Audio nieuwbouwappartement: waar speakers plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:58
Beste,

Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht en men is nog volop bezig aan de ruwbouw.
Kabels voorzien is dus geen probleem: dit kan allemaal nog getrokken worden.
Dit is het plan (waarop ik speakers voorzien heb, zie zwarte Sonos icoontjes):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIJvm8vnl6UI18StLYzeoLswq7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QBeus5xdVp0QrYSnJHAMGipu.png?f=fotoalbum_large

Ik zou vooral de woonkamer willen laten voorzien van deftige audio. Ik luister vooral podcasts en achtergrondmuziek: party's zijn hier niet aan de orde.
Ik heb nu 4 Sonos Play One's (Gen2): zijn deze geschikt voor deze oppervlakte?
Ik heb de Sonossen al uitgetekend op het plan.

Mijn vragen:
- Bevestiging 5 centimer van het plafond (hoogte app is 2.50m): een goede keuze luisterervaring <> esthetiek? Ik zal een kantelbare voet voorzien.
- Is Sonos play one hiervoor geschikt om een aanvaardbare geluidskwaliteit te hebben voor wat ik ermee doe?
- Zijn 4 speakers (Sonos Play One) geschikt om deze ruimte te 'dekken' (zoals je ziet op plan. Ruimte is ongeveer 6.50meter lang en ongeveer 4.50meter breed)? Mijn televisie zal niet aangesloten worden op het Sonos systeem.

Wat denken jullie? Is dit een goede opstelling of zouden jullie het anders doen? Meer speakers? Andere speakers? Andere opstelling?

Alvast bedankt!
Pieter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-06 16:33
my 2 cents:

Wat bedoel je met deftige audio:
- mooi weggewerkt? Dan heb je een goed voorstel en zou ik het doen.
- goed te bedienen? Dan zit je met Sonos ook goed.
- goed klinken? Dan zou ik wat anders overwegen. Sonos klinkt heel lekker, maar associeer ik niet direct met deftige audio. Daarnaast zou ik voor goed klinkende audio nooit speakers aan het plafond bevestigen. M.i. zijn plafondspeakers voor Atmos effecten en voor in winkels en vergaderzalen. Er zal zeker kabaal uitkomen, maar echt lekker, mwoah.

Als het om goed klinken gaat, en de TV gaat niet aangesloten worden zou ik aan de wand waar de TV staat twee vloerstanders neerzetten. (en ongevraagd: maar als het mijn appartement was, zou ik de TV naar de wand aan de overzijde plaatsen van waar het nu getekend is, en die drie keukenkasten ergens anders neerzetten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
107mb schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:37:
my 2 cents:
- goed klinken? Dan zou ik wat anders overwegen. Sonos klinkt heel lekker, maar associeer ik niet direct met deftige audio. Daarnaast zou ik voor goed klinkende audio nooit speakers aan het plafond bevestigen. M.i. zijn plafondspeakers voor Atmos effecten en voor in winkels en vergaderzalen. Er zal zeker kabaal uitkomen, maar echt lekker, mwoah.

Als het om goed klinken gaat, en de TV gaat niet aangesloten worden zou ik aan de wand waar de TV staat twee vloerstanders neerzetten. (en ongevraagd: maar als het mijn appartement was, zou ik de TV naar de wand aan de overzijde plaatsen van waar het nu getekend is, en die drie keukenkasten ergens anders neerzetten.)
Bedankt alvast. Goed klinken even verduidelijken:
- Ik heb nu 2 Sonossen die dik onder mijn oorhoogte (slechts 15cm van de grond) staan (op een soort van verlaagd meubel). Ik merk dat dit héél slecht werkt: ik kan bijna geen podcasts luisteren omdat ik niet goed hoor/versta wat er gezegd wordt of me er héél hard op moet concentreren. Gaat deze setup dan een pak beter werken?
- De TV en die 3 keukenkasten zijn nog ter discussie en nog niets definitiefs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-06 16:15
Je moet luidsprekers altijd op luisterhoogte installeren. Anders zijn o.a. spraak en heldere klanken minder goed hoorbaar. Er zijn tal van how to's te vinden op het wijde web. Ik zou dat eens uitzoeken. Als je luidsprekers plaatst is er altijd ergens een snijvlak waar het geluid samenkomt. Daar zal het ook het beste klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:30
Als je goed geluid wilt kan je beter voor zuilen/boekenplank speakers kiezen icm een versterker. Maar dat komt ook met de nodige investeringen en het gaat flink meer ruimte kosten. Sonos is niet slecht, maar zeker niet het merk om goed geluid te creëeren.. Maargoed, als je deftige audio wilt zou ik een winkel (a la hi-fi klubben oid) inlopen!

Of dit goed is kan ik je niet zeggen maar ik zou speakers toch vooral op oorhoogte houden (en niet erboven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Sonos Play One zijn te klein voor deze ruimte, ook hebben ze weinig bas. Op oorhoogte en niet helemaal in de hoeken plaatsen werkt ook beter.

Sonos is niet slecht maar zou ik ook niet deftig willen noemen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Genelec. Het zijn hoge kwaliteit actieve speakers, ook geen losse versterker nodig. Alleen een streamer aansluiten zoals bijvoorbeeld een WiiM Pro Plus en klaar. WiiM werkt net zoals Sonos ook perfect in multi room opstellingen.

Genelec speakers heb je van klein tot groot formaat, en budget. ;)

https://www.genelec.com/home-speakers

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YqLrqHqD/akustiikkavinkit-2.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door CR2032 op 04-04-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Bedankt voor je reply.

Sorry maar de speakers van Genelec kunnen me qua design écht niet bekoren 😒 Iedere zijn smaak is anders, dus no offence.

Zouden Sonos ERA 100 in dezelfde opstelling wel voldoende zijn? Dan koop ik 4 van de ERA 100 en verhuis ik mijn Sonos Play One naar de slaapkamer(tjes).

Tnx.
Pagina: 1