Excel formule

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mariboo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-10-2024
Goedemiddag.

Ik moet een formule in excel aanpassen, maar dit lukt mij helaas niet. Het betreft onderstaande formule;

=IF(AE$1>TODAY();"";COUNTIFS(INDEX(Dump;0;MATCH("maand due date";Dump[#Headers];0));"1";INDEX(Dump;0;MATCH("jaar einddatum";Dump[#Headers];0));"2024";INDEX(Dump;0;MATCH("Type2";Dump[#Headers];0));"Preventief";INDEX(Dump[#Data];0;MATCH("Veiligheidskritisch Equipment";Dump[#Headers];0));"Ja";INDEX(Dump[#Data];0;MATCH("PM reden";Dump[#Headers];0));"regulatory"))

Het gaat om de laatste 2 voorwaarden (zie hieronder); Veiligheidskritisch "ja" en PM reden "regulatory". Zoals de formule er nu in staat moet aan beide voorwaarden voldaan worden. Ik wil er echter en/of van maken. Dus als er slechts aan een voorwaarde voldaan wordt moet hij ook meetellen.

;INDEX(Dump[#Data];0;MATCH("Veiligheidskritisch Equipment";Dump[#Headers];0));"Ja";INDEX(Dump[#Data];0;MATCH("PM reden";Dump[#Headers];0));"regulatory"))

Hoor graag als iemand mij hierbij kan helpen....

Gr.
Mariette

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-10 14:42

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Zwaar complexe formule en ik mis daardoor het overzicht, maar hier een advies waar je misschien mee uit de voeten kan?

COUNTIFS beslaan meerdere paren [bereik, te zoeken waarde], maar wordt alleen geteld als aan alle paren voldoet. Je zou kunnen overwegen om de laatste 2 paren eruit te slopen en dan nog een conditioneel een 1 of 0 bijtellen:
code:
1
= COUNTIFS([origineel minus de laatste 2 paar]) + IF (OR([bereik 1] = zoekwaarde 1, [bereik 2] = zoekwaarde 2), 1, 0)

Succes verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:54
Ja, zwaar complexe formule idd.

Als hij in code-tags had gestaan met wat toelichting er bij was het zeker beter leesbaar geweest.
Ik ga dus ook geen moeite doen om de formule te begrijpen. Het lijkt er op dat je in een COUNTIFS formule OR condities wil opnemen.

Hier staan verschillende manieren om dat voor elkaar te krijgen.

ChatGPT maakt er dit van voor je ;) (zie je het verschil in leesbaarheid met jouw formule zonder [ code ] tag)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
=IF(
    AE$1 > TODAY(),
    "",
    COUNTIFS(
        INDEX(Dump; 0; MATCH("maand due date"; Dump[#Headers]; 0)); "1";
        INDEX(Dump; 0; MATCH("jaar einddatum"; Dump[#Headers]; 0)); "2024";
        INDEX(Dump; 0; MATCH("Type2"; Dump[#Headers]; 0)); "Preventief";
        OR(
            INDEX(Dump[#Data]; 0; MATCH("Veiligheidskritisch Equipment"; Dump[#Headers]; 0)); "Ja";
            INDEX(Dump[#Data]; 0; MATCH("PM reden"; Dump[#Headers]; 0)); "regulatory"
        )
    )
)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mariboo
Dank voor jouw reactie.!

Heb hem zo aangepast, maar krijg alleen de melding dat ik nu een open of sluit haakje mis......ik kom er niet achter waar

=IF(AE$3>TODAY();"";COUNTIFS(INDEX(Dump;0;MATCH("maand due date";Dump[#Headers];0));"1";INDEX(Dump;0;MATCH("jaar einddatum";Dump[#Headers];0));"2024";INDEX(Dump;0;MATCH("Type2";Dump[#Headers];0));"Preventief"))+IF(OR(INDEX(Dump[#Data];0;MATCH("Veiligheidskritisch Equipment";Dump[#Headers];0);"Ja");INDEX(Dump[#Data];0;MATCH("PM reden";Dump[#Headers];0);"regulatory"))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mariboo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:04:
Dank voor jouw reactie.!

Heb hem zo aangepast, maar krijg alleen de melding dat ik nu een open of sluit haakje mis......ik kom er niet achter waar

=IF(AE$3>TODAY();"";COUNTIFS(INDEX(Dump;0;MATCH("maand due date";Dump[#Headers];0));"1";INDEX(Dump;0;MATCH("jaar einddatum";Dump[#Headers];0));"2024";INDEX(Dump;0;MATCH("Type2";Dump[#Headers];0));"Preventief"))+IF(OR(INDEX(Dump[#Data];0;MATCH("Veiligheidskritisch Equipment";Dump[#Headers];0);"Ja");INDEX(Dump[#Data];0;MATCH("PM reden";Dump[#Headers];0);"regulatory"))
Deze IF sluit niet af.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mariboo
Dank Jack, maar waar zou ik hem dan moeten afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:54
Helemaal achteraan
Pagina: 1