Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anomynous2024
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-04-2024
Hallo,

Momenteel heb ik een vast contract, maar i.v.m. met een nieuwe baan ga ik deze opzeggen.
Alleen nu is het voor mij onduidelijk hoe het nu zit met het opzegtermijn.
Ik heb mijn contract in 2020 getekend, in mijn contract staat dat zowel werkgever als werknemer een opzegtermijn van 2 maanden hebben.
In het huidige CAO staat dat bij opzegging de wettelijke opzegtermijn van toepassing is.
Overal lees ik dat de wettelijke opzegtermijn 1 maand is, en dat als een werkgever de opzegtermijn langer de werkgever dan het dubbele moet hebben.
Dus begrijp ik het dan goed dat als ik twee maanden moet uitwerken, in mijn contract had moeten staan dat de opzegtermijn voor mijn werkgever vier maanden moet zijn?
En als dat zo is dan klopt mijn contract dan wettelijk niet, en zou ik dan gewoon 1 maand opzegtermijn hebben?
Wie kan mij hier meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:09
Van de Rijksoverheid:

Cao gaat voor op individuele arbeidsovereenkomst
Heeft u een individuele arbeidsovereenkomst gesloten met uw werkgever? Dan mogen de bepalingen in uw contract niet nadelig afwijken van de bepalingen uit de cao.

In jouw geval is de CAO gunstiger, dus die gaat voor. Aangezien 1 maand ook nadeliger zou zijn behoud jij recht op 2 maanden opzegtermijn, wat in je contract staat. Je werkgever komt dan op 4 uit.

[ Voor 39% gewijzigd door Zenomyscus op 02-04-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anomynous2024
Zenomyscus schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:37:
Van de Rijksoverheid:

Heeft u een individuele arbeidsovereenkomst gesloten met uw werkgever? Dan mogen de bepalingen in uw contract niet nadelig afwijken van de bepalingen uit de cao.

In jouw geval is de CAO gunstiger, dus die gaat voor. Aangezien 1 maand ook nadeliger zou zijn behoud jij recht op 2 maanden opzegtermijn, wat in je contract staat. Je werkgever komt dan op 4 uit.
Dus ik mag mij beroepen op 1 maand uitwerktijd?
Dat zou voor mij zeer gunstig zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03:43
anomynous2024 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:55:
[...]

Neemt niet weg dat netjes vertrekken altijd wel prettig is, je weet nooit hoe de wereld er later voorstaat

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
anomynous2024 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:55:
[...]

Goed punt ja. Als in de CAO staat dat je 1 maand hebt (of de standaard volgens de wet) dan mag dat ook. Ik zag dat als ongunstig, maar wellicht wil je gewoon snel weg. Overigens is de standaard opzegtermijn volgens de wet ook afhankelijk van hoe lang je ergens werkt. Per 5 jaar in dient loopt dat met een maand op, tot maximaal 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:37
anomynous2024 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:33:
Hallo,

Momenteel heb ik een vast contract, maar i.v.m. met een nieuwe baan ga ik deze opzeggen.
Alleen nu is het voor mij onduidelijk hoe het nu zit met het opzegtermijn.
Ik heb mijn contract in 2020 getekend, in mijn contract staat dat zowel werkgever als werknemer een opzegtermijn van 2 maanden hebben.
In het huidige CAO staat dat bij opzegging de wettelijke opzegtermijn van toepassing is.
Overal lees ik dat de wettelijke opzegtermijn 1 maand is, en dat als een werkgever de opzegtermijn langer de werkgever dan het dubbele moet hebben.
Dus begrijp ik het dan goed dat als ik twee maanden moet uitwerken, in mijn contract had moeten staan dat de opzegtermijn voor mijn werkgever vier maanden moet zijn?
De bepaling dat jouw opzegtermijn 2 maanden is, is nietig, omdat de opzegtermijn voor de werkgever niet vier maanden is.

Dit is alleen anders als jouw CAO de mogelijkheid heeft van een langere opzegtermijn waarbij de verdubbelingsregeling voor de werkgever expliciet niet geldt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zenomyscus schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:37:
Van de Rijksoverheid:

Andersom is het voor werknemer weer gunstiger dat de baas 4 mnd opzegtermijn heeft.
Dus in principe kun je ook beargumenteren dat 2 mnd gunstiger is voor werknemer dan 1 :)
Zonder de 2 mnd ook geen 4.

Het blijft iig wat vaag tot er een casus opduikt met een uitspraak.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 02-04-2024 18:23 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 17:14
Zenomyscus schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:58:
[...]
Overigens is de standaard opzegtermijn volgens de wet ook afhankelijk van hoe lang je ergens werkt. Per 5 jaar in dient loopt dat met een maand op, tot maximaal 4 maanden.
Heb je een link hiervan?
Ik kan deze bepaling nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 17:14
Oh, voor de werkgever, dus niet voor de werknemer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
YakuzA schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:08:
[...]

Andersom is het voor werknemer weer gunstiger dat de baas 4 mnd opzegtermijn heeft.
Dus in principe kun je ook beargumenteren dat 2 mnd gunstiger is voor werknemer dan 1 :)
Zonder de 2 mnd ook geen 4.

Het blijft iig wat vaag tot er een casus opduikt met een uitspraak.
Die uitspraken zijn er genoeg. Als niet de juiste dubbele opzegtermijn van de werkgever vastgelegd is, is het beding nietig. Zie hier een uitleg https://www.thladvocaten....de-opzegtermijn-werknemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-10 19:22
Hoe staat het precies in de CAO?

In de CAO kun je wel een opzegtermijn van 2 maanden voor beide partijen overeenkomen. Zie artikel 7:672 lid 9 BW.

De opzegtermijn van de werknemer is standaard één maand (7:672 lid 4 BW). Die mag een werkgever verlengen tot maximaal zes maanden, mits voor werkgever de dubbele opzegtermijn geldt (7:672 lid 8 BW).

Echter, in 7:672 lid 9 BW is opgenomen dat de verplichte 'verdubbeling' géén vereiste is indien de opzegtermijn van de werknemer via een CAO is verlengd.

Kortom:
Staat een dergelijke uitzondering in de CAO? Dan is de afspraak geldig.
Staat dit níét in de CAO? Maar enkel in je arbeidsovereenkomst? Dan is de afspraak nietig en kun jij je beroepen op de wetttelijke opzegtermijn in lid 4, wegens het niet in acht nemen van de dubbele opzegtermijn voor werkgever zoals bedoeld in lid 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anomynous2024
Mr. Stom schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:48:
Hoe staat het precies in de CAO?

In de CAO kun je wel een opzegtermijn van 2 maanden voor beide partijen overeenkomen. Zie artikel 7:672 lid 9 BW.

De opzegtermijn van de werknemer is standaard één maand (7:672 lid 4 BW). Die mag een werkgever verlengen tot maximaal zes maanden, mits voor werkgever de dubbele opzegtermijn geldt (7:672 lid 8 BW).

Echter, in 7:672 lid 9 BW is opgenomen dat de verplichte 'verdubbeling' géén vereiste is indien de opzegtermijn van de werknemer via een CAO is verlengd.

Kortom:
Staat een dergelijke uitzondering in de CAO? Dan is de afspraak geldig.
Staat dit níét in de CAO? Maar enkel in je arbeidsovereenkomst? Dan is de afspraak nietig en kun jij je beroepen op de wetttelijke opzegtermijn in lid 4, wegens het niet in acht nemen van de dubbele opzegtermijn voor werkgever zoals bedoeld in lid 8.
Ik heb even het stukje gekopieerd uit het CAO.

2.3 Einde van de arbeidsovereenkomst
1. De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek Boek 7 over het einde van de arbeidsovereenkomst zijn
van toepassing. Daarnaast eindigt de arbeidsovereenkomst van rechtswege op de dag dat je de
AOW-gerechtigde leeftijd bereikt.
2. Als je na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd wilt blijven werken, dan kan er een nieuwe
arbeidsovereenkomst met je worden aangegaan. Deze cao blijft van toepassing met inachtneming
van de bepalingen in artikel 7.5. van deze cao.
3. Bij opzegging gelden de wettelijke opzegtermijnen. Opzegging vindt in de regel plaats per de
eerste van de maand.

Meer staat hierover er niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
anomynous2024 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:06:
[...]

Ik heb even het stukje gekopieerd uit het CAO.

2.3 Einde van de arbeidsovereenkomst
1. De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek Boek 7 over het einde van de arbeidsovereenkomst zijn
van toepassing. Daarnaast eindigt de arbeidsovereenkomst van rechtswege op de dag dat je de
AOW-gerechtigde leeftijd bereikt.
2. Als je na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd wilt blijven werken, dan kan er een nieuwe
arbeidsovereenkomst met je worden aangegaan. Deze cao blijft van toepassing met inachtneming
van de bepalingen in artikel 7.5. van deze cao.
3. Bij opzegging gelden de wettelijke opzegtermijnen. Opzegging vindt in de regel plaats per de
eerste van de maand.

Meer staat hierover er niet in.
Dan geen twijfel dat voor jou 1 maand van toepassing is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat het een 'maand' vaak bedoeld wordt als kalendermaand, dat betekent op 3 april opzeggen pas 31 mei uit dienst. Zie ook punt 3 uit je CAO.

[ Voor 8% gewijzigd door Kurios op 03-04-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anomynous2024
StevenK schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:25:
[...]

Dan geen twijfel dat voor jou 1 maand van toepassing is.
Hartelijk dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anomynous2024
Kurios schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:32:
Hou er wel rekening mee dat het een 'maand' vaak bedoeld wordt als kalendermaand, dat betekent op 3 april opzeggen pas 31 mei uit dienst. Zie ook punt 3 uit je CAO.
Daar had ik idd al aan gedacht, toch bedankt voor het vermelden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anomynous2024
Iedereen bedankt voor het reageren.
Contact gehad met hr en mijn ontslag officieel ingediend.
Omdat het Cao vorig jaar is veranderd en er nu in staat dat je de wettelijke uitwerktermijn hebt, hoef ik idd maar 1 maand uit te werken.
Dus ben op mijn huidige baan nog tot eind mei aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-10 16:46
Probeer in ieder geval in goede harmonie uit elkaar te gaan.
Pagina: 1