Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozie78
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-05 12:34
Mijn vraag
ik hen een Solaredge 3500 met 14 panelen van 250wp. Ik zou graag 5 panelen willen vervangen door panelen van 440wp. Is dit mogelijk? Ik begrijp dat ik dan ook 5 nieuwe optimizers moet aan schaffen. Maar gaat dit wel werken? Of moet ik hier niet aan beginnen? Ik hoor namelijk verschillende verhalen, de een zegt kan wel de andere zegt weer niet.... Ik hoor graag jullie reacties.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:26
SolarEdge is een complex systeem, dus zomaar ja of nee zeggen kan niet.

Alle info is dus nodig: Ligging van bestaande spul, wat wil je vervangen, welke typen optimizers liggen er nu, welk exacte type omvormer, met welke firmware.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozie78
Dag,

De panelen liggen op het zuiden. Panelen zijn 250wp met optimizers p300 3 rijen in portrait. Ik wil dus een rij vervangen 5 panelen en dan 440wp met de s440. Ik heb een schoorsteen waar ik een beetje schaduw van hebt. Daar heeft alleen een paneel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:31
440Wp panelen hebben heel andere afmetingen dan 250Wp panelen van X jaar geleden. In de lengte en breedte komt er zomaar 10 - 20cm per paneel bij. Die kan je niet 1 op 1 vervangen zonder ook het dak montagesysteem te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozie78
Ik weet dat de onderconstructie ook aangepast moet worden. Dat is niet het issue. Het is mij om kan dit dus 440wp panelen met S440 en 250wp panelen met P300 samen met de omvormer SE3500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 13:36
Gooi het eens in SE Designer?

Ik weet niet of je zonder installateur de optimizers aangemeld krijgt op je omvormer. (Tenzij je een omvormer zonder LCD schermpje hebt.)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozie78
Klopt dat had ik ook al gezien. Alleen heb ik de opmerking gekregen van een zonnepanelen installateur dat het verschil met de oude panelen groot is waardoor je vaak storing zou krijgen. Ik vond het een vaag verhaal maar kan iemand mij daar uitsluitsel over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:14
Ozie78 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:07:
[...]

Klopt dat had ik ook al gezien. Alleen heb ik de opmerking gekregen van een zonnepanelen installateur dat het verschil met de oude panelen groot is waardoor je vaak storing zou krijgen. Ik vond het een vaag verhaal maar kan iemand mij daar uitsluitsel over geven?
Dat is onzin, als de optimizers met elkaar in 1 string kunnen dan werkt het systeem, dat is het enige waar de omvormer op reageert.
Wat je wel krijgt is dat het formaat van de panelen hel anders is. Dat ziet er op het dak wellicht gek uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozie78
S0epkip schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:30:
Gooi het eens in SE Designer?

Ik weet niet of je zonder installateur de optimizers aangemeld krijgt op je omvormer. (Tenzij je een omvormer zonder LCD schermpje hebt.)
Dat zal dan weer een andere uitdaging worden denk ik. Verwacht dat de oude installateur dat wel wil doen, anders vraag ik of hij het kan overzetten naar mijn eigen installateur account.

Indien ik de optimizers niet aangemeld krijg werkt dan het hele systeem niet of is het dan alleen dat ik ze niet in de monitoringportal kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
250W panelen zijn van... 2012?

De omvormer dus ook. De omvormer moet een recent genoege firmware ondersteunen om s-serie optimizers te kunnen werken.

Dus... @Ozie78... Alle vragen beantwoorden graag.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozie78
Ronald schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:11:
250W panelen zijn van... 2012?

De omvormer dus ook. De omvormer moet een recent genoege firmware ondersteunen om s-serie optimizers te kunnen werken.

Dus... @Ozie78... Alle vragen beantwoorden graag.
Ik heb staan voor zover dat de firmware is DSP1: 1.210.198 en DSP2: 1.34.0.

Systeem is in 2014 geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
https://knowledge-center....e_power_optimizers_nl.pdf

Er moet iets recenters op voor s-serie optimizers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozie78
Er moet dus een firmware update plaatsvinden en dan zou het moeten werken? Het grote verschil in wattpiek met de andere panelen zullen dan verder geen probleem opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Er zijn oudere omvormers waar voldoende recente firmware niet op kan, dus s serie niet op kan.

Er zijn mogelijk geen 60v p-serie optimizers die courante panelen aan kunnen.

Recente panelen zijn veel groter.
Past het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozie78
Ronald schreef op woensdag 3 april 2024 @ 06:50:
Er zijn oudere omvormers waar voldoende recente firmware niet op kan, dus s serie niet op kan.

Er zijn mogelijk geen 60v p-serie optimizers die courante panelen aan kunnen.

Recente panelen zijn veel groter.
Past het?
Ronald,

Omvormer is de SE3500 de voorganger van de Wave serie. Hoe kan ik achterhalen of een update mogelijk is. Of kun je al bij voorbaat zeggen op die oude omvormer is die update niet mogelijk.

De panelen passen wel op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik_bies
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-09 23:20
Ozie78 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:27:
[...]

Ronald,

Omvormer is de SE3500 de voorganger van de Wave serie. Hoe kan ik achterhalen of een update mogelijk is. Of kun je al bij voorbaat zeggen op die oude omvormer is die update niet mogelijk.

De panelen passen wel op het dak.
Kijk op:
https://www.solaredge.com/en/support/inverters-with-display
instructies hoe het op een SD kaart te zetten staan erbij. SD erin en aanzetten.
zover ik kon zien is het voor de HDwave en niet hdwave omvormers... dus dat zou waarschijnlijk ook jou omvormer moeten passen.

Wat meestal ook mogelijk is om Solaredge te bellen en vragen firmware remote te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:19
Heb je dit nog opgelost? Ik had met mijn " oudje" hetzelfde probleem. De SD kaart is niet te gebruiken, als je de omvormer aan het internet hangt, dan doet Solaredge een update voor je.

Je kunt op Solaredge een chat openen. Geef specifiek aan dat je een P omvormer moet vervangen voor een S en dat je een update naar de laatste firmware wil.

2 dagen later heb je een update achter de kiezen.

Ik heb een LCD versie, je kunt die handmatig pairen. (Knop ingedrukt houden)
Pagina: 1