Vraag

• HermanVb
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05 15:49
Wij zouden ons oud keramisch fornuis met oven willen vernieuwen naar een inductiefornuis..
...

In mijn electriciteitskast heb ik een voorziening van 2x25A met kabels van 2.5mm².
Als ik de afdekplaat achter de oven eraf doe zie ik 5 kabels, dus met de aarding.
Het gaat hier over 220 volt.
Ik heb de foto's toegevoegd om zo een duidelijk beeld te schetsen, de 2 bovenste linkse zekeringen zijn deze van het Fornuis.
Het betreft een aansluiting voor België.
Ohja, die kabels aan het fornuis die afgeknipt zijn, dit was zo toen wij hier kwamen wonen en wat ik nu pas zie door het deksel te demonteren.
...

Graag had ik jullie expertise gehad wat het veiligst is om te kopen gezien het een huurhuis is.
Kan ik ergens het wattage meten of is dit nu niet relevant?
Ik ga zeker niet zelf zomaar iets proberen maar il wel een idee naar waar wij rekening moeten mee houden.

Bedankt alvast! :)

[ Voor 8% gewijzigd door HermanVb op 02-04-2024 07:03 ]

Beste antwoord (via HermanVb op 02-04-2024 08:43)

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-12 12:26
HermanVb schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:34:
Dus een elektricien laten komen om dit te bekijken of kan ik zelf meten hoeveel watt mijn aansluiting aankan.
Elektricien is meestal de veiligste optie, ik denk dat een goede elektricien nu al vragen gaat stellen hoe dit in hemelsnaam is achtergelaten.

Wil dit wat "proper"-er aangesloten zijn dan zie ik hier twee mogelijkheden:
- dubbele groep (fornuisgroep) 1 fase (ik weet niet of dit in België mag), ofwel 2x N, 2x L, 1x aarde met een fornuisschakelaar, zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37Cg1ObC97xxPQ-f0P7GYEBPvW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JL3VFGVIrp5kgIHsTLXnqNKc.png?f=user_large
- verzwaren van de aansluiting naar 3 fase, aansluiten via een 3 fase aardlekautomaat, met een 5 aderige kabel L1, L2, L3, N en aarde (gewoon dezelfde kabel als in de vorige mogelijkheid)

Andere oplossingen zie ik hier niet echt. Die laatste oplossing geeft veel meer vrijheid in het kiezen van fornuizen (zeker met een oven, de oven zit dan op een van de 3 fasen).

Alle reacties

• HermanVb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhNQziO_vBNMMEcK3CJ19If2eiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtT3PrVMmuSbqGN8fD1gMucG.jpg?f=fotoalbum_large

• HermanVb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy3u7FumaVDmyI4lFHrpVa11baw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxW9l1tvuQhx3sor00OKn2Qb.jpg?f=fotoalbum_large

• HermanVb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnwXNSGefvzwtU_o90g8aCttpjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTAtBNClUpsLciTcpvbongUY.jpg?f=fotoalbum_large

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is mogelijk maar het is een beetje raar aangesloten, zeker met de kleuren die een andere functie krijgen dan standaard.

Ik zie dat voor de fase de blauwe en de rode draad (niet kabel!) worden gebruikt. Voor de nul worden de zwarte en de witte gebruikt. Die in de doos weer gesplitst zijn terwijl de fase dat niet is.

Mocht je hier een inductieplaat op aansluiten van 7360W dan betekent dit dat door de automaten maximaal 32 ampère zou kunnen gaan lopen. Gezien er een vijf-aderige kabel is aangesloten met maar 3 werkende aders, mag daar maximaal 20 ampère doorheen. Liever zelfs maar 16A omdat 2,5mm2 daarvoor bedoeld is. Zou je wel je maximale vermogen trekken dan schakelen de automaten uit omdat die maar maximaal 25A doen.

Wil je hier écht een inductieplaat op aansluiten dan moet je er zeker van zijn dat die het maximale vermogen op één fase kan gebruiken. Dit hangt van de plaat af die je aanschaft. Daarbij dus rekening houden met de maximale stroom door je automaten.

• HermanVb
Als ik een nieuw fornuis op inductie koop kan ik die 5 draden toch effectief aansluiten omdat in de elektriciteitskast er 4 kabels met aarding zit?
Of zie ik dit verkeerd? eerlijk is eerlijk, ik ken er niets van dus het is een vraag of mijn "logica" steek houdt?

De zekeringen van 2x25A hebben dan niets te maken gezien je 16A voorstelt?

Bedankt alvast!

• grasmanek94
Die kabels die ja daar hebt, tenzij anders erop expliciet vermeld, zien eruit als kabels die maar 16A kunnen doorvoeren.

Verder is te zien dat er maar 3 van de 5 aders gebruikt worden. En daarbovenop kan ik die zelfde kleuren aders / kabelboom nergens terugvinden in de foto van je meterkast.

Mijn vermoeden is dat deze dan al ergens afgetapt wordt, je kunt dan helaas alleen een inductie a 3600W installeren … (en waarschijnlijk niet eens, gezien er mogelijk andere verbruikers op die groep zitten?).

Als jij die 5 draden aangesloten kan krijgen aan beide kanten, dan zou je er theoretisch maximaal 3x 16A overheen kunnen pompen (zolang het maar in de meterkast juist is aangesloten, en je hoofdzekering het aan kan) -- al zou ik in een dergelijk scenario toch niet meer dan 2x 16A doen, of voor een 3 fase verzwaring gaan zodat er wel 3x 16A overheen kan.

Wat de regels betreffende elektra in België zijn weet ik niet zozeer.

[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 02-04-2024 08:23 ]

• HermanVb
Puur informatief wil ik meegeven dat er nu een keramisch fornuis staat dat inderdaad met 3 draden is aangesloten en het fornuis heeft een vermogen van 10,4Kw.

• HermanVb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OVfcnbOwPPbTLPkgG5_Nh1S1aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wrory6W8iT3IBkXrzIPdajMQ.jpg?f=fotoalbum_large

• grasmanek94
HermanVb schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:23:
Puur informatief wil ik meegeven dat er nu een keramisch fornuis staat dat inderdaad met 3 draden is aangesloten en het fornuis heeft een vermogen van 10,4Kw.
Ouch, ik zij mij niet comfortabel voelen bij zo'n brandrisico, maar mogelijk dat je bijna nooit boven de 3-4kW uitkomt?
Die 10.4kW zal wel alle (4 of 5) pitten + een grill/oven zijn?
Als je dan op max 2 pitten kookt snap ik dat er nog niks is doorgebrand.

Bij ons heb ik ook een echte 3 fase kookfornuis met 5 inductie pitten en een oven, en we gebruiken meestal 3-4 pitten en soms de oven erbij, en we tikken die 11kW+ wel aan. Gaat wel over 5 aders (3x live, 1x neutraal, 1x aarde).

[ Voor 18% gewijzigd door grasmanek94 op 02-04-2024 08:32 ]

• HermanVb
Dus een elektricien laten komen om dit te bekijken of kan ik zelf meten hoeveel watt mijn aansluiting aankan.

Acties:
  • Beste antwoord

• grasmanek94
HermanVb schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:34:
Elektricien is meestal de veiligste optie, ik denk dat een goede elektricien nu al vragen gaat stellen hoe dit in hemelsnaam is achtergelaten.

Wil dit wat "proper"-er aangesloten zijn dan zie ik hier twee mogelijkheden:
- dubbele groep (fornuisgroep) 1 fase (ik weet niet of dit in België mag), ofwel 2x N, 2x L, 1x aarde met een fornuisschakelaar, zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37Cg1ObC97xxPQ-f0P7GYEBPvW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JL3VFGVIrp5kgIHsTLXnqNKc.png?f=user_large
- verzwaren van de aansluiting naar 3 fase, aansluiten via een 3 fase aardlekautomaat, met een 5 aderige kabel L1, L2, L3, N en aarde (gewoon dezelfde kabel als in de vorige mogelijkheid)

Andere oplossingen zie ik hier niet echt. Die laatste oplossing geeft veel meer vrijheid in het kiezen van fornuizen (zeker met een oven, de oven zit dan op een van de 3 fasen).

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-12 11:07
Je hebt, zo te zien, 3 fase+N die binnenkomt, als je genoeg aders hebt naar de aansluiting voor het fornuis, zou ik zeker aanraden dit zo aan te sluiten.
De kast is wel een beetje een zootje, met alle aders die voor de rails lopen, dat wil je misschien ook laten bijwerken. Je zal hoe dan ook een extra zekering moeten plaatsen voor een 3 fase (+N) aansluiting.

Hoe dan ook is inductie zuiniger dan vitro-keramisch, dus normaal heb je wel voldoende marge. Maar even een elektricien het goed laten aansluiten, want de manier dat het nu loopt, lijkt me verre van correct.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ziet er voor mij uit als dat het oude fornuis nu een 3 fase aansluiting heeft: alleen de nul (blauw), fase (bruin) en aarde (geel/groen) van de kabel zijn aangesloten. Daarnaast lijkt er met rood, blauw en geel/groen een doorlussing te zijn gemaakt naar een stopcontact of iets dergelijks. Kan dat kloppen?

De kabel kun je hergebruiken voor een 2 of 3 fase aansluiting, daarvoor kun je een alamat in je zekeringkast installeren. Kijk dan wel goed wat er met die doorlussing gebeurt.

Bij enige twijfel altijd een electricien raadplegen: meten = weten, gissen is missen.

Edit: het is een 1 fase huisaansluiting. Die doorlussing van de bruine (fase) naar rood en blauw is op zijn minst curieus. Ik zou hier echt een electricien aan laten meten.

[ Voor 13% gewijzigd door Joris748 op 02-04-2024 09:11 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• HermanVb
Ik heb een elektricien gebeld om te laten aanpassen naar 3 fase. Gezien het 4mm en niet 2,5mm zoals ik dacht is een aanpassing in de kast voldoende heb ik begrepen.
Iedereen bedankt voor hun bijdrage!😃

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
HermanVb schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:38:
Ik heb een elektricien gebeld om te laten aanpassen naar 3 fase. Gezien het 4mm en niet 2,5mm zoals ik dacht is een aanpassing in de kast voldoende heb ik begrepen.
Top (y)

Het zal zeker gewaardeerd worden als je het eindresultaat nog met ons deelt :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:54
HermanVb schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:38:
Maak daar maar een aanpassing van de gehele gast van. Die kast is één en al red-flag en schreeuwt beun, waarom valt niemand daar over? Nu laat TS er een groepje bijbeunen en weer door. Ik ben geen elektricien ofzo, maar volgens mij klopt hier niks van.

Het is niet allemaal even duidelijk te zien, maar o.a.:
- 1 fase automaten achter een 3 fase aardlek, zo te zien alleen de groepen rechtsonder + een extra aftakking naar... ? De automaten boven zitten dus niet achter een aardlek. Fase 1 van de aardlek wordt niet eens gebruikt.
- Meerde en verschillende dikte kabels in 1 aansluiting, zonder adereindhulzen, ook niet altijd even diep ingestoken zoals te zien is boven de hoofdschakelaar.
- Aftakking op de hoofschakelaar die in een zwart buisje in het midden van de kast lijkt te verdwijnen? Gaan deze naar een 2de kast? Of hangt hier iets op wat nu dus alleen maar beveiligd is door de hoofdzekering? Niet heel duidelijk zien.
- Zijn de nul en fase nou apart gezekerd per groep? Geen idee of dat normaal is in België, maar in NL nog nooit gezien.
- De hele bovenste rail lijkt op 1 fase te hangen (de 2 zwarte dikke kabels). Iets verder naar rechts lijkt er dan weer een zwarte kabel van de rail naar de aardlek te gaan voor de nul.

Ik zou hier toch wel kritisch naar laten kijken door een goede elektricien en zijn advies eventueel bij je huurbaas neerleggen.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-12 11:07
@Deismyna De hoofdschakelaar zit in de meterkast.
Linksonder is een 300mA verliesstroomschakelaar.
Midden onder een 30mA verliesstroomschakelaar voor de natte ruimtes.
Dus alles zit achter een aardlek.

Voor de rest zit er inderdaad veel rariteit in de kast.

• HermanVb
Oei ik ga mij nog aan iets mogen verwachten dan🤑

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:02
Klassiek verouderde kast, valt al bij al nog mee (al veel erger gezien). Voor je gemoedsrust is een kenner inschakelen een verstandige keuze.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:54
IceTeaGX schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:46:
@Deismyna De hoofdschakelaar zit in de meterkast.
Linksonder is een 300mA verliesstroomschakelaar.
Midden onder een 30mA verliesstroomschakelaar voor de natte ruimtes.
Dus alles zit achter een aardlek.

Voor de rest zit er inderdaad veel rariteit in de kast.
Je hebt inderdaad gelijk, weet alleen niet of dat het veel beter maakt of erger. Dan is de ene aardlek dus aangesloten op de andere. Zal ongetwijfeld allemaal werken, maar echt volgens het boekje is het niet. Het is ook maar de vraag of er buiten de foto nog een hoofdschakelaar hangt, of dat dit zo rechtstreeks op de meter is aangesloten. Ook vreemd met die verzegeling op die aardlek, daar heeft de netbeheerder normaalgesproken niks te zoeken.

@HermanVb In principe zou je huurbaas gewoon moeten zorgen dat dit op orde is, maar als de huisjesmelker situatie in België ook maar enigszins vergelijkbaar is met NL is dat helaas ook wel een totale utopie.
Pagina: 1