Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 22:07
Ik heb inmiddels heel wat info doorgespit maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Mijn kennis op het gebied van netwerken is dusdanig dat ik toch maar even mijn vraag hier wil stellen.

Ik had tot voor kort geen netwerk aansluiting in mijn schuur maar met de komst van zonnepanelen op mijn schuur heb ik een mantelbuis ingegraven vanuit mijn kruipruimte naar mijn schuur. Naast de YMVK grondkabel heb ik gelijk een stranded cat6 kabel meegetrokken.

In eerste instantie alleen voor een accespoint maar nu wil ik eigenlijk toch ook voor het gemak een UTP kabel doortrekken naar de mancave zodat ik een Shield kan aansluiten.
Ik zit eraan te denken om deze switch voor buiten op te hangen:
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch USW-Flex (per stuk)
Uiteindelijk is het ook de bedoeling om hier 1 of meerdere camera's op aan te sluiten.

Nu ik toch eea ga veranderen wil ik dan gelijk de volgende cat6a kabel trekken aangezien ik in de nabije toekomst glasvezel krijg (met mogelijk hogere snelheden dan 1Gbit):
https://www.sandervunderi...et-1683enh-doos-100m.html
Voor zover ik heb gelezen is een shielded UTP kabel niet nodig?

Is het dan verstandig om deze kabel eerst met een keystone af te monteren op bijvoorbeeld een wanddoos?
En dan vanuit daar aansluiten op de switch met POE+? (ik neem aan dat poe+ gewoon doorgegeven wordt door de keystone?)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:14
Ik snap niet precies je verhaal.
Je hebt een kabel ingegraven en je wilt er nog 1?
Gaan die naar dezelfde locatie?
Ik zou zeggen, switch er tussen en gaan. Wel is het raadzaam om stranded kabels met een wall-outlet af te monteren en vanuit daar met pre-fab patch kabels verder te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
babbelbox schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:15:
Ik snap niet precies je verhaal.
Je hebt een kabel ingegraven en je wilt er nog 1?
Gaan die naar dezelfde locatie?
Ik zou zeggen, switch er tussen en gaan. Wel is het raadzaam om stranded kabels met een wall-outlet af te monteren en vanuit daar met pre-fab patch kabels verder te werken.
Ja ik heb nu een cat6 (stranded) liggen en wil dus een nieuwe kabel doortrekken.
Ik weet überhaupt niet zo goed wat het verschil is tussen stug en soepel.
Bedoel je dat ik die kabel rechtstreeks kan aansluiten van switch naar switch? Of dus beter met een stugge kabel eerst op wall outlet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Eigenlijk is mijn vraag m.n welke kabel ik nou wanneer gebruik en hoe ik deze dan het beste kan afmonteren. Ik las bijvoorbeeld ergens dat over langere lengte rj45 op rj45 niet aan te raden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:10
Wat is de afstand?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Als ik je verhaal zo lees dan weet ik niet wat je precies wil bereiken. massieve kabels zijn bedoeld om als vaste bekabeling te dienen, stranded of samen geslagen kabel is bedoeld in de gevallen waar je beweging van de kabel mag verwachten. (denk ook aan de draden in de buis van de meterkast naar je wandcontact doos en de lamp die je daar op aansluit)

Als je nu in de schuur een switch legt dan moet je daar genoeg aansluitingen hebben voor wat je ook maar wil ( je kan immers een 48 poort switch plaatsen als je wil). Wil je een paar camera's ophangen dan kan je dat met een kleine PoE switch doen en de kabel die er nu al ligt. Op dit moment ga ik er vanuit dat je 230volt in je schuur hebt liggen. Wil je de switch ook gaan voeden met PoE dan ken ik geen switches die de voeding ook weer door kunnen geven aan de camera's maar mogelijk zijn die er. Voor PoE naar de switch in de schuur hoef je iig niet een andere kabel te trekken mits deze voldoet aan de benodigde specs ( lees: als het 100% koper is, zit je waarschijnlijk goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Ik schat ongeveer 20 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
k-janssen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:36:
Als ik je verhaal zo lees dan weet ik niet wat je precies wil bereiken. massieve kabels zijn bedoeld om als vaste bekabeling te dienen, stranded of samen geslagen kabel is bedoeld in de gevallen waar je beweging van de kabel mag verwachten. (denk ook aan de draden in de buis van de meterkast naar je wandcontact doos en de lamp die je daar op aansluit)

Als je nu in de schuur een switch legt dan moet je daar genoeg aansluitingen hebben voor wat je ook maar wil ( je kan immers een 48 poort switch plaatsen als je wil). Wil je een paar camera's ophangen dan kan je dat met een kleine PoE switch doen en de kabel die er nu al ligt. Op dit moment ga ik er vanuit dat je 230volt in je schuur hebt liggen. Wil je de switch ook gaan voeden met PoE dan ken ik geen switches die de voeding ook weer door kunnen geven aan de camera's maar mogelijk zijn die er. Voor PoE naar de switch in de schuur hoef je iig niet een andere kabel te trekken mits deze voldoet aan de benodigde specs ( lees: als het 100% koper is, zit je waarschijnlijk goed).
Die kabel die er nu ligt is dus een stranded kabel die rechtstreeks vanuit de poe switch in mijn meterkast op een ap is aangesloten in de schuur. Maar ik wil dus een switch ophangen zodat ik meerdere apparaten kan aansluiten. Wat ik lees is een stranded kabel dus meer bedoelt voor bijvoorbeeld patchkabels. Maar als ik dan een nieuwe kabel trek zoals ik aangaf, moet deze dan eerst afgemonteerd worden of kan ik deze zo direct met een rj45 op een nieuwe switch monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Afmonteren met een keystone…

Liefst een stalen cat6 keystone..

https://www.netwerkwinkel...less-E-20072-p_17856.html

Euhm… verder… als je toch al een kabel extra wilt gaan trekken.. waarom trek je er niet gelijk 6 ofzo? Kun je je apparaten meteen aansluiten in huis

6 is maar een getal, maar ben je iig voorbereid op toekomstige uitbreidingen

[ Voor 22% gewijzigd door shure-fan op 02-04-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
shure-fan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:08:
Afmonteren met een keystone…

Liefst een stalen cat6 keystone..

https://www.netwerkwinkel...less-E-20072-p_17856.html

Euhm… verder… als je toch al een kabel extra wilt gaan trekken.. waarom trek je er niet gelijk 6 ofzo? Kun je je apparaten meteen aansluiten in huis

6 is maar een getal, maar ben je iig voorbereid op toekomstige uitbreidingen
Ja je bedoelt gewoon helemaal geen switch maar gewoon kabels rechtstreeks naar de switch in de meterkast? Heb ik niet eens aan gedacht maar dat is ook nog een idee natuurlijk. Geen idee of dat makkelijk gaat door een mantelbuis.
Maar dan stugge kabels, afmonteren met een Keystone en van daaruit met patchkabels de uiteindelijke apparatuur aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
ronniedokkie schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:21:
[...]

Ja je bedoelt gewoon helemaal geen switch maar gewoon kabels rechtstreeks naar de switch in de meterkast? Heb ik niet eens aan gedacht maar dat is ook nog een idee natuurlijk. Geen idee of dat makkelijk gaat door een mantelbuis.
Maar dan stugge kabels, afmonteren met een Keystone en van daaruit met patchkabels de uiteindelijke apparatuur aansluiten?
1 kabel heb je al, en die kun je mooi gebruiken als trekkabel,

In mijn geval: ik kan met beide werken, ik monteer ook beide af op patchpanelen
Ja, je kunt korte patchkabels gebruiken voor het daadwerkelijke patchen
https://www.netwerkwinkel...ST10-PKU-12D-p_32320.html

Ik gebruik deze als ik een aantal kabels moet trekken ipv keystones (staat netter). En op de overgebleven poorten van die patchdoos kun je ook je gebruikers aansluiten (dus patchkabels aansluiten op de aansluitingen) en vervolgens met 20/30 cm kabels doorlussen naar je inkomende patches vanuit huis)

(Ik leg het wat scheef uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jm-2afCtwb4pIL7ZHGidZs1wmzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReUN6HjcuWcuksi1ZgqUdvew.jpg?f=fotoalbum_large

1 tot en met 6 zijn inkomende lijnen, 7 en 8 zijn apparaten (en die gekleurde ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
shure-fan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:31:
[...]

1 kabel heb je al, en die kun je mooi gebruiken als trekkabel,

In mijn geval: ik kan met beide werken, ik monteer ook beide af op patchpanelen
Ja, je kunt korte patchkabels gebruiken voor het daadwerkelijke patchen
https://www.netwerkwinkel...ST10-PKU-12D-p_32320.html

Ik gebruik deze als ik een aantal kabels moet trekken ipv keystones (staat netter). En op de overgebleven poorten van die patchdoos kun je ook je gebruikers aansluiten (dus patchkabels aansluiten op de aansluitingen) en vervolgens met 20/30 cm kabels doorlussen naar je inkomende patches vanuit huis)

(Ik leg het wat scheef uit)
Ja dus als ik het nu goed begrijp kan ik dan het beste het volgende doen:
-Meerdere kabels trekken vanaf Poe switch in huis naar de schuur
-Aansluiten met een keystone op een patchpaneel
-Met patchkabels apparatuur aansluiten

Dan misschien een domme vraag maar werkt de Poe ook gewoon door de keystone en patchkabel als ik dus bijvoorbeeld een poe camera aansluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
ronniedokkie schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:48:
[...]

Ja dus als ik het nu goed begrijp kan ik dan het beste het volgende doen:

of het het beste is, hangt en ligt volledig van je situatie af en of je dat wil, ..het is een mogelijkheid
-Meerdere kabels trekken vanaf Poe switch in huis naar de schuur
Dat kan ja
-Aansluiten met een keystone op een patchpaneel
de afgebeelde en geposte 12 poorts patchpanelen hebben alles wat je nodig hebt, je hebt dan geen losse keystones meer nodig (1 van de 12 poorts aan elke kant en kabel er tussen)

-Met patchkabels apparatuur aansluiten
idd

Dan misschien een domme vraag maar werkt de Poe ook gewoon door de keystone en patchkabel als ik dus bijvoorbeeld een poe camera aansluit?

jazeker !!!!!! , die 7 en 8 bij mij zijn 2 poe apparaten die prima werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Top! Bedankt allemaal voor de info. Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Nogmaals,

Het is een manier om het zo te doen, het is een manier die ik zelf gekozen heb om kabels vanaf 1 ruimte naar een andere te laten gaan (want 1 kabel is geen kabel, altijd meerdere trekken)

Het 12 poorts patchpanel is ook een keuze die ik gemaakt hebt ipv keystones, omdat ik het netter vind dan 6 losse keystones die ergens bungelen

Ben benieuwd naar je keuze van materialen en hoe je dit project gaat oppakken

Succes !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
shure-fan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:00:
Nogmaals,

Het is een manier om het zo te doen, het is een manier die ik zelf gekozen heb om kabels vanaf 1 ruimte naar een andere te laten gaan (want 1 kabel is geen kabel, altijd meerdere trekken)

Het 12 poorts patchpanel is ook een keuze die ik gemaakt hebt ipv keystones, omdat ik het netter vind dan 6 losse keystones die ergens bungelen

Ben benieuwd naar je keuze van materialen en hoe je dit project gaat oppakken

Succes !!!!
Zoals ik het nu in mijn hoofd heb ga ik proberen om de eerder genoemde cat6a kabel meerdere keren door te trekken en dan mbv stalen cat6a keystones deze op een 10 inch patch paneel aan te sluiten. En dan van daaruit door naar diverse apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Als je het patch paneel gebruikt met de link naar de netwerk leverancier, dan heb je geen keystones meer nodig, deze zitten al ingebouwd, kun je meteen aansluiten

En als je de netwerkkabels wilt gaan trekken (en dat past door de buis) dan alle kabels aan elkaar tapen en in 1 x er doorheen, dat werkt makkelijker (beste dat met 2 personen doen of in je eentje met wat geduld)

[ Voor 40% gewijzigd door shure-fan op 02-04-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
shure-fan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:10:
Als je het patch paneel gebruikt met de link naar de netwerk leverancier, dan heb je geen keystones meer nodig, deze zitten al ingebouwd, kun je meteen aansluiten

En als je de netwerkkabels wilt gaan trekken (en dat past door de buis) dan alle kabels aan elkaar tapen en in 1 x er doorheen, dat werkt makkelijker (beste dat met 2 personen doen of in je eentje met wat geduld)
Oh ja dat is natuurlijk veel makkelijker in een kant en klaar patchpaneeltje.
Ja ik wil ook meerdere kabels ineens erdoorheen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Als je zover bent dat je de kabels wilt gaan aansluiten en je weet niet hoe dat moet? Vraag een bevriende monteur of huur een electricien in voor een uurtje (die zou dan meteen de kabels kunnen doormeten zodat je gegarandeerd goede verbindingen hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Ja dat is een goed idee. Ik heb zelf ook wel een eenvoudige kabeltester maar als beginner kan het geen kwaad als er iemand met meer ervaring meekijkt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:22

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Persoonlijk zie ik de noodzaak nog steeds niet helemaal voor een extra kabel. Waarom zou je niet een switch aansluiten in de schuur i.p.v. hjet AP en vanuit daar meerdere patches naar de zonnepanelen, shield, AP etc. trekken? Of mis ik nou iets belangrijks? :)

En zelfs die switch hoeft niet op 230v aangesloten te worden. Je kan een switch kopen welke je kan voeden met poe+ en deze andere diensten zoals een camera laten voeden.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Yariva schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:46:
Persoonlijk zie ik de noodzaak nog steeds niet helemaal voor een extra kabel. Waarom zou je niet een switch aansluiten in de schuur i.p.v. hjet AP en vanuit daar meerdere patches naar de zonnepanelen, shield, AP etc. trekken? Of mis ik nou iets belangrijks? :)

En zelfs die switch hoeft niet op 230v aangesloten te worden. Je kan een switch kopen welke je kan voeden met poe+ en deze andere diensten zoals een camera laten voeden.
Tja ik weet dus niet zo goed wat het voordeel is tov een aantal extra kabels trekken (ik heb er hooguit 4 nodig) en deze op zoiets aansluiten: https://amzn.eu/d/gpTQ3rI.
Dan kan ik de kabels rechtstreeks aansluiten op mijn switch in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Misschien wel zo makkelijk als je even een tekeningetje maakt met wat je hebt en waar je aan denkt.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Z-Dragon schreef op woensdag 3 april 2024 @ 06:42:
Misschien wel zo makkelijk als je even een tekeningetje maakt met wat je hebt en waar je aan denkt.
Een tekening maken van wat? Ik heb toch vrij uitgebreid uitgelegd wat ik wil?
Mijn vraag is vooral welke kabel ik het beste kan gebruiken en hoe ik deze dan het beste kan aansluiten/afmonteren.
Zoals aangegeven wil ik een bekabelde verbinding voor een poe camera, een shield en een ap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:22

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

ronniedokkie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 06:36:
[...]

Tja ik weet dus niet zo goed wat het voordeel is tov een aantal extra kabels trekken (ik heb er hooguit 4 nodig) en deze op zoiets aansluiten: https://amzn.eu/d/gpTQ3rI.
Dan kan ik de kabels rechtstreeks aansluiten op mijn switch in de meterkast.
Meer kabels trekken is an sich niet schaalbaar. Je hebt er een getrokken en dacht dat dit voldoende was. Nu blijkt dit toch niet zo te zijn en ga je er een paar bij leggen. Maar wat als dit aantal over 3 a 4 jaar opnieuw niet voldoende blijkt te zijn? Dan is een switch een oplossing welke veel beter schaalt :)

Al met al:
  • Minder werk om een switch aan te sluiten vs. kabels trekken en een elegantere setup.
  • Een switch schaalt beter. Later toch meer poorten nodig? Dan verkoop je de 4 poorts switch hier in V&A en koop je een 8 poort switch. 5 minuten werk.
  • Je hoeft niet te rommelen met kabels trekken, mogelijk de huidige koper verbinding los maken en met 4 kabels door het pijpje gaan etc.
  • Je behoudt meer poorten in de meterkast voor andere toekomstige LAN aansluitingen naar een andere kamer
  • Waarschijnlijk zal de kostprijs ongeveer het zelfde zijn. Patch paneel + fysieke bekabeling vs. een 4 poorts switch
  • Je kan de switch eventueel ook voeden met een POE aansluiting zoals je nu ook doet met het AP. Dan voorkom je dat je een extra 230v stopcontact in gebruik neemt. Sterker nog er zijn switches (zoals de switch welke jij ook linkt van Ubiquiti) welke zowel POE-in als POE-out hebben zodat je de AP nog steeds van POE kan voeden
  • Mocht je in de toekomst de bekabeling vervangen, er gaat iets mis met enthousiast graven in de tuin en je graaft door de buis heen dan hoef je maar 1 kabel te vervangen i.p.v. 4. Toegegeven de redundantie is misschien wel fijn (maar dan wel verschillende paden en niet alles in 1 buis :+ ) maar volgens mij ga je de kabels niet op die manier inzetten. Sterker nog dan zou je juist een switch aan beide kanten moeten hebben.
  • Mocht je later willen segmenteren met VLANs dan kan dat veel eleganter met een switch dan 4 losse kabels.

[ Voor 10% gewijzigd door Yariva op 03-04-2024 08:16 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:46
Ik mis denk ik iets :p
Er ligt nu een cat6 kabel naar de schuur direct een ap in maar je wilt extra poorten.

Waarom kabel vervangen? Kwestie van kabel uit ap halen, in switch stoppen en kabeltje van switxh maar ap?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:45
Gewoon een Unifi 6 in-wall aanschaffen en daar ophangen waardoor je direct 4 poorten beschikbaar hebt:
uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@ronniedokkie dit is zo'n gevalletje dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Vier losse kabels werkt, een switch werkt ook. Meerdere kabels vs. de switch zal de kosten inderdaad ook niet zijn.

Mijn voorkeur zou uitgaan van zo min mogelijk losse apparatuur gebruiken, dus zoveel mogelijk kabels trekken naar één punt. Ook omdat één kabel trekken net zoveel werk is als het trekken van vier kabels.

Overigens kan de kabel die je linkt goedkoper. Ik heb hier 300 meter van deze kabel getrokken, kost ongeveer de helft van de Belden kabel.

Dan de afwerking. Ik zou altijd een patchpaneel gebruiken met losse keystones, dat maakt het in de toekomst echt een stuk eenvoudiger om het eventueel uit te breiden.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 03-04-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stealther
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 01:15
Ik zie hier overal gewone internetkabels genoemd, waarom?

Over een jaartje zal ik ook een kabel willen trekken naar mijn schuur maar tot nu toe zegt iedereen dat ik dit beter niet kan doen met een gewone internetkabel.

Iedereen adviseert dit:
UTP grondkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
Wat ik mogelijk niet helemaal duidelijk in mij eerste reactie zei: gebruik de huidige kabel want daar is niets mis mee,
Je kan best 2 switches op elkaar aansluiten met stranded kabel. Zoals hij er nu ligt is het gewoon een lange patch kabel ( geen keystones oid aan de uiteinden, gewoon RJ45) en dat kan prima.

Wil je het netter maken dan kan je een outlet plaatsen in je schuur maar dan kan je zelfs RJ45-RJ45 keystones gebruiken dus ook dan hoef je niet persé de kabel te vervangen.

Als je toch kabels gaat trekken, trek er dan voldoende voor wat je nodig hebt, dat scheelt weer een switch in je schuur maar dan moet er in de meterkast voldoende aansluitingen voor handen zijn en moet de buis dik genoeg zijn voor alle kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
stealther schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:30:

Over een jaartje zal ik ook een kabel willen trekken naar mijn schuur maar tot nu toe zegt iedereen dat ik dit beter niet kan doen met een gewone internetkabel.

Iedereen adviseert dit:
UTP grondkabel
Zoals ik het begrepen heb ligt het (buiten) volledig in een buis en dan is het toch wat minder kritisch allemaal. grond utp is beter bestand tegen de. invloeden van buitenaf maar door de buis heb je dat redelijk getackeld. Als je het mij vraagt is voor buiten glas nog altijd de mooiste oplossing en dat kan ook met een lange glas "patch" kabel zodat er niet gelast hoeft te worden waardoor de kosten een beetje binnen de perken blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:40
k-janssen schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:44:
Als je het mij vraagt is voor buiten glas nog altijd de mooiste oplossing en dat kan ook met een lange glas "patch" kabel zodat er niet gelast hoeft te worden waardoor de kosten een beetje binnen de perken blijven.
Het gaat om 20m afstand ... Dus dan is glas met alles wat er bij komt niet echt nodig.

En als je 1 kabel trekt .. zit je aan de max van die ene kabel vast als je er een switch achter zet. Trek je 4 kabels, dan heb je 4 keer zoveel bandbreedte beschikbaar voor de toekomst .. tegen ongeveer even veel werk. En daar kan je altijd nog een switch op aansluiten ook nog.

Succes met de werkzaamheden, en plaats wat mooie "actie fotos" hier in je topic @ronniedokkie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
ronniedokkie schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:05:

Nu ik toch eea ga veranderen wil ik dan gelijk de volgende cat6a kabel trekken aangezien ik in de nabije toekomst glasvezel krijg (met mogelijk hogere snelheden dan 1Gbit):
https://www.sandervunderi...et-1683enh-doos-100m.html
Voor zover ik heb gelezen is een shielded UTP kabel niet nodig?
Mijn aanname is dat je dus denkt dat cat6 geen snelheden hoger dan gigabit kan?

Zolang die kabel onder de 55m blijft kun je over je bestaande cat6 kabel ook gewoon 10gbit drukken. Vervangen is dus helemaal niet nodig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k-janssen
duvekot schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:49:
[...]

Het gaat om 20m afstand ... Dus dan is glas met alles wat er bij komt niet echt nodig.

En als je 1 kabel trekt .. zit je aan de max van die ene kabel vast als je er een switch achter zet. Trek je 4 kabels, dan heb je 4 keer zoveel bandbreedte beschikbaar voor de toekomst .. tegen ongeveer even veel werk. En daar kan je altijd nog een switch op aansluiten ook nog.

Succes met de werkzaamheden, en plaats wat mooie "actie fotos" hier in je topic @ronniedokkie
Glas geeft een galvanische scheiding en geen risico op inslag . Het hoeft niet heel duur te zijn, daarom vind ik het technische de beste oplossing maar is hier helemaal niet ter sprake dus mogelijk had ik er niet over moeten beginnen.

mijn idee hier is: kabel laten zitten (met een switch in de schuur) of voldoende kabels naar de schuur als dat in de buis en de switch in de meterkast past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

stealther schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:30:

Iedereen adviseert dit:
UTP grondkabel
De TS heeft een mantelbuis gebruikt, dan is een grondkabel niet nodig. Een mantelbuis zou ook altijd de voorkeur hebben, dan kan je eenvoudig nog een keer kabels wisselen of bijtrekken en hoeft de grond niet nog een keer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Deagle schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:52:
Gewoon een Unifi 6 in-wall aanschaffen en daar ophangen waardoor je direct 4 poorten beschikbaar hebt:
uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall
Het kan behoorlijk koud en vochtig worden in de schuur dus ik ben bang dat een dergelijk apparaat niet lang goed blijft onder die omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Het blijkt uit de reacties al dat er heel veel mogelijk is. Kennelijk is de cat6 die nu ligt dus ook al redelijk toekomst bestendig.
Dus wellicht laat ik deze kabel liggen en sluit ik daar de eerder gelinkte outdoor switch op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Ik had er overigens eerst al een flex mini switch aangesloten. Maar ik heb het idee dat mijn wifi snelheid behoorlijk traag was omdat ik dan weer een extra poe injector nodig had voor mijn unifi ap m pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
ronniedokkie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:39:
Ik had er overigens eerst al een flex mini switch aangesloten. Maar ik heb het idee dat mijn wifi snelheid behoorlijk traag was omdat ik dan weer een extra poe injector nodig had voor mijn unifi ap m pro.
Als er niets mis is met je power injector dan mag die de snelheid niet beïnvloeden

[ Voor 35% gewijzigd door k-janssen op 03-04-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

ronniedokkie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:36:
Het blijkt uit de reacties al dat er heel veel mogelijk is. Kennelijk is de cat6 die nu ligt dus ook al redelijk toekomst bestendig.
Welke CAT6 kabel ligt er nu? Als dat een kwalitatief goede kabel is werkt deze ook gewoon op 10Gbit/s, zolang de kabel niet langer is dan 55 meter. Ik las in je eerdere post dat hij ongeveer 20 meter is, dat zou dus prima moeten werken op 10Gbit/s.
ronniedokkie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:39:
Dat zou eigenlijk niks met elkaar te maken moeten hebben. Een POE injector zou 0 invloed moeten hebben op de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
rens-br schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:45:
[...]

Welke CAT6 kabel ligt er nu? Als dat een kwalitatief goede kabel is werkt deze ook gewoon op 10Gbit/s, zolang de kabel niet langer is dan 55 meter. Ik las in je eerdere post dat hij ongeveer 20 meter is, dat zou dus prima moeten werken op 10Gbit/s.

[...]

Dat zou eigenlijk niks met elkaar te maken moeten hebben. Een POE injector zou 0 invloed moeten hebben op de snelheid.
Ja dat dacht ik ook maar was een beetje een gevoel, dat elke extra apparaat de snelheid wat beïnvloed. Ik heb een eenvoudige stranded cat6 kabel op rol, ik kan zo snel niet terugvinden wel merk. In huis heb ik cat6 van Belden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
ronniedokkie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:47:
[...]

Ja dat dacht ik ook maar was een beetje een gevoel, dat elke extra apparaat de snelheid wat beïnvloed. Ik heb een eenvoudige stranded cat6 kabel op rol, ik kan zo snel niet terugvinden wel merk. In huis heb ik cat6 van Belden.
Kan ook heel goed de kabel tussen PoE injector en AP geweest zijn die voor vertraging gezorgd heeft. als er een draadje slecht/geen contact maakt ga je al snel terug naar 100 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
k-janssen schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:25:
[...]

Kan ook heel goed de kabel tussen PoE injector en AP geweest zijn die voor vertraging gezorgd heeft. als er een draadje slecht/geen contact maakt ga je al snel terug naar 100 Mbit.
Ja daar heb ik juist een patch kabel tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bestaan ook genoeg 100mbit max injectors, vooral de oudere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronniedokkie
Hmmm ik kom er net achter dat ik Threat Management aan had staan. Als ik dat uitzet haal ik 500Mbit. Ik heb een Ziggo 1000Mbit aansluiting dus op zich qua wifi niet heel verkeerd denk ik.
Pagina: 1