb ik een DS418. Deze wil ik in de toekomst graag gebruiken om op een andere locatie te plaatsen en daar als extra offsite backup te dienen. Maar daarover weet ik nog te weinig (niks) om dat goed aan te pakken.

De voorlopige vereisten die ik aan de nieuwe NAS stel zijn:
- Toekomstproof (daardoor stel ik me vragen bij de '21 en '22 modellen, worden die niet binnenkort vervangen door nieuwe releases?)
- Graag rackmountable
- 4 tot max 8 schijven
- Voldoende (uitbreidbaar) geheugen
- Uitbreidbaar door extra opslagstation toe te voegen
- Stil
- Netwerkopslag voor het hele gezin
Gewenste toepassingen:
- Plex server
- Container Manager
- Tailscale

Ik dacht aan de modellen Synology RS1221+ (RX418-uitbreidingseenheid) of RS822+ (eveneens met mogelijke RX418-uitbreidingseenheid)

Waarom zou de ene of de andere de voorkeur krijgen volgens jullie?

Bij de RS1221+ zegt Coolblue:
Plaats 2 M.2 NVMe SSD's zodat je harde schijven 20 keer sneller draaien.
Wat heeft dat voor meerwaarde? Zullen VM's op de container manager dan sneller/vlotter draaien?

Ik heb een Ubiquiti netwerk met een DreamMachine SE als spil.
Daarnaast nog Ubiquitit netwerkcameras met bijhorende NVR.

En een Home Assistent server op een afzonderlijke NUC (Gen12 N100 Quad Core 3.40GHz, 8GB DDR5 4800MHz 512GB M.2 SSD), die ik in de toekomst ook graag in het rack integreer (als afzonderllijk toestel, niet in een VM op de NAS) op een snelle computer. Daar draait onder andere Frigate (object herkenning), Double Take (gezichtsherkenning) en Scrypted (koppeling met HomeKit op de iPhones) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Schijven gaan natuurlijk niet sneller draaien door 2 NVMe schijfjes. Die schijfjes kunnen worden gebruikt voor cache, zeker bij het gebruik van VM's kan dat handig zijn. En ja, cache kan de boel best eens sneller doen werken.
Brynnie schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:56:

De voorlopige vereisten die ik aan de nieuwe NAS stel zijn:
- Toekomstproof (daardoor stel ik me vragen bij de '21 en '22 modellen, worden die niet binnenkort vervangen door nieuwe releases?)
- Graag rackmountable
- 4 tot max 8 schijven
- Voldoende (uitbreidbaar) geheugen
- Uitbreidbaar door extra opslagstation toe te voegen
- Stil
- Netwerkopslag voor het hele gezin
Gewenste toepassingen:
- Plex server
- Container Manager
- Tailscale
De 21 en 22 modellen zullen vast opvolgers krijgen, wat niet wil zeggen dat de huidige modellen ineens niet meer ondersteund worden. DSM 7 gaat nog wel even mee, net als dat DSM 6 best lang meegegaan is.

De RS422 wordt niet geadverteerd met uitbreidbaar geheugen, dat wordt dus even uitzoeken. De RS822+ kan dit wel.

Wil je uitbreidbaar door een extra opslagstation en 4-8 schijven dan kom je eigenlijk maar op 3 modellen uit:
RS1619xs+
RS1221+​/​RS1221RP+
RS822+​/​RS822RP+

Of ze stil zijn hangt o.a. van je instellingen af en eventueel het vervangen van de fans wanneer dat mogelijk is (bij mijn Ubiquiti switch/router wel gedaan).
Deze modellen zijn uitbreidbaar, hebben netwerkopslag voor het hele gezin (wat uiteraard afhangt van de grootte van de schijven, de instellingen en dergelijke die je maakt), kan Plex prima draaien, heeft Container Manager aan boord (zit in DSM), en TailScale kan vast met een app of via een VM geïnstalleerd worden.

Zo ingewikkeld zijn je eisen eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Stil zijn Rackstations niet, dus fans vervangen is dan wel van belang (let wel dat je de originele fans moet bewaren als je ooit garantie wil claimen).

Zelf jaren een RS815+ gehad maar uiteindelijk toch een zelfbouw Xpenology op Proxmox neergezet i.v.m. de Synology taks. Die 815 maakte best wat herrie tot de fans vervangen waren door 40mm Noctua's maar nog altijd niet stil.

Doorgaans moet je Plus (+) modellen hebben om uitbreidbaar geheugen te hebben omdat de reguliere modellen ARM SOC's hebben met gesoldeerd geheugen en de plussen vrijwel altijd Intel/AMD x86 chips hebben.

Als bovengenoemde modellen in je budget passen dan ben je er dan eigenlijk wel :)

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 03-04-2024 12:00 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Je eisen zijn prima af te dekken met de twee synology modellen die je noemt. Enige wat roet in het eten kan gooien zit in welke en hoeveel docker containers je wilt gaan draaien. Of als Plex enorm staat de transcoden, dat zou voor je CPU wel eens wat zwaar kunnen worden. (Again beide afhankelijk van hoe de NAS gebruikt gaat worden.).
Hoeveel ruimte heb je nodig? Je hebt het over 4 tot 8 schijven, dat verschilt nogal in de totale hoeveelheid.

Je zou ook nog kunnen kijken om zelf een NAS in elkaar te zetten in combinatie met Truenas of Unraid. Ik kan me voorstellen dat synology makkelijker is met eigen bouw krijg je meer flexibiliteit (geheugen, geluid, hdd's) en het zal waarschijnlijk goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Opslagruimte: Hoe meer hoe liever (maar dat geldt voor iedereen denk ik). Volgens budget. In praktijk moeten 4 schijven (zeker grotere van bvb >10TB) zéker volstaan.

Zelfbouw: Ik weet van mezelf dat ik daarvoor te weinig kennis heb, en ik hou van het comfort van Synology.

Wat wel belangrijk is: Geluid. De NAS zal in een geïmproviseerd thuiskantoor (serverkast) hangen waar ook vaak mensen werken (computerwerk / studie). Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat die de hele tijd (luide) fans horen draaien. De Ubiquiti toestellen in datzelde rack maken zo goed als geen geluid.

Plex: Ik zet DVD's en Bluerays om naar MP4 en die stream ik via Plex naar meerdere AppleTV devices.

[ Voor 4% gewijzigd door Brynnie op 03-04-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:44

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Waarom perse rackmount? Als ik naar mijn eigen situatie kijk met een vrij uitgebreide netwerk setup in de meterkast wil ik bewust geen NAS daarbij plaatsen ivm warmteproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
De NAS komt in de meterkast, daar is weinig plaats. In het rack is nog 3 of 4U vrij, en wanneer ik daar een "gewone" Synology zet, produceert die toch ook warmte?
Pagina: 1