Nieuwe laag rendement radiator in slaapkamer of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:36
Hallo,

Ik ben bezig met een babykamer te maken, nu heb ik de oude radiator van de muur gesloopt en wil ik een kleinere terug plaatsen. De vraag is nu of ik beter gelijk voor een laag temperatuur radiator zal moeten gaan of gewoon vervangen naar bijvoorbeeld een t22 radiator? Ik heb nog een bijna nieuwe cv installatie, maar wil misschien ooit nog wel over gaan naar een warmtepomp (wanneer het rendabel wordt). Huis is uit 1972 en boven nog redelijk slecht geïsoleerd. Kan een laag temperatuur radiator ook op de huidige cv ketel worden aangesloten, want ik vervang nu maar 1 radiator in huis?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Bij warmtepompen ga je idealiter naar een veel lagere aanvoertemperatuur. Het wordt dan moeilijker voor de installatie om warmte af te geven aan de ruimte. Hierdoor heb je grotere radiatoren nodig voor dezelfde warmte afgifte. Met "te klein" kun je jezelf dus in de vingers snijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Als je toch de radiator vervangt, zorg dan voor een lage temperatuur radiator (met voetventiel en thermostaatkraan). Dat kan gerust een klassieke radiator met veel meer vermogen dan nodig zijn. Als je later gaat isoleren, dan wordt het nodige vermogen lager (dus zal de radiator die er hangt op lagere temperatuur voldoen). Eventueel kan je later ook nog ventilatoren toevoegen om het vermogen te boosten op lage temperatuur.

Een opmerking: maak een kamer waar een baby slaapt nooit te warm, want dat verhoogt het risico op wiegedood. Als hun nekje nat is, liggen ze veel te warm (zie bijvoorbeeld Zweden, waar ze bij vrieskou buiten liggen te slapen: https://www.me-to-we.nl/d...-middagdutje-buiten-doen/ ). Ik had er flinke ruzie voor over met mijn schoonmoeder, liever dat ze iets te koud hebben :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 12:53
Ik denk dat je een lage temperatuur radiator wil ...geen laag rendement radiator 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:36
@AtomicShockwave we hebben nu nog een oudere enkel paneels radiator, dus ik denk dat we radiator wat kunnen verkleinen indien we voor bijvoorbeeld een t22 gaan.

@Haboeri we houden zeker rekening mee dat de temperatuur niet te hoog worden.

@naftebakje je hebt helemaal gelijk. Ik heb het aangepast in het eerste bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Als je je huis beter gaat isoleren op termijn heb je aan de huidige radiatoren ruim voldoende. Deze zijn namelijk ingericht op hoge temperatuur stoken met je huidige slechte isolatie. Mijn huis uit 1978 is al aangepakt en hoef eigenlijk boven bijna nooit meer te stoken met T11's en als ik als stookte met de HR Ketel met max 45 graden bij vorst en krijg het met 2 vingers in de neus dan warm boven, dus WP geschikt. Met T22 moet het dus makkelijk lukken.

Tip: Zoek op MP radiatoren plaats deze covers https://www.sentimo.com/n...iatorombouw/the-original/ erop. Heb je voor een prikkie iets moois. Die Jaga's zijn nu ook niet the holy grail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

naftebakje schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:12:
Als je toch de radiator vervangt, zorg dan voor een lage temperatuur radiator (met voetventiel en thermostaatkraan). Dat kan gerust een klassieke radiator met veel meer vermogen dan nodig zijn. Als je later gaat isoleren, dan wordt het nodige vermogen lager (dus zal de radiator die er hangt op lagere temperatuur voldoen). Eventueel kan je later ook nog ventilatoren toevoegen om het vermogen te boosten op lage temperatuur.

Een opmerking: maak een kamer waar een baby slaapt nooit te warm, want dat verhoogt het risico op wiegedood. Als hun nekje nat is, liggen ze veel te warm (zie bijvoorbeeld Zweden, waar ze bij vrieskou buiten liggen te slapen: https://www.me-to-we.nl/d...-middagdutje-buiten-doen/ ). Ik had er flinke ruzie voor over met mijn schoonmoeder, liever dat ze iets te koud hebben :+
Mja, goed punt. Je moet ook geen slaapkamer willen van 18+ graden. Is nergens goed voor.
Wij laten onze radiatoren op vorstbegrenzing staan boven. Het zakt in de winter dan lekker naar 12 graden op een koude nacht. Hebben die koters van ons het prima op gedaan :)
Niks oplossen met gas verstoken wat je ook met een goed dekentje op kan lossen :Y)
Pagina: 1