Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James1919
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 02-04-2024
Mijn vraag
Ik zoek een hulpmiddel waarmee ik een cirkeldiagram kan maken. Op basis van de data die ik invoer, past de cirkeldiagram zich aan. Ik wil graag mijn uitgaven invoeren en dat de cirkeldiagram dan zegt, okay, de uitgaven voor je auto zijn deze maand 13% van je totale uitgaven. En de boodschappen zijn 20% van je totale uitgaven. Bestaat zoiets?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Chromebook (ik gebruik nooit Windows)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de app Dyme geprobeerd, maar ik heb geen goed gevoel bij het feit dat andere mensen alle transacties en het saldo kunnen zien. Daarom het liefst in eigen beheer. Ook zou ik per transactie graag comments erbij willen kunnen schrijven. En met iets in de cloud heb ik dan altijd de vrees voor dataverlies. Ook daarom liever in eigen beheer. Kent iemand een cirkeldiagram tool die op basis van de input, dynamisch de percentages uitrekent?

Beste antwoord (via James1919 op 02-04-2024 16:45)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcmBrCgqh0xjN66ZQx4OG7APIFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ATx93mHXKPpnU0dbL4wuigei.png?f=user_large

Excel. Als je wilt, één lange lijst met categorie + bedrag. Daar kun je dan automatisch per categorie met 1 formule de percentages per categorie uitrekenen. En die percentages kunnen weer dienen om een cirkeldiagram (automatisch) te genereren.

[ Voor 37% gewijzigd door naitsoezn op 02-04-2024 09:19 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:20
Excel? of een tegenhanger daarvan? Je importeert je bankgegevens als csv en dan kan je aan de hand van die data een cirkeldiagram laten maken. Ben je ook geheel vrij om commentaar toe te voegen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:56
Dit is echt typisch iets wat elk spreadsheet programma kan. BV Excel of Google Spreadsheets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou zeggen, dat moet in Excel gewoon kunnen, maar dat heb je niet. Dan zou het misschien in Google Sheets kunnen, wat ook een spreadsheet programma is. Maar geen idee of Google Sheets dat kan als ik eerlijk ben.

Kwestie van zelf even proberen :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcmBrCgqh0xjN66ZQx4OG7APIFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ATx93mHXKPpnU0dbL4wuigei.png?f=user_large

Excel. Als je wilt, één lange lijst met categorie + bedrag. Daar kun je dan automatisch per categorie met 1 formule de percentages per categorie uitrekenen. En die percentages kunnen weer dienen om een cirkeldiagram (automatisch) te genereren.

[ Voor 37% gewijzigd door naitsoezn op 02-04-2024 09:19 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James1919
jvanderkroon schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:13:
Excel? of een tegenhanger daarvan? Je importeert je bankgegevens als csv en dan kan je aan de hand van die data een cirkeldiagram laten maken. Ben je ook geheel vrij om commentaar toe te voegen.
Ik sta voor meerdere opties open. Ik heb Google spreadsheets, maar wil gerust iets anders proberen. Het klinkt zeer goed en heel handig wat je omschrijft.
Dit is echt typisch iets wat elk spreadsheet programma kan. BV Excel of Google Spreadsheets
Maar hoe kan je een cirkel in een spreadsheet krijgen? Dan moet ik daarop verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
James1919 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:22:
[...]

[...]

Maar hoe kan je een cirkel in een spreadsheet krijgen? Dan moet ik daarop verder zoeken.
invoegen -- > Grafiek --> Cirkeldiagram (of vergelijkbaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

James1919 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:22:
[...]

https://support.google.com/docs/answer/63824?hl=nl

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James1919
naitsoezn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:18:
[Afbeelding]

Oke, dus voor de cirkeldiagram vind ik uiteindelijk ergens een knop. Ik importeer de cvs file. En dan moet ik zelf van boven naar beneden lijsten maken in een spreadsheet en dan 1 voor de categorie, 1 voor alle bedragen en dan een formule vinden voor het automatisch uitrekenen van de percentages. Dank voor het screenshot.

Ik denk dat ik een eerste poging kan gaan wagen op deze manier. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James1919
@RaZ @nachtnet dank jullie wel, ik wist niet dat daar een helpartikel over bestond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

James1919 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:29:
@RaZ @nachtnet dank jullie wel, ik wist niet dat daar een helpartikel over bestond.
Ik ook niet, maar ik vroeg het aan Google, en dit was het antwoord :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 05:20
Er zijn ook genoeg programma's die zich specifiek op geld richten, met handige koppelingen evt tussen het programma en je bank.

YNAB, GNUcash zijn er 2 die nu naar boven borrelen bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James1919
Ravocs schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:31:
Er zijn ook genoeg programma's die zich specifiek op geld richten, met handige koppelingen evt tussen het programma en je bank.

YNAB, GNUcash zijn er 2 die nu naar boven borrelen bij mij
Klopt wel, maar dan krijgen anderen al je transacties en je banksaldo te zien en ik weet niet of het personeel daar een strafblad heeft of niet (lol) of onder druk van een crimineel, klantendata moet afstaan (ik noem maar wat, want je weet tegenwoordig nooit hoe ze je te pakken krijgen). Daarom liever maar in eigen beheer. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 05:20
James1919 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:33:
[...]

Klopt wel, maar dan krijgen anderen al je transacties en je banksaldo te zien en ik weet niet of het personeel daar een strafblad heeft of niet (lol) of onder druk van een crimineel, klantendata moet afstaan (ik noem maar wat, want je weet tegenwoordig nooit hoe ze je te pakken krijgen). Daarom liever maar in eigen beheer. (y)
In dat geval, GNU Cash, HomeBank, FireFly, zie ook Programma om geld mee te beheren

Wil je per se Excel, kan je hier nog voorbeelden vinden https://www.nibud.nl/onde...omen/plannen-en-begroten/

[ Voor 10% gewijzigd door Ravocs op 02-04-2024 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
@James1919 ongeacht welke tool je uiteindelijk gaat gebruiken, zou ik adviseren om je wel iets te gaan verdiepen in excel/spreadsheet software. In deze tijd zou dat een basisvaardigheid moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James1919
Ravocs schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:14:
[...]

In dat geval, GNU Cash, HomeBank, FireFly, zie ook Programma om geld mee te beheren

Wil je per se Excel, kan je hier nog voorbeelden vinden https://www.nibud.nl/onde...omen/plannen-en-begroten/
Dank voor de links! Ik ga zeker een kijkje nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James1919
nachtnet schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:53:
@James1919 ongeacht welke tool je uiteindelijk gaat gebruiken, zou ik adviseren om je wel iets te gaan verdiepen in excel/spreadsheet software. In deze tijd zou dat een basisvaardigheid moeten zijn.
Ja, dat is al vele jaren de bedoeling. Punt is dat ik in overlevingsstand zit al vele jaren en dus nooit de tijd heb vrijgemaakt om mezelf in excel te verdiepen. Het komt door persoonlijke crisis dat ik op dat gebied onderontwikkeld ben. Maar wat niet is kan nog komen d:)b
Pagina: 1