Advies gevraagd tuner (zonder versterker)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Binnen niet al te lange tijd zal mijn ISP volledig overschakelen op glasvezel.
Ik heb glasvezel en nu nog analoog.
Mijn tuner (Luxman T111L, toen nog f.590, alles was duur toen) is uit 1989... en dus geen aansluiting voor glasvezel.

Ik moet 'm dus vervangen. Ik heb een voor- en eindversterker.

Ben volledig blanko op dit punt. Ik zie merken als Audizio Adria, TechniSat, Quantis voorbijkomen. Het zegt mij niets. Op Coolblue kom ik wel bekende namen tegen (Marantz, Yamaha, Sony, Onkyo).

Een enkele uitgezonderd zijn de meeste 'Receivers' vanaf 600-700 euro. Relatief stevig voor het luisteren naar een paar NPO zenders.

Kan iemand mij een tip geven?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:31

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat wil je gaan receive? Dab? TuneIn? FM? AM?

Wat voor versterkers heb je? Slikken ze alleen rca als een soort preamp? XLR? Of ook hdmi?

Indien dab, is de binnen ontvangst goed? Heb je/wil je een buiten antenne? Is internet radio een optie?

[ Voor 27% gewijzigd door Umbrah op 02-04-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Zijn er überhaupt tuners met een glasvezel aansluiting? Voor alleen NPO e.d. zou ik gewoon een nette DAB+ tuner nemen die een beetje bij de rest past.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Ik heb NAIM NAC202 voorversterker en NAP200 eindversterker (uit 2006), nu nog op COAX.
Typische aansluitingen.

Ben bang dat het een hele toestand wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvSkxtFOMcAqqCZMrzEj5uux_YE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uVWwieqzDccw1OMSaBWHnV4w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hang gewoon een antenne aan die tuner en kijk hoe het dan gaat. Eventueel kun je nog een buitenantenne overwegen. DAB is leuk maar volgens mij zijn er amper DAB tuners die er ook nog een beetje uitzien als een traditionele tuner.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Wat je zoekt heet geen "tuner", maar een "netwerk mediaplayer" of "audio streamer".
Zoals bijvoorbeeld deze van Denon:
https://www.denon.com/nl-nl/category/network-audio-players/

Hier stop je een netwerkkabel in (afkomstig van je ISP glasvezel modem) en hiermee kan je spelen van diverse audio bronnen over het netwerk en internet.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Ik kom hierop terug. Zie knap hoge prijzen voorbij komen. Een DAB ontvanger? Geen idee of dat gaat hoor...
Misschien eindigen we wel met een veredelde portable radio, ha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:49
DAB werkt niet goed binnenhuis, internet radio is de betere oplossing.

Imo kun je het beste of een fatsoenlijke up to date receiver/ versterker met streaming functionaliteit kopen als vervanging van de huidige apparatuur. Of je je koopt een wifi streamer, mocht je hier de aansluitmogelijkheden voor hebben op je huidige apparatuur. Dit hoeft niet zo duur te zijn als de hierboven gelinkte Denon's, voor een paar honderd euro koop je al iets fatsoenlijks zoals de WiiM Pro (Plus).

Het een en ander hangt af van de luidsprekers/ apparaten die je wilt aansturen en of je naast radio ook muziek afspeelt van hoogwaardige kwaliteit gelet op het feit dat je momenteel een A/B versterker hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:39
DAB+ kan interessant zijn als je meer, of bepaalde zenders wilt ontvangen die niet op de FM zitten. Zo niet kan je gewoon een simpele FM antenne, of een stukje draad aan je huidige luxman tuner aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je analoog radiosignaal nog op de kabel zitten of pluk je dat uit de ether? In het laatste geval blijft dat gewoon bestaan.
Gaat het analoge signaal van je kabel af en wordt het echt glasvezel, krijg je een set top box. Die kun je ook als tuner gebruiken. Meestal hebben ze een digitale uitgang. Dan kun je een losse dac kopen en die er tussen, en zo naar je Naim preamp.
De meeste ISP bieden ook de mogelijkheid tot een extra set top box zou je dat willen, kun je ze los van elkaar gebruiken voor TV resp radio.

Maar heel eerlijk: ik zou me oriënteren op een internet radio tuner. Die zijn er tig. Duurt alleen iets langer voor ze opgestart zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@tww62 Aankoopadvies doen we in BGK. Het topic is bij deze daarheen verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Radio signaal is via de kabel nu, coax, 75 ohm. Ik heb zowel glasvezel als de kabel. Als STB heb ik een Amino 7X, daarvan zijn alle poorten bezet.

Ik heb in de woonkamer 2x een netwerk aansluiting. 1x naar TV en 1x naar de router bij mijn PC. Die werkt niet, kabelschoentje is verkeerd aangesloten vermoedelijk. Die aansluiting doet verder dus niets. Ik mis 'm ook niet. Of die voor iets anders gebruikt kan worden, geen idee.

Ik heb nu nog een hele oude TV (geen smart, die komt er binnenkort wel) en een super oude media speler, AC Ryan, die om de haverklap vastloopt. Moet vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Misschien is dit iets...?
Audizio Trento internetradio met Bluetooth, FM / DAB radio en WiFi

https://www.maxiaxi.com/a...radio-en-wifi/#additional
Pagina: 1