Korte vraag, ik heb vloerverwarming besteld en wil dit zelf gaan leggen. Nou vroeg ik mij af of de krimpnetten bevestigd moeten worden aan de betonvloer? Online kan ik hier niks over vinden.
Vraag
Alle reacties
Krimpnetten en vloerverwarming lus je eraan vast, beton eroverheen storten en dan egaliseren en dan vloer leggen. Of je freest sleuven in je huidige dekvloer, legt de vloerverwarming, egaline en dan de vloer leggen. Je mag de volgende keer wel iets meer omschrijving geven
[ Voor 12% gewijzigd door aapjuh99 op 02-04-2024 16:02 ]
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Ik heb ook zelf vloerverwarming gelegd op krimpnetten, de krimpnetten heb ik eerst vastgemaakt aan de betonvloer, dan de vvw slangen aan de krimpnetten. Daarna is er een gietvloer overheen gegaan. Het vastzetten van de netten aan de vloer is bij een gietvloer zeker nodig om opdrijven te voorkomen.
Lang verhaal kort: bij een gegoten dekvloer zeker doen.
Lang verhaal kort: bij een gegoten dekvloer zeker doen.
[ Voor 9% gewijzigd door stereohead op 02-04-2024 19:14 ]
Wij hebben de netten niet aan de vloer bevestigd.
We hebben de slangen - voordat we de dekvloer gingen aanbrengen - vol laten lopen. Toen kon je al snel zien dat dat extra gewicht voldoende was om alles genoeg naar beneden te drukken.
Ervaring met een vloeibare dekvloer heb ik niet.
We hebben de slangen - voordat we de dekvloer gingen aanbrengen - vol laten lopen. Toen kon je al snel zien dat dat extra gewicht voldoende was om alles genoeg naar beneden te drukken.
Sowieso is het niet onverstandig om de leidingen vol en op druk te zetten vóórdat de (cement) dekvloer er overheen gestort wordt. Je zal niet de eerste zijn waarbij er 'stiekem' achteraf toch een lekkage in de nieuwe slang blijkt te zitten waardoor je pomp/ketel achteraf drukverlies gaat aangevennokiaan958GB schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:17:
Wij hebben de netten niet aan de vloer bevestigd.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Het is inderdaad niet aangeraden om de leidingen op druk te zetten voor de vloer te storten. Ook zou ik de krimpnetten eerst vastmaken aan de betonvloer in dit geval. Op deze manier kan je zoals @stereohead zegt het drijven voorkomen.
snip, deze reclame graag achterwege laten
snip, deze reclame graag achterwege laten
[ Voor 25% gewijzigd door We Are Borg op 03-04-2024 17:00 ]
Als de dekvloer zandcement wordt, dan hoef je geen maatregelen te nemen om drijven te voorkomen. Zandcement is zo droog dat het als een soort zandbakzand gestort wordt. Ik heb de leidingen niet van tevoren gevuld en dat was geen enkel probleem. Netten hoeven strikt gezien ook niet aan de vloer bevestigd te worden, het belangrijkste is dat de slangen op een nette manier het slakkenhuispatroon kunnen maken. Als dat beter gaat door de netten aan de ondergrond te fixeren is dat natuurlijk prima. Aangezien de netten bij mij op de isolatielaag geplaatst waren heb ik er destijds voor gekozen om ze niet te fixeren hieraan om de maximale isolatiewaarde te behouden. Wel heb ik de netten zelf aan elkaar gebonden.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Waarom geen noppen isolatie?
Dat leg je op de vloer en je drukt de leidingen gewoon vast
Daarna cement erover
Niks geen geen gedoe met netten of stalen matten
Daarna cement erover
[ Voor 3% gewijzigd door Luzeklap op 03-04-2024 17:37 ]
prijs denk ik ...Luzeklap schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:37:
Daarna cement erover
404 Signature not found
Omdat er ook mensen zijn die willen dat de de dekvloer aan de betonnen contstructievloer vast komt. Voordeel is dat je vloer dan een grotere warmtebuffer is en de totale dikte van de dekvloer beperkt kan blijven. Eis is wel dat constructievloer aan de onderkant goed geisoleerd is.Luzeklap schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:37:
Daarna cement erover
Voila, gecorrigeerdnokiaan958GB schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:41:
[...]Omdat er ook mensen zijn die willen dat de de dekvloer aan de betonnen contstructievloer vast komt. VoordeelNadeel is dat je vloer dan een grotere warmtebuffer is en de totale dikte van de dekvloer beperkt kan blijven. Eis is wel dat constructievloer aan de onderkant goed geisoleerd is.
Als je isolatie op de juiste plek legt (tussen constructievloer en afwerkvloer), dan heb je die noppen niet nodig: je kan gewoon de vloerverwarming tackeren in de isolatie (met plastic nietjes). Heb ik zelf gedaan thuis, dikke laag betopor isolatie, folie op met raster 10cm x 10cm, en dan met 2 de buis ontrollen en vast-tackeren. Ik had voor de grote stukken ook latten waar je elke 5cm de buis in kan vastklikken, op die manier leg je 80m² in een weekendje.Luzeklap schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:37:
Daarna cement erover
O ja, @Quinten K, vergeet de uitzetvoegen niet. Als je gaat tegelen meet dan de tegels (inclusief voegdikte) goed op; als je de uitzetvoeg netjes op een normale voeg kan zetten (en onder de deuren) heb je het mooiste resultaat. De uitzetvoeg kitten in dezelfde kleur als voegmiddel, en je ziet er niets van.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Mijn warmtepomp die hartje winter in defrost schiet is het hier heftig mee oneens.naftebakje schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:13:
[...]
Voila, gecorrigeerdEen "natte" vloerverwarming is een traag systeem, de massa van de zandcement/anhydriet vloer is al meer dan voldoende; de constructievloer mee verwarmen heeft enkel nadelen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Pagina: 1