Ik ben op zoek naar een nieuwe Synology NAS. Momenteel heb ik een DS418. Deze wil ik in de toekomst graag gebruiken om op een andere locatie te plaatsen en daar als extra offsite backup te dienen. Maar daarover weet ik nog te weinig (niks) om dat goed aan te pakken.
De voorlopige vereisten die ik aan de nieuwe NAS stel zijn:
- Toekomstproof (daardoor stel ik me vragen bij de '21 en '22 modellen, worden die niet binnenkort vervangen door nieuwe releases?)
- Graag rackmountable
- 4 tot max 8 schijven
- Voldoende (uitbreidbaar) geheugen
- Uitbreidbaar door extra opslagstation toe te voegen
- Stil
- Netwerkopslag voor het hele gezin
Gewenste toepassingen:
- Plex server
- Container Manager
- Tailscale
Ik dacht aan de modellen Synology RS1221+ (RX418-uitbreidingseenheid) of RS822+ (eveneens met mogelijke RX418-uitbreidingseenheid)
Waarom zou de ene of de andere de voorkeur krijgen volgens jullie?
Bij de RS1221+ zegt Coolblue:
Plaats 2 M.2 NVMe SSD's zodat je harde schijven 20 keer sneller draaien.
Wat heeft dat voor meerwaarde? Zullen VM's op de container manager dan sneller/vlotter draaien?
Ik heb een Ubiquiti netwerk met een DreamMachine SE als spil.
Daarnaast nog Ubiquitit netwerkcameras met bijhorende NVR.
En een Home Assistent server op een afzonderlijke NUC (Gen12 N100 Quad Core 3.40GHz, 8GB DDR5 4800MHz 512GB M.2 SSD), die ik in de toekomst ook graag in het rack integreer (als afzonderllijk toestel, niet in een VM op de NAS) op een snelle computer. Daar draait onder andere Frigate (object herkenning), Double Take (gezichtsherkenning) en Scrypted (koppeling met HomeKit op de iPhones) op.
De voorlopige vereisten die ik aan de nieuwe NAS stel zijn:
- Toekomstproof (daardoor stel ik me vragen bij de '21 en '22 modellen, worden die niet binnenkort vervangen door nieuwe releases?)
- Graag rackmountable
- 4 tot max 8 schijven
- Voldoende (uitbreidbaar) geheugen
- Uitbreidbaar door extra opslagstation toe te voegen
- Stil
- Netwerkopslag voor het hele gezin
Gewenste toepassingen:
- Plex server
- Container Manager
- Tailscale
Ik dacht aan de modellen Synology RS1221+ (RX418-uitbreidingseenheid) of RS822+ (eveneens met mogelijke RX418-uitbreidingseenheid)
Waarom zou de ene of de andere de voorkeur krijgen volgens jullie?
Bij de RS1221+ zegt Coolblue:
Plaats 2 M.2 NVMe SSD's zodat je harde schijven 20 keer sneller draaien.
Wat heeft dat voor meerwaarde? Zullen VM's op de container manager dan sneller/vlotter draaien?
Ik heb een Ubiquiti netwerk met een DreamMachine SE als spil.
Daarnaast nog Ubiquitit netwerkcameras met bijhorende NVR.
En een Home Assistent server op een afzonderlijke NUC (Gen12 N100 Quad Core 3.40GHz, 8GB DDR5 4800MHz 512GB M.2 SSD), die ik in de toekomst ook graag in het rack integreer (als afzonderllijk toestel, niet in een VM op de NAS) op een snelle computer. Daar draait onder andere Frigate (object herkenning), Double Take (gezichtsherkenning) en Scrypted (koppeling met HomeKit op de iPhones) op.