Vervangen radiator kleine keuken door vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:47
Ik ben druk bezig met de voorbereiding voor een verbouwing van mijn aanbouw met keuken etc hierin.

Gisteren kreeg ik de opmerking of het niet handig was vloerverwarming te nemen, zo kon de bestaande radiator weg en heb je (vooral optisch) meer ruimte en ziet het er strakker uit.

Nu ben ik wat gaan kijken en rekenen, maar zit met wat vragen, vooral of het wel gaat werken.

De ruimte is 2x3.3 meter, waarbij het huidige plafond eruit gaat en de ruimte tussen het plafond en puntdak erboven open gemaakt wordt, met een dakraam erin. Reken ik voor het gemakt met 3 meter hoogte zit ik op +/- 20m².
Isolatie is niet al te best en online rekentools zeggen een 1500w nodig te hebben om het op 20 graden te krijgen.

Ivm plaatsing keuken is de beschikbare vloeroppervlakte ongeveer 5m².

Rest van het huis is cv gestookt, voorzien van Tado. Daarnaast komt er in de woonkamer dadelijk nog een lucht/lucht warmtepomp om ook mee te verwarmen.
De doorgang naar de keuken is een deurkozijn, zonder deur, hierboven komt de airco.

2 dingen waar ik mee zit:
- Gaat met deze oppervlakte die vloerverwarming wel voldoende afgifte hebben om die ruimte aangenaam te verwarmen.
- Ga ik de besparing op gas die ik hoop te hebben met die airco niet teniet gemaakt worden om die keuken een beetje op temperatuur te houden, gezien je dat eigenlijk constant op temperatuur moet houden. Daarnaast hebben de radiatoren in de woonkamer nu geen thermostaatknoppen.

In eerste instantie was ik best enthousiast over het idee, ook omdat ik hiermee de toiletruimte naast de keuken ook (iets) kan verwarmen en de materiaalkosten lijken mee te vallen, maar het gaat ook zorgen voor veel meer breekwerk, en dus rommel en het mogelijk wat langere tijd onbereikbaar zijn van mijn enige toilet.

Andere optie is een stakke vertikale radiator met een simpele thermostaatknop ipv de lompe oude paneelradiator die er nu hangt.

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29

Cr3ator

1 bar is geen bar

Met vloerverwarming zul je hooguit zo'n 100W/m2 halen. Maar een sjieke designradiator is ook niet heel veel beter qua vermogen. Die 'lompe oude paneelradiator' redt het nu wel? Hoeveel watt is die?

1500W klinkt wel als vrij veel...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• KeRsTmAnNeKe
1500 klinkt als best wel veel ja, zie op verschillende plekken dat ze voor een keuken 77 watt per m³ aanhouden. Dan klopt dat wel, maar een andere tool komt rond de 900w uit.

Radiator die er nu hangt trekt het makkelijk, wel is de ruimte nu nog minder hoog, moet even bekijken wat vermogen ongeveer is.

Qua 'design', een vlak afgewerkte paneelradiator is in principe al veel mooier als wat er nu hangt, vooral smaller scheelt al een boel.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

die rekentools kloppen vaak van geen kant. zet maar eens een straalkachel neer van 1500W en kijk hoe tiefusheet het word in die keuken.

moet vloerverwarming stook je 24/7 dus je warmtevraag is een stuk lager, immers hoef je alleen aan te vullen wat je verliest en je verliest echt niet 900W door een keukenmuur en raam van een paar vierkante meter.

gewoon 10cm HoH vloerverwarming erin en klaar.

zou wel zeer overwegen om de rest van je systeem gewoon aan de warmtepomp te hangen. alsje de radiatoren in de woonkamer vervangt voor fancoils kan je ook nog ermee koelen. het is onder de streep natuurlijk wel zonde om 300 euroknallers per jaar uit te moeten geven alleen voor het privillege van het hebben van de gasaansluitng als je er vrijwel alleen nog maar douched ermee.

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 02-04-2024 16:55 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• KeRsTmAnNeKe
M'n cv ketel is wel net vervangen ;p
Oude ging stuk, moest snel wat doen.

Achteraf nog wel gekeken om er een L/W warmtepomp aan te hangen maar kwam niet uit qua kosten/besparing. Daarom uiteindelijk maar naar L/L gaan kijken.

Radiator die er hangt is een type 22, 120x60cm, +/- 2200 watt.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:54

Barrycade

Through the...

flippy schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:52:
die rekentools kloppen vaak van geen kant. zet maar eens een straalkachel neer van 1500W en kijk hoe tiefusheet het word in die keuken.

moet vloerverwarming stook je 24/7 dus je warmtevraag is een stuk lager, immers hoef je alleen aan te vullen wat je verliest en je verliest echt niet 900W door een keukenmuur en raam van een paar vierkante meter.

gewoon 10cm HoH vloerverwarming erin en klaar.

zou wel zeer overwegen om de rest van je systeem gewoon aan de warmtepomp te hangen. alsje de radiatoren in de woonkamer vervangt voor fancoils kan je ook nog ermee koelen. het is onder de streep natuurlijk wel zonde om 300 euroknallers per jaar uit te moeten geven alleen voor het privillege van het hebben van de gasaansluitng als je er vrijwel alleen nog maar douched ermee.
Alleen heeft TS dan de rest van het huis met radiatoren en dat werk niet zo lekker lijkt mij. Dan moet TS ook even woonkamer meepakken ipv een airco er in jassen.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Barrycade schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:56:
[...]

Alleen heeft TS dan de rest van het huis met radiatoren en dat werk niet zo lekker lijkt mij. Dan moet TS ook even woonkamer meepakken ipv een airco er in jassen.
paar fancoils in de woonkamer voor de netheid en paat T33 boven en dan ben je er wel. is niet zo heel spectaculair en dat "verdien" je best rap terug afhankelijk van wat je zelf doet. als je ziet wat een nieuwe ketel kost tegenwoordig is dat ook niet echt leuk meer.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 02-04-2024 18:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:54
Barrycade schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:56:
[...]

Hangt van de radiatoren en isolatie af. Ik heb in huis ook overal radiatoren, verwarmt prima met 35-40 graden. Berging heeft 15cm hoh vloerverwarming direct aan de ketel, krijgt de ruimte prima warm.
Moet alleen een thermostaatkraan gaan toepassen ipv een voetventiel want in het voorjaar en najaar stookt de ketel te kort om het warm te houden daar. Zet ik de flow hoger gaat dat beter, maar 1 koude dag en het is 25 graden. Heimeier heeft daar multiboxen voor, een RTL ventiel en een thermostaatkraan in een inbouwbakje.

Alleen de badkamer met een zielig handdoekrek van 50x90cm en de dakkapel slaapkamer met slechte dakisolatie en een T20 radiator moet ik elektrisch bijverwarmen.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:24

Jan2023

KISS

Ik las dat de isolatie van de uitbouw niet best is.

Hoe is die uitbouw opgebouwd en welk bouwjaar?
Als het een halfsteens buitenmuur is en een dak waar je straks zo tegen het dakhout aan kijkt zou ik er even goed over nadenken.
En een dakraam ? , klinkt leuk maar zal van zeer goede kwaliteit moeten zijn , minimaal hr++ glas er in .
Ander krijg je in de winter gewoon de condens spetters in je nek naast de koudeval van boven.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:56
Plintverwarming een optie? Minder ingrijpend, snel te realiseren. Op marktplaats ook genoeg units te vinden.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• KeRsTmAnNeKe
Jan2023 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:51:
Ik las dat de isolatie van de uitbouw niet best is.

Hoe is die uitbouw opgebouwd en welk bouwjaar?
Als het een halfsteens buitenmuur is en een dak waar je straks zo tegen het dakhout aan kijkt zou ik er even goed over nadenken.
En een dakraam ? , klinkt leuk maar zal van zeer goede kwaliteit moeten zijn , minimaal hr++ glas er in .
Ander krijg je in de winter gewoon de condens spetters in je nek naast de koudeval van boven.
Welk jaar weet ik niet, lang lang geleden. Aan de stenen te zien en wetende dat er begin jaren 80 een renovatie heeft plaats gevonden is er toen wel een extra muur voor geplaatst, in de lengte van de keuken. Of dit ook gebeurt is bij de andere muur weet ik niet, dat grenst aan een binnenpleintje van de buren en heb ik nooit gezien. Mogelijk wel steense muren zoals de rest van het huis.

Bovenop het gipsplaten plafonnetje wat er nu is ligt ook wat glaswol oid wat ook uit renovatietijd, dat is momenteel de enige isolatie, daarboven kijk je recht op de onderkant van de pannen.

Hele dak gaat wel geïsoleerd worden. Dan zie ik ook gelijk hoe het met die muren zit.

Dakraam zou een Velux worden, zie dat dat standaard hr++ heeft.

Overgaan op complete warmtepomp installatie gaat me 'iets' meer kosten dan een likje verf voor de huidige radiator, +/- 500 euro voor een nieuwe radiator of een 500-1000(?) euro voor vloerverwarming. Dat budget heb ik niet.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:24

Jan2023

KISS

Schat in dat het over een jaren 30 woning gaat ? , of nog ouder?
Steense massieve muren zijn opgebouwd van 1 steen die dwars ligt , dikte van de muur is dan de lengte van de steen.
Half steens is opgebouwd van stenen in de lengte , dikte van de muur is dan de breedte van de steen.
Niet ongebruikelijk voor een keuken uitbouw in die jaren.

Ik zou lekker je radiator handhaven , die kan je veel sneller een boost geven als het echt koud is buiten.
Vloerverwarming is rete traaag en een paar m2 doet niet echt veel.
En met die tado naregeling op de rest van je radiators wordt dat lastig voor je cvketel.
Kans is groot dat die op een moment zijn warmte niet kwijt kan , enkel op een paar m2 vloerverwarming
En het is al gezegd , vvw werkt pas lekker als deze 24/7 aan staat op dezelfde temperatuur !
Verzin het maar hoe je dat gaat aansturen naast je tado regeling.
Zeker als je ook nog eens een airco gaat gebruiken voor verwarming.

En je besparing op gas.
Ik zou beginnen met de cv watertemperatuur op 45 graden te zetten.
:)

[ Voor 8% gewijzigd door Jan2023 op 03-04-2024 12:26 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Pagina: 1