Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 14:19
Beste,

Misschien een beetje een aparte vraag. Ik heb de Philips Extra 75PML9008 TV en gebruik deze naar tevredenheid. Nu, toen ik deze TV kocht, wist ik dat er een Saphi OS op zat en dat dit platform in ontwikkeling is en er nog weinig Apps voor waren. Er zouden nieuwe apps toegevoegd worden binnen een afzienbare tijd. Wat nu alleen zo apart is, is dat Philips besloten heeft om over te stappen naar Titan OS en hun eigen platform links te laten liggen. Hierdoor is er dus geen ontwikkeling meer natuurlijk op Saphi... Er gaat geen ene App leverancier nog iets uitbrengen hiervoor.

Eigenlijk heb ik er dus moeite mee dat Philips de consument gebruikt om te experimenteren met het gebruikte Operating systeem.. Een TV die een paar maanden oud is, is hierdoor eigenlijk financieel gezien sneller afgeschreven omdat dit een onbruikbaar OS heeft. Daar heb ik toch wel moeite mee en ik vind eigenlijk niet dat een leverancier dat zomaar kan doen.

Ik heb contact gehad met Philips..maar die doen eigenlijk niets.. Ik vind eigenlijk dat ze huidige modellen van deze TV ook naar Titan OS moeten brengen, hoe ze dat doen interesseert me dan eigenlijk weinig.... terwijl ik ook niet vindt dat de verkoper hier iets mee kan; het is Philips die de spelregels veranderd en de toekomst van deze TV erg snel heeft aangetast..

Ik snap dat een Google TV exact hetzelfde werkt en meer kan; maar ergens gaat dit ook om het principe van de werking van de TV.

Ik was een beetje benieuwd wat de mening hierin is

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:23
Kan je het apparaat nog gebruiken om TV te kijken? Dat lijkt me de belangrijkste vraag. Het is de bedoeling dat een fabrikant er voor zorgt dat je die dingen kan doen die jij verwacht als je het toestel koopt. Zolang dat nog werkt (en daar vallen ook Netflix apps e.d. onder) heb je eigenlijk geen basis voor een klacht. Beloftes zijn leuk en kunnen er voor zorgen dat mensen iets kopen, maar je hebt helaas niet echt een poot om op te staan in dit geval. Er is een goede kans dat de TV niet om te katten is naar een ander OS en zolang jij een paar jaar normaal gebruik kan maken van het toestel heeft de fabrikant voldaan aan de basisbelofte: TV kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:45
Dit zijn walgelijke streken.

Saphi OS is al een aantal jaar op de markt, de beloftes dat o.a. het App aanbod uitgebreid zou worden kun je dus vergeten nu ze overstappen op Titan OS.

Je mag van een dergelijk product verwachten dat je minimaal een x periode software updates ontvangt, dit staat sinds een aantal jaar ook in de EU-richtlijnen.

De verkoper heeft de plicht om gedegen onderzoek te doen naar de producten die ze verkopen, en zijn dus verantwoordelijk. Zij kunnen dit weer verhalen op de fabrikant.

Ik zou met goede onderbouwing (o.a. uitlatingen van de fabrikant m.b.t. Saphi OS) een vervangend TV eisen die wel aan de overeenkomst voldoet of een kosteloze externe mediaplayer. Gaat de winkel hier niet in mee dan de koop ontbinden en het volledige aankoopbedrag retour. Dit gaat je wel tijd en energie kosten. Ben je hiertoe niet bereidt en bevalt de TV -los van het OS- dan kun je beter zelf een externe mediaplayer naar keuze kopen en voortaan Philips links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Een Google TV of Nividia Shield werkt waarschijnlijk beter dan een ingebouwde Play store in een TV.. maarja..
Het is een lastige kwestie, aangezien het operating system dood is, maar ik verwacht wel dat de TV zijn updates blijft krijgen voor security en eventuele beeld verbeteringen. Dus vanuit wetgeving zal dit OK zijn.

Probleem is, is dat er geen ontwikkelaar meer iets voor dit platform gaat maken... de vraag is alleen dan of je dan een poot om op te staan hebt naar Philips toe. Leveranciers kunnen gewoon ontwikkelen op dit platform als ze zouden willen, ze kiezen er waarschijnlijk voor om niet te doen en dit meteen voor Titan OS te doen.

De TV zelf werkt voor mij prima. Beeld is goed, verder geen verstoringen of vastlopers... dus in dat optiek ben ik wel tevreden over het apparaat zelf.
Op zich heeft Philips natuurlijk altijd de mogelijkheid om het op te lossen maar dit zijn kostbare opties. Ze kunnen een nieuw moederbord ontwikkelen met Titan OS erop en een terugroepactie initieren :)

[ Voor 11% gewijzigd door CronoS76 op 02-04-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CronoS76 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:43:

Ik heb contact gehad met Philips..maar die doen eigenlijk niets.
Geen wonder ook. Philips maakt die TV's ook niet en beslist daar niet over. Het lijkt me nuttiger om contact op te nemen met de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:23
CronoS76 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:38:
De TV zelf werkt voor mij prima. Beeld is goed, verder geen verstoringen of vastlopers... dus in dat optiek ben ik wel tevreden over het apparaat zelf.
Op zich heeft Philips natuurlijk altijd de mogelijkheid om het op te lossen maar dit zijn kostbare opties. Ze kunnen een nieuw moederbord ontwikkelen met Titan OS erop en een terugroepactie initieren :)
Dan heb je geen reden om een klacht in te dienen helaas. Je wil eigenlijk dat Philips een hoop gaat investeren om een product aan te passen zodat het beter aan jouw toekomstverwachtingen voldoet. Je hebt veel meer medestanders nodig om te kunnen zeggen dat dit een probleem is. Als de rest van de gebruikers van dit model ook gewoon prima TV kijken op het apparaat dan is het probleem vooral gelokaliseerd bij jou.

Wat soms mogelijk is is dat een fabrikant een stukje compensatie biedt. Zo heb ik zelf ooit een gratis Chromecast van Philips gekregen toen de apps op mijn TV er mee stopten. Al weer een tijd terug en onderdeel van een grote actie, niet door mijn toedoen, maar dat zou iets zijn waar je op kan aansturen als de Saphi OS appstore echt leegloopt of is. Je vraagt dan wel om coulance, dat hoeven ze niet te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:14

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

downtime schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:47:
[...]

Geen wonder ook. Philips maakt die TV's ook niet en beslist daar niet over. Het lijkt me nuttiger om contact op te nemen met de fabrikant.
:? Wie is de fabrikant dan volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baldstuff
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:31
Icephase schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:33:
[...]

Philips heeft haar televisietak jaren geleden afgestoten: Wikipedia: TP Vision. Dit bedrijf produceert de Philips televisies onder licentie. Ik denk dat @downtime hier naar refereert.

Edit: overigens denk ik niet dat het veel uit maakt. Contact met Philips over televisies betekent dat je toch bij TP Vision uitkomt. Ik denk niet dat er, naast de Philips klantenservice, een loket genaamd TP Vision voor Philips tv's bestaat.

[ Voor 23% gewijzigd door baldstuff op 03-04-2024 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

baldstuff schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:47:
[...]

Philips heeft haar televisietak jaren geleden afgestoten: Wikipedia: TP Vision. Dit bedrijf produceert de Philips televisies onder licentie. Ik denk dat @downtime hier naar refereert.

Edit: overigens denk ik niet dat het veel uit maakt. Contact met Philips over televisies betekent dat je toch bij TP Vision uitkomt. Ik denk niet dat er, naast de Philips klantenservice, een loket genaamd TP Vision voor Philips tv's bestaat.
Ja dat dacht ik ook al (beetje rare gedachtegang want hoe ver ga je daarin; het paneel wordt gemaakt door Samsung of LG, is het dan dus ook een Samsung of LG televisie?), maar goed dat is voor TS helemaal niet van belang. Exact om die reden staat in de wet ook dat je bij garantie/claims/vragen bij de verkoper terecht kunt en niet bij de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Icephase schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:33:
[...]

TP Vision. Dat is een Chinees bedrijf en heeft allang niks meer met Philips te maken. Ze betalen Philips voor het gebruik van de merknaam.

Nu is de vraag waar je terecht komt als je de helpdesk voor die TV belt. Is dat een team bij Philips? Een team bij TP Vision? Een random call center wat ze hebben ingehuurd? En is dat team alleen maar ingericht om producten te ondersteunen of komt een klacht zoals die van TS ook echt bij de mensen van TP Vision terecht die daarover beslissen? Ik weet het niet maar ik verwacht er weinig van.

Onder de streep denk ik niet dat TP Vision wat voor TS gaat doen op basis van een enkel telefoontje. Waarschijnlijk is de aanpak die @Freshouttheoven voorstelt effectiever. Dan sleept TS er misschien een mediaplayer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:45
downtime schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:20:
[...]

TP Vision. Dat is een Chinees bedrijf en heeft allang niks meer met Philips te maken. Ze betalen Philips voor het gebruik van de merknaam.

Nu is de vraag waar je terecht komt als je de helpdesk voor die TV belt. Is dat een team bij Philips? Een team bij TP Vision? Een random call center wat ze hebben ingehuurd? En is dat team alleen maar ingericht om producten te ondersteunen of komt een klacht zoals die van TS ook echt bij de mensen van TP Vision terecht die daarover beslissen? Ik weet het niet maar ik verwacht er weinig van.

Onder de streep denk ik niet dat TP Vision wat voor TS gaat doen op basis van een enkel telefoontje. Waarschijnlijk is de aanpak die @Freshouttheoven voorstelt effectiever. Dan sleept TS er misschien een mediaplayer uit.
TP-Vision heeft, naast een overeenkomst voor het gebruik van de merknaam, ook een overeenkomst waarbij Koninklijk Philips de aftersales en garantieafwikkelingen op zich neemt. In ieder geval voor de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

downtime schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:20:
[...]

Dat vetgedrukte is niet waar; op de site van Philips staan nog gewoon TV's dus Philips presenteert ze wel degelijk nog steeds als 'Philips-tv's'. Dat TP Vision niks met Philips te maken heeft kan dus niet kloppen.

Maar nogmaals, voor TS is dat irrelevant; hij moet zich wenden tot de verkoper en een claim doen op non-conformiteit. Het wordt een lang 'gevecht' waarschijnlijk want de basisfuncties van de tv werken allemaal nog prima, zelfs het smartgedeelte - zij het met alleen de apps zoals die nu beschikbaar zijn. Volgens mij bestaat er niet zoiets als 'recht op updates' tenzij er expliciet mee is geadverteerd. Ook bij telefoons zie je dit en ook daar heeft nog nooit iemand een producent kunnen dwingen om met updates te blijven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Icephase schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:11:
[...]

Dat vetgedrukte is niet waar; op de site van Philips staan nog gewoon TV's dus Philips presenteert ze wel degelijk nog steeds als 'Philips-tv's'. Dat TP Vision niks met Philips te maken heeft kan dus niet kloppen.
Hoe Philips het presenteert zegt weinig over de realiteit. De realiteit is dat Philips en TP Vision verschillende bedrijven zijn die gewoon een overeenkomst hebben. TP Vision mag tegen betaling de Philips naam gebruiken.

Omdat mijn informatie niet zo recent is moet ik het bij algemeenheden houden maar Philips stelt eisen aan de bedrijven die hun naam gebruiken. Dan heb je het bijvoorbeeld over eisen aan kwaliteit, design, ondersteuning, marketing, etc. Om de reputatie van Philips te beschermen en klanten in de waan te laten dat ze een apparaat van Philips hebben gekocht. En Philips doet ook iets terug. Philips promoot producten van hun partners en ondersteunt ze ook. Alles om de illusie in stand te houden dat Philips TV’s maakt.

Het is heel slim wat Philips doet. Ze verdienen aan TV’s zonder veel risico te nemen (geen ontwikkelkosten) en de bedrijven in kwestie zijn afhankelijk van Philips omdat hun eigen merk hier onbekend is.
En omgekeerd profiteren die andere bedrijven natuurlijk ook. Dankzij de Philips naam kunnen ze ook Philips prijzen vragen en hoeven ze geen moeite te doen om hun eigen naam te promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

downtime schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:45:
[...]

Hoe Philips het presenteert zegt weinig over de realiteit. De realiteit is dat Philips en TP Vision verschillende bedrijven zijn die gewoon een overeenkomst hebben. TP Vision mag tegen betaling de Philips naam gebruiken.

Omdat mijn informatie niet zo recent is moet ik het bij algemeenheden houden maar Philips stelt eisen aan de bedrijven die hun naam gebruiken. Dan heb je het bijvoorbeeld over eisen aan kwaliteit, design, ondersteuning, marketing, etc. Om de reputatie van Philips te beschermen en klanten in de waan te laten dat ze een apparaat van Philips hebben gekocht. En Philips doet ook iets terug. Philips promoot producten van hun partners en ondersteunt ze ook. Alles om de illusie in stand te houden dat Philips TV’s maakt.

Het is heel slim wat Philips doet. Ze verdienen aan TV’s zonder veel risico te nemen (geen ontwikkelkosten) en de bedrijven in kwestie zijn afhankelijk van Philips omdat hun eigen merk hier onbekend is.
En omgekeerd profiteren die andere bedrijven natuurlijk ook. Dankzij de Philips naam kunnen ze ook Philips prijzen vragen en hoeven ze geen moeite te doen om hun eigen naam te promoten.
Heeeej! Kijk, daar kunnen we mekaar vinden: Philips ondersteunt ze. Dus je advies dat je bij TP Vision terecht moet en niet bij Philips klopte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Icephase schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:20:
[...]

Heeeej! Kijk, daar kunnen we mekaar vinden: Philips ondersteunt ze. Dus je advies dat je bij TP Vision terecht moet en niet bij Philips klopte niet.
Jumping to conclusions, noemen ze dat.

Het probleem is dat het verzoek van TS verder gaat dan standaard helpdeskvragen en reparaties. Vragen als "kan ik Titan OS op mijn TV krijgen" zullen bij een helpdesk beantwoord worden met een "Nee meneer, uw TV is niet geschikt voor Titan OS, dat werkt alleen op onze nieuwe TV's". Gefeliciteerd, jouw vraag is beantwoord, Philips heeft jou vlekkeloos ondersteund. Je bent alleen geen stap verder gekomen.

TS heeft meer (wettelijke) mogelijkheden als ie de verkoper van het product aanspreekt. De winkel dus. Met een beetje geluk sleept ie er een mediabox uit of kan de TV nog omgeruild worden voor een nieuw type met Titan erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:49
CronoS76 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:43:
Nu, toen ik deze TV kocht, wist ik dat er een Saphi OS op zat en dat dit platform in ontwikkeling is en er nog weinig Apps voor waren. Er zouden nieuwe apps toegevoegd worden binnen een afzienbare tijd
Ik was een beetje benieuwd wat de mening hierin is

Bedankt!
Nooit n product op toekomstige beloftes kopen, maar op wat t op dat moment wel kan?

Hang r n oud laptopje / desktopje aan, en je heb die hele smart omgeving niet nodig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
JWL92 schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:30:
[...]

Nooit n product op toekomstige beloftes kopen, maar op wat t op dat moment wel kan?

Hang r n oud laptopje / desktopje aan, en je heb die hele smart omgeving niet nodig :D
Dat klopt ook. Probleem was dat toen de upgrade naar Oled met Google TV erg duur was en dat vond ik het verhoudingsgewijs niet waard als je ook voor 60 euro en 4k google TV kan kopen.. Daarbij kon ik door de lichte ruimte geen Oled hebben, dus veel keus had ik niet. Maar in principe werkt een Google TV als oplossing ook en werkt dit prima.
Ik vind het alleen vreemd hoe makkelijk Philips afstapt van zijn eigen platform en eigenlijk daarmee de kopers in de kou laat staan omtrent hun eigen product. We doen niets meer in dit platform, wil je de functionaliteit koop maar iets anders dat heet Google TV wat ook niet van Philips is. Dat vind ik vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 22:11
Door schade en schande heb ik geleerd dat ik geen beloftes meer moet kopen, maar alleen de eigenschappen die een product bij aankoop bezit. Daarbij ben ik dan ook nog eens dubbel wantrouwend bij apps stores en dat soort geneuzel. Als zelfs sommige apps niet op WebOS (LG) of Tizen (Samsung) komen, waarom dan wel bij het veel kleinere Philips? Daarbij komt ook nog dat sommige apps alleen voor de Nederlandse markt zijn en dus het afzetgebied enorm klein is. Dan snap ik wel dat service leveranciers ervoor kiezen om bepaalde platformen over te slaan. Het is dan wel enorm jammer dat Philips / TP Vision er actief mee adverteert.

Je moet daarnaast ook nagaan dat een fabrikant niets meer aan jou verdiend als jij de tv hebt gekocht. Eigenlijk kan deze alleen maar verlies maken. Een apps store kost immers ook geld. Vandaar dat ze nu ook komen met Titan OS, want daar kan Philips in de interface gaan adverteren en dus weer omzet genereren. Klanten hebben de fabrikanten al langer maling aan. Het enige wat je kunt doen is bewust merken vermijden.

Ik ben het met je eens dat het wel triest is dat fabrikanten zo met hun klanten omgaan. Zelf heb ik het gemerkt toen ik bijna een decennium geleden de eerste generatie Sony Android TV kocht. Dat was een drama. Naast het feit dat de tv regelmatig crashte (random reboots), zouden er ook vele apps voor het platform uitkomen. En die kwamen er ook, maar niet voor die tv. Want die tv was eigenlijk al underpowered toen deze werd gelanceerd. Of opnemen dat nooit werd geïmplementeerd. Na een paar jaar heb ik toen mijn verlies maar genomen.

Uiteindelijk heb ik nu een LG OLED, maar die gebruik ik puur als display. Daarbij heb ik een Nvidia Shield TV Pro (2019) voor apps en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ik kwam toevallig vandaag dit artikel tegen: https://fwd.nl/beeld/tita...e-troef-voor-philips-tvs/

Het lijkt er dus toch op dat de Titan OS gaan backporten naar oudere type Philips TV's tot 2 jaar. Hopelijk klopt dat, dan is het inderdaad een kwestie van afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 22:11
Je kunt dit nieuwtje ook nog nakijken bij Toengel. Dat is een Duits blog gespecialiseerd in Philips TV's. Of even daar op het forum vragen. Dit kan geloof ik ook in het Engels.Maar daar weten ze het gegarandeerd.

Let overigens wel op dat Philips - en andere fabrikanten - soms updates beloven die niet komen. Of niet in jouw territorium. Reken je dus niet rijk voordat de software daadwerkelijk op jouw tv staat.

[ Voor 28% gewijzigd door alex3305 op 26-04-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
alex3305 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:31:
Je kunt dit nieuwtje ook nog nakijken bij Toengel. Dat is een Duits blog gespecialiseerd in Philips TV's. Of even daar op het forum vragen. Dit kan geloof ik ook in het Engels.Maar daar weten ze het gegarandeerd.

Let overigens wel op dat Philips - en andere fabrikanten - soms updates beloven die niet komen. Of niet in jouw territorium. Reken je dus niet rijk voordat de software daadwerkelijk op jouw tv staat.
Thanks! Ik ga het in de gaten houden. Heb nog een ander probleem lopen met een Philips TV; zag via deze site dat er al weer nieuwe firmwares in ontwikkeling zijn met de changelogs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CronoS76
Even ontopic op het Toengel forum kreeg ik dit als antwoord:
Titan OS will be published later for your TV… it is already announced… but I already titled the firmware as “Titan OS” ;-)
In de changelog van de Firmware op hun site hadden ze het al over Titan OS; dus ik had gevraagd of het misschien al dan zo was? Dit was het antwoord, dus dat ziet er goed uit!

[ Voor 23% gewijzigd door CronoS76 op 26-04-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey 83
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-03 14:43
alex3305 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:31:

Is er al iets meer bekend wanneer deze tv Titan OS gaat krijgen? Lees er niks meer over op de site van toengel eigenlijk..
Pagina: 1