Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENNIS79
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-06 14:25
We wonen inmiddels zo'n drie jaar in ons nieuwe huis en ik heb vrijwel alle lampen vervangen door led en aangesloten op de Homey.

Nu is de slaapkamer aan de beurt waar twee plafonnières hangen, type aluminium vogelnestje met g4 halogeen spots van 10W. De ene heeft er 20 en de andere heeft er 10. Deze dimmen we uiteraard, anders is de slaapkamer net een ziekenhuis.

Nu wil ik in deze lampen g4 led verlichting doen en ook met dimmers op Homey aansluiten.

Ik verwacht echter dat de trafo die nu in de lampen zit, niet met led samenwerken. De trafo's zitten er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LUogTz4J_pnzeRg0Y1VBEQ2HZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZKSZS0Tivqj3nfayXFtYAnY.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt het dat ik hiermee geen led kan dimmen? En wat zou ik dan moeten kopen?

EDIT: ik zie dat ik gu4 had geschreven... Moest G4 zijn!

Schopje naar DEI

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 03-04-2024 09:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asterix78
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-06 23:33
Het klopt inderdaad dat je niks aan deze trafo's hebt want de meeste led spots zijn namelijk 230 volt echter is deze trafo primair 230volt en transformeert deze naar 11.4volt
daarnaast als je de trafo de spanning aan de voorkant gaat veranderen heeft deze niet meer de juiste werking

[ Voor 24% gewijzigd door asterix78 op 01-04-2024 23:05 ]

https://stats.free-dc.org/cpidtagb.php?cpid=1774c0adc3408697fb50168c04d9749e&theme=1&cols=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Wacht eens... Is dat 11.4v AC wat daar uit komt? Niet iets wat elke led fijn vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:16
Je hebt dimbare leds, een trafo voor dimbare leds, en een dimmer voor led nodig.

Kijk hier voor lampjes met benodigdheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENNIS79
Kijk heb de openingspost aangepast. Ik had per ongeluk gu4 geschreven, maar moest G4 zijn. Overigens is gu4 voor zover ik weet ook altijd 12V.
asterix78 schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:02:
Het klopt inderdaad dat je niks aan deze trafo's hebt want de meeste led spots zijn namelijk 230 volt echter is deze trafo primair 230volt en transformeert deze naar 11.4volt
daarnaast als je de trafo de spanning aan de voorkant gaat veranderen heeft deze niet meer de juiste werking
Voor zover ik weet is G4 altijd 12V, en G4 led ook.
Umbrah schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:38:
Wacht eens... Is dat 11.4v AC wat daar uit komt? Niet iets wat elke led fijn vindt
Nee, maar voor zover ik weet G4 led wel.

Kijk bijvoorbeeld hier https://www.123led.nl/Led...G4-led-capsules-p495.html

Bovendien lijken de leds van die link ook AC nodig te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door DENNIS79 op 02-04-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:19
Je kunt gewoon 12V G4 ledjes kopen bij elke bouwmarkt.
Koop er een en probeer het.

Ik heb hier ook halogeen lampjes v12V G4 die door een trafo gevoed worden vervangen door ledjes 12V G4 van Ikea en dat werkt prima maar heb geen dimmer.

@DENNIS79 12V is wel het meest gangbare voor G4 maar ze zijn in allerlei spanningen te krijgen, ik heb er zelfs een paar die op 230V werken.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 02-04-2024 09:08 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENNIS79
Ben(V) schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:04:

Ik heb hier ook halogeen lampjes v12V G4 die door een trafo gevoed worden vervangen door ledjes 12V G4 van Ikea en dat werkt prima maar heb geen dimmer.
Bedankt voor je bericht. Ik weet dat het werkt met een eenvoudige aan/uit schakelaar. Het gaat me echter specifiek om het dimmen, en dan ook nog via een Homey met het liefst zigbee. Als er niet gedimd wordt, heb ik altijd zo'n 3.000 lumen. Dat is een beetje te gortig voor een slaapkamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:19
Tja zo als ik al zei, koop een G4 ledje bij een bouwmarkt en probeer het.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je probleem is eigenlijk in een paar delen op te delen.

Dimmen, als je nu ook al dimt dan is de voeding daar in ieder geval al geschikt voor.

AC, dat is voor de meeste led ook geen probleem. Enige is dat sommige led wat kan flikkeren. Maar zeker als dit een elektronische voeding is dan zal de frequentie al aardig hoog liggen dus aardige kans dat het prima gaat

Minimale last, dat is eigenlijk vaak het grootste issue bij veel elektronische voedingen die gemaakt waren voor halogeen. Ze hebben een minimale belasting nodig om goed te werken. Met led is het vaak wat lastiger deze minimale last te halen. Zeker als je ook nog gaat dimmen. Maar als de fabrikant het niet opgeeft is het gokken wat de minimale last is.

Smart, dat staat eigenlijk volledig los hiervan. Als de boel nu te dimmen is valt er wel een module te vinden waarmee je smart kunt dimmen. Enige is dat als je alles wilt vervangen dat je dan missschien voor een voeding met smart dimmen kunt gaan. Of voor een oplossing waarbij je aan de secundaire kant (12V) dimt.

Bottom line is eigenlijk dus dat je het gewoon moet proberen. Persoonlijk zou ik dan eerst kijken naar lampjes van Philips of Osram ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENNIS79
Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:50:

Smart, dat staat eigenlijk volledig los hiervan. Als de boel nu te dimmen is valt er wel een module te vinden waarmee je smart kunt dimmen. Enige is dat als je alles wilt vervangen dat je dan missschien voor een voeding met smart dimmen kunt gaan. Of voor een oplossing waarbij je aan de secundaire kant (12V) dimt.
Heb je toevallig ook voorbeelden van een voeding waar het "smart dimmen" al in zit? Dat zou alle problemen al oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb er geen ervaring mee maar meen het wel eens gezien te hebben. Kan het nu natuurlijk niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:50
DENNIS79 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:41:
[...]

Heb je toevallig ook voorbeelden van een voeding waar het "smart dimmen" al in zit? Dat zou alle problemen al oplossen.
Misschien werkt deze in jouw geval:
https://www.robbshop.nl/r...-led-driver-warm-koud-wit

Werkt met Zigbee; 230V AC primair; 2x 12V DC secundair ( -> alleen G4 DC-ledjes )
(lees de reviews wat betreft de afmetingen van deze dim-module).

Dit is een all-in-one oplossing en daarvan zijn er niet zo veel. In de meeste gevallen kom je uit op een Zigbee dim-module met een adapter.

[ Voor 3% gewijzigd door arpeggio op 03-04-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENNIS79
Dat lijkt inderdaad best een goede oplossing! Qua formaat moet denk ik geen probleem zijn, aangezien hij in de armatuur komt en niet in een inbouwdoos. Ik ga het navragen bij robbsmart!
Pagina: 1