Metalen buismof PVC pijp gebroken. Hoe te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Georgios
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste klussers,

sinds een paar dagen lekt het een beetje bij de verbinding van de PVC afvoerpijp met de metalen buismof waar stukken van zijn afgebroken. (zie foto)
Het is de afvoerpijp van de wastafel in de badkamer.
Het appartement is van 1962 en ik weet niet of er ooit de hydrauliek gerenoveerd is.

Enig idee hoe ik dit het beste kan repareren zonder de vloer open te breken?
Een sok tussen plaatsen of lijmen?
En wat voor lijm gebruiken voor PVC en metaal?
Of andere tips misschien?

Bij voorbaat dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21CBIrjnqbAx7PLUXXBRwGxlJSo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AG6FFRhHHCidIlzKdMstJPnP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5a-gHk6e_PVpyPU3vHYiM9Y_QLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xaiMr3FwiL89ECJICg3L0krY.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Georgios op 01-04-2024 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:38
Ziet er uit alsof die compleet weggerot is.
Zeker dat je niet ook metaal in de vloer hebt zitten?

Ik zou toch een stukje weghakken om een schoon stuk buis te krijgen voor een nieuwe mof.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:47

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou eerst een kijken hoe de rest van de buis er aan toe is. Als je het nu het stuk boven de grond voor elkaar krijgt vraag ik mij af hoe lang het duurt voordat je lekkage in je vloer hebt..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-05 10:04

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De makkelijke en goedkope manier is om de meest natuuronvriendelijke kit te pakken en er op te smeren. Tixophalt of zo iets is aardig bestand tegen dit soort dingen. Dit zal vast een paar jaartjes houden en als je ieder half jaar controleert ben je er op tijd bij om te vervangen.

De wenselijke manier is om het metaal er uit te krijgen. Ik snap dat dat erg intensief zal zijn, mogelijk zelfs invasief in je woonruimte.

De tussenoplossing is om op de breuk af te zagen en met een mooie insteek te werken, zoals je ook bij regenpijpen hebt. Welke diameter heb je nu van metaal en van pvc? Is er een mogelijkheid de PVC een maatje smaller te doen? Dan kun je de gebroken mof namelijk weghalen en er een rubber verloop inzetten. Die zijn in iedere bouwmarkt te koop.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het is verchroomd messing en is gewoon door gesleten.
Mijn vermoeden is dat eronder lood zit en deze er in gesoldeerd.
Je kan gaan prutsen met kit maar beter de vloer open maken en een nieuwe goede aansluiting maken.
Dat als het lood nog goed is anders wordt het een andere uitdaging. (voor de VvE?)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 15:21
Volgens mij heb je een soort kneedbaar materiaal wat je bv. op CV-leidingen kunt kneden als deze lekken. Misschien kun je dat hier ook toepassen?

Sorry, ik weet geen productnaam of iets anders waar je op kunt zoeken. Hopelijk breng ik iemand anders hiermee op ideeën en kan die zo roepen welk product dit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:52
Punt van klooien met kit en dergelijke, is dat de kans groot is dat het net onder de afwerkvloer ook verrot is.
En je dan dus niet meer ziet dat er water lekt, maar dat wel dus in de vloer weg lekt.
Dan kunnen benedenburen last krijgen, of ergere schade ontstaan.

Ik snap dat het een rotplek is, maar als je de schroeven van naastgelegen (keuken) kastjes en het blad losmaakt, kun je het kastje gewoon onder het werkblad vandaan schuiven.
Bij een enkel badkamer wandmeubel zal mogelijk de wasbak ook van de muur af moeten.

Maar in beide gevallen is dat wel in een uurtje te doen.

Dan kan je onderzoeken of het metalen deel gewoon in een pvc deel in de vloer geprikt is.
Zo ja kun je het eenvoudig vervangen met een renovatie/reparatie mof.

Zo nee, dan zal je bij de VVE moeten wezen omdat je waarschijnlijk niet zelf in je vloer mag gaan hakken.
Het is belangrijk dat dit wel goed gerepareerd word, dat is goedkoper dan achteraf alle ellende te herstellen.

[ Voor 69% gewijzigd door FRANQ op 02-04-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Georgios
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste Klussers,
hartelijk dank voor jullie input, ik ga ermee aan de gang.
Moet nog even nadenken voor welke oplossing ik kies, maar ik kreeg genoeg ideeen van jullie, die mij zullen helpen en ik weet wat de voor - en nadelen zijn.
Fijne dag nog.
Pagina: 1