EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Zeker, in alle ramen staat duidelijk HR++ met een U-waarde van 1.1. Daar staat ook de productiedatum in van 2007.belmonde schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 01:19:
Heb je gechecked of het wel echt hr++ glas is.. Met een aansteker en zien of er verschillende kleuren in de reflectie te zien is !
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Sorry, maar je gaat de investering van nieuwe kozijnen niet terugverdienen als je al HR++ hebt. Triple kan bijna nooit in kunststof kozijnen. Hout wil vaak nog wel met een opdeklat.Destynx schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:45:
[...]
Zeker, in alle ramen staat duidelijk HR++ met een U-waarde van 1.1. Daar staat ook de productiedatum in van 2007.
Triple is zwaar, heel zwaar. Waar je dubbel nog in je eentje kan zetten moet je tripel met 2 man/vrouw doen,Destynx schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 00:48:
Vanwege de dikte lijkt vacuüm glas een betere optie, triple zal best veel werk zijn in een bestaand kozijn. Online vind ik prima prijzen voor het glas zelf, maar ik weet niet of er nog veel bij het vervangen komt kijken. Ik vraag mij af of er ervaringsdeskundigen zijn die hier wat over kunnen zeggen?
waar je dubbel met z'n tweeën doet moet je met tripel z'n drieën of een mechanisch hulpmiddel doen.
Vaste delen gaan vaak nog wel als je het passend kan krijgen, maar voor bewegende delen is het kozijnwerk en de scharnieren vaak te zwak voor tripel.
De algemene consensus is dat je bij behoud bestaande kozijnen bij dubbel glas blijft en pas bij vervangen kozijnen naar tripel. Kwa isolatie ga je er wel wat maar ook niet gigantisch op vooruit.
Als je het zelf gaat doen wordt het een ander plaatje maar als je het laat doen ga je het waarschijnlijk nooit terugverdienen.
Dus het wordt nu vooral een dure wisseling..
Of je kozijnen moeten lek zijn.. rondom of misschien zit het glas er niet goed afgesloten in ?
triple geeft idd meer comfort, dat klopt. helaas voor jouw situatie is kunstof eigenlijk nooit aan te passen naar triple glas in de bestaande kozijnen. Als je dat wilt zul je dus ook nieuwe kozijnen moeten kopen en dat is €€€€.Destynx schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 00:48:
Situatieschets: Op dit moment hebben wij in een huis uit '79 kunststof kozijnen met HR++ glas uit 2007. Vrienden van mij hebben recentelijk nieuwe kunststof kozijnen met HR+++ glas laten installeren en ik merk met koud weer een duidelijk verschil tussen HR+++ en HR++. Helaas kan ik nergens advies vinden voor het overstappen als je al HR++ in kunststof kozijnen hebt.
Omdat ik het comfort verschil ervaren heb ben ik wel geïnteresseerd om in ieder geval ons glas te vervangen door HR+++ of vacuüm glas. Tevens zijn de kamers op de eerste verdieping, met het idee om in de toekomst over te gaan op een warmtepomp, lastig warm te houden met 35 graden CV aanvoer temperatuur. Omdat je de meeste warmte verliest via het glas lijkt mij dat het belangrijkst om aan te pakken.
Vanwege de dikte lijkt vacuüm glas een betere optie, triple zal best veel werk zijn in een bestaand kozijn. Online vind ik prima prijzen voor het glas zelf, maar ik weet niet of er nog veel bij het vervangen komt kijken. Ik vraag mij af of er ervaringsdeskundigen zijn die hier wat over kunnen zeggen?
die kamers oo de eerste hebben ook HR++? dan zit je daar wel goed en ligt het meer aan te kleine radiatoren. Hier dubbelglas (geen HR++) uit de nineties en mijn slaapkamers gaan prima op 35C uit de warmtepomp. Kijk vooral naar het dak, daar gaat 25-30% van je energie er uit.
Vandaar dat ik vacuüm glas overweeg, dat zou wel in de bestaande kozijnen moeten passen lijkt me, en niet zwaarder zijn dan het bestaande HR++ glas.ASW1 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:52:
[...]
Triple is zwaar, heel zwaar. Waar je dubbel nog in je eentje kan zetten moet je tripel met 2 man/vrouw doen,
waar je dubbel met z'n tweeën doet moet je met tripel z'n drieën of een mechanisch hulpmiddel doen.
Vaste delen gaan vaak nog wel als je het passend kan krijgen, maar voor bewegende delen is het kozijnwerk en de scharnieren vaak te zwak voor tripel.
De algemene consensus is dat je bij behoud bestaande kozijnen bij dubbel glas blijft en pas bij vervangen kozijnen naar tripel. Kwa isolatie ga je er wel wat maar ook niet gigantisch op vooruit.
Als je het zelf gaat doen wordt het een ander plaatje maar als je het laat doen ga je het waarschijnlijk nooit terugverdienen.
Zeker, 20 panelen op het dak. Tevens hebben wij een energiecontract van €1,10 per kuub en 21-24 cent per KwH en verwarmen veel met airco’s. Besparing is dus niet het doel, het gaat vooral comfort en de overstap naar een warmtepomp vergemakkelijken. Lek zijn de kozijnen zeker niet en er is ook geen tocht oid. Alles lijkt prima af te sluiten.belmonde schreef op woensdag 3 april 2024 @ 00:11:
Heb je ook zonnepanelen.. ? Zeker zolang de salderingsregeling er nog is.. Dan heb je later in combinatie met een warmtepomp zulkse lage kosten per KWH-warmte-poductie... dat hr+++ glas niks geen economische winst gaat geven.. Met duur gas van vorig jaar van 3 euro per kuub of 4 euro.. kan een klein verschil nog wat doen.
Dus het wordt nu vooral een dure wisseling..
Of je kozijnen moeten lek zijn.. rondom of misschien zit het glas er niet goed afgesloten in ?
Vandaar dat vacuüm een oplossing lijkt, alleen kan ik weinig ervaringsdeskundigen vinden. Boven is ook HR++. Vervangen van de radiatoren is inderdaad ook een optie, ik heb al wel boosters onder de bestaande radiatoren zitten, maar met ventilatieroosters die openstaan zakt het makkelijk onder de 17 graden op koude dagen. Dat vind ik voor werken en slapen toch wel iets te koud. Vandaar dat ik de opties aan het afgaan ben.Fr33z schreef op woensdag 3 april 2024 @ 01:28:
[...]
triple geeft idd meer comfort, dat klopt. helaas voor jouw situatie is kunstof eigenlijk nooit aan te passen naar triple glas in de bestaande kozijnen. Als je dat wilt zul je dus ook nieuwe kozijnen moeten kopen en dat is €€€€.
die kamers oo de eerste hebben ook HR++? dan zit je daar wel goed en ligt het meer aan te kleine radiatoren. Hier dubbelglas (geen HR++) uit de nineties en mijn slaapkamers gaan prima op 35C uit de warmtepomp. Kijk vooral naar het dak, daar gaat 25-30% van je energie er uit.
De stap naar tripel/vacuum gaat zeker wel wat doen maar ik zou er geen grote comfortverbetering door verwachten.
Zeker als je nu veel met airco's verwarmt zijn er betere opties om comfortverbetering te bewerkstelligen, ik zou m'n geld anders gaan inzetten als ik jou was.
ik heb een huis uit '68 met dus gewoon oud dubbelglas en krijg hrt prima warm met warmtepomp en vloerverwarming beneden + convectoren boven. Als het je te doen is om klaar te zijn voor de warmtepomp hoef je echt niet je glas te vervangen. Je kunt overwegen de radiatoren te vervangen door bijv. zoiets: https://www.cvtotaal.nl/betherma-forza-wand-twin.html
dat het koud wordt in de winter met ventilatieroosters kan ik. me voorstellen, weet je zeker dat ze niet veel te ver open staan en je dus te veel ventileert? het is vaak onlogisch om bijv de hele dag die roosters op dezelfde stand te hebben als. je er alleen snachts slaapt, dan beter open zetten wanneer je naar bed gaat. Een CO2meter is echt goud waard om te kijken hoeveel ventilatie nodig is, kosten nu ~ 30 euro op marktplaats (zoek. op resideo of honeywell co2meter)
Afgifte vermogen moet omhoog dus de radiatoren vervangen voor een T22/30 bv
:fill(white):strip_exif()/f/image/MIZvJwCERMzeHCujrCBkuwff.png?f=user_large)
Ik vermoed dat dat een gevalletje "can't unsee" is eenmaal het in je kozijnen hangt.
Terugverdienen ga je het niet, maar comfort is ook wat waard. Alleen jij weet wat je voor dat comfort over hebt
Als je wil voorbereiden voor een warmtepomp kun je waarschijnlijk beter het geld besteden aan betere afgifte.
negeer het glas asjeblieft en focus op je afgifteysteem. daar zit de winst in bij een warmtepomp.Destynx schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 00:48:
Situatieschets: Op dit moment hebben wij in een huis uit '79 kunststof kozijnen met HR++ glas uit 2007. Vrienden van mij hebben recentelijk nieuwe kunststof kozijnen met HR+++ glas laten installeren en ik merk met koud weer een duidelijk verschil tussen HR+++ en HR++. Helaas kan ik nergens advies vinden voor het overstappen als je al HR++ in kunststof kozijnen hebt.
Omdat ik het comfort verschil ervaren heb ben ik wel geïnteresseerd om in ieder geval ons glas te vervangen door HR+++ of vacuüm glas. Tevens zijn de kamers op de eerste verdieping, met het idee om in de toekomst over te gaan op een warmtepomp, lastig warm te houden met 35 graden CV aanvoer temperatuur. Omdat je de meeste warmte verliest via het glas lijkt mij dat het belangrijkst om aan te pakken.
in de meeste woningen kan je al wel af met 35 graden water en radiatoren met een warmtepomp. in de warmtepomptopics zit vrijwel iedereen met radiatoren nog onder de 40 graden boven het vriespunt.
wil je nog meer doen aan voorbereiding kan je fancoils plaatsen of de grootste T33 radiatoren plaatsen die je fysiek kwijt kan.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
marvel27 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:03:
Vacuum glas is interessant en dun, dus past in bijna elk kozijn. Maar heeft ook twee nadelen: het is superduur, en er zitten heel kleine stipjes in het glas, wat de afstandshouders zijn.
[Afbeelding]
Ik vermoed dat dat een gevalletje "can't unsee" is eenmaal het in je kozijnen hangt.
Terugverdienen ga je het niet, maar comfort is ook wat waard. Alleen jij weet wat je voor dat comfort over hebt
Als je wil voorbereiden voor een warmtepomp kun je waarschijnlijk beter het geld besteden aan betere afgifte.
Bedankt voor de feedback, ook voor comfort kan ik dus beter grotere LTV radiatoren aanschaffen (deze hangen toch onder de ramen) zodat de afgifte vergroot wordt en de kamers makkelijker op temperatuur blijven.flippy schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:17:
[...]
negeer het glas asjeblieft en focus op je afgifteysteem. daar zit de winst in bij een warmtepomp.
in de meeste woningen kan je al wel af met 35 graden water en radiatoren met een warmtepomp. in de warmtepomptopics zit vrijwel iedereen met radiatoren nog onder de 40 graden boven het vriespunt.
wil je nog meer doen aan voorbereiding kan je fancoils plaatsen of de grootste T33 radiatoren plaatsen die je fysiek kwijt kan.
'Niet isoleren' dat roep je nu al jaren..flippy schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:17:
[...]
negeer het glas asjeblieft en focus op je afgifteysteem. daar zit de winst in bij een warmtepomp.
Ik weet zeker dat bijvoorbeeld een 250cm hoge glas façade met oud HR++ glas (*) vervangen wordt HR+++ met krypton in duidelijk minder koudeval resulteert = energie behoud en hoger comfort.
(*) in het koude Oost Groningen worden nog 'wekelijks' woningen opgeleverd met een HR++ glas façade/ wand van plafond hoogte en kamer lang (6-10 meter), reken dan eens uit wat het energie verlies is... wil je niet weten!
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ik roep het al jaren want het slaat nergens op om 20k uit te geven aan glas als je er maar 5k mee bespaart over 20 jaar.natural colour schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:15:
[...]
'Niet isoleren' dat roep je nu al jaren..![]()
Ik weet zeker dat bijvoorbeeld een 250cm hoge glas façade met oud HR++ glas (*) vervangen wordt HR+++ met krypton in duidelijk minder koudeval resulteert = energie behoud en hoger comfort.
(*) in het koude Oost Groningen worden nog 'wekelijks' woningen opgeleverd met een HR++ glas façade/ wand van plafond hoogte en kamer lang (6-10 meter), reken dan eens uit wat het energie verlies is... wil je niet weten!
Goedkoop veel energie opwekken levert je meer op dan duur weinig opwekken.
Als je 20% of meer kan besparen door allen maar wat radiatoren te vervangen is de terugverdientijd heel wat beter dan gevels volspuiten en een stapel nieuwe kozijnen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen