Cellulaire IoT netwerken met een gewone SIM kaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 22:04
Hallo iedereen,

Ik ben de ontwerper van Walter, een kleine module die LTE-M, NB-IoT, GPS, WiFi en Bluetooth combineert. Momenteel ben ik mijn project aan het crowdfunden op Crowd Supply (https://www.crowdsupply.com/dptechnics/walter). Heel veel mensen sturen de vraag waar ze als particulier een SIM kaart kunnen kopen waarop de IoT netwerken (LTE-M of NB-IoT) werken. Dit blijkt inderdaad niet zo simpel omdat er bijna geen IoT SIM kaart providers zijn die wereldwijd aan particulieren verkopen.

Ik heb echter geleerd dat de IoT diensten vaak wel werken met de SIM kaart die je in je telefoon gebruikt. Daarom ben ik begonnen met het in kaart brengen van welke providers welke technologieën aanbieden op gewone SIM kaarten. Voorlopig heb ik reeds dit lijstje:
  • België: Orange en Hey! SIM cards (LTE-M)
  • Zwitserland: Digital Republic (LTE-M)
  • Australië: Telstra prepaid (NB-IoT)
  • Finland: Elisa prepaid (LTE-M)
Hebben jullie reeds dergelijke zaken getest? Dan vul ik bovenstaand lijstje graag aan.

Bedankt alvast,
Mvg,
Daan

Liefhebber van embedded hardware en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als ik me niet vergis, heeft kpn een gratis deal met 3 lora-keys in NL en twee sims waar je als particulier gebruik van kunt maken. Dit zijn wel specifieke m2m sims, dus juist geen gewone sims.

https://portal.kpnthings.com/

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
@KabouterSuper dat lijkt wel heel cool. Het zou leuk zijn moest er iemand op dit forum reeds van deze KPN deal gebruik heeft gemaakt en kan bevestigen dat het werkt.

Mvg,
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:04
KabouterSuper schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:17:
Als ik me niet vergis, heeft kpn een gratis deal met 3 lora-keys in NL en twee sims waar je als particulier gebruik van kunt maken. Dit zijn wel specifieke m2m sims, dus juist geen gewone sims.

https://portal.kpnthings.com/
Ze zeggen 'Free forever' op die pagina, maar als je de voorwaarden leest dan kunnen ze je op elk moment en om bijna elke reden er vanaf kicken. De voorwaarden zeggen ook nadrukkelijk dat Freethings bedoeld is voor test doeleinden, daarnaast is KPN Things voor zover ik kan zien een B2B dienst die je als consument uberhaupt niet kan aanschaffen? Dat zou volgens de voorwaarden helaas al voldoende zijn om jou als consument de dienst te ontzeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@laserfreak In Nederland mogen de providers van mobiele netwerken geen 'standaard' SIM kaarten met '06' nummers meer inzetten om M2M / IOT devices te ontsluiten. Een en ander is geregeld in de wet en regelgeving welke aan de providers opgelegd wordt vanuit de ACM.

https://www.acm.nl/nl/tel...mmers-voor-spraak-en-data

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 02-04-2024 15:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
@Will_M Dat is interessant, in NL zullen de gewone SIM kaarten dus zeker geen ondersteuning hebben voor LTE-M of NB-IoT. Maar misschien wel de particuliere data only kaartjes, dus dit is nog een optie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
laserfreak schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:34:
@Will_M Dat is interessant, in NL zullen de gewone SIM kaarten dus zeker geen ondersteuning hebben voor LTE-M of NB-IoT. Maar misschien wel de particuliere data only kaartjes, dus dit is nog een optie denk ik.
Het is niet zo dat het niet kan, maar m2m mag geen 06-nummer hebben. Hier de instructie van de acm aan providers ( https://www.acm.nl/nl/tel...mmers-voor-spraak-en-data ):
Een klant gebruikt toch een 06-nummer voor een 0970-dienst
Neem onmiddellijk maatregelen om het verkeerde gebruik te stoppen. U kunt de dienst beëindigen of de klant een 0970-nummer laten gebruiken. Doet u dat niet? Dan houdt de ACM u verantwoordelijk voor het verkeerde gebruik. Wij kunnen u dan een boete opleggen.
Je kunt proberen om te bellen en een 097-nummer te vragen voor je tablet. Er staat expliciet op de acm website dat deze geen 06-nummer mag hebben.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanneman
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-09-2024
Naar een bericht als dit zocht ik al tijden. Ik heb een SIM7600E bordje waarvoor ik een kaartje zoek.

Heb diverse providers gecontact (oa Vodafone, Lebara) en die komen niet verder dan: koop maar een prepaid of probeer of het werkt.

Het simkaartje MOET een telefoonnummer hebben want ik wil SMS berichten kunnen versturen waar het bordje op reageert en SMS berichten ontvangen. Maar ook LTE-M ondersteunen.

Lang verhaal kort: ik kan nog steeds niets met het bordje. Maar zou het (in Nederland) kunnen werken als ik in België een Orange simkaartje koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
In Belgie werkt het voorlopig met een Orange kaartje wel. Ik heb ondertussen met Soracom een overeenkomst waardoor we IoT SIM kaartjes mogen verkopen aan particulieren over heel de wereld: https://shop.dptechnics.com/

Volgens mij kunnen we ook SMSen versturen naar deze kaartjes maar dat ga ik even navragen voor je. Ik gebruik zelf geen SMS functionaliteit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanneman
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-09-2024
Heb contact gehad met Simbase.com

"Onze SIM-kaarten zijn LTE-M geschikt en in Nederland kunnen ze verbinding maken via LTE-M via Vodafone.

Onze SIM-kaarten kunnen SMS-berichten versturen via onze infrastructuur, van de SIM naar het platform en van het platform naar de SIM. Je kunt ook de API's gebruiken om deze SMS-berichten te verzenden. We gebruiken een +55555 kort nummer om inkomende berichten op te halen en deze vervolgens door te sturen naar de juiste SIM-kaart.

Het is waar dat je geen SMS-berichten kunt versturen vanaf een ander telefoonnummer naar de SIM-kaart.

Meer informatie over hoe SMS werkt bij Simbase is te vinden in onze documentatie."

Ik moet zeggen dat ze telkens zeer snel reageerden en geen standaard teksten als antwoord versturen.
Alleen ben ik onervaren om in te schatten of ik met hun oplossing uit de voeten kan.

Dit boardje heb ik. Hiermee wil ik experimenteren:
YouTube: Getting Started with Maduino Zero 4G LTE Board | SIM7600

[ Voor 20% gewijzigd door PeterPanneman op 03-08-2024 19:49 ]

Pagina: 1