Nieuwe game pc CPU/DRAM EZ Debug led branden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SprintMeneer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-03 20:12
Hoi allemaal,

Recent heb ik via het forum advies gevraagd voor een nieuwe game pc. Na enkele adviezen en suggesties heb ik het volgende systeem besteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 236,69€ 236,69
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 161,99€ 161,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4070 SUPER 12G VENTUS 2X OC€ 649,99€ 649,99
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 55,90€ 55,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 122,90€ 122,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 750W Zwart€ 104,43€ 104,43
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 124,75€ 124,75
Totaal€ 1.456,65

Vandaag ben ik begonnen met het bouwen van het systeem en bij de eerste start branden meteen de gele en oranje EZ debug ledjes (CPU en DRAM). De onderstaande handelingen heb ik al geprobeerd:

- RAM geheugen wisselen van plaats en 1 per keer in het moederbord.
- Koeler en processor losgehaald om te kijken of de pinnetjes van het moederbord beschadigd zijn en of de processor beschadigd was. Dat ziet er allemaal goed uit.
- Moederbord batterij eruit gehaald en na 5 minuten terug gedaan. Loste het probleem niet op.

De onderdelen heb ik uit de kast gehaald en staan nu aangesloten op tafel, zodat ik er beter bij kan.

Mijn vraag is nu wat het zou kunnen zijn? Wat kan ik nog proberen? Of zou er iets defect zijn?

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:39
Videokaart eruit halen en monitor aansluiten op het moederbord. Het kan wel tot 15 minuten duren voordat Ryzen door de eerste POST heen komt. Geduld hebben dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SprintMeneer
@Uszka Bedankt voor de reactie.

Ik heb de aanwijzingen gevolgd, maar helaas gebeurd er niks. Meer dan een uur aan laten staan. De ledjes blijven branden en er is geen beeld. Zou het kunnen dat het moederbord defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_bass
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
No cpu and dram detected

Misschien heb je hier iets aan, zelf ook problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SprintMeneer
@king_bass deze was ik ook al tegengekomen. Heb eindelijk alles wat er wordt benoemd geprobeerd. Ik zou dus hetzelfde probleem kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_bass
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Bij mij was het een beschadiging op de cpu socket, als je deze goed inspecteert, zie je dan misschien beschadigingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SprintMeneer
De CPU socket op het moederbord had ik al bekeken, maar ik zag niet iets wat op een beschadiging lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SprintMeneer
Ik heb net even mijn huidige ''oude'' systeem in elkaar gezet met de nieuwe RTX4070, de nieuwe voeding en de lexar SSD en de PC start zonder problemen op. Dus ik kan deze onderdelen uitsluiten, net zoals de kabels (aan/uit knop, reset knop enz.) van de behuizing. Dus dan blijven de processor, moederbord en intern geheugen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Je zou kunnen proberen de laatste bios te flashen via USB Bios Flashback.

YouTube: How to use the BIOS Flash Button | MSI Motherboards

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SprintMeneer
@ECP0WERS Meerdere manieren USB Bios Flashback gedaan, maar helaas blijven de twee ledjes branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 23:48
Hoe lang heb je de pc laten draaien voordat je het weer uitzet? AM5 platformen staan bekend om lange boot, vanwege memory training. Kan tot een minuut duren, bij nieuwe builds langer.

Zelf had ik een tijdje geleden ook last van, verschillende troubleshoots gedaan maar niks werkte na 15 tot 30 minuten laten draaien. Kwam niet in de BIOS terecht. Uiteindelijk maar de gehele systeem laten checken bij een bekende pc zaak en het bleek om een defecte CPU te gaan. Nieuwe CPU onder garantie en het werkt weer :) Bij AM5 zitten de memory controller in de CPU i.p.v. op de moederbord. Dus het kan om een defecte CPU gaan.

Las ook dat de eerdere Ryzen 7000 series mogelijk slechte batches hadden en de nieuwere beter zouden zijn (kan bron even niet vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SprintMeneer
@NeverSettle de opstelling heb ik meer dan een uur laten draaien. In die tijd komt de bios niet tevoorschijn.

Om nog even iets uit te sluiten: bij dit proces is een aangesloten SSD niet noodzakelijk? Toen alles was aangesloten kreeg ik hetzelfde probleem.

Nu blijven de CPU, RAM en Mobo over. De RAM kan ik niet in mijn “oude” systeem testen, omdat het een DDR4 Mobo is. Anders had ik dat wel kunnen uitsluiten.

Het zou dus mogelijk een defecte CPU kunnen zijn?

[ Voor 29% gewijzigd door SprintMeneer op 04-04-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
SprintMeneer schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:07:
@NeverSettle de opstelling heb ik meer dan een uur laten draaien. In die tijd komt de bios niet tevoorschijn.

Om nog even iets uit te sluiten: bij dit proces is een aangesloten SSD niet noodzakelijk? Toen alles was aangesloten kreeg ik hetzelfde probleem.

Nu blijven de CPU, RAM en Mobo over. De RAM kan ik niet in mijn “oude” systeem testen, omdat het een DDR4 Mobo is. Anders had ik dat wel kunnen uitsluiten.

Het zou dus mogelijk een defecte CPU kunnen zijn?
Daar zat ik ook tegen aan, geen extra onderdelen meer om te troubleshooten. Ik had een nieuwe set DDR5 ram gekocht (oude had XMP, maar werkte ook met AM5) om te kijken of het wel werkte, toch goedkoper dan een nieuwe CPU kopen. Hielp niet en de enige oplossing was volledige systeem laten checken bij een zaak. Daaruit bleek dus dat mijn CPU defect was.

In jouw geval durf ik geen conclusie te geven, maar dat kan zeker. Je kan een RMA aanvragen voor de CPU of bij een (lokale) zaak laten testen.

Nu begrijp ik ook waarom een pre-built zo duur is, behalve de winstmarge hebben bedrijven vaak een garantie op de gehele systeem. Bij een fout of probleem kost het dan niets om het te laten nakijken en eventueel onderdelen te vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door NeverSettle op 04-04-2024 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SprintMeneer
Bedankt voor de reacties. Inmiddels contact gehad met de winkel en besloten om de CPU, moederbord en geheugen terug te sturen en te laten testen. Benieuwd wat daar uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
SprintMeneer schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:22:
Bedankt voor de reacties. Inmiddels contact gehad met de winkel en besloten om de CPU, moederbord en geheugen terug te sturen en te laten testen. Benieuwd wat daar uitkomt.
Al wat van de winkel gehoord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SprintMeneer
@NeverSettle Inmiddels ben ik voorzien van een goed werkende game PC. Het bleek uiteindelijk een defect moederbord te zijn. Fijn dat het zo goed en snel opgelost kon worden. Iedereen bedankt voor de hulp.
Pagina: 1