EcoFlow PowerOcean DC Fit batterijsysteem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Recent is de EcoFlow PowerOcean DC Fit aangekondigd:

https://homebattery.ecofl...roducts/PowerOcean-DC-Fit

Het lijkt een mooie oplossing voor mensen die hun zonne-energie ook 's nachts willen gebruiken.

Het is een modulair systeem dat op te bouwen is met batterijen van elk 5kWh per stuk en een maximum van 15kWh samen.

Afbeeldingslocatie: https://homebattery.ecoflow.com/_next/static/media/7_1.3101a069.jpg

Het bijzondere aan dit systeem is dat je het aansluit tussen je zonnepanelen en je zonnepanelen-omvormer.
Hierdoor is de installatie erg eenvoudig en heb je geen kosten aan een losse omvormer voor de batterij.

Hier een voorbeeld van een huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJvbaK-guJYCoI-uz_7me1kn5bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T33ulAgJNlSGOVzWIvU4o0CX.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe het kan worden met de EcoFlow PowerOcean DC Fit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RF-NjCfLNW_wTLnT5QQR1Kt5d24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmQpKMkIHBkxvBdb33rh5KcO.jpg?f=fotoalbum_large

Dus minimale aanpassingen, alleen de MC4-connectors moeten even los van de omvormer en in de EcoFlow en dan twee nieuwes MC4-kabeltjes van de EcoFlow naar de omvormer toe.

Het lijkt me een ideaal systeem voor het beter verdelen van je zonnepanelen-opbrengst.
Wat minder voor het fungeren als power-backup en buffer i.s.m. een dynamisch contract je kunt hem gebruiken om terug te leveren naar het net mocht je een dynamisch contract hebben.

Hoor graag bevindingen en gedachtes over dit systeem dat vanaf eind april te verkrijgen is.

Specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jclFZRpGu2BcPKMdnZUcs8pSGow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IUDUhgs85yVEEdKIopKjULD6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://b2b.innpro.pl/data/include/cms/12EcoFlow/EcoFlow-PowerOcean-DC-Fit/4.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Chickendorp op 05-04-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Interessant, maar alles zal vallen en staan met de aansturing. Als je er gewoon een api van je dynamisch contract/p1 in kan proppen dan wordt het een leuk ding.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
Topictitel iets verduidelijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:50

wmc

Ik snap de "Single phase/ three phase" opmerking bij het invertertype niet. Aangezien de batterij DC zijdig gekoppeld is maakt het toch niks uit wat voor omvormer erachter hangt?

Interessanter voor mij zou zijn of je een van deze units per omvormer kunt gebruiken (ik heb er 3)? Het lijkt er overigens wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
@wmc Ze bedoelen dat ie op alle soorten string-omvormers past. Dus niet alleen voor single phase.
Volgens mij maak je er een contradictio in termini van.
Als je 3 omvormers hebt dan denk ik dat je alleen de grootste kan aansluiten. Zie niet echt in hoe je het anders werkend krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:48:
Interessant, maar alles zal vallen en staan met de aansturing. Als je er gewoon een api van je dynamisch contract/p1 in kan proppen dan wordt het een leuk ding.
De P1 wordt sowieso ondersteund, je kunt een kastje in je meterkast hangen die alle aansturing regelt.
Via de app kun je van alles aangeven over waar je op wilt sturen. (zoveel mogelijk opslag van energie of zo min mogelijk gebruik tijdens bepaalde uren etc.
Koppelingen met day-ahead prijzen etc heb ik nog niet gezien, maar kan me goed voorstellen dat dat wel op de planning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:50

wmc

@Chickendorp Precies, het is dus eigenlijk nutteloos aan te geven hoeveel fases de omvormer aan de AC zijde heeft.

Waarom zou je niet een batterij bij elke omvormer kunnen koppelen? Uiteindelijk ziet elke omvormer gewoon DC toch? Of dat nu van je panelen of van de batterij (of beide) komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-06 16:35
wmc schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:23:
@Chickendorp Precies, het is dus eigenlijk nutteloos aan te geven hoeveel fases de omvormer aan de AC zijde heeft.

Waarom zou je niet een batterij bij elke omvormer kunnen koppelen? Uiteindelijk ziet elke omvormer gewoon DC toch? Of dat nu van je panelen of van de batterij (of beide) komt.
Dan moeten ze wel heel goed communiceren om 0 op de meter te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
@alwind Inderdaad wordt dat wel heel lastig, tenzij je een 3-fase aansluiting in huis hebt en alle 3 de omvormers 1-fase zijn, dan kan elke batterij op een andere fase aangesloten worden.

Maar wordt wel een heel duur geintje dan... 😬

@wmc Je moet denken vanuit de klant, iemand wil weten of het werkt bij zijn situatie, dus geven ze aan dat het voor beide situaties geschikt is, lijkt me vrij logisch om het zo te vermelden.
Er moet namelijk communicatie zijn op alle 3 de fases om het verbruik in de meterkast te meten. (dat doet hun extra kastje in de meterkast zowel voor 3-fase als 1-fase aansluitingen)

Dat zou hetzelfde zijn als niet melden bij een auto (hybride) dat hij zowel op elektriciteit als benzine kan rijden en hem dus gewoon als 'auto' aanbieden...

[ Voor 55% gewijzigd door Chickendorp op 03-04-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:53
Chickendorp schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:24:
Recent is de EcoFlow PowerOcean DC Fit aangekondigd:

https://homebattery.ecofl...roducts/PowerOcean-DC-Fit

Het lijkt een mooie oplossing voor mensen die hun zonne-energie ook 's nachts willen gebruiken.

Het is een modulair systeem dat op te bouwen is met batterijen van elk 5KW per stuk en een maximum van 15KW samen.

[Afbeelding]

Het bijzondere aan dit systeem is dat je het aansluit tussen je zonnepanelen en je zonnepanelen-omvormer.
Hierdoor is de installatie erg eenvoudig en heb je geen kosten aan een losse omvormer voor de batterij.

Hier een voorbeeld van een huidige situatie:
[Afbeelding]

En hoe het kan worden met de EcoFlow PowerOcean DC Fit:
[Afbeelding]

Dus minimale aanpassingen, alleen de MC4-connectors moeten even los van de omvormer en in de EcoFlow en dan twee nieuwes MC4-kabeltjes van de EcoFlow naar de omvormer toe.

Het lijkt me een ideaal systeem voor het beter verdelen van je zonnepanelen-opbrengst.
Wat minder voor het fungeren als power-backup en buffer i.s.m. een dynamisch contract je kunt hem gebruiken om terug te leveren naar het net mocht je een dynamisch contract hebben.

Hoor graag bevindingen en gedachtes over dit systeem dat vanaf eind april te verkrijgen is.

Specs:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met 5KW en 15KW bedoel je waarschijnlijk 5 kWh en 15 kWh, de opslagcapaciteit van de batterij modules.
De max charging power is 5 kW, hetgeen daardoor makkelijk verward wordt.
Hoe werkt dat trouwens dan bij omvormers met meer aangesloten dc-vermogen?

[ Voor 4% gewijzigd door WillemP22 op 05-04-2024 05:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Ja, kW kWh... I know, maar niet goed bij nagedacht bij opschrijven.

Er staat 15kW bypass per string, dus volgens mij kun je een string tot 15kW aansluiten.
Hij haalt daar zelf maar 'een hap' van 2.5kW van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Stel in de nacht zijn de prijzen erg laag of zelfs negatief (door veel wind bijvoorbeeld) zou je dan op een bepaalde manier deze batterij kunnen volladen om gebruik te maken van de lage prijzen??

Ze hadden er een gewone stekker kunnen integreren om dit mogelijk te maken.
Maar dat vraagt waarschijnlijk om een extra omvormer.

Is er iets mogelijk door een AC > DC omvormer toe te voegen op de MC4 kabels??

[ Voor 35% gewijzigd door Chickendorp op 22-05-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-06 16:35
Dan moet je gewoon op zoek naar een ander product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-06 23:55

Wizardtm

>>> H20 <<<

Ziet er interessant uit. Lekker simpel wat aansluiting e.d.
Voor zie maar 2 uitdagingen:
1) beschikbaarheid (kan nog geen leverancier in NL vinden)
2) max output is "slechts" 6,5A. Dat had voor mijn toepassing wel wat hoger mogen / moeten zijn.

Werken? Dat doe ik morgen wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schammelam
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-01 11:59
Wizardtm schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:59:
1) beschikbaarheid (kan nog geen leverancier in NL vinden)
Voor meer informatie, bestellen, en om de DC fit in het echt te zien, kan je langsgaan bij prepshop.nl in de bakkerstraat, Utrecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Wizardtm schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:59:

2) max output is "slechts" 6,5A. Dat had voor mijn toepassing wel wat hoger mogen / moeten zijn.
Die 6,5A is in combinatie met de 800V die de batterij levert. (niet 230V zoals op het vaste net)
Dus samen goed voor 5200W.
Dat lijkt me toch redelijk veel?

[ Voor 5% gewijzigd door Chickendorp op 29-05-2024 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizardtm

Wizardtm

>>> H20 <<<

schammelam schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:23:
[...]

Voor meer informatie, bestellen, en om de DC fit in het echt te zien, kan je langsgaan bij prepshop.nl in de bakkerstraat, Utrecht.
Ah nice ! Via internet is dat niet te vinden, ga dus zeker binnenkort eens langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizardtm

Wizardtm

>>> H20 <<<

Chickendorp schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 00:02:
[...]

Die 6,5A is in combinatie met de 800V die de batterij levert. (niet 230V zoals op het vaste net)
Dus samen goed voor 5200kW.
Zo had ik dat inderdaad niet gelezen, maar 6,5A bij 800v is prima !
Het gaat er mij om dat ik niet alleen het huis kan voorzien van spanning/stroom vanuit de accu maar ook tegelijkertijd mijn auto kan opladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:53
Chickendorp schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 00:02:
[...]

Dus samen goed voor 5200kW.
5,2 kW….maar is ook lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayItHard1989
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-06 21:13
Iemand al meer info/ervaring over deze batterij? Gezien de prijzen die ik online vind lijkt me dit echt wel interessant ten opzichte van andere batterij systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizardtm

Wizardtm

>>> H20 <<<

Kan er nog weinig over vinden. Heb inmiddels al wel een tijdje een offerte aanvraag openstaan maar gebeurt nog niet veel helaas. Is (afhankelijk van de prijs) echt een mooie oplossing vindt ik persoonlijk.
-------
Okay de prijs info is binnen :

Bedankt voor uw interesse in Ecoflow DC Fit. Het systeem is leverbaar in de volgende configuraties:

DC Fit 5 kWh - € 3771,,- incl. BTW *
DC Fit 10 kWh - € 6087,- incl. BTW *
DC Fit 15 kWh - € 8726,- incl. BTW *
*alleen op de accu is BTW van toepassing

Weet nog niet helemaal wat ik er van vindt. Op zich is de oplossing erg netjes aangezien het in mijn optiek een mooi "alles in 1" systeem is, alleen mis je wel de mogelijkheid om te spelen met bijvoorbeeld een dynamisch contract om met goedkope stroom je accu's opgeladen. Dat zou een mooie aanvulling zijn voor mijn situatie in de winter waar m'n panelen echt brak presteren (lage hoek).
Ga een mooi victron systeem er maar eens prijs technisch naast zetten ;-)

[ Voor 66% gewijzigd door Wizardtm op 22-06-2024 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:56

timpel_800

Amber 65

Ik ben wel benieuwd of mensen hier inmiddels al meer ervaring mee hebben opgedaan.

Ik heb 4 omvormers (waarvan de grootste een SMA 6.0) en verbruik ook 's nachts best veel energie (warmtepomp, grote vriezer).
Maar ik zou het zonde vinden om die SMA te vervangen door een hybride ding. Dat moet toch simpeler kunnen dacht ik. Zodoende kwam ik bij ECO flow uit, maar eigenlijk weinig info over te vinden.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Data_Consultant
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-11-2024
is de DC fit ook toegelaten in belgie?

het product is bijna nergens te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green Guy
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik heb een gebruikt setje met 2 x 5 kWh batterijen en de controller staan dat tegen elk aannemelijk bod weg mag.
Heb er ongeveer een jaartje mee geëxperimenteerd icm een sma omvormer en 8kWP panelen. Ik had ‘m zo ingesteld dat er zo min mogelijk zonne-energie geëxporteerd werd en zo min mogelijk van het net werd geïmporteerd. Dat heeft prima gewerkt. Voor het volgende experiment heb ik het aan de kant gezet en er een Haier SmartCube voor in de plaats gezet.
Wil jij het ecoflow systeem overnemen? Bel mij dan gerust: 06-15022034

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecoflow
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20-04 15:24
*spam*

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 20-04-2025 20:31 ]

Pagina: 1