Advies airco bij schakelwoning met beide kanten buren

Pagina: 1
Acties:

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik zit me nog te oriënteren op de aanschaf van een airco voor de woonkamer en wellicht slaapkamer.
Ik lees echter over de geluidseis van 40db op de erfgrens.

Mijn woning is een schakelwoning waarbij ik dus aan twee kanten vaste buren heb. Het perceel is zo'n 9 meter breed. De ideale plek is op het platdak van de garage. Dat betekent max 2 meter van de erfgrens en max 5 meter van de slaapkamer van de buren. Hierbij staat de airco dan vlakbij de muur van mijn eigen woning (versterkend effect).

Het idee is om de ventilator van de buitenunit richting de straat te laten wijzen.

Kan ik in zo'n situatie überhaupt aan die geluidseis voldoen?

De andere potentiële plaats is tegen de erfgrens van de andere buren, op de beganegrond in de voortuin, tegen de hal van de voordeur. Hierbij wordt de buitenunit afgeschermd door een buitenmuur en een binnenmuur alvorens je in het woongedeelte van de buren bent. Dus de buren in kwestie hebben er waarschijnlijk minder hinder van, terwijl het geluidsniveau gemeten aan de erfgrens zeer waarschijnlijk hoger zal zijn dan op de ideale plaatsingsplek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7hnWc0cYLoElhIpVjZYx3OxzZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boZCBb6gpXf8DKXjGiWLkAuU.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG12rCr-jB_vNOEoVR-DcwPjvBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycmjICdA3TD8jvtgicH05kZO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdsvjbAap-b5P4pxAs2ng2Xq97E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wYFWoPrTzf9I9TbNkHnb8fb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPSinqlId1JTSF3g-pCFabPlcRM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbJqn2h6N6efLeZHfnUxLU7x.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 61% gewijzigd door LA-384 op 31-03-2024 17:33 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:51
LA-384 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:15:
Ik zit me nog te oriënteren op de aanschaf van een airco voor de woonkamer en wellicht slaapkamer.

Mijn woning is een schakelwoning waarbij ik dus aan twee kanten vaste buren heb. Het perceel is zo'n 9 meter breed. De ideale plek is op het platdak van de garage. Dat betekent max 2 meter van de erfgrens en max 5 meter van de slaapkamer van de buren. Hierbij staat de airco dan vlakbij de muur van mijn eigen woning (versterkend effect).

Het idee is om de ventilator van de buitenunit richting de straat te laten wijzen.

De andere potentiële plaats is tegen de erfgrens van de andere buren, op de beganegrond in de voortuin, tegen de hal van de voordeur. Hierbij wordt de buitenunit afgeschermd door een buitenmuur en een binnenmuur alvorens je in het woongedeelte van de buren bent. Dus de buren in kwestie hebben er waarschijnlijk minder hinder van, terwijl het geluidsniveau gemeten aan de erfgrens zeer waarschijnlijk hoger zal zijn dan op de ideale plaatsingsplek.

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wij hebben voor een rijtjeswoning met alleen plaats buitenunit op ongeveer een meter van de erfgrens, bewust gekozen voor een mhi multisplit omdat deze buitenunits in de praktijk erg laag zitten qua geluidsproductie, uitblaas richting straat, op de grond, en in een omkasting van Merford.
Mhi multisplit (bij ons SCM60Zs-w) heeft geen silent functie. De singlesplits hebben dat wel.

Het effect is dat je, zelfs als je bovenop de omkasting zou staan, je eigenlijk nooit de airco hoort. Het enige dat wij hem horen als we er bij staan, is bij defrosts. Dan hoor je buiten hetzelfde gesis/gegorchel als binnen. Dat is geen ver-dragend geluid.

De omkasting is een lelijk groot ding, en hij was duur. Niet zo duur als deze nu is maar toch. Maar het feit dat we zonder problemen met de buren de airco zomer en winter, dag en nacht kunnen gebruiken wanneer we maar willen, is ons de extra uitgave zeker waard geweest.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
@LA-384 Met je buren gaan praten, misschien willen ze zelf ook wel een airco. Zo maar neer zetten op platte dak kan wel eens tot gevolg hebben dat je de boel moet afbreken.

Mocht je hem laten plaatsen dan kun je ook nog prijsvoordeel afspreken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:11
LA-384 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:15:

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je zou wel eens vergunningsplichtig kunnen zijn als je de buitenunit daar op de grond zet. Dus ik weet niet of dat de handigste plek is.

Ik heb zelf een Daikin, die staat op het dak van de badkamer, die weer op de 1e verdieping is. Het dak is ongeveer gelijk aan het jouwe denk ik, een plat dak met isolatie en bitumen. Dat geeft uiteraard wat trillingen/geluid in de constructie dus je hoort hem in de badkamer. Op de slaapkamer ernaast hoor je hem bijna niet. Op straat ook niet.

Een andere buur heeft hem op dezelfde plek gezet, die hoor je ook niet. Weer aan andere buur heeft zijn Mitsui triple split op een meter of 3 aan de buitenmuur gehangen en die hoor je wel ruisen als hij aan is. Dus al zou ik de mijne willen horen, dat lukt al niet.

Verder heb ik op mijn telefoon eens een dB meet appje gezet. Dat is uiteraard niet exact maar wel een ballpark idee. Daarmee heb ik een keer laat in de avond gemeten wat het achtergrondniveau van mijn wijk is. 40dB is hier net te halen. Meestal is het iets luider. Dat wil zeggen dat het geluid van mijn buitenunit al verdwijnt in het achtergrondgeluid wat er sowieso al is. Nu staat de mijne in de nacht niet aan, dus ik heb eigenlijk geen hinder van die eis. Ook mijn buren hebben een Daikin wat een "burenissue" meteen al tegengaat.

Wat ook uit zal maken is het glas van het raam van de slaapkamer. Enkel glas laat veel meer geluid door dan triple glas merkte ik na het vervangen van een kozijn.

Verder : praat met je buren en ga voor de stilste unit. En maak een rondje door de buurt. Als ik hier om me heen kijk staan die units op heel veel plaatsen. Ze hebben ook allemaal een merknaam erop dus je weet ongeveer wat er staat. Als ze aan staan weet je ook meteen hoeveel geluid ze maken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
@habbekrats @asing @Sjamo
MHI is idd ook wat ik in mn hoofd heb zitten. Een omkasting zou evt later nog kunnen. Ik heb gelezen dat die zowat even duur zijn als de airco zelf, dus als het even zonder kan, is dat mooi meegenomen.

Ik heb de buren iig al ingelicht over mijn plannen en mijn intentie om overlast zoveel mogelijk te beperken. Ze zijn zelf nog niet toe aan een airco ivm financiële middelen en andere zaken die prioriteit hebben, zoals het enkelglas en slechte kozijnen van de eerste verdieping.

Bedankt voor jullie ervaringen.

Mn vader heeft een 5kw Tosot buitenunit en die vond ik persoonlijk wat lawaaiig. Ook al gaf mijn geluidsmeter app "slechts" 48db aan op 3m afstand.

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 31-03-2024 19:50 ]