1 fase omvormer met 3mpp en DC accu laden en 11.6kwp panelen

Pagina: 1
Acties:

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-12 17:00
Ik ben opzoek naar een omvormer.
Deze moet met 1 fase max 32A op de AC aangesloten kunnen worden.
Als er een mogelijkheid is om met DC een accu te laden is dat een gewenste optie.

Hierop wil ik de volgende stringen aansluiten het liefste met allemaal een eigen mpp.
1 string met 4800Wp panelen 149 graden zuid-oost met helingshoek 45 graden
1 string met 2800Wp panelen 239 graden zuid-west met helingshoek 25 graden
1 string met 4000Wp panelen 239 graden zuid-west met helingshoek 90 graden

De omvormer is kleiner door de beperking van de AC aansluiting dan de Wp van de panelen.
Omdat de panelen niet allemaal op de zelfde oriëntatie liggen is dit een minder probleem volgens mij.

Waar ik wel op vast loop zijn de maximale beperking per string.
Bij de omvormers die ik vind zijn de stringen beperkt bijvoorbeeld een omvormer van 6KW.
Hier heb je een stringen van maximaal 3KW. Dat is voor de string op het zuid-oosten aan de lagen kant.

Zijn er ook ook omvormers die slim de max capaciteit van de omvormer over de stingen kan verdelen net waar de zon staat/belasting op is.

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-12 22:42

tijmeng

Panasonic 7J

Check de nieuwe SMA SBS reeks. Die kan dit allemaal (en goed ook!)

Zover ik weet is een 5kw omvormer, gewoon 5kw per string doen (sma iig wel)

• niels_vlaar
Ik had al bij SMA gekeken en daar niks kunnen vinden of ik heb producten gemist.

De Sunny Boy 6.0 komt het meeste in de buurt maar deze heeft 2 mpp.
Ook is het maximale 3450W per mpp volgens mij.

Of denk ik verkeerd als de maximale ingangsspanning 15A is.
15A x 230V = 3450W
Of moet je hier rekenen met het voltage van de panelen omdat het de ingangsspanning is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrduTm6-Gnn-e3rhvsC-q8htj00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9utsTg9atq99lDvwDxvg6ax.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door niels_vlaar op 02-04-2024 19:21 ]

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:35
Even hele andere gedachten, waren niet bijvoorbeeld een oplossing zoals APSystems DS3. Micro omvormers per 2 panelen en uitbreidbaar tot hoever je zelf wilt / de aansluiting toelaat? Deze hebben aparte mmpt per ingang poort (2 stuks dus per ds3)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:53
In welk land moet dit zijn?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• niels_vlaar
Micro omvormers zou kunnen maar ik ben niet zo'n fan van extra onderdelen buiten die moeilijk bereikbaar zijn en stuk kunnen gaan. Ik heb bijna geen schaduw en micro omvormers zijn ook duurder volgens mij. Ze leveren volgens mij ook AC die ik als ik een accu wil gebruiken weer omgezet moet worden naar DC.

Het is in Nederland (Noord-holland)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50
Je maakt het jezelf heel moeilijk (of onmogelijk) door de 1 fase eis.

Waarom is dit?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:35
Ben bang dat het inderdaad erg moeilijk wordt, of anders kijken naar 3 goedkope 1 fase omvormers. Zoals growatt of goodwe.

• Ronald
@niels_vlaar de goedkoopste oplossing is meerdere enkelfase omvormers. Maar de vraag is moet je het willen?

Je was bekend met het nieuws over netcongestie? 32A enkelfase zet je jezelf 3-0 achter… dat geeft én een heel mooi aantal volt stuwing door netimpedantie, en zeker als je het met 1 omvormer doet nog een leuk aantal volt over de aansluitkabel.

En dan de netcode, waar je je aan dient te houden, schrijft maximaal 5kW onbalans voor bij terugleveren. Daar wil je riant over heen.
Je mag van diezelfde netcode je omvormer ook niet instellen om de netcongestie te negeren. Dat is ook nog eens asociaal.

De oplossing waar je naar moet kijken is een 3 fase aansluiting. Moet niet al te moeilijk zijn.
Dan of een dikke 3mppt omvormer, of 3x enkelfase.

Heb je een vergunning voor die panelen op de muur? Dat is nooit vergunningvrij.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Misschien zit hier wat tussen wat je zoekt? De 7.5 kW versie lijkt 15kW aan input aan te kunnen. Nu alleen kijken of je die in Nederland kan vinden.

• niels_vlaar
@Ronald Nee de 5KW grens was mij niet bekend. Is dat voor alle netaansluitingen het zelfde?
Zou het logisch vinden dat het bijvoorbeeld 80% van de hoofdaansluiting is. Waarom vragen anders mensen met grotere zoninstallaties grotere aansluitingen aan.

Je geeft aan dat 1 omvormer meer volt over de aansluitkabel stuurt (netimpedantie).
Waarom geeft 1 omvormer meer voltage dan bijvoorbeeld 3 omvormers op 1 fase?

Meerdere enkel fase omvormers heeft niet mijn voorkeur.
Ik wil de zonnestroom juist slim gaan sturen en met 1 omvormer is dit makkelijker in te richten.

Je geeft aan dat het asociaal is om alles op 1 fase aan te sluiten.
Maar mijn gedachte is het volgende. Misschien maak ik denk fouten maar anders lijkt het mij juist sociaal :-)

Ik wil alle apparatuur op 1 fase zodat ik zoveel mogelijk binnenhuis kan gebruiken.
Zoals aangeven kom ik dan maximaal 32A zon in mijn huisinstallatie binnen.
Daar wil ik de volgende grootverbruikers op de zelfde fase aansluiten Warmtepomp, Boiler, Inductiekookplaat, oven, autolader en accu.

De autolader wil ik maken met http://www.smartevse.nl/downloading zodat ik daar kan instellen dat de auto alleen laad als er zonnestroom naar de netaansluiting wordt gestuurd. De Boiler en accu wil ik sturen op de omvormer. Dit zodat ik zelf zoveel mogelijke zonnestroom gebruik/opsla.

Als ik dit op 3 fase heb kan ik bijvoorbeeld niet sturen als de auto met 32A op 1 fase laad dat de zonnestroom van 3 fase omvormer op deze fase komt. Volgens mij ga ik dan 21A terugleveren op het net via de andere fases en via de fase waar ik op laad 21 A uit het net trekken.

Alles op 1 fase is simpeler te sturen en aan te sluiten en ga ik geen stroom terug leveren op 1 fase en het op het zelfde moment op een andere fase het uit het net trekken. Het is nog goedkoper ook 3 fase is vaak duurder en er zitten ook vaak meer onderdelen in die stuk kunnen gaan.

Op 1 fase kan ik alle zonnestroom zelf gebruiken zonder het net te gebruiken voor zover ik het kan verbruiken of opslaan. Als ik dit niet meer kan dan is er waarschijnlijk zoveel zonnestroom over dat andere dit ook niet kunnen gebruiken. In dat geval loopt het voltage in het net op en schakelt de omvormer uit.
Zelf denk ik dat in de toekomst je zelf eerder uitschakel omdat de stroom terug sturen op het net bij negatieve stroomprijzen geld gaat kosten.

Ik heb nog geen vergunning voor de zonnepanelen op de muur.
Wel wil ik hier van die geprinten zonnepanelen doen niet de gewone.

@ErnstvV Ja de Solax had ik ook gevonden maar ook 2 mpp en strings.
Solax in Nederland moet wel lukken toch. Is volgens mij 1 van de grootste omvormer fabrikanten en zie genoeg webwinkels die ze aanbieden.

Wat ik nog niet snap is dat in de meeste datasheets van omvormers de max capaciteit aan de DC kant per string in A wordt aangegeven. Hieronder de datasheet van de Solax en in mijn vorige post de SMA.
De Solax geeft aan 16A per string is dit dan 16Ax230volt= 3680w of is het 16Ax het voltage wat de panelen leveren in de sting aan de DC kant. Of moet je hier het Nominal input voltage nemen. Ik weet niet wat hiermee wordt bedoelt maar wordt wel vaak vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVSIRQ9iT7EAPUwoaceT-Wb2_Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3l5ZvHOUhevK8wVlXRmBrznd.jpg?f=fotoalbum_large

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-12 16:26
Wat voor aansluiting komt je huis dan binnen? toch geen 3x25A?

• niels_vlaar
Nee 1x 40A

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-12 16:26
Als ik dit op 3 fase heb kan ik bijvoorbeeld niet sturen als de auto met 32A op 1 fase laad dat de zonnestroom van 3 fase omvormer op deze fase komt. Volgens mij ga ik dan 21A terugleveren op het net via de andere fases en via de fase waar ik op laad 21 A uit het net trekken.
Je weet dat dit door je meter gecorrigeerd wordt toch? Het wordt tegen elkaar weggestreept.

• Ronald
@niels_vlaar De netcode geld voor iedereen.
Meer vermogen, meer spanningsval, meer verliezen. Dat is geen hogeschool natuurkunde.

Meer omvormers op 1 fase geeft hetzelfde... En wel graag lezen... ik zei 3 omvormers op een fase elk. Dit omdat je 3 trackers wil.

Je maakt je druk om dingen waar je je niet druk om moet maken en niet druk om dingen waar je je wel druk om moet maken...

Als je zelf met dit werk bezig gaat, zorg dan dat je het /echt/ begrijpt. Tot zover is mijn indruk dat... je nog het nodige aan leeswerk te doen hebt voor je het veilig kan.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 06-04-2024 08:26 ]

• ErnstvV
  • Niet online
Eigenlijk zijn de gegevens in de datasheet best makkelijk. DC is wat van de panelen of accu komt, AC is wat het net op gaat. Dus je neemt de maximale DC stroom en de maximale DC spanning en dat per aansluiting. Dit kan dus (veel) meer zijn dan de AC kant.
Mijn SolaX zou maximaal 8kW AC kunnen leveren maar verwerkt soms gewoon 10kW DC. Er gaat dan 6kW de batterij in, de rest gaat het net op. En soms gaat hij ook wel even kort over de 8kW AC heen.

• niels_vlaar
@alwind Ja ben op de hoogte dat de meter dit corrigeert.

@ErnstvV Ja ik vraag dit omdat mijn huidige ABB omvormer een beperking heeft per sting/mpp.
Deze kan 2000W per mppt en er staat bij DC 10A en 530V per sting dus je zou denken 5300W max.
Hier zit dus een andere limiet op. Bij de ABB staat dus een aantal W per sting bij de andere omvormers zie ik dat niet in de datasheet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTSZAdF6w3XUW9gJ_gtq1H1_Fpk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RVFGdDJY2YRb6k0YuqrMdQrG.jpg?f=user_large

Als je naar het blokdiagram kijk van de ABB zie je wel dat ze gekoppeld zijn maar er waarschijnlijk toch een beperking zit op de MTTP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFvP8Ps9C8rJd3-Ylz7VcAzWGQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtl1zukrOGkIFO9BFpV99sY6.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de Solax zie ik ook dat de MPPT apart zitten net zoals bij ABB dus daar kan misschien nog een beperking op zitten. Of is ABB die ik heb een uitzondering hierin en kunnen andere merken dit wel volledig benutten.

Ik zie dat de Solax inderdaad een deel van de stroom uit de panelen DC/DC kan sturen naar de batterij en een deel naar het DC/AC gedeelte. Weet je ook of er een mogelijkheid is om de omvormer te beperken als er meer dan 5000W naar het net wordt teruggeleverd. Dit moet dan gemeten worden op de hoofdaansluiting omdat je zelf aan AC stroom kan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7HWe6DUj7nLTdjkeh6dUP_iU9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5KuQpyKz1mJc21FNkuNgqUO.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de Solax zie ik DC Nominal input voltage en bij ABB Rated DC input voltage allebei op 360V staan.
Wat betekend deze waarde?

• ErnstvV
  • Niet online
Ik kan in mijn SolaX een export limiet instellen, maar daarvoor is er wel een externe meter voor nodig, direct na de hoofdschakelaar of energiemeter van de netbeheerder. Maar misschien is dat wel landinstellingafhankelijk, die van mij staat op Duitsland.

• niels_vlaar
@ErnstvV Waarom staat jou omvormer op landinstelling Duitsland?

Ik zie in de Solax ook een automatische schakeling als de AC kant weg valt.
Betekend dit dat de huisinstallatie spanning houdt uit de Accu en/of omvormer als deze van de netbeheerder weg valt? Zo ja mag dit in Nederland?

Ik zie in de documentatie van de Solax On & Off-grid parallel function, up to 15kW.
En in het Circuit diagram zie vorige post zie ik een Bypass Relay.

Of heb je dan de https://nl.solaxpower.com/products/mate-box/ nodig?

Ik weet dat bij de SMA hybride omvormers op een andere AC groep wordt gestuurd zodat je nooit stroom kan terugleveren op het net als de stroom daar uitvalt.

Weet iemand nog antwoord op mijn vorige post over de beperking van de DC strings?

• ErnstvV
  • Niet online
niels_vlaar schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:25:
@ErnstvV Waarom staat jou omvormer op landinstelling Duitsland?

Ik zie in de Solax ook een automatische schakeling als de AC kant weg valt.
Betekend dit dat de huisinstallatie spanning houdt uit de Accu en/of omvormer als deze van de netbeheerder weg valt? Zo ja mag dit in Nederland?

Ik zie in de documentatie van de Solax On & Off-grid parallel function, up to 15kW.
En in het Circuit diagram zie vorige post zie ik een Bypass Relay.

Of heb je dan de https://nl.solaxpower.com/products/mate-box/ nodig?

Ik weet dat bij de SMA hybride omvormers op een andere AC groep wordt gestuurd zodat je nooit stroom kan terugleveren op het net als de stroom daar uitvalt.

Weet iemand nog antwoord op mijn vorige post over de beperking van de DC strings?
Omdat die in Duitsland hangt ;)

Mijn omvormer heeft een aparte noodstroomuitgang die inschakelt als de netspanning weg valt. Als je gebruik wil maken van noodstroom moet je een extra kabel trekken naar de meterkast en daar een omschakeling mogelijk maken. Dus iets dat de netkant van je huisinstallatie los koppelt en deze aan de noodstroomuitgang koppelt. De normale omvormer AC uitgang blijft dan wel gewoon aan het net verbonden.

• niels_vlaar
@ErnstvV Wat doet hij dan bij een te hoge spanning van het net. Schakelt de omvormer dan uit of gaat over naar de noodstroomuitgang?

Wat ik zie is het met de Matebox mogelijk om de omschakeling automatisch te maken met de groepen in meterkast bij het uitvallen van het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EJZrJI0YUAsB3xHH3qC86KLXfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TRs2dnjciEr4MQxIz2rKXmTP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_wuLVv1dEMKSh6ph-DBOX8TcR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KDYU8XCxEnOTswwpwrjniZ5v.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door niels_vlaar op 21-04-2024 15:09 ]

Pagina: 1