• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-11 23:30
Vandaag vroeg ik me af of een draaischijf meter nog steeds voordelen heeft.
Enerzijds saldeert het natuurlijk geweldig, en toen Welkom Enegie failliet ging hoefde ik mijn stand bij Eneco pas veel later door te geven, wat ook een voordeel was.
Maar, je krijgt nu ook steeds meer initiatieven zoals slim laden bij Engie, waar je een slimme meter voor nodig hebt.
Als je iets met een thuis accu wilt doen, zul je ook een slimme meter nodig hebben.
Ik heb vrij veel PV, daar wek ik zo'n 5000-6000 kWh per jaar mee op. Daarnaast een elektrische auto die altijd 's nachts laad.

Dat een slimme meter ooit (1-1-2025?) verplicht wordt zie ik dan wel weer, dat ding is niet eens van mij.

Maar ik vraag me af of de draaischrijf op dit moment nog voordeel bied.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Elke draaischijf die er nog is (hier ook nog steeds) is een belemmering voor het ooit willen veranderen van de salderingsregeling.

Om te zorgen dat er geen rechtsongelijkheid ontstaat moeten eigenlijk alle draaischijf meters vervangen zijn door "slimme" meters (iig digitale) voordat die nieuwe regeling in kan gaan.

En dat omzetten is natuurlijk niet zo 1 2 3 gedaan.

Ik hou (ondanks allerlei beperkingen) nog steeds vast aan mijn draaischijf meter. Maar ik heb geen elektrische auto of een accu ...

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Bij de draaischijf saldeer je niet, de schijf draait terug, m.a.w. je levert direct terug op je ingekochte stroom.

Je zou ook kunnen zeggen dat je per seconde saldeert, dus er vindt geen verrekening plaats aan het einde van een jaar. Je krijgt alleen te zien wat je heb verbruikt. En als je teveel hebt terug geleverd is het dikke bonus, want ook dat wordt direct verrekend met je ingekochte stroom. Het kan dus zo zijn dat ze bij veel te veel terugleveren jou flink moeten gaan betalen.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
RobertV70 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:10:
Het kan dus zo zijn dat ze bij veel te veel terugleveren jou flink moeten gaan betalen.
"flink" is ook relatief .. de vergoedingen als je meer teruglevert dan afneemt zijn tegenwoordig heel erg karig .. mijn leverancier betaald er maar 5ct voor bijvoorbeeld (en ik heb/had per jaar flink wat over). Maar daar zijn voldoende andere topics over ;)