Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoWo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-04-2024
Hi hi,

Ik heb een probleem met de formule =SOMMEN.ALS. Ik krijg iedere keer het resultaat 0, terwijl dit anders moet zijn. Iemand een idee hoe dit probleem kan worden verholpen?

Ik heb onderstaande gegevens gebruikt
130 Ja Prive
143 Nee
121 Nee
128 Ja
149 Ja Prive

met onderstaande formule.

=SOMMEN.ALS(A1:A5;B1:B5;”Ja”;C1:C5;”Prive”)

Er zou 279 moeten staan als uitkomt, maar ik zie enkel 0 staan.

Ik heb het volgende al uitgeprobeerd
- naar mijn celeigenschappen gekeken. Deze staan op standaard. Als ik hem op valute of getal zet, krijg ik dezelfde uitkomsten.
- Verder heb ik ook geexperimenteerd met en zonder haakjes bij Prive en Ja. Geen verschil helaas, de uitkomst blijft 0. Ik heb btw hetzelfde bij de Formule =SOMMEN.
- Ik heb ook een nieuw Excel blad geprobeerd. Helaas hetzelfde probleem. (Ik heb Microsoft Office Professional Plus 2019)

Wel krijg ik een resultaat bij de formule SOM(A1:A5).

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan fixen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 03:15
In Excel is de functie "SOM.ALS" voor het optellen van getallen op basis van één enkele voorwaarde. Als je echter meerdere voorwaarden wilt combineren, zoals in dit geval (het optellen van getallen die overeenkomen met "Ja" of "Ja Prive"), dan moet je de functie "SOMMEN.ALS" gebruiken.

Dus of: SOM.ALS(B1:B5, "Ja Prive") of =SOMMEN.ALS(B1:B5, A1:A5, "Ja")+SOMMEN.ALS(B1:B5, A1:A5, "Ja Prive")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoWo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-04-2024
Ben er al achter, ik had een formule geplakt van een site, waar de waarden in quotes stonden, in plaats van in aanhalingstekens. En bij mijn andere experiment had ik losse aanhanlingstekens achter elkaar gezet ipv de dubbele aanhalingstekens. Thanks in ieder geval voor het meedenken.