Quooker Combi+ aansluiten op tweede kraan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9man
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 04:01
Beste Tweakers,
In onze nieuwbouwwoning ben ik van plan een keuken met Quooker Combi(+) te nemen. Enerzijds het gemak van kokend water, anderzijds om vrijwel geen wachttijd voor warm water te hebben.
De afstand van de (warmtepomp)boiler naar de keukenkraan zal van zolder naar beneden zo'n 8 meter zijn.

De combi+ functie zorgt dat warmwaterleiding ook blijft doorstromen ter preventie van legionella.

Voorbij de keuken komt nog een bijkeuken met spoelbak. De waterleidingen passeren de keukenkraan. De 8 meter van zolder naar keuken, komt nog zo'n 2 meter bij. De aannemer raadt een extra boiler aan.

Ik vroeg me nu af, is het niet mogelijk om het warmwaterdeel (dus voor de duidelijkheid, niet de kookfunctie!) ook aan te sluiten op de kraan in de bijkeuken?

Iemand een idee of dit verstandig is?

Zie onderstaand schematische weergave.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TOTLwCtCr8KkKsBaNm5AfKCRf0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XohldyCdLQ69aMlv500Ov4Tn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-06 20:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:57
Je kunt de warmwaterleiding aftappen voor de inlaatcombinatie van de Quooker. Je krijgt dan warm water van de warmtepompboiler. Warm water uit de Quooker splitsen kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9man
coinman63 schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:02:
Je kunt de warmwaterleiding aftappen voor de inlaatcombinatie van de Quooker. Je krijgt dan warm water van de warmtepompboiler. Warm water uit de Quooker splitsen kan niet.
De aannemer raadt i.v.m. wachttijd een close in boiler aan in de bijkeuken. In de keuken komt een Quooker. Vandaar mijn vraag of ik de Quooker als boiler kan inzetten voor de kraan in de keuken en die in de bijkeuken.

In het voorgaande bericht zie ik een t stuk die ik na het mengventiel kan plaatsen, daarmee lijkt me dit een reele optie. Wellicht zie ik nog steeds iets over het hoofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kost het telkens verwarmen van 8 meter leiding niet heel veel energie. Ik bedoel, waarom sluit je de boiler op de warmwaterleiding aan. Met het vullen van een zwembad kan ik me voorstellen, maar voor een kopje thee lijkt me het zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:05
coinman63 schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:02:
Waarom kan dat niet? Warm water is warm water, toch?
Dre schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:18:
Kost het telkens verwarmen van 8 meter leiding niet heel veel energie. Ik bedoel, waarom sluit je de boiler op de warmwaterleiding aan. Met het vullen van een zwembad kan ik me voorstellen, maar voor een kopje thee lijkt me het zonde.
Het mooiste zou zijn om de leiding geheel af te koppelen, maar dat gaat niet altijd. Ik heb daar bij mijn ouders naar gekeken maar dat zou betekenen dat ik in de badkamer moet gaan breken. Warm water naar de keuken splitst daar blijkbaar in de wand achter de badkuip... Daarom dus toch maar aangesloten om een dood stuk leiding met stilstaand water te voorkomen.

Maar bij nieuwbouw zoals in het geval van @9man zou je echter denken dat ze de leiding gewoon weg kunnen laten. Helaas zijn niet alle projectbouwers daar even soepel mee.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-06 20:52
Even reactie.
Quooker heeft deze techniek zo mooi mogelijk gemaakt, en op de site van quooker staan alle berekeningen van onkosten.
En dat valt allemaal best wel mee.
Mijn advies was altijd, als er beneden warm water is vanaf een ketel dan die gewoon gebruiken.
De combi+ is speciaal daarvoor ontworpen.
Zonder warm water zitten is fustrerend.,Het is globaal 15 liter , en met een gezin niet echt veel.
Spreek uit ervaring.
De topic starter heeft dit blijkbaar ook in een bijkeuken nodig.
Gewoon doen.
Alleen zal je dan met de leidingen iets anders moeten knutselen.
Advies, laat de aannemer wel de koudwater leiding naar de bijkeuken leggen, evt vanaf de keuken naar de bijkeuken een loze om dan daarop het warmwater van de quooker te splitsen.
In de keuken een 3/8 aansluiting op de loze , en in de bijkeuken een stopkraan.
Dan heb je 1 aansluiting nodig die ik in eerdere reactie aangegeven heb , en een 3/8 3/8 slang.
Ik ben niet thuis in regels wat wel of niet mag, maar voor wat ik weet is bovenstaand normaal te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Even een klein schopje richting OP.
Ben benieuwd of dit voor je werkt? Ik zit met hetzelfde.

In de keuken hebben een Grohe Red (namaak Quooker.. haha). Deze is enkel op de koud water leiding. Warm water krijgen we via het mengventiel.

Nu was mijn idee hetzelfde als jou. Naar de bijkeuken ligt een loze 15mm leiding. Ik wou een Y stuk tussen de warm-wateraansluiting van de Grohe zetten zodat ik in de bijkeuken de warmwaterleiding van de kraan op de loze leiding kan aansluiten en zo daar dus ook warm water heb (zonder CV/gas)

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9man
QempZoR schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:59:
Even een klein schopje richting OP.
Ben benieuwd of dit voor je werkt? Ik zit met hetzelfde.

In de keuken hebben een Grohe Red (namaak Quooker.. haha). Deze is enkel op de koud water leiding. Warm water krijgen we via het mengventiel.

Nu was mijn idee hetzelfde als jou. Naar de bijkeuken ligt een loze 15mm leiding. Ik wou een Y stuk tussen de warm-wateraansluiting van de Grohe zetten zodat ik in de bijkeuken de warmwaterleiding van de kraan op de loze leiding kan aansluiten en zo daar dus ook warm water heb (zonder CV/gas)
Ik heb een loze leiding van de keuken naar de berging laten opnemen door de aannemer en ga dit proberen. Mocht het niet lukken haal ik het t stuk er weer tussenuit. De woning wordt pas eind dit jaar of begin volgend jaar opgeleverd dus kan dan pas laten weten of het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:11
Misschien lees ik niet goed, maar je kan niet de kokendwater aansluiting verlengen.
De waterleiding (koud of warm) kan wel. Maar als de leiding eindigt in een bijkeuken, dan wel regelmatig de kranen door laten lopen ivm legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Nu online
9man schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:16:
[...]

Ik heb een loze leiding van de keuken naar de berging laten opnemen door de aannemer en ga dit proberen. Mocht het niet lukken haal ik het t stuk er weer tussenuit. De woning wordt pas eind dit jaar of begin volgend jaar opgeleverd dus kan dan pas laten weten of het werkt :)
Top! Wellicht ben ik eerder. Alles ligt hier al, even kijken wanneer ik zin heb :+ Uiteraard zou ik het hier laten weten.
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:03:
Misschien lees ik niet goed, maar je kan niet de kokendwater aansluiting verlengen.
De waterleiding (koud of warm) kan wel. Maar als de leiding eindigt in een bijkeuken, dan wel regelmatig de kranen door laten lopen ivm legionella.
Het gaat inderdaad ook niet om de kokendwaterleiding, maar om de warmwaterleiding. In theorie zou dit prima moeten werken... In theorie.. :>

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-05 21:35
@QempZoR Is het jou gelukt om de warmwater leiding van de Grohe red boiler te splitsen naar de keuken (kokend water kraan) én bijkeuken (gewone warmwater kraan)?
@9man heb jij dit al weten te installeren?

[ Voor 12% gewijzigd door StevenPH op 01-10-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
  • Nu online
StevenPH schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:29:
@QempZoR Is het jou gelukt om de warmwater leiding van de Grohe red boiler te splitsen naar de keuken (kokend water kraan) én bijkeuken (gewone warmwater kraan)?
Helaas nog niet. We zijn ook een beetje teruggekomen van het hebben van warm water in de bijkeuken. Ja het is fijn, maar we gebruiken het daar eigenlijk nooit (misschien ook wel omdat het er niet is.. haha)

Maar het vergt nogal wat werk. De loze leiding ligt vanaf de keuken naar het keldertje. Dus dan moet ik nog vanuit het keldertje naar de bijkeuken. (1 muur door) Maar daar staan ook precies de wasmachine en droger, moet ik die weer van de plek halen etc etc.. Dus..

En daarbij heeft de aannemer/installateur destijds van die leidingen gebruikt die geperst moeten worden. Ik moet er dus sowieso iemand bij hebben..

Misschien ooit nog, als de kids wat groter zijn en we het wellicht wel nodig gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patje24
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-03 16:44
*spam*

[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 14-03-2025 08:51 ]

Pagina: 1